Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Rekommendation av digitalkamera

Produkter
(logga in för att koppla)
Okej!

Som jag skrev 2 inlägg innan. Hur jag skulle vilja ta bilder.
På dagen vill jag helst ta så: Dag och på natten: Natt, Natt eller Natt (Kanske lekt lite på Photoshop?)

Jag börjar kanske bli lite jobbig men skulle vilja ha gärna bra kamera (a)

La till några bilder

Hej, du är inte jobbig men tjatig,he he ! Jag tror enligt bilderna du vill ta, ska börja fundera på en mindre systemkamera eller en dyrare kompakt.Du säger att du inte kan nåt om foto men enligt bildexemplen du la in har du ju krav -eller hur ?
 
Hej igen!

Kan visa lite bilder hur jag vill ta bilder :)

Jag skulle helst vilja ta såna bilder:
På dagen
På natten, På natten 2 eller På natten 3

Jag skulle helst inte ta såna här bilder:
På natten

Hoppas ni förstår mig hur jag vill ha :)


DÅ är det nog nåt sånt här du ska köpa. http://www.cyberphoto.se/info.php?article=nid30001855

Sen måste du nog även köpa ett stativ för nattbilderna. De exempel du visade är troligen tagna med ett stativ.

Sen räcker det inte med en bra kamera för att ta bra bilder. Kameran är bara ett verktyg, det är fotografen som tar de bra bilderna :)
 
Ska du ha en smidig och bra kamera i den prisklassen du angav så tycker jag helt klart Canon Digital Ixus 100 IS låter bra.

Vill du dock betala mer så är det klart att desto mer du betalar ju bättre kvalité blir det.

Tycker Ixus 100 IS verkar grym för sin prisklass!
 
Märkte att på den prisklassen jag sa går det inte o köpa nån bra kamera.. Tänkte köpa nån kamera som kostar runt 2200kr något :)
 
Av de bildexempel du ger ser går dagsbilden (bilder i bra ljus) ta med alla de kameror som omtalats i denna tråd. För nattbilderna behöver du en kamera med möjlighet till längre slutartider. 4 sek är för kort, 15 sek går om det inte är för mörkt, 30 sek, 60 sek eller längre är utmärkt. Detta i kombination med ett objektiv med ljusstyrka omkring 2,8. ISO är inte så viktigt för denna typ av nattbilder, då man ändå sätter den på kamerans lägsta värde (basiso) för att undvika brus. Brus är nämligen kompaktkamerornas akilleshäl vid fotografering i dåligt ljus.

Det som kommer att vara mest avgörande för bildresultatet är din förmåga som fotograf att göra rätt exponering, vilket kan vara svårt innan man lärt sig grunderna om exponeringsteknik. Speciellt vid mörkerfoto. Du måste stänga av kamerans auto ISO och ställa in ett lågt ISO manuellt. Dessutom behöver du ett stativ, eller ett lämpligt underlag att ställa kameran på (inte alltid så lätt att finna) vid de långtidsexponeringar som är aktuella för den typ av bilder du länkat.

Ett annat sätt att ta bilderna är frihandstagningar med högt ISO, men då talar vi om kameror i helt andra prisklasser för att detta skall vara möjligt (systemkameror i det övre marknadssegmentet).

För frihandstagna nattbilder med kompaktkamera är det bättre desto större bildsensor kameran har och ju ljusstarkare optiken är (lågt f-tal). Bilderna blir då mindre brusiga på högre ISO. Skall du fotografera fester tror jag denna egenskap är viktig för dig, om du inte använder blixt förstås. Då funkar det nog också med alla kameror som omtalats i tråden. Extern blixt är förstås bäst i detta fal, då ökar priset på kameran för att en sådan skall kunna anslutas. Och så tillkommer blixt. Dessutom försvinner mycket av vitsen med en liten och kompakt kamera, då blixten ökar storleken.

Ja det var lite tankar. Vilken kamera som är bra för dig måste du tyvärr själv avgöra, då fotografer har olika behov och vad ens bilder kräver av kameran är individuellt. Sedan beror det också till stor del på fotografens förmåga att dra nytta av sin kamera. En dyr kamera betyder inte med automatik bra bilder, lika lite som en billigare kamera betyder dåliga bilder.
 
Senast ändrad:
Så nu är det dags för mig och bestämma.
Någon av dom här blir det:
  • Casio EXILIM EX-Z450
  • Sony Cybershot DSC-W350
  • Canon Digital IXUS 100 IS

Vad är skillnaden mellan Canon Digital IXUS 100 IS och Canon Powershot SD780?
IXUS 100 IS eller Ixus 120 IS? Vad har dom för skillnad?

En kompis sa att Samsung ST550 var bra kamera också. Vad tycker ni?
 
Senast ändrad:
Så nu är det dags för mig och bestämma.
Någon av dom här blir det:
  • Casio EXILIM EX-Z450
  • Sony Cybershot DSC-W350
  • Canon Digital IXUS 100 IS

Vad är skillnaden mellan Canon Digital IXUS 100 IS och Canon Powershot SD780?
IXUS 100 IS eller Ixus 120 IS? Vad har dom för skillnad?

En kompis sa att Samsung ST550 var bra kamera också. Vad tycker ni?

SD780 och Ixus 100 IS är samma kamera de heter bara olika i olika delar av världen.

100 och 120 skiljer genom att 120 är liiite tjockare, har lite mera vidvinkel och ingen genomsiktssökare men lite större skärm. Ärligt talat tycker jag att genomsiktssökaren på 100IS är så kass att man kan vara utan den.

Med en sådan här liten kamera i kombination med tex en gorillapod så kan man ta rätt bra semesterbilder.
 
SD780 och Ixus 100 IS är samma kamera de heter bara olika i olika delar av världen.

100 och 120 skiljer genom att 120 är liiite tjockare, har lite mera vidvinkel och ingen genomsiktssökare men lite större skärm. Ärligt talat tycker jag att genomsiktssökaren på 100IS är så kass att man kan vara utan den.

Med en sådan här liten kamera i kombination med tex en gorillapod så kan man ta rätt bra semesterbilder.

Vilken skulle du rekommendera 100 eller 120? Såg att det fanns 110 också.

Vad tycker du om Samsung ST550?
 
Köpte en Sony CyberShot DSC-W380 idag. Tycker ni att det är bra val?
Personal som berättade om kameran i butiken sa att den här var lite bärren Ixus 120. Är det sant?
 
Köpte en Sony CyberShot DSC-W380 idag. Tycker ni att det är bra val?
Personal som berättade om kameran i butiken sa att den här var lite bärren Ixus 120. Är det sant?

Om den ärbättre eller inte beror ju på vad du prioriterar. Alla kameror är kompromisser. Sonyn har bättre vidvinkel och högre ljusstyrka på objektivet, IXUS:en har längre slutartider. Sonyn har längsta exponeringstid 2 sek vad jag förstår i programautomatikläget (men det kanske finns lägen för nattfoto att ställa in någonstans i menyerna), IXUS:en har 15 sek. Det kan ha betydelse om du vill ta nattbilder som de du länkat till. Det är som sagt du som måste avgöra vilken kamera du vill ha, vilken kompromiss som passar dig bäst.
 
Ja men det ser väl bra ut? Skulle jag ta en bild över samma motiv skulle jag ta bilder med olika exponering för att få teckning i både ljusa och mörka partier av bilden. Jag skulle komplettera denna bild med en rikligare exponering efter skuggorna (längre exponeringstid) och så slå ihop bilderna till en i ett HDR-program. Då skulle det synas detaljer i både skuggpartier och ljusare delar.

Bilden skulle dock mått bra av ett stativ, då det är skakningsoskärpa på den. Det går också stödja kameran mot ett underlag av något slag.

Beträffande hur man ställer om ISO får du nog rådfråga manualen, då det är olika på olika kameror.
 
Det är inte säkert att stativ använts. Det kan vara frihandsbilder. Det är belysningar och belysta delar som fotograferats, då kan detta vara möjligt.

Vill du ha högsta kvalitet är det ISO 80 som gäller, men jag tror du får bra resultat upp tom ISO 200, eller kanske tom 400. Vad som händer är att brusigheten i bilderna ökas med stigande ISO. Min kompakt är acceptabel upp tom ISO 200. Men din är ju flera generationer nyare så den kanske klarar 400. Du får ta bilder och jämföra, förstora dem till den storlek du vill betrakta dem i. Bruset framträder tydligare ju mer bilden förstoras.

För egen del skulle jag välja IXUSEN, just för att jag tycker om att fotografera i mörker. Men egentligen skulle inte 15 sek exponeringstid räcka till för mig. Min kompakt klarar 60 sekunder och det har jag funnit vara tillräckligt i kombination med ISO 100. Kan du använda ISO 400 skulle det alltså räcka med 15 sek.

Samtidigt tror jag nog att du kan ta bilder av den typ du länkat med Sonyn. Att notera är ju att Sonyn har lite ljusstarkare optik än IXUS:en, det gör att den är bättre att ta frihandshållna mörkerbilder med. Och sedan har den bra vidvinkel och lite längre zoom, också värdefulla egenskaper.
 
Hej!

Nu har jag äntligen köpt kamera :)

Vilket ISO är bäst om man ska ta bilder på dagen? eller ska man använda auto program?

Tack för all hjälp!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.