Annons

respektera tystnaden

Produkter
(logga in för att koppla)
PMD skrev:
Nu dricker jag varken kaffe eller läser morgontidning, så jag känner mig rätt lugn. :)

En tangent till den pågående diskussionen: jag tycker att det är alldeles för mycket snyftreportage om folk som "drabbas" på ett eller annat sätt. Jag tror att vi i Sverige kollektivt lider lite av inlärd hjälplöshet. En människa som inte har drabbats (sic!) av sådant tar itu med sitt liv och fixar det istället för att känna sig "drabbad" och vänta på att någon annan (vanligen benämnt "samhället", med vilket man dock inte menar hela samhället utan bara stat och kommun) fixar problemet åt en.

Nu är det ju så att det ibland bara är stat och kommun som kan lösa vissa problem, tänker närmast på plan- och bygglagen, miljöbalken, "skollagen" samt lagen om stöd och service, LSS.
Dessa "snyftreportage" kan ha kommit till efter att huvudpersonen förgäves vänt sig till politiker och makthavare för att få en ändring till stånd. Medierna kan då vara enda chansen att få en ändring till stånd. Det är en demokratisk rättighet. Har du något problem med det?

Ett starkt samhälle består av starka medborgare, och jag tror inte att att snyftreportage bidrar till att stärka medborgarna.

Å andra sidan vet jag inte varför jag diskuterar detta med dig. Du påstår ju också att du inte läser morgontidningen. Då kan du väl inte veta om det är för många snyftreportage?

Men jag tror att det egentligen handlar om att inte vilja förstå att den politik du sympatiserar med kan slå orimligt hårt mot redan svaga grupper. Samvete kallas det.
 
Idag hade vi rekryteringsdag på hemväret. Stod och vaktade, en dam bakom mig hördes jag intevrvjuvas av en reoprter sedan till min förvåning när de ska ta kort på henne har man en "burst" på 2 sek från markII:an? Vad ska man ha Typ 20 bilder av samma person till?
 
Kanske för att vara säker på att få en bild där hon inte blundar? (Gissar bara för att hitta på ett argument för en sekvenstagning).

Eller kanske fotografen fick kramp i fingret så det låste sig tillfälligt? :)
 
Sten-Åke Sändh skrev:
Problemet uppstår bara när de som sitter högst upp i näringskedjan försöker hålla de som står på botten med måttlighetsmoral när man helt skiter i all måttfullhet för egen del i sin berusning i bonusträsket.
Det är möjligen ett politiskt problem, men knappast ett samhällsekonomiskt. Att ett fåtal personers löner höjs radikalt får ingen mätbar påverkan på inflationen, vilket däremot en kraftig ökning för ett stor grupp får.
 
Re: Omöjligt att ej va subjektiv

ojkooj skrev:
Jag fattar inte att det skall vara så viktigt med objektivitet. Är det inte roligare med besjälade artiklar. Med reportrar som brinner för det de skriver om. Att vurma för objektivitet är helt onödigt särskilt som den inte finns att få tag på.
Ja, det kan vara roligt med "besjälade artiklar", men inte på nyhetsplats. Alla av oss är inte lika kritiska läsare, och en del sväljer med hull och hår det som skrivs. Då är det bra om det inte är så mycket ljug i artiklarna.

Eller : Hitler har tagit makten! Men jag lägger ingen värdering i det...
Det är en vettig inställning av en journalist. Dock bör hon förstås (sakligt) rapportera om vad konsekvenserna av maktövertagandet blev.
 
Kijana skrev:
Nu är det ju så att det ibland bara är stat och kommun som kan lösa vissa problem, tänker närmast på plan- och bygglagen, miljöbalken, "skollagen" samt lagen om stöd och service, LSS.
Det är ju rätt illa om det bara är stat och kommun som kan läsa "vissa problem". Är det så att dessa lagar som du räknat upp är problemen? Det bästa vore väl i så fall om lagarna avskaffades.

Men jag tror att det egentligen handlar om att inte vilja förstå att den politik du sympatiserar med kan slå orimligt hårt mot redan svaga grupper. Samvete kallas det.
Vad är "svaga grupper"? De flesta av oss har försvagats av långvarig försvagningspolitik som har syftat till att göra oss beroende av stat och kommun. Den som själv råder över merparten av sin inkomst råder över sitt liv. Den som har fått ett gott självförtroende av skolan ser möjligheter i framtiden och inte problem. Jag tror inte att den skola som existerar idag (och som är produkten av en flera decennier lång politisk process) är speciellt bra ämnad att ge det uppväxande släktet detta självförtroende.
 
PMD skrev:
Det är ju rätt illa om det bara är stat och kommun som kan läsa "vissa problem". Är det så att dessa lagar som du räknat upp är problemen? Det bästa vore väl i så fall om lagarna avskaffades.

Tror du missförstår med vilje här. Nä, dessa lagar är inget problem, men eftersom exempeolvis kommunen har planmonopol är det ju inte direkt effektivt att vända sig till ett utomstående företag för att lösa ett problem med detaljplan. Eller hur?
Kommunen, genom socialförvaltningen, brukar också vara den myndighet som tillämpar LSS. Därför bäst att vända sig dit eller tillsynsmyndigheten om man har problem. Men det där har du förstås koll på.


Vad är "svaga grupper"? De flesta av oss har försvagats av långvarig försvagningspolitik som har syftat till att göra oss beroende av stat och kommun. Den som själv råder över merparten av sin inkomst råder över sitt liv.

Visst, säg det till en bostadslös person som säljer de hemlösas tidning. Med de inkomster som de får in kan de göra vad de vill av sitt liv, precis vad de vill. De är ju sin egen lyckas smed, gubevars. Bara att sätta igång...
För att ta till en klyscha så önskar jag att du hade liite mer kontakt med verkligheten. Åtminstone hade en ödmjuk förståelse att verkligheten för alla människor inte ser ut som den gör från ditt elfenbenstorn.

Den som har fått ett gott självförtroende av skolan ser möjligheter i framtiden och inte problem. Jag tror inte att den skola som existerar idag (och som är produkten av en flera decennier lång politisk process) är speciellt bra ämnad att ge det uppväxande släktet detta självförtroende.

Kanske det. Men det är en helt annan diskussion än ekonomiskt svaga grupper som drabbas av att bli rånade av regeringen på det sista dom har.
 
Kijana skrev:
Men det är en helt annan diskussion än ekonomiskt svaga grupper som drabbas av att bli rånade av regeringen på det sista dom har.
Det är ju rätt illa om regeringen är ute på gatorna och rånar folk. Har du kontaktat polisen?

Nåväl. Jag tror inte riktigt att du menar "rånar", men det låter ju bra att använda den termen om man vill beskriva någon eller något som en riktig skurk. Lite ohederlig argumentering är det dock.
 
PMD skrev:
Det är möjligen ett politiskt problem, men knappast ett samhällsekonomiskt. Att ett fåtal personers löner höjs radikalt får ingen mätbar påverkan på inflationen, vilket däremot en kraftig ökning för ett stor grupp får.

Både och. Eliten sätter normerna, förväntningarna och lägger ribban.
 
Enligt nån Herman, tror jag det var, så beror mycket av problemet på ansamlingen av arbetare i stads-miljö, de är ett hot mot både övre stånden och bonde-rasen. Den som inte arbetar ska inte äta, och äter man inte så dör man. Så frågan är ju vilken sorts stockholmare som är smartare än lantisar.

Själv är jag lite skeptisk till att allt skulle bli bättre om alla återgick till att förindustrielt leverne.

Egentligen skulle jag väll kunna tänka mig att hylla Gud, Konungen och jordbruk, men inte bara. Det är ju faktiskt en hel del nyttiga och roliga saker som ochså har gjorts oss tillgängligt av sammhälsutvecklingen.
Visst man kan använda mobilen när man planerar och begår brott,men man kan också använda den i en nödsituation i den händelsa att man inte är i det läget att kunna sända sitt tjänstefolk.

Bara för att din bil kanske har bivit gammal och trög så behöver det ju inte betyda att allt blir enklare om du köper en helikopter.








Edit: Kan inte nån byta namn på tråden? Alla inlägg på slutet (utom Robins) varkar ju gått OT och lite till, snart är väll ämnet video-våldets inverkan på rovdjurs-stammen.
 
Senast ändrad:
David Granbergs svenska.

David G skrev:
Enligt nån Herman, tror jag det var, så beror mycket av problemet på ansamlingen av arbetare i stads-miljö, de är ett hot mot både övre stånden och bonde-rasen. Den som inte arbetar ska inte äta, och äter man inte så dör man. Så frågan är ju vilken sorts stockholmare som är smartare än lantisar.

Själv är jag lite skeptisk till att allt skulle bli bättre om alla återgick till att förindustrielt leverne.

Egentligen skulle jag väll kunna tänka mig att hylla Gud, Konungen och jordbruk, men inte bara. Det är ju faktiskt en hel del nyttiga och roliga saker som ochså har gjorts oss tillgängligt av sammhälsutvecklingen.
Visst man kan använda mobilen när man planerar och begår brott,men man kan också använda den i en nödsituation i den händelsa att man inte är i det läget att kunna sända sitt tjänstefolk.

Bara för att din bil kanske har bivit gammal och trög så behöver det ju inte betyda att allt blir enklare om du köper en helikopter.


Utmärkt inlägg som fördjupar. Vill bara göra några smärre rättningar. Det första namnet du nämner tror jag stavar med två n på slutet. Hermann Göring.

Undvik bindestreck mitt i ord. Alltså bonderasen. Eller lantrasen. Bönder är bra men på landet skall de va.

Du använder ordet "så" helt i onödan. Testa istället ... äter man inte dör man. och att inte använda ordet i början av meningar. Frågan är ju... .

Det är två l i "förindustriellt".

Ett l i "väl".

Konung är inte ett egennamn och stavas inte med stort K.

också. Inte ochså.

Felstavat : ...samhällsutveckling.

Några små saker till finns. Missade bokstäver och dålig meningsbyggnad.

Sedan är det inte en fråga utan ett faktum. Stockholmare är intelligentare än lantisar. Behöver inte skilja ut någon speciell grupp. De nazistiska fallangerna i Stockholm bidrar dock inte mycket till att höja just det genomsnittet.

Johan
 
Senast ändrad:
Smartast är väl ändå den vite mannen, han är så smart att han måste bomba in den vite mannens kultur och levnadssätt i lantisarna i öst.Han är så smart att han överutnyttjar sin levnadsareal för en vinst och sin bekvämlighet, och behöver han ta ansvar, nej naturligtvis inte, det finns ju andra att skylla på.
 
Herman Lundborg

http://sv.wikipedia.org/wiki/Herman_Lundborg

Finns att läsa om på internet, orkar inte skriva av gamla uppslagsverk ("uppslags verk"?).
Ett resonemang skulle så och kunna föras i att språket inte är mitt utan bara till låns, för det faktum att livet är ändligt och högre väsen vi ej kan bli, även om det funnits starka antydingar om önskningar om detta i vissa grupper.

Kanske ett sammmanslutande av olika ideologa och militära riktingar som kan rymmas inom en politisk allians med an agenda av att utplåna det sammhälle som vi har lärt känna som sverige. Utarming av staten för att ännu mer öppna för kapital som inte kan kontrolleras av befolkningen och därmed under hot om ekonomisk hjälplöshet tvinga på oss icke önskvärda läror. Stor, ska lögnen vara, för att gå obemärkt förbi.

http://darg.mine.nu/foto/blandat/vilket_sverige_vill_du_ha.mp3
 
Edit: Någon av oss kanske känner sig manad till att upplysa om hur man i tal och skrivt titulerar vår statschef, hans majestät konungen Carl XVI Gustaf.
 
David G skrev:
Edit: Någon av oss kanske känner sig manad till att upplysa om hur man i tal och skrivt titulerar vår statschef, hans majestät konungen Carl XVI Gustaf.

KNUGEN

Efter långt rannsakande af den i mitt hufvud applicerade så kallade hjärna (som jag enl tidigare inlägg icke skulle vara i besittning af beroende på min politiska hemvist) har dess inbyggda grammatikfunktion producerat ovanstånde svar.

Vill dock så här på nattkröken göra en stilla förfrågan om inte denna slingriga men högintressanta tråd börjar närma sig OT-rekord?

Är det någon som kommer ihåg hur man virkar grytlappar.

Fan, va svårt det är att skriva med näsan. Några intelligensbefriade individer, med obefintliga studieskulder, har presenterat mig en tröja där är ärmarna knäpps på ryggen.

Nu närmar de sig. Måste skynda mig att skriva färdigt. Nu stack de mig med en nål också.
JaG bl ev sååå slÖÖ...

LeNnArT BoNaPartE
 
Photocon skrev:
KNUGEN

Efter långt rannsakande af den i mitt hufvud applicerade så kallade hjärna (som jag enl tidigare inlägg icke skulle vara i besittning af beroende på min politiska hemvist) har dess inbyggda grammatikfunktion producerat ovanstånde svar.

Vill dock så här på nattkröken göra en stilla förfrågan om inte denna slingriga men högintressanta tråd börjar närma sig OT-rekord?

Är det någon som kommer ihåg hur man virkar grytlappar.

Fan, va svårt det är att skriva med näsan. Några intelligensbefriade individer, med obefintliga studieskulder, har presenterat mig en tröja där är ärmarna knäpps på ryggen.

Nu närmar de sig. Måste skynda mig att skriva färdigt. Nu stack de mig med en nål också.
JaG bl ev sååå slÖÖ...

LeNnArT BoNaPartE


Spelade de "They are coming to take me away ha ha", innan de stack dig? Om de gjorde det är det nog kört för både dig och tråden Lennart :).

Håller med, nu måste tråden bara dö. Det här kan inte ens denna tråd som denna överleva!
 
Republikanerna (Stig Dagerman, 1950)

Vad är det för väsen på planen?
Vad ljuder på torget för skrän?
- Det är bara republikanen
som hurrar för monarkin.

Det dräller av mörka afghaner
och negrer i dag på Norrbro.
Å nej, det är republikaner
som slickat konungens sko.

Hvi bär dom så blötlagda trynen?
Förklaring i följande svar:
Dom har spottat sig själva i synen,
den största spottkopp dom har.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.