Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Rimlig reperationstid?

Produkter
(logga in för att koppla)

Robert74

Avslutat medlemskap
Hej

Lämnade in min Canon 20D till reperation den 2 Maj för service. Har fått reda på att de ska byta ett filter för att det har kommit damm bakom det? Allt går på garantin eftersom det är ett garantifel. Är det då rimligt att behöva vänta en månad på att få tillbaka sin kamera?

Någon som har liknande erfarenhet.

Det kan vara så att de måste beställa reservdelar och då kan det ta tyvärr ta tid.

Det tog mig fyra veckor att få min 16-35:a fixad då de fick ordna reservdelar från Holland. Eftersom jag är CPS-medlem så fick jag ett låneobjektiv.

Även att laga mitt Sigma 120-300 tog en månad att få fixad.

Men oftast upplever jag att Canon är rätt snabba, men det beror ju på att jag är CPS-klassad. Knappt två veckor tror jag annars att det brukar ta.

froderberg skrev:
Det kan vara så att de måste beställa reservdelar och då kan det ta tyvärr ta tid.

Det tog mig fyra veckor att få min 16-35:a fixad då de fick ordna reservdelar från Holland. Eftersom jag är CPS-medlem så fick jag ett låneobjektiv.

Även att laga mitt Sigma 120-300 tog en månad att få fixad.

Men oftast upplever jag att Canon är rätt snabba, men det beror ju på att jag är CPS-klassad. Knappt två veckor tror jag annars att det brukar ta.

Vad innebär det att man är CPS-klassad?

Jag har också en 20D inne för lagning -autofokusen fungerar dåligt. Jag ser på internet att de har beställt en reservdel till den så jag får väl vänta jag med antar jag...

Magnus -vad innebär CPS? Jag har försökt hitta info om det på nätet men inte lyckats, jag antar att det är för yrkesverksamma fotografer endast -dit jag inte riktigt räknas än...

EDIT: Jag kollade just på centralservice hemsida: alla delar levererade:D Då kanske man kan hoppas att kameran är klar i veckan som kommer...

Senast ändrad:
Hej!
Kopte en D60 begagnad for ca 2 manader sedan. Ganska snart borjade objektivfattningen krangla. Efter en manad gav jag upp och lamnade in den pa reparation. Som tur var fans garanti. Jag fick vanta i ca en manad. De sa att det skulle ta 6 veckor men som tur var gick det snabbare.
Sa tyvarr ar inte ditt fall unikt.

Skulle behöva vara CPS medlem! När jag lämnade in kameran sa jag att jag behövde den till ett jobb som jag ska göra den 28 Maj.Efersom jag inte är CPS medlem finns det tydligen ingen möjlighet att låna en kamera till denna helg från dom.

Jag behöver verkligen min kamera till denna helg!

Jag hade min på rep hela 6 veckor för några månader sedan. Antagligen för ett fabrikastionsfel i just den och det slutade med nytt serienummer på garantin. Men sex veckor tog det lik förbannat innan hel kamera fanns igen.
(har reserv, annars hade jag nog försökt stressa dem vilket jag erkänner att jag var lat för just då..)

Hoppas det går fortare för er.

Pepelopones skrev:
Vad innebär det att man är CPS-klassad?

Det betyder Canon Professional Service och är en tjänst för yrkesfotografer. Det finns dock en del amatörer med större utrustning (som Jesper Ekvall) som är godkända. Det är Canons yrkesfotosäljare Per Karlsson som avgör.

Fördelarna med CPS är att man har en gräddfil vid servicen, ska ta högst 48 timmar, och att man får låneutrustning om det tar längre tid.
Utomland har också Canon CPS-service vid stora evenemang där de lånar eller hyr ut utrustning och gör service på plats. Vid OS var det ständig kö för sensorrengöring.

Nikon har samma system.

Läs mer på: www.cps.canon-europa.com

CPS kräver 2 proffshus och 3 L-objektiv eller något sånt om jag inte minnst fel. Vissa här på fotosidan har också sagt att det tillkommer en viss penningsumma utöver de kraven jag just listade upp.

Man kan bli CPS-medlem även om man inte uppfyller kraven helt, men det skulle inte gå att hålla den servicenivån om alla fick bli medlemmar. I ansökan får man också anger var man jobbar med mera, så det handlar inte bara om prylar.

Att stå utan kamera är en katastrof för en yrkesfotograf, som en taxiförare utan bil. Bilia har för övrigt särskilda taxireparatörer, vi andra Volvoägare får står i den vanliga kön.

Erik Schalin skrev:
Magnus varför behövde 16/35 & 120-300 service?

16-35:an åkte i ett stangolv så att bajonetten gick av.3 dagar gammal... Sedan dess har den hållt.

120-300:an var vek i konstruktionen och klarar inte av att man bär den i kamerahuset som det är tänkt. Gick på garantin. Nu har jag skaffat det större stativfästen med remfäste. Vill ha motsvarande Canonobjektiv, men något sådan finns ju inte.

Gäller den långa tid allt hos Canon eller enbart garantireperationer?
Finns det alternativ om man vill betala?

Jag tror att normalt ligger tiden på 1-2v men om inte reserdelarna i lager så tar det längre tid.

Den enda sättet att ta sig förbi kön är att vara CPS-medlem.

froderberg skrev:
Jag tror att normalt ligger tiden på 1-2v men om inte reserdelarna i lager så tar det längre tid.

Den enda sättet att ta sig förbi kön är att vara CPS-medlem.

och det är bara Canon som kan/får utföra reperationer?

arldic skrev:
och det är bara Canon som kan/får utföra reperationer?

Nej. Canon har bara en egen verkstad, Nordic RCC. Verkstaden i Stockholm som tidigare hette Canon IT Service är inte längre i Canons ägo och heter nu Stockholms Centralservice.

Dessa verkstäder rekommenderar Canon:
http://www.canon.se/support/support_forhem_mindre_kontor/serviceverkstader.asp

För garantiärenden är det antagligen bäst att anlita dessa verkstäder, men för övriga reparationer går det ju att välja den verkstad man behagar. Till äldre modeller kan det vara billigare att anlita en mer fristående verkstad.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar