Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Rysshack??

Produkter
(logga in för att koppla)
PeterWem skrev:
Robin, ifall jag tar bort IR-filtret som sitter framför sensorn på en kompamktkamera, är det olagligt då kameran får andra egenskaper, bättre som sämre?
Skälv tycker jag inte det är fel att hacka kameran lite som att chippa en bil för mer effekt. Finns det inga som tycker att rysshack är fel?

Robin Gyllander skrev:
Skälv tycker jag inte det är fel att hacka kameran lite som att chippa en bil för mer effekt. Finns det inga som tycker att rysshack är fel?

Att använda en ny firware kan knappast vara fel, däremot är det inte otroligt att den som skapade det har gjort något olagligt. Det finns säkert ett avtal med kameraleverantören någonstans som säger att man inte får göra "reverse engineering" på kamerans egen firmware. Det är troligtvis så det har börjat.

Blotta insikten att utvecklingen bara finns i Ryssland säger en del..

Men jag kan ha fel. Det har hänt förr!

Per.

om någon någon tekniknörd kan göra ett rysshack gratis borde väl canon kunna typ sälja ett raw paket till sina kameror för typ 200 kronor tror många skulle nappa på det. Det är väl bara för att g9 ska leva de inte planterat råformat i de billiga?

Robin Gyllander skrev:
Skälv tycker jag inte det är fel att hacka kameran lite som att chippa en bil för mer effekt.
Just den liknelsen var nog inte så lyckad. Att "chippa" en bil innebär att den avviker från utförandet den godkänts i och det blir därmed vanligen olagligt att använda den.

P.R. skrev:
Just den liknelsen var nog inte så lyckad. Att "chippa" en bil innebär att den avviker från utförandet den godkänts i och det blir därmed vanligen olagligt att använda den.
Men den var väl rätt bra? om chippning av bil var lagligt?

I så fall kan man väl jämföra det med att råna en bank. Det vore väl också bra - om det vore lagligt?

Robin Gyllander skrev:
Men om vi ser den moraliska aspekten i rysshack jag får något jag inte ska ha.

eller så kan man välja att vända på resonemanget, du köper en pryttel - har inte du rätt att göra vad du vill med din pryttel?

ska ett företag få bestämma hur du ska använda prylarna som du betalar för?

hela grejen med att begränsa hårdvara med mjukvara som stänger av möjligheter som redan finns med i produkten "gratis", bara för att prylarna ska hamna i "rätt" segment för konsumenterna är rätt trist.

fram med fler rysshack/mods som gör folks prylar bättre och roligare!

Robin Gyllander skrev:
Men den var väl rätt bra? om chippning av bil var lagligt?
Jag förstår inte vad du menar och kan därför inte besvara frågorna, eller om det är påståenden följda av frågetecken?

Så vitt jag förstår kan det inte vara olagligt att använda en alternativ mjukvara i sin kamera men det är olagligt att bruka sin modifierade bil. Det är en betydande skillnad som för mig gör att jämförelsen haltar gravt oavsett vilka åsikter man har om det lämpliga i vare sig den ena eller den andra modifikationen.

Försöker allt vad jag kan med ett offantligt öppet sinne att se vad som skulle vara omoraliskt, och det enda jag kan hitta är att det skulle vara tjaskigt mot de som betalat mer för dyrare modeller. Om en dyr-modell-ägare får veta att denne har betalat för något som den skulle kunnat få billigare så blir denne inte arg på den som rysshackat, utan snarare på kameratillverkaren som "lurats". Därför går man som rysshackare helt fri från moralisk ångest.

Vore det olagligt/omoraliskt att installera Linux på en pc-dator som levererats med ett windows paket?
Det är väl samma fråga, tycker jag.
Och alla säger enhälligt; Nej, varken olagligt eller omoraliskt.

Linux är (såvitt jag vet) freeware och opensource som betyder;
-"Open Source, är datorprogram där källkoden är tillgänglig att använda, läsa, modifiera och vidaredistribuera för den som vill.

Freeware är upphovsrättsskyddad programvara som är kostnadsfri att använda. Tillverkaren kan dock sätta upp regler för hur programmet får användas, såsom "Endast för icke-kommersiellt bruk". -Wiki

Ergo, "rysshack" är en tredjeparts lösning som används på egen risk, jag är ganska säker på att garantin inte gäller om man sabbar spegeln eller slutaren eller nån annan del när man "trimmar" kameran att ta en bild på 1/60000 dels sekund.

Och till mitt försvar; jag vet inte exakt, varken mekaniskt eller elektroniskt, vad som görs på 1/60000 dels sekund i kameran när bilden tas.

Bästa rysshacket hittils

Det här rysshacket är nog olagligt. ;-)

"The Camera Hack"

En riktigt bra actionfilm med Science Fiction-tema. Uppskattas nog mest av digitalfotografer.
Välgjord och helt OK skådespeleri.

Glöm inte att aktivera textningen. Det blandas språk en del i filmen.

När jag köper hårdvara i denna fall kameran så äger jag rätten att göra precis vad jag vill med den. Att någon ens kan argumentera om det "moraliska" eller "lagliga" i att modda något man äger tyder på att personen ifråga dessvärre inte vet vad koncept "äga" går ut på och då bör man ha en god man utsedd av kommunen.

När jag köper hårdvara i denna fall kameran så äger jag rätten att göra precis vad jag vill med den. Att någon ens kan argumentera om det "moraliska" eller "lagliga" i att modda något man äger tyder på att personen ifråga dessvärre inte vet vad koncept "äga" går ut på och då bör man ha en god man utsedd av kommunen.

Det skulle kunna vara olagligt att använda en pryl som man har modifierat.

Exempelvis finns det (om jag är korrekt informerad) en tullregel för hur långa videosekvenser man får göra med en kamera innan den klassas som videokamera. Videokameror har högre tull. (Det låter knäppt när jag skriver det, men så har jag fått höra att det är). För att slippa den extra importskatten har stillbildskameror en spärr för längden på videosekvenserna.
Att modifiera bort den spärren och sedan använda kameran skulle alltså kunna vara olagligt. Ett skattebrott.

Det skulle kunna vara olagligt att använda en pryl som man har modifierat.

Exempelvis finns det (om jag är korrekt informerad) en tullregel för hur långa videosekvenser man får göra med en kamera innan den klassas som videokamera. Videokameror har högre tull. (Det låter knäppt när jag skriver det, men så har jag fått höra att det är). För att slippa den extra importskatten har stillbildskameror en spärr för längden på videosekvenserna.
Att modifiera bort den spärren och sedan använda kameran skulle alltså kunna vara olagligt. Ett skattebrott.

Nja, det var ju ingen videokamera när den passerade gränsen. Att "tillverka" en videokamera inom landets gränser kan ju inte vara tullpliktigt så länge delarna importerats på korrekt sätt. Säljer du den sedan, kanske andra paragrafer blir tillämpliga, men....

Först en allmän reflektion om ämnet i den här tio år gamla tråden som vaknat till liv igen :)

Det är i sig självt inte olagligt att hacka en kamera, så vida man inte ger den egenskaper som är olagliga (t.ex. att den bli farlig på något sätt som är reglerat i lag) eller att man gör det genom att begå upphovsrättsbrott genom att (i hacket) använda kod som man inte har rättighet att använda.

Däremot innebär hackning av firmware hos de flesta kameratillverkare att man bryter mot användningsavtalet, du vet den där tråkiga finstilta texten som medföljer nästan alla produkter eller tjänster och som man förmodas ha läst, men som i stort sett ingen någonsin läser. Att bryta mot användaravtalet innebär för de flesta kameror att man inte längre har någon garanti från tillverkaren - de har då rätt att vägra göra service på kameran.

Få läser som sagt användaravtal, vilket i sin tur ger upphov till sådana här reaktioner:

Tja, tar vi just kameror så är de här strikt juridiskt sett korrekt, det finns ingen lagstiftning (i alla fall ingen jag någonsin hört talas om) som hindrar en att ändra firmware. Men, för det flesta kameror (eller objektiv, blixtar osv) innebär det som sagt att man brutit användaravtalet vilket alltså kan bli krångligt om något händer med kameran.

Sedan finns det ju andra produkter där ändringar kan vara direkt olagliga - som chippning av bilar där man ju ändrar bilen så att den inte längre uppfyller de miljökrav som ställs på den, exakt vilka sanktioner som finns där vet jag inte, men jag antar att det kan innebära körförbud i alla fall. Så visst finns det ändringar - "hack" - av firmware som kan vara olagliga. Däremot just inte i kameror. I alla fall inte så länge firmwareuppdateringen innebär att den förvandlas till en dödsstråle som i så fall lär kräva vapenlicens :)

Men tråden började kring hackning av Canon-kameror, och Canon är faktiskt lite av ett undantag i kameravärlden. Där är det i alla fall inte automatiskt så att en ändrad firmware gör garantin ogiltig, de tycks ha en ganska öppen inställning till att folk gör om deras kameror. Mycket tyder på att de med visst intresse studerar de hack som andra gjort - mest berömt är ju Magic Lantern (https://magiclantern.fm).

Sedan har jag förstått att flera andra kameratillverkare inofficiellt reagerar likadant: skickligt gjorda ändringar verkar de se som intressanta - om inte annat får de ju en ledtråd om funktioner som (en del av) deras användare gärna skulle vilja se. Men den officiella linjen är oftast att ändrad firmware innebär att man inte längre har någon garanti och att de inte heller efter garantitiden gått ut har någon avtalsmässig skyldighet att försöka laga kameran om den slutar fungera.

Det är i sig självt inte olagligt att hacka en kamera, så vida man inte ger den egenskaper som är olagliga (t.ex. att den bli farlig på något sätt som är reglerat i lag)
Det är precis därför jag antog att (det fiktiva) rysshacket som jag refererade till i inlägg #32 är olagligt. ;-)

I övrigt trodde jag nog att ämnet för tråden var uttömt redan för tio år sen. Inlägg #33 blev en överraskning.

Det skulle nog underlätta om det tydligt stod i senaste inlägg när tråden faktiskt skapades från början.
Många som tycks missa årtalen. :)

Spelar det någon roll hur gammal en tråd är?
Borde FS kasta bort diskussioner som har passerat bäst före datum.

ANNONS