Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

respektera tystnaden

Produkter
(logga in för att koppla)
ojkooj skrev:
De kallar oss mods trilogin - andra filmen från slutet av sjuttitalet. Stefan Jarl säger det själv - folk dog som flugor runt omkring. Det var ett folkmord.
"Folkmord" är en väldefinierad juridisk term. Jag tror att du menade något annat.
 
Sten-Åke Sändh skrev:
När det gäller främlingsfientligheten så tror jag den påverkats mer negativt av det som sopats under mattan och inte sagts under de senaste 20-30 åren snarare än det som sagts. Jag tror inte det kommer något gott ur att allmänheten inte ges möjlighet till att få en mer rättvisande världsbild än den vi länge matats med.

Ursäkta att jag inte kommenterar ditt inlägg om Kenta o Stoffe. Det behövs inte för min del. Är ur den generationen och skulle bara understrukit det du redan skrivit.

Däremot ang främlingsfientlighet: Där har du samma åsikt som jag. Vill dock understryka och betona än en gång att händelsen jag var involverad i inträffade för drygt 20 år sedan. Det var inte "comme il faut" eller "politiskt korrekt" i den extrema högkonjuktur som rådde i Sverige då (fast den var på sluttampen) att beskriva invandrare negativt. Vilket alltså bar ytterligare understryker vad du skrivit i ditt citat ovan.

I skrift, när brott begåtts, nämndes otroligt sällan att brottslingen var av utländsk härkomst. Utom när det gällde rejält grova brott.

Däremot kunde man "hänga ut" en komminister som fällts för rattfylleri.
Det ansågs ha mycket större allmänintresse. Behövdes inte i mindre kommuner en direkt namngivelse. Räckte med att skriva: "På väg från kyrkan i XXXXX-ryd till prästgården i XXXXX-hult togs vid poliskontroll ett alkoholtest på en präst. Visade sig att han vid provtagningstillfället hade 1,2 promille alkohol i blodet."

Kunde lika gärna skrivits rakt ut. 25.000 kommuninvånare visste lika klart vem det rörde sig om.

Däremot gick det inte att skriva: "Zigenare stal besparingarna för 80-åriga Hulda".

I fallet med prästen ansågs det att han var såpass offentlig och hade en yrkesutövning som innebar ett ansvar att vara föredöme för andra människor.

Likadant skrevs det rakt ut om en polisman stulit eller våldtagit. Eftersom det stred mot allt som hans yrke står för.

Så, visst att inte kalla en spade för en spade under många år ackumelerade säkerligen ett främlingshat som blommade ut ordentligt när konjukturen vände och på 90-talet började politiska partier plocka poäng på detta.

I dagens ortsblaska redovisas hur en afghanistansk man skall utvisas efter att ha blivit hämtad på sin arbetsplats av polis. Han fick politisk asyl här för fyra år sedan, lärde sig svenska rekordsnabbt, fick fast jobb för tre år sedan och har betalat skatt, samt enbart haft 3 sjukdagar under de åren.
Hans arbete på en liten däcksfirma är mycket tungt och ingen annan känner sig attraherad att söka det. Innehavaren av firman tror att han blir tvungen att slå igen då han inte orkar driva firman ensam och ingen vill ha jobbet som ändå är relativt välavlönat.

Migrationsverket vill inte lyssna. Men lokala politiker har agerat och förhoppningsvis blir det ett regeringsärende.

Ska bli intressant att följa. Hoppas att de stora drakarna hoppar på också.

Trots allt ligger det ju en sanning i att många som yttrat "de jävlarna tar ju ifrån oss svenskar jobben" inte för allt i världen vill ha de arbeten som många invandrare istället tagit.

Jag tror inte att det skulle blivit så här om det inte syndats genom att tiga ihjäl den utländska härkomsten under de årtionden vi nämnt. Tror att luften skulle varit mer rensad. Bättre luftrensning än etnisk rensning i efterhand.

Lennart
 
Re: Re: Re: Re: Sten-Åke...

Sten-Åke Sändh skrev:
Glädjande var också att höra att Aftonbladet förlorat 40.000 i upplaga. Det bara måste göra världen bättre.


Ibland, men bara ibland.. ÄR LIVET GÖTT MOS!!!

WOOOHOO!
 
Re: Re: lennart o kenneth

Photocon skrev:

Nåväl, när (om) du själv säger upp dig i en liknande situtation och smakat på känslan på vad det innebär att förklara för barnen och din sjukliga fru (så var det i mitt fall) varför de måste ställa upp på min idealistiska uppsägning och de pressetiska ideal jag har så är du välkommen att återigen bemöta mitt inlägg.

Jag förstår inte problemet? Du gjorde helt rätt som sa upp dig!

Om ens familj inte står bakom en så är det inte mycket till familj.
 
folkmord

PMD skrev:
"Folkmord" är en väldefinierad juridisk term. Jag tror att du menade något annat.

Jag tror faktiskt att det var det ordet - folkmord - som Stefan Jarl använde i en intervju om inspelningen av ett anständigt liv. Men det är vad jag minns. Kanske använde han något annat ord? Men det var ju iofs ett sorts folkmord om man ser på pundare som folkgrupp. Samhället lät det ju bara fortgå. Knarkarna fick dö i sviterna av beroende och AIDS m m.
 
Re: Re: Re: lennart o kenneth

Danlo skrev:
Jag förstår inte problemet? Du gjorde helt rätt som sa upp dig!

Om ens familj inte står bakom en så är det inte mycket till familj.

Du förstår inte problemet. Okej! Jag tyckte jag gjorde fel som inte tog en diskussion FÖRST och såg vad den utmynnade i och därefter agerade efter utgången av diskussionen. Visade ju sig vara onödigt med en uppsägelse.

Och ja, min familj hade stått bakom mig, med väldigt stora försakelser som följd. Hade faktiskt ansvaret för fyra barn och en sjuklig fru vid den tidpunkten.
Ingen välvald tidpunkt alls. Låt oss vända på kuttingen. Om en familjemedlem inte står bakom sin familj så är det inte mycket till familjemedlem. Och en ansvarsfull familjemedlem borde ha slagit lite isvatten i ådrorna innan beslut om att halvera familjens ekonomi tas.

Efter att senare i livet blivit varslad sju gånger så förändras ens perspektiv.

Men är man övertygad om att man inte klarar en situation som färväntas fortgå i all oändlighet, varken psykiskt eller samvetsmässigt så är uppsägning (efter diskussion) enda alternativet.

Fast som solidarisk familjemedlem tycker jag man innan uppsägningen borde fixat annat jobb. Jag hamnade i en sådan situation senare och sade upp mig (ny tidningspolicy, ny redaktionschef) men hade då lyckats fixa ett halvtidsjobb som museifotograf (tog 5 dagar). Förresten slutade redaktionschefen också. Några år senare började vi igen på samma tidning vi sagt upp oss ifrån. Och på samma befattningar.

Lennart
 
sanningen

Photocon skrev:

...
I dagens ortsblaska redovisas hur en afghanistansk man skall utvisas efter att ha blivit hämtad på sin arbetsplats av polis. Han fick politisk asyl här för fyra år sedan, lärde sig svenska rekordsnabbt, fick fast jobb för tre år sedan och har betalat skatt, samt enbart haft 3 sjukdagar under de åren.
Hans arbete på en liten däcksfirma är mycket tungt och ingen annan känner sig attraherad att söka det. Innehavaren av firman tror att han blir tvungen att slå igen då han inte orkar driva firman ensam och ingen vill ha jobbet som ändå är relativt välavlönat.

Migrationsverket vill inte lyssna. Men lokala politiker har agerat och förhoppningsvis blir det ett regeringsärende.

Ska bli intressant att följa. Hoppas att de stora drakarna hoppar på också.

Trots allt ligger det ju en sanning i att många som yttrat "de jävlarna tar ju ifrån oss svenskar jobben" inte för allt i världen vill ha de arbeten som många invandrare istället tagit.

Jag tror inte att det skulle blivit så här om det inte syndats genom att tiga ihjäl den utländska härkomsten under de årtionden vi nämnt. Tror att luften skulle varit mer rensad. Bättre luftrensning än etnisk rensning i efterhand.

Lennart


Håller med dig. Att bära våld på sanningen är det värsta ett samhälle kan göra. Tyvärr finns det nog inte många stater här på jorden som kan stoltsera med en alltid sanningsenligt informerad befolkning.

Drakarna vet jag inte men "ring P1" hade ett par samtal i dag som var väldigt upprörda angående denna utvisning till afghanistan.
Arbetare/tjänstemän på migrationsverket har det inte lätt. De följer sina punkter och tar beslut som ofta blir horribla. Lite som den yrkesarbetande fotografen kanske? För brödfödan.

Johan
 
Re: sanningen

ojkooj skrev:
Håller med dig. Att bära våld på sanningen är det värsta ett samhälle kan göra. Tyvärr finns det nog inte många stater här på jorden som kan stoltsera med en alltid sanningsenligt informerad befolkning.

Drakarna vet jag inte men "ring P1" hade ett par samtal i dag som var väldigt upprörda angående denna utvisning till afghanistan.
Arbetare/tjänstemän på migrationsverket har det inte lätt. De följer sina punkter och tar beslut som ofta blir horribla. Lite som den yrkesarbetande fotografen kanske? För brödfödan.

Johan

..."Lite som den yrkesarbetande fotografen kanske? För brödfödan" Touché! :) Den var bra!
Jag misstänkte faktiskt att någon eventuellt skulle dra en parallell. Men jag hoppas att det bara går att sätta likhetstecken mellan migrationsverkets paragrafer och pressfotokårens rötägg. D v s de fotografer som inte tänker efter, eller ännu värre inte tänker alls.

Dock vet jag att det är svårt för tjänstemän att bryta paragrafer. Hur idiotiska de än verkar (paragraferna alltså).

Enl förvaltningslagen finns i princip ALLTID passusar som gör att paragrafer kan tolkas olika, och vad viktigare är; tillåts tolkas olika. Speciellt när "synnerliga skäl" föreligger.

Här föreligger en stor demokratifara: brist på civilkurage gör att många tjänstemän sannolikt agerar efter devisen att "jag följer den strikta paragrafen så kan ingen säga att jag gjort fel".
Och sedan struntar i att kolla alla undantag som faktiskt finns.

Migrationsverket är inte ensamma. Försäkringskassan är en sådan instans också där folk som ibland inte vet i vilket hål de ska stoppa en febertermometer sätter sig till doms över läkarintyg som skrivits av överläkare som är docenter. Sedan drar de in sjukpenningen för en stackars sate. Det räcker med att det står "möjligen" i läkarintyget för att det ska bli ett helvete för den enskilde medborgaren (läs FK-tjänstemannens arbetsgivare).

Detta är inte fria fantasier. Har gjort rep om sådana händelser och läst samtliga dokument i ärendet.

P1 har all heder! Lokala P4 sände också.

Mvh/Lennart
 
Re: folkmord

ojkooj skrev:
Jag tror faktiskt att det var det ordet - folkmord - som Stefan Jarl använde i en intervju om inspelningen av ett anständigt liv. Men det är vad jag minns. Kanske använde han något annat ord? Men det var ju iofs ett sorts folkmord om man ser på pundare som folkgrupp. Samhället lät det ju bara fortgå. Knarkarna fick dö i sviterna av beroende och AIDS m m.
Folkmord är ett systematiskt dödande av en hel folkgrupp (etnisk, rasmässig, religiös eller liknande). (Genocide på engelska.)

Narkotikamissbrukare kan knappast betraktas som en folkgrupp i den bemärkelsen, och det förekom inget systematiskt dödande.
 
Knark är väl självmord snarare än mord? Allt är inte "samhällets fel", individen har ett mått av fri vilja och eget ansvar också.
 
Re: Re: folkmord

PMD skrev:
Folkmord är ett systematiskt dödande av en hel folkgrupp (etnisk, rasmässig, religiös eller liknande). (Genocide på engelska.)

Narkotikamissbrukare kan knappast betraktas som en folkgrupp i den bemärkelsen, och det förekom inget systematiskt dödande.

eh ... Jag försökte ange hur en konstnär ( Stefan Jarl ) uttryckt sig. Det var inte en personlig åsikt.

Så vad är det som gör att knarkare inte är en folkgrupp? Jag tycker nästan de faller under en etnisk grupp. De är ju alla dessutom nästan religiösa i sin tillvänjdhet.

Det som Stefan Jarl skildrar i "ett anständigt liv" är ju ett stockholm där de som råkat i knarkträsket inte är värda att hjälpa. Man lät knarkarna knarka ihjäl sig. Det var inte en aktiv handling i likhet med arkebusering men nog var det något som "man" lät fortgå. Man gjorde i alla fall inget åt det. Systematiskt? Systematisk passivitet som ledde till att allt för många dog. Om man vill kalla det folkmord? Jo jag tycker ordet är rätt. Ett veritabelt sådant dessutom.

Etik?
Johan
 
Fri vilja

Anders Östberg skrev:
Knark är väl självmord snarare än mord? Allt är inte "samhällets fel", individen har ett mått av fri vilja och eget ansvar också.

Jag vet inte om du träffat t ex en heroinist någon gång? Tror inte man kan säga att den har en fri vilja likt de som inte är i beroendeställning.

Sen kan man kanske inte dra alla knarkare över en kamm likt man inte kan dra alla som konsumerar alkohol över kamm.

De flesta knarkarna är nog mindre beroende än alkoholkonsumenterna. Samhället har i alla fall bestämt att hjälpa folk som tappar kontrollen oavsett vilket missbruk det handlar om och det får man väl hoppas att det förblir så.

Angående folkmord. Läs mitt svar på föregående inlägg.

Johan
 
Re: Re: Re: folkmord

ojkooj skrev:
eh ... Jag försökte ange hur en konstnär ( Stefan Jarl ) uttryckt sig. Det var inte en personlig åsikt.
OK. I ditt första inlägg om saken såg det ut som om det var du som kallade det folkmord.

Så vad är det som gör att knarkare inte är en folkgrupp? Jag tycker nästan de faller under en etnisk grupp. De är ju alla dessutom nästan religiösa i sin tillvänjdhet.
Nej, knarkare är inte en etnisk grupp. Slå upp definitionen av etnisk. Det är inte heller en religiös grupp. Det finns ingen "knarkreligion" som omfattar alla som använder illegala droger.

Det som Stefan Jarl skildrar i "ett anständigt liv" är ju ett stockholm där de som råkat i knarkträsket inte är värda att hjälpa. Man lät knarkarna knarka ihjäl sig. Det var inte en aktiv handling i likhet med arkebusering men nog var det något som "man" lät fortgå. Man gjorde i alla fall inget åt det. Systematiskt? Systematisk passivitet som ledde till att allt för många dog. Om man vill kalla det folkmord? Jo jag tycker ordet är rätt. Ett veritabelt sådant dessutom.
Det är lite skevt att jämställa den svenska statens passivitet när det gäller knarkare på 1960-talet med saker som nazisternas judeutrotning, Röda Khmerernas härjningar och massdödandet av tutsier i Rwanda (för att ta några saker som brukar kallas folkmord).

Nej, skevt är fel ord. "Fånigt" är ett bättre ord.

Det är rätt stor skillnad på ett systematiskt organiserat dödande av hundratusentals eller miljontals människor baserat på deras hudfärg eller tro och på att inte ingripa när ett fåtal människor (som inte nödvändigtvis har så mycket annat gemensamt) dekar ner sig med följd att en del av dem dör.

Du får förstås tycka att vad som helst är ett "folkmord", men jag har hela tiden talat om den väldefinierade juridiska termen. Anledningen till mitt första påpekande var att begreppsförvirring ofta leder till missförstånd, och att du kanske inte var medveten om att det finns en ordentlig juridisk definition av ordet folkmord.
 
Oj, nu har tråden tagit en helt annan vändning. Kul! Vi kan leka med en gammal sociologisk tanke från bland annat Emile Durkheim.

Kortfattat bygger en av hans teorier på att allting i samhället har en funktion. Kriminalitet, missbruk och liknande har funktionen att "vi" i normgruppen har ett "dom" att definiera oss mot. Utan avvikare - ingen norm.

När man sätter den tanken i fotografiska sammanhang: vi, eller många av oss, är väldigt förtjusta i att skildra olika former av avvikelser. Det är ofta det som vinner priser iallafall. Är det så att Fotograferna har funktionen att förmedla bilden av Avvikaren, så att Gemene Person får en tydligare bild att identifiera sig mot, och tänka att "skönt, jag är inte som dom"? Kan man se ett samband mellan att samhället blir mer valfritt vad gäller livsstil, värderingar osv, och antalet "avvikarskildringar"?

Med det menar jag inte att fotografer skulle vara ute i onda avsikter, eller handlar helt omedvetet, eller något, men det kan vara kul att filosofera över sin roll i det stora sammanhanget.
 
MattiasL skrev:
Är det så att Fotograferna har funktionen att förmedla bilden av Avvikaren, så att Gemene Person får en tydligare bild att identifiera sig mot, och tänka att "skönt, jag är inte som dom"? Kan man se ett samband mellan att samhället blir mer valfritt vad gäller livsstil, värderingar osv, och antalet "avvikarskildringar"?
Det kan man spekulera i, med det förefaller lite meningslöst. Intressantare vore om någon gjorde en undersökning för att ta reda på om det är så.
 
Intressant det där, å ena sidan så ska vi vara så individuella och satsa på oss själva och vår egen utveckling, å andra sidan så likriktar vi oss genom att snegla på vad alla andra gör och tycker, hur andra ser ut och vilka TV-program dom tittar på. Jag undrar hur individuella vi egentligen är (även som fotografer) och hur mycket vi anpassar oss till majoritetsnormer. Viljan att vara accepterad av omgivningen är nog en rätt stark genetiskt betingad egenskap.
 
Ja, frågan är väl om det går att göra en sådan undersökning. Jag gissar att det handlar om en samhällssyn, ett filter som man ser världen genom. Om man har en struktursyn, där allt hänger ihop (oavsett om man vet om det eller inte) eller om man har en syn på att allt styrs helt av människors fria och medvetna val. Det intressanta för mig är att fundera på: om det är på det ena sättet, vad får det för konsekvenser? Och om det är på andra sätt, vad leder det till?
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.