Annons

respektera tystnaden

Produkter
(logga in för att koppla)
Sten-Åke Sändh skrev:
Spelade de "They are coming to take me away ha ha", innan de stack dig? Om de gjorde det är det nog kört för både dig och tråden Lennart :).

Håller med, nu måste tråden bara dö. Det här kan inte ens denna tråd som denna överleva!

Haha, jag klarade mig undan. Lurade de jävlarna och smet på morgonen in på ett annat rum. Fint och prydligt.

Dock verkar de ha lite konstig smak här. Det är svårt att ligga ned eftersom någon placerat madresserna på väggarna.

Men 3 Stesolid fixar det mesta.

Nånstans känner jag dock att det hela inte står rätt till och allt är den saaatans kyrkofotografens fel.

Lennart
 
Trådslut

Photocon skrev:
Haha, jag klarade mig undan. Lurade de jävlarna och smet på morgonen in på ett annat rum. Fint och prydligt.

Dock verkar de ha lite konstig smak här. Det är svårt att ligga ned eftersom någon placerat madresserna på väggarna.

Men 3 Stesolid fixar det mesta.

Nånstans känner jag dock att det hela inte står rätt till och allt är den saaatans kyrkofotografens fel.

Lennart

Snygg avrundning.
(Du låter som en sån där fotograf som kamperat med rolling stones några år).

Säcken ihopknuten då kyrkofotografen även får ta på sig Lennarts hallisar. Det var där jag önskat hamna redan på första sidan ju. INte för att jag visste om era svagheter för benzo.

Själv hade jag helt drogfria mardrömmar om instängdhet. Kan det ha att göra med att vissa hävdar att tråden inte är bra nog att fortsättas bara för att nån efterlyser lite hemkunskap a la virkning.

Hitler var en kung på dansgolven när det begav sig.

Carl Philip har setts i samma säng som Peter Jöback.

Det är bara Stockholmare som vill bevara vargen.

AIK

Anledningen till att vi åker till Peking är att vi innerst inne tror att den kinesiska klasskampen är av godo och helt okorumperead.

Arbetare i alla länder! Förenen eder! Krossa den nyuppväckta militarismen.

Fotografer är innerst inne pack? Självupptagna. Antidemokratiska, De vill inget hellre än att någon lappar till dem ju. Hur var det nu?

Jag skall bygga ett piratskepp av gammal stil och lägga en bredsida mot finlandsfärjan.


Johan
 
Photocon skrev:
Haha, jag klarade mig undan. Lurade de jävlarna och smet på morgonen in på ett annat rum. Fint och prydligt.

Dock verkar de ha lite konstig smak här. Det är svårt att ligga ned eftersom någon placerat madresserna på väggarna.

Men 3 Stesolid fixar det mesta.

Nånstans känner jag dock att det hela inte står rätt till och allt är den saaatans kyrkofotografens fel.

Lennart

Borde man inte kräva just kyrkofotografer på auktorisation efter det här, just med tanke på vad en klantig oauktoriserad amatör riskerar att ställa till med i sin obetänksamhet?

By the way Lennart, en undring och ett råd från en orolig vän. Har de släkt lyset? Kan du läsa? Du kanske borde läsa Chockdoktrinen av Naomi Klein (kan du få av dej tröjan eller kan du kanske vända blad med näsan ändå?). Läser du den så vet vad som väntar dig, för hennes bok innehåller en genomgång av det senaste inom vetenskaplig tortyrteknik från McGill-universitetet till Abu Graib (det är rena antologin!). Vem vet Lennart, du kanske rent av har hamnat i själva chockverkstan.

Hur man vet att man är där? Man slutar att tänka på Stesolid och madraserna på väggarna. Det upptäckte man redan 1948. "Deras hjärnor blir som oskrivna blad som vi kan fylla med vad vi vill", sa doktorerna efter elchockbehandlingarna de delat ut (i vetenskapligt syfte förstås fast de betalades av CIA). Se upp Lennart, dom kommer snart att ha gjort om dig från frisinnad vänstermänniska till högerspöke (lite grand som Dolly Parton sa i 9 to 5: "I'll make a chicken out of a roaster in one shot"! Sen kommer de att köra non-stop band där en speaker röst (låter som Göran Skytte eller kanske Ulf Ekman i Livets Ord) säger "Kungen är bäst fast han är ordblind", "Kungen är bäst fast han är ordblind", "Kungen är bäst fast han är ordblind"........zzzzzzZZZTEZOLID!!!
 
Senast ändrad:
Re: Trådslut

ojkooj skrev:
Snygg avrundning.
(Du låter som en sån där fotograf som kamperat med rolling stones några år).

Säcken ihopknuten då kyrkofotografen även får ta på sig Lennarts hallisar. Det var där jag önskat hamna redan på första sidan ju. INte för att jag visste om era svagheter för benzo.

Själv hade jag helt drogfria mardrömmar om instängdhet. Kan det ha att göra med att vissa hävdar att tråden inte är bra nog att fortsättas bara för att nån efterlyser lite hemkunskap a la virkning.

Hitler var en kung på dansgolven när det begav sig.

Carl Philip har setts i samma säng som Peter Jöback.

Det är bara Stockholmare som vill bevara vargen.

AIK

Anledningen till att vi åker till Peking är att vi innerst inne tror att den kinesiska klasskampen är av godo och helt okorumperead.

Arbetare i alla länder! Förenen eder! Krossa den nyuppväckta militarismen.

Fotografer är innerst inne pack? Självupptagna. Antidemokratiska, De vill inget hellre än att någon lappar till dem ju. Hur var det nu?

Jag skall bygga ett piratskepp av gammal stil och lägga en bredsida mot finlandsfärjan.


Johan

Vaddå avrundning, du har ju just lanserat ett helt knipe OT evighetsundertrådar. Tillräckligt många och ämnesbreda för att det här ska rulla på "for ever".

Droger, kungahusets upprepad smyggaya läggning historiskt från V Gurra till Kalle F, Stockholm och lantisarna (bara den en evighetsloop som bara inte går att avsluta), fotografer som pack eller inte, arbetarklass (om det nu fortfarande finns nån looser som räknar sig dit), antidemokrati samt bästa sättet att åka till Finland (piratskepp eller finlandsfärja). Då har jag inte ens nämnt AIK!
 
Sten-Åke Sändh skrev:

Man slutar att tänka på Stesolid och madraserna på väggarna. Det upptäckte man redan 1948. "Deras hjärnor blir som oskrivna blad som vi kan fylla med vad vi vill", sa doktorerna efter elchockbehandlingarna de delat ut (i vetenskapligt syfte förstås fast de betalades av CIA). Se upp Lennart, dom kommer snart att ha gjort om dig från frisinnad vänstermänniska till högerspöke (lite grand som Dolly Parton sa i 9 to 5: "I'll make a chicken out of a roaster in one shot"! Sen kommer de att köra non-stop band där en speaker röst (låter som Göran Skytte eller kanske Ulf Ekman i Livets Ord) säger "Kungen är bäst fast han är ordblind", "Kungen är bäst fast han är ordblind", "Kungen är bäst fast han är ordblind"........zzzzzzZZZTEZOLID!!!

Visserligen har jag faktiskt tillbringat 2 veckolånga vistelser på mentalsjukhus p g a att jag alltid "funderat för mycket".Kombination med efterverkningarna av en segsliten skilsmässa blev för mycket. Jag skrev in mig frivilligt. Det var 25 år sedan, men överläkaren såg faktiskt ut som en mix av dr Mengele och Josph Goebbels och jag fick faktiskt inte en syl i vädret.

Fanskapet bara pratade om sina egna problem istället och skrev ut felaktig medicin som speedade mig istället för orosdämpande.

Så jag skrev ut mig och lever fortfarande. Helt klart är att någon får döda mig för att få mig att släppa mina frisinnade vänstertankar.

Men, man vet inte. Fixar Reinfeldt 10 miljoner till mig kan jag säkert låta mig mutas att tänka om (med fingrarna korsade bak ryggen)

Hör och häpna: Nu ska ägna mig åt lite bokföring, skriva en faktura samt förbereda nästa fotojobb.

NEJ, det är ingen kyrkokonsert.....

Lennart
 
Photocon skrev:
Visserligen har jag faktiskt tillbringat 2 veckolånga vistelser på mentalsjukhus p g a att jag alltid "funderat för mycket".Kombination med efterverkningarna av en segsliten skilsmässa blev för mycket. Jag skrev in mig frivilligt. Det var 25 år sedan, men överläkaren såg faktiskt ut som en mix av dr Mengele och Josph Goebbels och jag fick faktiskt inte en syl i vädret.

Fanskapet bara pratade om sina egna problem istället och skrev ut felaktig medicin som speedade mig istället för orosdämpande.

Så jag skrev ut mig och lever fortfarande. Helt klart är att någon får döda mig för att få mig att släppa mina frisinnade vänstertankar.

Men, man vet inte. Fixar Reinfeldt 10 miljoner till mig kan jag säkert låta mig mutas att tänka om (med fingrarna korsade bak ryggen)

Hör och häpna: Nu ska ägna mig åt lite bokföring, skriva en faktura samt förbereda nästa fotojobb.

NEJ, det är ingen kyrkokonsert.....

Lennart

Undrar om det inte börjar bli hög tid för ett reportage om de som drabbas av dagens psykvård. Det var länge sedan pocket tidningen skrev ett reportage inifrån dårhusen (Herre på hispan", hette visst det numret).

Förr blev man tvångsomhändertagen, lobotomerad, steriliserad och elchockad. Idag får man inte ens komma in om man ber snällt! Det har verkligen ändrats psykvårdsklimatet. Ibland undrar man ju vad som är värst när en del ramlat genom alla skyddsnät och löper amok med järnrör på stan i bästa Soccer Conny-stil eller mejar ner turisterna i Gamla Stan i Stockholm på Västerlånggatans gångstråk med bil för att "rösterna" tyckte att han skulle ta den vägen.

God lycka med knäcket!
 
Sten-Åke Sändh skrev:
Undrar om det inte börjar bli hög tid för ett reportage om de som drabbas av dagens psykvård. Det var länge sedan pocket tidningen skrev ett reportage inifrån dårhusen (Herre på hispan", hette visst det numret).

Förr blev man tvångsomhändertagen, lobotomerad, steriliserad och elchockad. Idag får man inte ens komma in om man ber snällt! Det har verkligen ändrats psykvårdsklimatet. Ibland undrar man ju vad som är värst när en del ramlat genom alla skyddsnät och löper amok med järnrör på stan i bästa Soccer Conny-stil eller mejar ner turisterna i Gamla Stan i Stockholm på Västerlånggatans gångstråk med bil för att "rösterna" tyckte att han skulle ta den vägen.

God lycka med knäcket!


Tack! Psykvården kan faktiskt fungera otroligt bra, speciellt öppenvården. Fick en fantastisk psykolog som reparerade mig hyfsat välefter "Mengelemisstaget". Men de själsliga ärren sitter kvar och farbror Ågren sitter som en numera bekantpå axeln och kör in klon allt som oftast.

Dessvärre styrs ju psykvården av räknenissar. Och då skärs det ned för att prioritera mer "värdefulla" patienter.

Varför ingen i styrande ställning verkligen tar fasta på VARFÖR antalet depressioner, sjävmord, utbrändhet ökat så katastrofalt under senaste decenniet och galopperat iväg ännu mer de 2-3 senaste åren är en gåta.

Alla utredningar visar klart och entydigt att dagens samhällsklimat inte är humant.

Så det är nog där man måste börja ta krafttag INNAN psykvården skärs ned.

Ont i själen är numera en folksjukdom som dränks i passivitet, såpoperatittande, köporgier, rädsla för att skaffa barn. Förstärks ytterligare av rädsla att vara för fet, för smal, otrendig plus den ständiga oron att bli sjuk och förlora jobbet.
Det sista blir i många fall en självuppfyllande profetia.

Blir så förbannad när jag skriver om det så jag slutar här. Kan annars fylla ett helt forum själv.

Och vad räknenissarna beträffar; De kom ju in som små gudar i samma veva som "satsa-på-dig-självtrenden". Så därför blir rådet till dem det eldgamla rådet (i den mån de är av hankön, finns säkert råd i femeninum också): "Satsa på dig själv-runka i motvind"

Lennart
 
Photocon skrev:
Tack! Psykvården kan faktiskt fungera otroligt bra, speciellt öppenvården. Fick en fantastisk psykolog som reparerade mig hyfsat välefter "Mengelemisstaget". Men de själsliga ärren sitter kvar och farbror Ågren sitter som en numera bekantpå axeln och kör in klon allt som oftast.

Dessvärre styrs ju psykvården av räknenissar. Och då skärs det ned för att prioritera mer "värdefulla" patienter.

Varför ingen i styrande ställning verkligen tar fasta på VARFÖR antalet depressioner, sjävmord, utbrändhet ökat så katastrofalt under senaste decenniet och galopperat iväg ännu mer de 2-3 senaste åren är en gåta.

Alla utredningar visar klart och entydigt att dagens samhällsklimat inte är humant.

Så det är nog där man måste börja ta krafttag INNAN psykvården skärs ned.

Ont i själen är numera en folksjukdom som dränks i passivitet, såpoperatittande, köporgier, rädsla för att skaffa barn. Förstärks ytterligare av rädsla att vara för fet, för smal, otrendig plus den ständiga oron att bli sjuk och förlora jobbet.
Det sista blir i många fall en självuppfyllande profetia.

Blir så förbannad när jag skriver om det så jag slutar här. Kan annars fylla ett helt forum själv.

Och vad räknenissarna beträffar; De kom ju in som små gudar i samma veva som "satsa-på-dig-självtrenden". Så därför blir rådet till dem det eldgamla rådet (i den mån de är av hankön, finns säkert råd i femeninum också): "Satsa på dig själv-runka i motvind"

Lennart

Ha, jag hade nästan glömt "Satsa-på-dig-själv" grejen. Den e fin. Jag glömde nog bort att satsa på mig själv också i hastigheten men som du nu mördat den grejen så känns ju den som rena självbefläckelsen! Förrestän det är nog ingen ide' ändå, för det är nog i alla fall inte bra för miljön! Lika bra att lägga ner det mesta så har man ju åtminstone inte skadat miljön.

Tänk så olika det låter mellan årtiondena. Det var helt klart mycket roligare förr!!! Ingen tänkte på transfetter, HIV/AIDS eller om deras rapar och fjärtar skadade miljön och al Quaida var inte ens på projektstadiet.
 
Photocon skrev:
Varför ingen i styrande ställning verkligen tar fasta på VARFÖR antalet depressioner, sjävmord, utbrändhet ökat så katastrofalt under senaste decenniet och galopperat iväg ännu mer de 2-3 senaste åren är en gåta.

Lennart

Det där stämmer ju helt enkelt inte. Självmord har snarare konstant sjunkit sedan 70-talet (läkartidningen nr 17 2006). Den mest sannolika förklaringen till det är att depressioner och suicidrisk alltmer tas på allvar inom hälso- och sjukvården, samt att nya effektiva behandlingar och då tänker jag främst på de s k SSRI-preparaten, erhållits sedan början av 90-talet. Fortfarande sker dock sannolikt en underdiagnostisering av depressiv sjukdom. Synen på psykisk ohälsa har förändrats rätt mycket under samma period och från att ha varit något nästan tabu-belagt så talar man mer öppet om det i dag. Detta innebär också att alltfler söker, och dessutom får hjälp för sina depressioner. När det gäller elchocksbehandling, eller ECT (electroconvulsive therapy) så har det god dokumenterad effekt vid djupa depressiva tillstånd samtidigt som det ger få biverkningar. De som kritiserar metoden saknar dock ofta själv erfarenhet av hur den går till i dag (sker under narkos).

Visst finns det mycket att göra inom psykiatrin men enkla sanningar är sällan de sanna sanningarna.. Mycket positivt har hänt på området de senaste 30 åren, inte minst vad gäller synen på psykisk sjukdom. Jag tror att det är få i dag som vill gå tillbaka till en sjuttiotalssyn där det var tabu att tala om serotonin och andra signalsubstansers uppgifter i hjärnan och där man ordinerades freudiansk psykoanalys eller lerdrejning för sina besvär. För att hårddra det lite. :)
 
dJb skrev:
Det där stämmer ju helt enkelt inte. Självmord har snarare konstant sjunkit sedan 70-talet (läkartidningen nr 17 2006). Den mest sannolika förklaringen till det är att depressioner och suicidrisk alltmer tas på allvar inom hälso- och sjukvården, samt att nya effektiva behandlingar och då tänker jag främst på de s k SSRI-preparaten, erhållits sedan början av 90-talet. Fortfarande sker dock sannolikt en underdiagnostisering av depressiv sjukdom. Synen på psykisk ohälsa har förändrats rätt mycket under samma period och från att ha varit något nästan tabu-belagt så talar man mer öppet om det i dag. Detta innebär också att alltfler söker, och dessutom får hjälp för sina depressioner. När det gäller elchocksbehandling, eller ECT (electroconvulsive therapy) så har det god dokumenterad effekt vid djupa depressiva tillstånd samtidigt som det ger få biverkningar. De som kritiserar metoden saknar dock ofta själv erfarenhet av hur den går till i dag (sker under narkos).

Visst finns det mycket att göra inom psykiatrin men enkla sanningar är sällan de sanna sanningarna.. Mycket positivt har hänt på området de senaste 30 åren, inte minst vad gäller synen på psykisk sjukdom. Jag tror att det är få i dag som vill gå tillbaka till en sjuttiotalssyn där det var tabu att tala om serotonin och andra signalsubstansers uppgifter i hjärnan och där man ordinerades freudiansk psykoanalys eller lerdrejning för sina besvär. För att hårddra det lite. :)

Jag säger inte emot alls vad gäller metodernas förfining, preparatens utveckling samt synen på begreppet psykisk ohälsa som medfört att fler söker för sina besvär och därmed får en bra och adekvat hjälp.

Den sista sentensen saknar dock full giltighet då det är otroligt många som söker och inte får kontakt med den kompetenta personal som finns att tillgå. Absolut inget ont om dagens psykvård, men väntetiderna är väldigt långa. Och det är ett faktum som inte går att skriva/resonera bort. Hade ett samtal med en psykolog som angav normal väntetid till 3 månader eller längre.

Där jag bor ska öppenvården spara 20 miljoner, slutenvårdens ena avdelning lägga ned.

Sifferlekar med självmord är jag inte benägen att diskutera, oavsett vad Läkartidningen redovisar. Statistik gjord på kända fall är inge annat än just sifferlek då mörkertalet vad gäller suicidförsök är oerhört stort, enl mina källor som är hämtade från personer som jobbar ute i verkliga livet med den här problematiken.

Mörkertalet vad gäller "olyckor" som är maskerade självmord är stort, enl utredande källor (jag kan tyvärr inte namnge källorna för då bryter jag mot tystnadsplikt och källskydd).

Men låt oss inte prata så mycket om det. Tala istället om antalet flickor som skär sig. De har ökat!

Utbrändhet har inte minskat. Den har också ökat!

Ett oumkullrunkerligt faktum är att psykvården INTE har resurser att ta emot alla som behöver hjälp p g a Landstingens ekonomi.

Och då menar jag att man måste börja i andra änden så att behovet av psykvård minskar.

Jag är 100% övertygad om att en annan människosyn från näringslivets/övriga samhällets (och samhället är vi alla. Så vi får börja hos oss själva) sida skulle kapa många toppar så att folk inte blev så stressade eller vad vi nu ska kalla det. Låt människor få vara människor. Det här landet är så nedlusat av pengar att en vettigare fördelningspolitik lätt skulle kunna ändra på dels det ekonomiska trycket och dels skapa en vårdapparat som finns NÄR den behövs. Inte för de sörjande efter begravningen.

Tråkigt att behöva tala om pengar. Men i en bättre värld inser t o m alla människor (och vi är alla egoister) att medmänsklighet och solidaritet inte är tomma ord. De begreppen är faktiskt i många lägen mer verksamma mediciner än många antidepressiva preparat.

Slutligen: Vet du att personer fått fördjupade depressioner och förstärkta självmordstankar p g a "jakten" på långtidssjukskrivna och förtidspensionärer.

Psykvården är bra när den finns tillgänglig, men Sverige håller på att bli ett land med empatibrist och fattigt på humant tänkande.

Eftersom tråden heter RESPEKTERA TYSTNADEN kanske det vore på sin plats att vara lyhörd för den TYSTA SKARA MÄNNISKOR som blivit tysta därför att de inte fått hjälp/blivit tagna på allvar. Som regel frågar man/ber om hjälp en gång. Ett nekande så orkar man inte be igen. Och den människan tystnar (ibland pga självmord) eller lider i det tysta.

Den tystnaden måste vi respektera!

Lennart
 
Sten-Åke Sändh skrev:
Ha, jag hade nästan glömt "Satsa-på-dig-själv" grejen. Den e fin. Jag glömde nog bort att satsa på mig själv också i hastigheten men som du nu mördat den grejen så känns ju den som rena självbefläckelsen! Förrestän det är nog ingen ide' ändå, för det är nog i alla fall inte bra för miljön! Lika bra att lägga ner det mesta så har man ju åtminstone inte skadat miljön.

Tänk så olika det låter mellan årtiondena. Det var helt klart mycket roligare förr!!! Ingen tänkte på transfetter, HIV/AIDS eller om deras rapar och fjärtar skadade miljön och al Quaida var inte ens på projektstadiet.

Ja, visst är det kul att skämta med allvaret och sätta det på sin spets. Det är ju nödvändigt allt som oftast.

Men du kommer ju in på begreppet trender. Och trenderna ändras/fördjupas/förminskas/omkastas så snabbt att människan inte hänger med. Därmed tappar folk begreppet om "spelreglerna" och blir isolerade öar.

Och då isolerar man sig och håller fast vid gamla käpphastar.
Fast en del gamla träpållar ska man nog inte ändra på.

Min käpphäst är att människan begår samma misstag gång efter annan, generation efter generation.

Roligt det här med studentexamen. Den avskaffades 1969. Som pressfotograf har jag år från år noterat att studentexamen (som inte finns) firas mer och lyxigare för varje år som går.

Och firar människan saker som inte finns så är det inte så konstigt om människan låter ett tredje rike uppstå igen.

Lennart
 
Photocon skrev:
Ja, visst är det kul att skämta med allvaret och sätta det på sin spets. Det är ju nödvändigt allt som oftast.

Men du kommer ju in på begreppet trender. Och trenderna ändras/fördjupas/förminskas/omkastas så snabbt att människan inte hänger med. Därmed tappar folk begreppet om "spelreglerna" och blir isolerade öar.

Och då isolerar man sig och håller fast vid gamla käpphastar.
Fast en del gamla träpållar ska man nog inte ändra på.

Min käpphäst är att människan begår samma misstag gång efter annan, generation efter generation.

Roligt det här med studentexamen. Den avskaffades 1969. Som pressfotograf har jag år från år noterat att studentexamen (som inte finns) firas mer och lyxigare för varje år som går.

Och firar människan saker som inte finns så är det inte så konstigt om människan låter ett tredje rike uppstå igen.

Lennart

Ja det är något verkligen deprimerande att man inte på över 50 år och åtminstone 5 fullskaliga krig inte lyckats komma närmare en lösning i Mellan Östern t.ex.? Jag var i Jerusalem när Israel firade 25 års jubileum 1973 när tanksen dånade genom östra staden och samma människor som några årtionden skrämts från vettet av tyskarnas framfart applåderade den arme´ som senare pulvriserade de palestinska städerna på Västbanken och fullständigt destabiliserade Libanon för årtionden. Man behöver bara vara drygt 60 år för att ha genomlevt 5 krig och otaliga väpnade halvstora och mindre kriser. Snacka om att upprepa samma misstag generation efter generation. Att de överhuvudtaget skaffar barn är förunderligt.

Angående studenten: När alla fick gå på gymnasiet fast de läste praktiska linjer som fordonsteknik eller 2 åriga "teoretiska linjer för trötta elever" såsom SO2 så tappade liksom studentexamen betydelse för de som betydde nåt ett tag. Den behövde inte avskaffas officiellt för den självdog ett tag! Var inte bara den reformen en enda stor skendemokrati ämnad att plastiskt spackla över klasskillnaderna och att alla på morsans syjuntan skulle kunna säja att deras barn också gick på gymnasiet och inte bara överklassens (ursäkta det ordvalet)? Läroplanen hette LGY69 om jag inte missminner mig och avskaffade inte bara gymnasieexamen utan hela det gamla elitgymnasiet. Undrar om inte Björklund kommer damma av den gamla läroplanen igen när de ska strama upp gymnasiet igen och stänga ner många av de konstiga profilkurser som nu florerar.
 
Photocon skrev:
Jag säger inte emot alls vad gäller metodernas förfining, preparatens utveckling samt synen på begreppet psykisk ohälsa som medfört att fler söker för sina besvär och därmed får en bra och adekvat hjälp.

Den sista sentensen saknar dock full giltighet då det är otroligt många som söker och inte får kontakt med den kompetenta personal som finns att tillgå. Absolut inget ont om dagens psykvård, men väntetiderna är väldigt långa. Och det är ett faktum som inte går att skriva/resonera bort. Hade ett samtal med en psykolog som angav normal väntetid till 3 månader eller längre.

Där jag bor ska öppenvården spara 20 miljoner, slutenvårdens ena avdelning lägga ned.

Sifferlekar med självmord är jag inte benägen att diskutera, oavsett vad Läkartidningen redovisar. Statistik gjord på kända fall är inge annat än just sifferlek då mörkertalet vad gäller suicidförsök är oerhört stort, enl mina källor som är hämtade från personer som jobbar ute i verkliga livet med den här problematiken.

Mörkertalet vad gäller "olyckor" som är maskerade självmord är stort, enl utredande källor (jag kan tyvärr inte namnge källorna för då bryter jag mot tystnadsplikt och källskydd).

Men låt oss inte prata så mycket om det. Tala istället om antalet flickor som skär sig. De har ökat!

Utbrändhet har inte minskat. Den har också ökat!

Ett oumkullrunkerligt faktum är att psykvården INTE har resurser att ta emot alla som behöver hjälp p g a Landstingens ekonomi.

Och då menar jag att man måste börja i andra änden så att behovet av psykvård minskar.

Jag är 100% övertygad om att en annan människosyn från näringslivets/övriga samhällets (och samhället är vi alla. Så vi får börja hos oss själva) sida skulle kapa många toppar så att folk inte blev så stressade eller vad vi nu ska kalla det. Låt människor få vara människor. Det här landet är så nedlusat av pengar att en vettigare fördelningspolitik lätt skulle kunna ändra på dels det ekonomiska trycket och dels skapa en vårdapparat som finns NÄR den behövs. Inte för de sörjande efter begravningen.

Tråkigt att behöva tala om pengar. Men i en bättre värld inser t o m alla människor (och vi är alla egoister) att medmänsklighet och solidaritet inte är tomma ord. De begreppen är faktiskt i många lägen mer verksamma mediciner än många antidepressiva preparat.

Slutligen: Vet du att personer fått fördjupade depressioner och förstärkta självmordstankar p g a "jakten" på långtidssjukskrivna och förtidspensionärer.

Psykvården är bra när den finns tillgänglig, men Sverige håller på att bli ett land med empatibrist och fattigt på humant tänkande.

Eftersom tråden heter RESPEKTERA TYSTNADEN kanske det vore på sin plats att vara lyhörd för den TYSTA SKARA MÄNNISKOR som blivit tysta därför att de inte fått hjälp/blivit tagna på allvar. Som regel frågar man/ber om hjälp en gång. Ett nekande så orkar man inte be igen. Och den människan tystnar (ibland pga självmord) eller lider i det tysta.

Den tystnaden måste vi respektera!

Lennart

För det första så håller jag med om att det finns brister inom psykiatrin. Jag har själv arbetat inom hälso- och sjukvården sedan början av 90-talet bland annat som vårdare på slutenpsykiatrisk avdelning, en psykavdelning med inriktning på ätstörningsproblematik, barn- och ungdomspsyk samt inom kriminalvården på en avdelning för sexualbrottslingar och en rättspsykiatrisk avdelning. Sen har jag studerat psykologi och medicin och har arbetat inom primärvården och andra delar av den somatiska sjukvården så jag har också rätt bra insikt och håller som sagt med om att det finns brister.

Däremot håller jag inte med om det totala svartmålning och problembeskrivning du gör. Ser man till antalet personer som var sjukskrivna längre än 60 dagar så ökade de från ca 13650 under åren 1992-94 till 242500 år 2001. Detta motsvarar en ökning på omkring 70%.
Det man måste fråga sig då är om detta verkligen motsvarar en reell ökning av faktiska sjukdomsfall eller om det finns annat som kan påverka den stora uppgången. Några saker:

- Doktorer sjukskriver längre perioder i dag än i början av 90-talet för samma symptom. Vad detta beror på är i sig något oklart, men det finns studier som pekar på det:
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?a=418754

- Arbetsmiljö har förbättrats avsevärt under de senaste decennierna där de allra tyngsta jobben försvunnit och arbetstiderna minskat. Därtill har vi i ett internationellt perspektiv ett mycket omfattande skyddsnät och fackliga organisationer med stort inflytande på arbetsmarknaden. Under några decennier har den kollektiva arbetsbelastningen minskat och inte ökat.

- Ökad kunskap och förändrad syn på sjukdomar leder i sig till fler sjukskrivningar. För fyrtio år sedan var det i princip omöjligt att bli sjukskriven för t ex ångestsyndrom. Det är det inte i dag. Skillnaden är förutom det att i dag kan vi behandla det effektivt, men det kunde man inte göra för fyrtio år sedan.

Ytterligare intressant blir det om man studerar Sverige i ett internationellt perspektiv och frågor man måste ställa sig är varför är Svenskarna längre sjukskrivna än medeleuropéen? Här hjälper det knappast att hänvisa till några blå dunster eller chicagoekonomer eftersom Sverige i jämförelse med de flesta (alla?) Europeiska länder fört en traditionell välfärdspolitik som syftat till hög grad av trygghet.

Varför är det då så att Svenskar är sjukare än andra trots världens näst högsta (och under lång tid, världens högsta) skatter, en hög trygghet på arbetsmarknaden, generellt god välfärd och höga rankningar för sjukvården m.m.? Svenskar borde ju vara friska som nötkärnor efter ca70 år av socialdemokratiskt styre.

Nu är så icke fallet och vissa försöker skylla detta på "borgarna".

Man kan dock vända på resonemanget för att problematisera något. Kan det vara så att välfärdssystemet i sig ger upphov till icke-önskvärda effekter som t ex inlåsningseffekter och övertro på statens möjligheter att i varje situation sträcka ut en hjälpande hand?

Personligen vet jag inte även om jag lutar åt att så kan vara fallet. För ekvationen går helt enkelt inte ihop. Trots höga skatter med hög välfärd och hög säkerhet på arbetsmarknaden så är vi sjukskrivna i högre grad än i länder med mindre utbyggda välfärdssystem.

När det gäller ditt "slutligen" så är jag mycket väl medveten om det. Frågan är hur många som är medvetna om de negativa effekter långtidssjukskrivningar kan ha. Denna kunskap får man lära sig rätt tidigt på läkarutbildningarna; att sjukskriva för länge kan i sig leda till en rad problem främst av psykisk natur och leda till en permanentad situation. Restriktivitet skall gälla för sjukskrivningar och det bästa för den sjukskrivne är ofta att så fort som möjligt komma tillbaka till arbetet, om än i begränsad omfattning.

Ser man högerspöken överallt så är det ju dock lätt att vända på den kunskapen och hävda att man jagar de sjukskrivna. För övrigt har jag svårt med de beteckningarna som vissa använder dem; "de sjukskrivna", "de arbetslösa".. de används nästan som om de vore etniska grupper. Jag är själv arbetslös just nu. Dock så betraktar jag det inte som ett naturtillstånd eller att jag anser mig vara utsatt för någon borgerlig häxkampanj.

/David
 
Sten-Åke Sändh skrev:
Snacka om att upprepa samma misstag generation efter generation. Att de överhuvudtaget skaffar barn är förunderligt.

Det var bara på den tid då Bibelns lyrik var modern och nyskriven som föräldrarna levde i evighet. Nu behöver man skaffa barn för att fortsätta kriget mot sina fienders barn..

Undrar om inte Björklund kommer damma av den gamla läroplanen igen när de ska strama upp gymnasiet igen och stänga ner många av de konstiga profilkurser som nu florerar.

Jo, Björklund har ju deklarerat att inte alla är ämnade för treåriga utbildningar, så dem vill han ju "befria" från gymnasiet.
 
dJb skrev:
När det gäller elchocksbehandling, eller ECT (electroconvulsive therapy) så har det god dokumenterad effekt vid djupa depressiva tillstånd samtidigt som det ger få biverkningar. De som kritiserar metoden saknar dock ofta själv erfarenhet av hur den går till i dag (sker under narkos).


Ernet Hemmingway hade personliga erfarenheter av detta och skrev:

"Tja, vad är det för mening att förstöra hjärnan på mig och radera ut minnet, min största tillgång, och göra så att jag inte kan jobba? Det var en förnämlig kur, men patienten strök med." slut citat

Många som utsatts för elchocks experimenterande av välmenande läkare eller torterare vittnar om samma sak: de förlorade sin personlighet helt men varken läkarna eller torterarna var speciellt intresserade av att skydda just den utan mer av att bränna bort beteenden som ansågs icke önskvärda. En intakt personlighet har säkert i många fall inte varit prio ett. I fallet torterarna så har utraderandet av personligheten i många fall varit själva syftet med behandlingen. Effekten av elinducerad kortslutning i skallen är väl ganska likartad vilket än uppsåtet är antar jag eller finns det speciellt bussiga elektroner för medicinskt bruk?
 
Sten-Åke Sändh skrev:
Ernet Hemmingway hade personliga erfarenheter av detta och skrev:

"Tja, vad är det för mening att förstöra hjärnan på mig och radera ut minnet, min största tillgång, och göra så att jag inte kan jobba? Det var en förnämlig kur, men patienten strök med." slut citat

Många som utsatts för elchocks experimenterande av välmenande läkare eller torterare vittnar om samma sak: de förlorade sin personlighet helt men varken läkarna eller torterarna var speciellt intresserade av att skydda just den utan mer av att bränna bort beteenden som ansågs icke önskvärda. En intakt personlighet har säkert i många fall inte varit prio ett. I fallet torterarna så har utraderandet av personligheten i många fall varit själva syftet med behandlingen. Effekten av elinducerad kortslutning i skallen är väl ganska likartad vilket än uppsåtet är antar jag eller finns det speciellt bussiga elektroner för medicinskt bruk?

ECT används rutinmässigt dagligdags inom den svenska psykiatriska vården på indikation av svår depression. Jag har själv varit med vid ganska många tillfällen. Det man gör är att inducera ett krampanfall som pågår ca 30 sekunder varvid bland annat serotonin frisätts. Behandlingen sker under narkos.

Metoden har få biverkningar och såsom den utför i dag kan den inte jämföras med hur den utfördes på Hemingways tid då metoden användes relativt okritisk på allehanda indikationer samt med högre strömstyrkor.

Modern ECT-behandling har dokumenterad effekt på att häva mycket svåra depressioner och har färre biverkningar än tung psykofarmaka.

Patienterna begär ofta själva att få ECT-behandling pga dess effektivitet och pga depressionssjukdomens förlamande av tillvaron. Bieffekter finns, som för alla behandlingsmetoder utom möjligen handpåläggning, men bedöms som sagt som lindrigare än vid medicinering med tung psykofarmaka.

Din syn speglar ett populistiskt synsätt med ringa förankring i verkligheten.

http://www.vardguiden.se/Article.asp?Articleid=3558
 
dJb skrev:
Man kan dock vända på resonemanget för att problematisera något. Kan det vara så att välfärdssystemet i sig ger upphov till icke-önskvärda effekter som t ex inlåsningseffekter och övertro på statens möjligheter att i varje situation sträcka ut en hjälpande hand?

Personligen vet jag inte även om jag lutar åt att så kan vara fallet. För ekvationen går helt enkelt inte ihop. Trots höga skatter med hög välfärd och hög säkerhet på arbetsmarknaden så är vi sjukskrivna i högre grad än i länder med mindre utbyggda välfärdssystem.

Man skulle ju ganska lätt kunna raljera mot skillnaden i sjukskrivning mellan länder med påståendet att det är ju svårt att sjukskriva sig om inte det alternativet finns, eller inte är lika generöst som hos oss.
Men mer allvarligt så efterlyser jag i ditt svar hur allt övertidsarbete påverkar sjukskrivningarnas antal och längd. Det finns ju trots allt en viss benägenhet hos arbetsgivarna om att göra ett allt större övertidsuttag hos medarbetarna. Det råder det väl ändå inget tvivel om?
 
Kijana skrev:
Man skulle ju ganska lätt kunna raljera mot skillnaden i sjukskrivning mellan länder med påståendet att det är ju svårt att sjukskriva sig om inte det alternativet finns, eller inte är lika generöst som hos oss.
Men mer allvarligt så efterlyser jag i ditt svar hur allt övertidsarbete påverkar sjukskrivningarnas antal och längd. Det finns ju trots allt en viss benägenhet hos arbetsgivarna om att göra ett allt större övertidsuttag hos medarbetarna. Det råder det väl ändå inget tvivel om?

Jag ger inga säkra svar utan vill bara visa på att det inte råder några enkla samband och att sanningen sannolikt :) är betydligt mer komplex.

Men ditt inledande stycke är ju faktiskt ganska intressant, särskilt sista delen "eller inte är lika generöst som hos oss."

Frågan man bör ställa sig är om ett generöst system med nödvändighet är ett bra system? Till viss del är det nog så men man kan även ställa sig frågan om hur ett generöst system påverkar beteendet och inställningen till sjukdom hos människor.

Och likaledes när det gäller arbetslöshet:

Ett fiktivt extremt genereöst system med 100% inkomst vid arbetslöshet utan krav ger med stor sannolikhet ett helt annat jobbsökarbeteende än ett fiktivt extrem ogeneröst system utan några skyddsnät.

Det är därför inte särskilt märkligt att man försöker skapa incitament för att aktivt söka arbeten och jag förstår inte hur detta uppfattas så negativt av en del. Personligen stärker det iaf mig i mina drivkrafter för att hitta ett arbete.

Jag förnekar alltså inte att det finns problem, men som jag skrev tidigare så tror jag inte på några enkla vänsterpopulistiska förklaringar till dess orsaker.

/David
 
Jag körde kabeln från en bil-tändspole kopplad till 230v mot huvudet, jag fick en skum lite skön svävande känsla av det. På ett sätt så kändes lite som när man var yngre och hade gråtit, lungnet efter stressen eller nåt.
Eller som om jag vaknade efter en skön sömn, som om dagen började om på nytt.

Hadde det inte varit för att det verkar farligt att köra högspännning genom huvudet så hadde jag testat igen.

Biverknigarna var att jag tappade tidsuppfattingen lite eftersom det kändes som jag just vaknat, och ett litet bränn-märke i tinningen.



Edit: Tändspolen var alltså kopplad till 230V och inte 12V som är det normala.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.