Först en allmän reflektion om ämnet i den här tio år gamla tråden som vaknat till liv igen
Det är i sig självt inte
olagligt att hacka en kamera, så vida man inte ger den egenskaper som är olagliga (t.ex. att den bli farlig på något sätt som är reglerat i lag) eller att man gör det genom att begå upphovsrättsbrott genom att (i hacket) använda kod som man inte har rättighet att använda.
Däremot innebär hackning av firmware hos de flesta kameratillverkare att man
bryter mot användningsavtalet, du vet den där tråkiga finstilta texten som medföljer nästan alla produkter eller tjänster och som man förmodas ha läst, men som i stort sett ingen någonsin läser. Att bryta mot användaravtalet innebär för de flesta kameror att man inte längre har någon garanti från tillverkaren - de har då rätt att vägra göra service på kameran.
Få läser som sagt användaravtal, vilket i sin tur ger upphov till sådana här reaktioner:
När jag köper hårdvara i denna fall kameran så äger jag rätten att göra precis vad jag vill med den. Att någon ens kan argumentera om det "moraliska" eller "lagliga" i att modda något man äger tyder på att personen ifråga dessvärre inte vet vad koncept "äga" går ut på och då bör man ha en god man utsedd av kommunen.
Tja, tar vi just kameror så är de här strikt juridiskt sett korrekt, det finns ingen lagstiftning (i alla fall ingen jag någonsin hört talas om) som hindrar en att ändra firmware. Men, för det flesta kameror (eller objektiv, blixtar osv) innebär det som sagt att man brutit användaravtalet vilket alltså kan bli krångligt om något händer med kameran.
Sedan finns det ju andra produkter där ändringar kan vara direkt olagliga - som chippning av bilar där man ju ändrar bilen så att den inte längre uppfyller de miljökrav som ställs på den, exakt vilka sanktioner som finns där vet jag inte, men jag antar att det kan innebära körförbud i alla fall. Så visst finns det ändringar - "hack" - av firmware som kan vara olagliga. Däremot just inte i kameror. I alla fall inte så länge firmwareuppdateringen innebär att den förvandlas till en dödsstråle som i så fall lär kräva vapenlicens
Men tråden började kring hackning av Canon-kameror, och Canon är faktiskt lite av ett undantag i kameravärlden. Där är det i alla fall inte automatiskt så att en ändrad firmware gör garantin ogiltig, de tycks ha en ganska öppen inställning till att folk gör om deras kameror. Mycket tyder på att de med visst intresse studerar de hack som andra gjort - mest berömt är ju Magic Lantern (
https://magiclantern.fm).
Sedan har jag förstått att flera andra kameratillverkare inofficiellt reagerar likadant: skickligt gjorda ändringar verkar de se som intressanta - om inte annat får de ju en ledtråd om funktioner som (en del av) deras användare gärna skulle vilja se. Men den officiella linjen är oftast att ändrad firmware innebär att man inte längre har någon garanti och att de inte heller efter garantitiden gått ut har någon avtalsmässig skyldighet att försöka laga kameran om den slutar fungera.