Kijana
Aktiv medlem
MattiasL skrev:
Vi kan leka med en gammal sociologisk tanke från bland annat Emile Durkheim.
Kortfattat bygger en av hans teorier på att allting i samhället har en funktion. Kriminalitet, missbruk och liknande har funktionen att "vi" i normgruppen har ett "dom" att definiera oss mot. Utan avvikare - ingen norm.
Attans, var Durkheim före mig? Har nämligen formulerat liknande tankegångar, men inte känt till att det var ett vedertaget sociologiskt begrepp/observerat fenomen.
När man sätter den tanken i fotografiska sammanhang: vi, eller många av oss, är väldigt förtjusta i att skildra olika former av avvikelser. Det är ofta det som vinner priser iallafall. Är det så att Fotograferna har funktionen att förmedla bilden av Avvikaren, så att Gemene Person får en tydligare bild att identifiera sig mot, och tänka att "skönt, jag är inte som dom"?
Skriver under på det, absolut. Och det gäller inte bara fotografer när det gäller indiskreta utövare i kyrkan och kameraägare av fel märke, utan även journalister och förstås Gemene Person. Kanske särskilt om denne Gemene Person är politiker...
Kan man se ett samband mellan att samhället blir mer valfritt vad gäller livsstil, värderingar osv, och antalet "avvikarskildringar"?
Tror inte det. För när "alla" avviker i livsstil och kanske även värderingar, då finns det också ett behov av att skildra dem som bara är, det vill säga att det är avvikande att vara "normal". Ta bara exemplet med Medel-Svensson. Han finns förstås inte i verkligheten, men visst är det spännande med att berätta om en person som stämmer in på väldigt mycket av Medel-Svenssons statistiska vanor och värderingar. Han blir lite exotisk trots att han finns mitt bland oss.