Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Rysshack??

Produkter
(logga in för att koppla)

RG

Avslutat medlemskap
Det slog mig idag är rysshack olagliga? För man hackar ju ju kameran så man får saker man inte ska ha typ som ett crack till ett program.
Rysshack är en firmwareuppgradering som ger en funktioner man inte ska ha typ rawformat och en massa fin information.

FILM) (ulltand skrev:
Vad gör "Rysshacket"?
Finns ngt liknande till min Pentax K100D?
Plus en mängd skript som man kan mata in i kameran så den får mer avancerade inställningar än en systemkamera.
Vad sägs om att programmera kameran så den fotograferar kl 1500 varje dag så länge batteriet håller i en riktning samtidigt som den zoomar in och tar två bilder. Exempelvis. Eller 1/60000 slutartid.
Till Pentax har jag inte hört någonting, och faktiskt inte om någon annan heller än Canons kompaktkameror och Eos 300D.

Nu tycker jag att vi kom ifrån ämnet lite för mycket. Så tillbaka till frågan är rysshack olagligt/omoraliskt?

Robin Gyllander skrev:
Nu tycker jag att vi kom ifrån ämnet lite för mycket. Så tillbaka till frågan är rysshack olagligt/omoraliskt?
Skicka ett mejl till Canon och fråga om det är olagligt. I vilket fall så kan ingen bevisa att du haft det bara genom att titta på kameran utan minneskort i.

Från http://sakerhet.idg.se/2.1070/1.144932 angående hacket för iPhone:
"Till sist några ord på vägen:

1 Detta är inte olagligt. Köper du en iPhone blir den din egendom och du är fri att göra vad du vill med den."

Senast ändrad:
Namnet kom väl av att det var en rysk kille som gjorde om Canons 300D, så den blev mer lik den dyrare 10D:n. Då får man också komma ihåg att 300D var ensam som budget-DSLR.

Har svårt att tro att det är olagligt att modifiera något som man själv äger.

Crack till program använder man oftast för att kunna använda program som man inte betalat för eller för att uppgradera till en högre version än man betalt för och det är en helt annan sak.

Zebulah skrev:
Har svårt att tro att det är olagligt att modifiera något som man själv äger.

Crack till program använder man oftast för att kunna använda program som man inte betalat för eller för att uppgradera till en högre version än man betalt för och det är en helt annan sak.
Det e ju det lite rysshack är jag kan få raw på min 2000 kronors kamera när jag borde betala 5000 är inte det lite småfel?

Robin Gyllander skrev:
Det e ju det lite rysshack är jag kan få raw på min 2000 kronors kamera när jag borde betala 5000 är inte det lite småfel?

Jag kan inte på något sätt se att det är fel eftersom du äger grejorna. Att din garanti möjligen kan vara rökt om du lämnar in kameran på garantirep och de upptäcker att du har gjort det är en helt annan sak

Zebulah skrev:
Jag kan inte på något sätt se att det är fel eftersom du äger grejorna. Att din garanti möjligen kan vara rökt om du lämnar in kameran på garantirep och de upptäcker att du har gjort det är en helt annan sak

Med tanke på att mjukvaran hänger med minneskortet så fixar ett byte av minneskort alla spår.

Robin, ifall jag tar bort IR-filtret som sitter framför sensorn på en kompamktkamera, är det olagligt då kameran får andra egenskaper, bättre som sämre?

PeterWem skrev:
Med tanke på att mjukvaran hänger med minneskortet

Gör den? I min Nikon D50 sitter mjukvaran i ett internt minne, annars skulle det inte gå att slå på kameran utan minneskort, vilket det gör.

Är det annorlunda för Canon? Eller gäller detta bara förändrad programvara?

Per.

Jag tror mer på att det är den som utvecklar hacket och publicerar det för allmänheten som gör mest fel i den här frågan.

perstromgren skrev:
Gör den? I min Nikon D50 sitter mjukvaran i ett internt minne, annars skulle det inte gå att slå på kameran utan minneskort, vilket det gör.

Är det annorlunda för Canon? Eller gäller detta bara förändrad programvara?

Per.

Det rör sig inte om någon firmware-uppgradering som som den gång med 300D. Detta är ett program som ligger på minneskortet. Genom att boota upp med kortet kommer det ta en halv sekund längre att starta kameran, men man slipper att skada kameran ifall det skulle röra sig om en felprogramering. Skulle kameran hänga sig drar man ur batteriet.

FAQ finns här: http://chdk.wikia.com/wiki/FAQ#Q._How_do_I_get_CHDK_onto_my_camera.27s_SD_memory_card.3F

Läs: Does using the CHDK program void your warranty?

PeterWem skrev:
Det rör sig inte om någon firmware-uppgradering som som den gång med 300D. Detta är ett program som ligger på minneskortet. Genom att boota upp med kortet kommer det ta en halv sekund längre att starta kameran, men man slipper att skada kameran ifall det skulle röra sig om en felprogramering.

Aha! Tack för förklaringen.

Finns det alltså en "hook" i firmware som gör det möjligt att boota från kortet? Coolt.

Per.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar