Re: Trådens popularitet
ojkooj skrev:
Jag måste säga att det här forumet är väldigt kul.
Några sidor till så printar jag ut det och skickar till förlag.
Jag hade inte kollat sen innan påsk och trodde väl någonstans att tråden dött. Men den lever!
Johan
Jo, finns nog ingen tråd som spänt över ett sådant vidsträckt område. Och allt började med en klumpig kyrkofotograf som uppträdde störande. Nästan som den berömda butterflyeffekten.
Skulle vilja fördjupa något som bara tangerats lite i tråden. Frågeställningen är: Vad är orsaken till att så få personer får så mycket exponering i media? Samma "åsiktsmaskiner" dyker upp gång efter annan.
I rimlighetens namn tror jag inte dessa erbjuder media att låta sina arslen sätta avtryck i diverse TV-soffor eller ber pressen att intervjua dem.
Är det inte en form av diskriminering från medias sida att inte söka upp andra personer i högre utsträckning?
Media ska väl spegla folkets röst och åsikter i den dagliga publiceringen, anser jag. Inte bara kändisars och politikers.
Har journalisterna (såväl skrivande som fotograferande och inte minst deras chefer) blivit för bekväma? Eller tror de att det inte finns något medialt intresse att redovisa en dialog med "vanligt folk".
Att kungen fällt en älgko under älgjakten och ges 4 sidor gång efter annan är nästan tradition. Skulle vara roligt att någon gång få läsa om Sven Svensson från Svedala som fångat en stor braxen istället
Eller mer "seriöst" och samhällsanknutet. Strunta i att låta någon politiker återigen replikera och försvara/plädera för ett förslag och istället åka ut och gör ett ordentligt reportage om den eller de som drabbas resp gynnas av en föreslagen åtgärd.
Okej, det görs då och då, men oftast i väldigt kort form med dålig placering i blaskan såvida man inte hittar någon som faller i gråt över förslagets konsekvenser och går ut med ett talminus typ:
- Nu har jag inte råd att tvätta barnens kläder längre och vi får äta kattmat utom när maken varit i skogen och ordnat lite bark att baka bröd av.
I princip alla tidningar/journalister säger sig vilja vara "den lilla människans röst". Men hur är det ställt med den saken?
Lennart