Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Rysshack??
- Trådstartare RG
- Start datum
perstromgren
Aktiv medlem
Jo. varför heter det "rysshack"?
Per.
Per.
RG
Avslutat medlemskap
För de en del är gjorda av ryssar har jag hört.perstromgren skrev:
Jo. varför heter det "rysshack"?
Per.
RG
Avslutat medlemskap
På powershot a serien ger det råformat och högdagervarning samt histogram i skärmen.FILM) (ulltand skrev:
Vad gör "Rysshacket"?
PeterWem
Aktiv medlem
Plus en mängd skript som man kan mata in i kameran så den får mer avancerade inställningar än en systemkamera.FILM) (ulltand skrev:
Vad gör "Rysshacket"?
Finns ngt liknande till min Pentax K100D?
Vad sägs om att programmera kameran så den fotograferar kl 1500 varje dag så länge batteriet håller i en riktning samtidigt som den zoomar in och tar två bilder. Exempelvis. Eller 1/60000 slutartid.
Till Pentax har jag inte hört någonting, och faktiskt inte om någon annan heller än Canons kompaktkameror och Eos 300D.
RG
Avslutat medlemskap
När är det så just??PeterWem skrev:
1/60000 slutartid.
PeterWem
Aktiv medlem
http://chdk.wikia.com/wiki/Samples:_High-Speed_Shutter_&_Flash-SyncRobin Gyllander skrev:
När är det så just??
AllBest senaste version kom ut i förrgår med.
PeterWem
Aktiv medlem
Skicka ett mejl till Canon och fråga om det är olagligt. I vilket fall så kan ingen bevisa att du haft det bara genom att titta på kameran utan minneskort i.Robin Gyllander skrev:
Nu tycker jag att vi kom ifrån ämnet lite för mycket. Så tillbaka till frågan är rysshack olagligt/omoraliskt?
Från http://sakerhet.idg.se/2.1070/1.144932 angående hacket för iPhone:
"Till sist några ord på vägen:
1 Detta är inte olagligt. Köper du en iPhone blir den din egendom och du är fri att göra vad du vill med den."
Senast ändrad:
RG
Avslutat medlemskap
Det e ju det lite rysshack är jag kan få raw på min 2000 kronors kamera när jag borde betala 5000 är inte det lite småfel?Zebulah skrev:
Har svårt att tro att det är olagligt att modifiera något som man själv äger.
Crack till program använder man oftast för att kunna använda program som man inte betalat för eller för att uppgradera till en högre version än man betalt för och det är en helt annan sak.
Zebulah
Aktiv medlem
Robin Gyllander skrev:
Det e ju det lite rysshack är jag kan få raw på min 2000 kronors kamera när jag borde betala 5000 är inte det lite småfel?
Jag kan inte på något sätt se att det är fel eftersom du äger grejorna. Att din garanti möjligen kan vara rökt om du lämnar in kameran på garantirep och de upptäcker att du har gjort det är en helt annan sak
PeterWem
Aktiv medlem
Zebulah skrev:
Jag kan inte på något sätt se att det är fel eftersom du äger grejorna. Att din garanti möjligen kan vara rökt om du lämnar in kameran på garantirep och de upptäcker att du har gjort det är en helt annan sak
Med tanke på att mjukvaran hänger med minneskortet så fixar ett byte av minneskort alla spår.
Robin, ifall jag tar bort IR-filtret som sitter framför sensorn på en kompamktkamera, är det olagligt då kameran får andra egenskaper, bättre som sämre?
perstromgren
Aktiv medlem
PeterWem skrev:
Med tanke på att mjukvaran hänger med minneskortet
Gör den? I min Nikon D50 sitter mjukvaran i ett internt minne, annars skulle det inte gå att slå på kameran utan minneskort, vilket det gör.
Är det annorlunda för Canon? Eller gäller detta bara förändrad programvara?
Per.
PeterWem
Aktiv medlem
perstromgren skrev:
Gör den? I min Nikon D50 sitter mjukvaran i ett internt minne, annars skulle det inte gå att slå på kameran utan minneskort, vilket det gör.
Är det annorlunda för Canon? Eller gäller detta bara förändrad programvara?
Per.
Det rör sig inte om någon firmware-uppgradering som som den gång med 300D. Detta är ett program som ligger på minneskortet. Genom att boota upp med kortet kommer det ta en halv sekund längre att starta kameran, men man slipper att skada kameran ifall det skulle röra sig om en felprogramering. Skulle kameran hänga sig drar man ur batteriet.
FAQ finns här: http://chdk.wikia.com/wiki/FAQ#Q._How_do_I_get_CHDK_onto_my_camera.27s_SD_memory_card.3F
Läs: Does using the CHDK program void your warranty?
perstromgren
Aktiv medlem
PeterWem skrev:
Det rör sig inte om någon firmware-uppgradering som som den gång med 300D. Detta är ett program som ligger på minneskortet. Genom att boota upp med kortet kommer det ta en halv sekund längre att starta kameran, men man slipper att skada kameran ifall det skulle röra sig om en felprogramering.
Aha! Tack för förklaringen.
Finns det alltså en "hook" i firmware som gör det möjligt att boota från kortet? Coolt.
Per.