Det är när jag läser sånt här som jag blir så fruktansvärt förbannad på kamera-tillverkarna! Varför ska de låsa kamerorna från möjligheter? Det är ju redan alldeles för mycket menyer och inställningar för gemene man, så varför inte öppna upp firmware så allt blir möjligt för de som vill? Bläh!
Det är faktiskt inte så alldeles enkelt för dem att låsa upp kameror. I marknadsföringen beskrivs ju hur man har sina egna speciella processorer och man får det att framstå som att man utvecklat hela innandömet själva.
I praktiken fungerar det inte så, man använder så långt som möjligt standardkomponenter (eftersom de kostar en bråkdel av specielgjorda), en del kretsar som är anpassningsbara via firmware (vilket ju är flexibelt, men ger måttliga prestanda) och vissa rena specialkomponenter (mest uppenbart - själva sensorn). Med detta följer en röra av firmware i olika nivåer varav kameratillverkarna har utvecklat somligt själva, kör anpassade versioner av annat och har säkert en del ren standardprogramvara på licens från komponenttillverkarna.
Kort sagt, kameratillverkarna kör delar av de programmerbara funktionerna på licens och hur dessa delar använda av kamerans firmware kan vara reglerat i licensavtal. Det här är nog orsaken att Canon som visserligen verkar ovanligt toleranta mot hack á la Magic lantern samtidigt är noga att inte officiellt sanktionera dem eller hjälpa till med dem.
Relaterat exempel: Jag vet att när tidiga Panasonic GH-modeller hackades så de kunde köra fler codecs så noterades visserligen detta med artig nyfikenhet från Panasonics sida, men man var väldigt noga med att inte på något sätt officiellt stödja det eftersom flera av codecsen krävde licensiering. Det hade kunnat bli väldigt dyrt för Panasonic om de hjälp till eller på något sätt stött det arbetet. Senare har man inkluderat stöd för flera av de codecsen - med betalda licenser, vilket gjorde kamerorna en aning dyrare, men man visste ju att många av användarna ville ha det tillgång till sådana codecs.
Visst skulle det vara möjligt för kameratillverkarna att göra kamerorna mer "hackbara" genom att ha annorlunda licensavtal eller helt enkelt utveckla mer av funktionerna själva (så de själva äger rättigheterna), men det skulle dels göra kamerorna dyrare och sannolikt sänka tempot i utvecklingen en hel del.