Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

respektera tystnaden

Produkter
(logga in för att koppla)
PMD skrev:
Det kan vi nog tvivla rätt mycket på. Ingenting i regeringens politik tyder på att det är målet. Tvärtom har ju regeringen klart uttalat att de traditionella reglerna för den svenska arbetsmarknaden ska gälla i fortsättningen också.

Det som ändras är detaljer inom systemet, inte hela systemet.

Det finns förvånande inslag helt klart. När moderata stadsråd försvarar den svenska arbetsrätten i internationella sammanhang så känns ju det lite udda rent historiskt.

Annars ser i alla fall inte jag några större avsteg från linjen banta stat och övrig offentlig verksamhet och sänk skatterna (mest då som vanligt för de som tjänar mest eller har störst förmögenheter.
 
PMD skrev:
Jag kan inte se att det finns någon anledning för staten att syssla med alkoholproduktion.

Försäljningen av Vin&Sprit var en alldeles lysande affär för oss alla eftersom intäkterna från bolaget var mindre än minskningen av ränteutgifterna för staten om pengarna från försäljningen används för att betala av på statsskulden. Ett nettoplus för statskassan alltså. Statens utrymme för årliga utgifter ökade sålunda.

Det är knappast en nedmontering av någonting.

Nä det kan inte jag heller faktiskt. En restriktiv alkoholpolitik som man säjer sig vilja värna om har inget med tillverkningen att göra.

Men en nedmontering är det trots allt av statens ägande och statens samlade ekonomiska resurser i värsta fall. Det beror på vad man gör med pengarna.

Vi vet inte om dessa intäkter kommer användas till att betala av på statsskulden eller delas ut i form av skattelättnader. Den som lever får se.
 
PMD skrev:
Jag kan inte se att det finns någon anledning för staten att syssla med alkoholproduktion.

Försäljningen av Vin&Sprit var en alldeles lysande affär för oss alla eftersom intäkterna från bolaget var mindre än minskningen av ränteutgifterna för staten om pengarna från försäljningen används för att betala av på statsskulden. Ett nettoplus för statskassan alltså. Statens utrymme för årliga utgifter ökade sålunda.

Det är knappast en nedmontering av någonting.

Det kan ju knappast vara meningen att Vin&Sprits vinst ensamt skulle betala räntorna och statsskulder? Förhoppningsvis finns det väl nått mer statligt bolag som gör vinst, typ vattenfall. Man undrar ju lite stilla vad som ska betala statsskulderna när alla bolag är utsålda. I synnerhet som nuvarande regering inte är direkt kända för skattefinansierade lösningar.

/Maverick
 
Maverick skrev:
Det kan ju knappast vara meningen att Vin&Sprits vinst ensamt skulle betala räntorna och statsskulder? Förhoppningsvis finns det väl nått mer statligt bolag som gör vinst, typ vattenfall. Man undrar ju lite stilla vad som ska betala statsskulderna när alla bolag är utsålda. I synnerhet som nuvarande regering inte är direkt kända för skattefinansierade lösningar.

/Maverick

Det är precis det som är min poäng. Tänk bara tanken att Fortums övervinster på den elförsäljning Stockholms Energi stod för skulle pumpats in i Stockholms budget istället för att exporteras till Finland (dock en omöjlighet i sig då ju kommunens elproduktion ju i princip skulle tillhandahållas till självkostnadspris).

Vi fick dyrare el som konsumenter och stan blir på sikt fattigare.
 
Har inte läst hela tråden så jag vet inte vad ni kommit fram till, men lite lustigt att en tråd som började med störningar i kyrkan slutat med alkoholpolitk =)

Men men..
Som nån skrev i början här så är det ofta väldigt svårt att vara diskret i en kyrka (det gäller många andra sammanhang också), men man måste ju ändå visa respekt tycker jag. Jag försöker iallafall vara så diskret jag kan. Smyga upp längs sidogången, stå längst bak i mittgången, eller uppe på läktaren. De positionerna funkar bra med ett 70-200. Ändå känns det många gånger som om slutaren smäller över hela kyrkan..

Häromdan fotade jag i ett konferenssrum.. När jag kom dit kom min reporterkollega ut till mig och viskade utanför rummet vilka jag skulle ta på. Då fattar ni att det var tyst!

Men vad ska man göra? Vi är ju där många gånger för att arrangören bett oss komma dit. De får "reklam" i tidningen. Men att visa respekt är a och o.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.