Jag har mest erfarenhet från safaris i Zambia där jag bott och i Uganda eftersom jag bor där nu, men det är förstås många likheter med andra länder i Afrika. Dock inte så många turister/bilar i parkerna här i Uganda så lugnare stämning v g folk och bilar kring djuren etc.
Som redan framhållits behöver man både korta och långa brännvidder, absolut bäst med två kamerahus, plötsligt kan något stort djur befinna sig väldigt nära bilen. Men t ex i helgen såg vi hur 9 lejon kalasade på en waterbuck, men då var min 200 mm alldeles för kort. Men blev en fantastisk upplevelse i kikaren.
Och glöm inte att fota fina fåglar (finns över 400 arter t ex här i Uganda), vackra insekter etc.
Och mycket battterikapacitet till kamerorna, blir säkert en del tittande på bilderna också som suger kraft under turerna.
Bil är ju vanligast för safari men finns möjlighet till båtresa så är det inte ovanligt att man både ser mer och kan komma närmare djuren.
För bästa bildstabilitet be chauffören stänga av bilmotorn ibland vid fotografering, och är man nära elefanter stannar man bilen en bit framför dem. Så gör alltid vår pålitlige chaufför, dvs jag själv
Lycka till, och ta med ett bra tålamod, safari kan vara lite som svampplockning, först hitttar man kanske ingenting, sen ingenting, men sen...