Maverick skrev:
På nått sätt när det diskuteras sjukskrivningar så talas det om hur många sjukdagar som ökat och vad det kostar samhället. Väldigt få ställer frågan om folk verkligen är sjuka. Det kanske inte är så att läkarna skriver ut fler dagar av flathet utan för att utveckling och forskning faktiskt visat på behovet av att vara sjukskriven när man är sjuk. Det finns mindre undersökningar och artiklar och det varit inslag på nyheter som säger sig visa att det är sannolikt så att arbete utan att vara frisk är betydande faktor vid utmattningsdepressioner. Min fasta ståndpunkt är att folk ska vara sjukskrivna om de är sjuka. Sen får man hoppas att folk får en kompetent bedömning.
När det gäller ECT så ju metoden omdiskuterad även bland läkare. Att den har effekt har nog ingen betvivlat, frågan är bara vilken. Jag vet ett sorgligt konkret exempel där det inte hade avsedd effekt iaf. Jag anser mig inte vara kompetent nog att avgöra huruvida ECT är medicinskt motiverad eller inte. Men genom historien har vi sett högst tveksamma metoder motiveras av läkare som t ex lobotomering och tvångssteralisering. Sent in på 70-talet och eftersom jag råkar vara född då så betraktar jag inte det som urgammal historia som man floskla ur sig att man lärt sig av.
Att sänkt a-kassa leder till att fler jobbar och tar svartjobb krävs det nog inte einstein till att räkna ut. Frågan är snarare varför man tar ett jobb och till vilka villkor. A-kassa är/var tänkt att ge dig en trygghet om du blev arbetslös. Du skulle inte behöva sälja bostaden och bilen. Men om vi nu utvecklar a-kassan till något som inte ger dig trygghet så undrar man ju vad den ska vara till för. Vilket antagligen ingår i planen att avskaffa den helt.
Om folk nu tar jobb, för att de inte överlever på akassa, så sitter de i en orimligt dålig förhandlingposition. De enda som verkligen tjänar på det är arbetsgivare och staten som ändå inte betalar ut pengar till dem som behöver dem, åtminstone inte i tillräcklig omfattning.
Det handlar också om ifall man anser att det är rimligt att alla ska söka arbete över hela sverige. Ett system som är så korkat enligt min åsikt. Eller om man anser att det är rimligt att en part i ett förhållande ska veckopendla.
Personligen betraktar jag det hela som en färd på väg tillbaka mot en modern statarform.
/Maverick
Det är klart att det är en del av den nyliberal planen åtminstone för nyliberalerna inom Moderaterna. De gammelkonservativa må ha en annan agenda men frågan är vilket inflytande de har idag. Den nyliberala planen i sig är väldigt enkel och välbeprövad. Hela tricket handlar om att få folk att acceptera nedmonteringen av staten, så det behövs alltid nån form av kris, skitsamma hur den skapas.
Det sker ofta genom att utsätta hela länder för kaos eller att man utnyttjar situationen när kaos och kris uppstått. Det brukar gå till så att man ser till att landet ifråga hamnar i ett prekärt ekonomiskt läge genom exv. spekulation mot landets valuta. Andra vanliga scenarier är utnyttjande av militärkupper (Chile m.fl), naturkatastrofer (som bl.a. tsunamin i Sri Lanka), byte av samhällssystem (som i Sovjet), nationell frigörelse som exv. i Syd-Afrika eller helt enkelt genom att man bombar fram en kris militärt (som i Irak eller Viet-Nam).
I Sverige har det historiskt skett försök genom att man fipplat med siffrorna i nationalräkenskaperna för att få folk att tro att läget varit värre än det var för att frammana ett "krismedvetande" som moderaternas partiledare Gösta Boman uttryckte det när det begav sig.
Idag dominerar moderaterna alliansen kraftigt och de har mycket snabbt och kraftfullt lyckats ändra många regler lagar och bestämmelser som alla syftar till att pressa stora grupper att förändra sina beteenden ytterst i ett försök att montera ned statens och kommunernas ansvar och ytterst spara pengar så att skatterna kan sänkas för de egna väljargrupperna. I den snabba förändringen hinner folk inte riktigt med i svängarna och många kommer i kläm.
Jag gillar inte okänsligheten i det de gör även om även jag tycker att vissa av våra system behöver ses över på ett helt annat sätt än sosseregeringarna klarat av. Detta för att de inte helt ska tappa legitimitet i medelklassens ögon, för då kommer allt att sopas bort. Men man frågar sig ju stilla vilket mandat folket egentligen gav majoriteten i senaste valet.
Vi behöver inte sväva i tvivel om att målet ytterst är att steg för steg montera ned staten och välfärdssystemen och lägga allt ansvar på den enskilde individen. Allt bygger sen på tron att marknaden alltid hittar sitt jämviktsläge om myndigheter och andra klåfingriga aktörer som fackföreningar och annat bara lämnar den ifred och det gör den alltid till sist. Jag läste en metafor kring detta som uttryckte saken ungefär så här: Problemet är bara att det först krävs att den nedlastade båten först måste fås flott och senare att flyta lättare. Det uppnår man bäst genom att slänga en massa av passagerare över bord. Såna man ändå inte har nån nytta av.
Jag känner mig faktiskt lite orolig över vad som kommer att hända framöver. Alliansens politik har inte ännu prövats i en verklig lågkonjunktur och jag undrar verkligen vad som kommer att hända den dag medelklassen upptäcker vad många sjuka, svaga och arbetslösa redan upptäckt.