Maverick skrev:
Fast hur ser ni på det faktum att tidningar som försöker göra mer djuplodande saker faktiskt lever på marginalerna? Det finns varken tillräckligt kundunderlag eller annonsunderlag för att det ska bli trygga tidningar. Vilket egentligen bara kan tolkas som att folk egentligen inte är särskilt intresserade/engagerade för att sätta sig in i en djupare text.
Nu vill jag inte lassa över ansvaret för detta på konsumenterna. Det ligger en stor utmaning för tidningarna i att göra viktiga ämnen intressanta att läsa för en ny generation läsare. Det finns trots allt nichade tidningar som lyckas hyffsat. Tänker främts på de olika populärhistoriska tidningarna och likaså populärvetenskapliga tidningar som trots allt lever vidare. Skulle man kunna tänka sig en populärpolitisk tidning? Där populär inte står för en populistisk framtoning utan för lättläst/intressant språkbruk. Typ motsatsen till en akademisk avhandling men ändå med samma innehåll. Hur skulle en sådan i så fall se ut?
Mvh
Maverick
Att de lever på marginalerna är kanske delvis en effekt av att "tigandet" pågått så länge att tidningsläsarna har tappat förtroendet sedan lång tid.
Frågan "är det sant eller står det i tidningen?" är inte helt ovanlig. ALLA vet att det mesta i kvällsblaskorna är kraftigt friserande av sanningen och representanter för de två största kvällsdrakarna har faktiskt deklarerat att man gått in för att roa sina läsare och därför exkluderar en massa "tyngre" saker och hellre skriver om ngn såpoperadeltagare som fått hemmorojder,
Sedan går det i rättvisans namn inte att blunda för att informationen går att hämta på så många olika ställen. Inernet har ju exploderat i nyllet på på papperstidningen.
Set är inte längre TV1, TV2 med Rapport o Aktuellt, DN och SvD samt nåfra lokaltidningar som gäller. Hur många kanaler som finns har jag ingen aning om, men om vi tänker oss tillbaks så hade folk på jobbet under fikarasten i stort sett inhämtat samma information och kunde diskutera den.
Idag kan 10 arbetskamrater ha 10 helt olika inhämtningar av vad som hänt. Garanterar att om så Skåne hade öppnat krig mot resten av Sverige för att bli självständig stat skulle en massa människor inte veta det dan darpå. Några skulle t o m klaga över att den eller den blev utröstad från den eller såpan. Kolla kanaltablåerna. De är fyllda av s k realityserier, såpor o s v. Väldigt lite av annan vara. Måste ju finnas en orsak!
Är det så illa att folk verkligen föredrar att kolla på dessa (bolagen gör ju mätningar) för att de tycker debatter, politik, samhällsreportage är för tråkigt?
Om det är så beror det kanske på att de under frånvaron av undersökande, sanningssökande reportage helt enkelt vant sig vid att sådana inte finns och därför inte söker dem.
Jag har inget bra svar, Fredrik! Fast jag vill hoppas att vad du benämner en "populärpolitisk" tidning skulle lyckas bättre.
Egentligen är det väl faktiskt all dagspress plikt att vara populärpolitisk i den bemärkelsen du anger.
Slutligen går det inte att blunda för att läsare av traditionella papperstidingar /eller ännu väsentligare prenumeranter på sådana är ett utdöende släkte.
Det görs en massa försök att "vinna ungdomen" till att prenumerera genom speciella ungdomssatstningar och reportage för den och den ålderskategorin. Misslyckas som regel.
Bort med pensionärssidor, ungdomssidor, kvinnosidor, bögsidor etc. Tror att alla bara vill se sig som människor rätt och slätt.
Vad gäller den politiska arenan tror jag att den är lika intressant för alla, oavsett åldersgrupp.
Men jag är inte man att svara för HUR man vinner tillbaks läsare/lyssnare/tittare. Är övertygad om att dt går dock, men tror att det handlar om en längre process. Så pass lång att inget media vill riskera att förblöda under tiden. Är faktiskt pessimistisk.
2% av alla tidningsläsare tittar eller läser sidan 2, ledarsidan i tidningarna enl senaste undersökningen. Utan att kalla folk i gemen mindre vetande finns det ett stort antal läsare som inte ens vet vad en ledarisda i en tidning är.
Lennart