Kijana
Aktiv medlem
PMD skrev:
Nu dricker jag varken kaffe eller läser morgontidning, så jag känner mig rätt lugn.
En tangent till den pågående diskussionen: jag tycker att det är alldeles för mycket snyftreportage om folk som "drabbas" på ett eller annat sätt. Jag tror att vi i Sverige kollektivt lider lite av inlärd hjälplöshet. En människa som inte har drabbats (sic!) av sådant tar itu med sitt liv och fixar det istället för att känna sig "drabbad" och vänta på att någon annan (vanligen benämnt "samhället", med vilket man dock inte menar hela samhället utan bara stat och kommun) fixar problemet åt en.
Nu är det ju så att det ibland bara är stat och kommun som kan lösa vissa problem, tänker närmast på plan- och bygglagen, miljöbalken, "skollagen" samt lagen om stöd och service, LSS.
Dessa "snyftreportage" kan ha kommit till efter att huvudpersonen förgäves vänt sig till politiker och makthavare för att få en ändring till stånd. Medierna kan då vara enda chansen att få en ändring till stånd. Det är en demokratisk rättighet. Har du något problem med det?
Ett starkt samhälle består av starka medborgare, och jag tror inte att att snyftreportage bidrar till att stärka medborgarna.
Å andra sidan vet jag inte varför jag diskuterar detta med dig. Du påstår ju också att du inte läser morgontidningen. Då kan du väl inte veta om det är för många snyftreportage?
Men jag tror att det egentligen handlar om att inte vilja förstå att den politik du sympatiserar med kan slå orimligt hårt mot redan svaga grupper. Samvete kallas det.