PMD skrev:
I det aktuella fallet tror jag knappast att fotografen var utsänd av en tidning med uppdraget att störa så mycket som möjligt. Uppdraget borde gå att utföra utan att störa speciellt mycket.
Alternativet att säga upp sig tar man lämpligen till när det är riktigt usla saker man får i uppdrag. T.ex. så säger man nog inte upp sig bara för att man måste åka taxi till ett uppdrag (t.ex. ett konsultuppdrag). Däremot skulle nog jag nog överväga att vägra om jag blev beordrad att hälla ut dioxin i närmsta vattendrag. (För att nu anknyta till din miljöförstöringsreferens. Det är skillnad på nivåer.)
Se där, ett nyanserat och samtidigt rakt inlägg som gör att tråden kan leva vidare.
Ang uppsägningsdebatten så är ditt exempel välvalt.
Men det vore intressant att få exempel på vilken typ av fotouppdrag som folk på tråden upplever som stridande mot den egna etikkodexen.
Vi är väl alla överens om att man som fotograf inte uppträder som ett arsel i kyrkan. Kyrkofotografens uppträdande är för min del slutdebatterat.
Ett fotouppdrag jag fick som anställd pressfotograf kan jag komma med. Hade det skett idag skulle jag blånekat.
Utvisningshotade stod på taket till ett sexvåningshus och höll sina barn i armarna så de hängde utanför taket. När som helst hade någon unge kunnat dråsa rakt ned i betongen. Kåken låg 800 meter från redaktionen så det gick snabbt att komma på plats. Ett 300mm objektiv och en dold position så var verkligt dramatiska bilder säkrade.
Emellertid upptäckte de utvisningshotade mig och så snart jag höjde kameran höll de ut de skrikande ungarna änn mer. De ville alltså ha publicitet och var naturligtvis förtvivlade över sin situation. jag tog snabbt bilderna och åkte mycket skakad till redaktionen där vi höll en diskussion. Ofta händer det att folk söker publicitet mot bättre vetande och förvärrar sin situation.
Beslöts till sist att inte publicera bilderna då personerna på bilderna var fullt identifierbara. Jag ville inte vara megafon för några som tog risken att tappa/döda sina barn. Grannar hade redan agerat och förutom utvisningsbeslut var det aktuellt med åtal för barnmisshandel.
Tänk om jag hade höjt kameran ytterligare en gång och de hållit ut en unge som tappats och slagit ihjäl sig. Då hade jag ju triggat dem till handlingen. Hade bilderna dessutom publicerats hade främlingshatet ökat och jag är säker på att allmänheten hade undrat vafan reportageteamet sysslat med som inte vidtagit åtgärder för att sätta barnen i säkerhet istället för att ta bilder på en regelrätt misshandel.
Jag borde aldrig ens ha tagit fram kameran när jag såg hur det låg till. Hade emellertid radiokontakt med chefen (mobiltelefoner existerade inte 1988) som ville att jag skulle "säkra några bilder". Jag var ung och grön och det är det enda jag kan säga till mitt försvar.
Skulle ett motsvarande uppdrag lagts på mig idag skulle jag helt klart bara blånekat. Men med en viktig distinktion: Jag hade åkt till platsen, kollat läget, och hade det rört sig om en liknande företeelse hade jag aldrig tagit fram någon kamera. Jag vill inte tro att någon redaktionschef skulle slagit mig för den skull och jag tror inte heller att jag för all framtid förlorat tidningen som kund.
Diskuterade fallet med PO (pressombudsmannen) på ett seminarium flera år senare. Bilderna fanns i tidningens "låsta" arkiv och kunde förevisas. PO ansåg att publicering hade varit klart olämplig.
Dessvärre kan jag så här i efterhand inte veta hur jag skulle reagerat 1988 om bilderna beslöts användas av red.ledningen. Jag vet hur jag skulle reagerat idag och hoppas att jag skulle reagerat likadant 1988. Men jag kan inte veta och jag har fortfarande dåligt samvete för att jag lyfte kameran. Kan fortfarande återkalla känslan hur adrenelinet bara kokade i mig 1988. Jag är tyvärr inte säker på om det berodde på allmän "nu är ettan räddad" -känsla eller avsky inför det jag bevittnade. Jag vet bara att det tog någon minut för att komma till insikt att jag var ute på djupt vatten. och jag antar att det var därför adrenalinet fortsatte att strömma.
Kan inte beskriva det på bättre sätt. Tiden som gått kan fungera som filter och därigenom "försköna" den egna gärningen.
Lennart