Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Rörlig reklam på Fotosidan

Produkter
(logga in för att koppla)
Om du menar det som snurrar hos Crimson, så stör det inte.
Jag hade en stor "blaffa" mitt över större delen av FOTOSIDAN som nu tack och lov är borta.
 
Åh så skönt!

Man kan bli av med den förskräckliga Crimsonreklamen genom att göra fönstret lite smalare.

Frågan är vad de mer seriösa annonsörerna (som YFO, Aifo, Nikon m.fl.) tycker om att deras reklam inte kommer att nå mig, och säkert många fler, i fortsättningen.

Efter Kamera & Bilds lovord över Crimson var jag nära att byta bildleverantör. Men nu vet det f..n.

Fotosidan har ju varit befriande ren från såna här föroreningar tidigare. Christer, David och Erik, visa nu lite stake och se till att denna animerade smörja bara var ett tillfälligt olycksfall i arbetet.

M.V.H.
Sven Henriksson
 
Jag störs inte det minsta av reklamen på sidan, flash eller inte flash.

Och jag skulle absolut inte sluta besöka en bra sida bara för att dyker upp nån reklam som jag kanske inte gillar eller så.

Är sidan innehållsmässigt bra och intressant skulle det aldrig falla mig in att bojkotta den enbart för reklamens skull.

Men observera, jag tycker det e helt ok att dom som väljer att göra så gör det. Jag respekterar att vi alla e olika och gör olika val.

Ha det gott allihopa
 
Jimpawa skrev:
Är jag en av dom ända som inte störs av reklamen?
Kan det vara en åldersfråga, att yngre är mera vana vid blink och annat? Eller är jag bara fördomsfull?

För mig fungerar det så att när jag läser en dagstidning så ser jag sällan eller aldrig annonserna. Det samma hände på nätet förut, när annonserna var mera stillsamma och smälte in i webbsidan. Troligen är det skälet till att annonser numera görs mera påträngande med popup- och popunder-fönster, med animerade giffar och flashanimationer och många andra tricks. För vitsen med reklam är givetvis att den ska uppmärksammas. Och det är ju det som är problemet - uppmärksamheten på det man vill titta på störs av reklamens pockande blinkningar. Reklam kan förvisso vara informativ och visa på något jag inte visste fanns men vanligen köper jag en produkt först efter att ha läst tester eller kollat med andra som använt samma produkt eller tjänst. Och webblivet här hemma är lugnt och skönt med Firefox och Adblock.
 
Nej, jag tycker inte att det är att vara fördomsfull. Tvärtom tror jag att det kan ligga en hel del sanning i ditt antagande. Kan bara ta mig själv som exempel: är betydligt känsligare för ex. stökiga miljöer än vad jag var för 10-15 år sedan. Samma sak gäller för modernt filmspråk: som gammal mossig fyrtioåring blir jag lätt nervös och i det närmaste andfådd av all rapp klippning. Annat var det förr i tiden då man tack vare Tarkovskij kunde få njuta av att stirra på en våt betongvägg i tio minuter. Those were the days..! ;-)

Vad beträffar rörelse på nätet känns det på tok för överskattat. Har egentligen inget emot Flash, men användningen av det lämnar ofta mycket att önska. Crimsons annons är i mitt tycke ett utmärkt exempel på poänglöst Flash-användande.
 
Ni har tydligen inte förstått mitt problem.
Jag har INTE Flash installerat på min dator.
Jag ser ingen användning för det idag, utöver att vissa hemsidor kräver det, men det struntar jag i.

Detta innebar att varje gång som jag gick in på FOTOSIDAN.SE fick jag upp en Säkerhetsvarning (det stod faktiskt så) som informerade mig att jag skulle ladda ner Flash. Detta i form av en stor BLAFFA mitt på sidan som täckte nästan hela fotosidan. Jag stängde ner "varningen" men så fort som jag bytte sida på FOTOSIDAN så var den där igen. Fruktansvärt irreterande. Tydligen initierades detta av Crimson:s annons.
Ni som hade Flash installerat slapp tydligen detta.
Crimson:s annons stör mig inte, det var den irreterande varningen som kom upp hela tiden mitt över skärmen.
 
Vi har visst förstått ditt problem, Leif-Göran. Det har du med all önskvärd tydlighet (och mer därtill) gjort klart. Detta är väl dock inget som hindrar att vi som har Flash installerat ändå diskuterar huruvida det är en god idé eller inte att släppa in Flash-annonsering på FS?
 
Dykhjelm skrev:
Ni har tydligen inte förstått mitt problem.
Om du menar mig p g a vad jag skrev ovan - jodå, jag har förstått. Och jag tror även att övriga läsare av tråden har förstått efter att du har upprepat ditt budskap talrika gånger, inkl frikostigt användande av versaler (vilket normalt tolkas som SKRIK).

Ditt fall är speciellt av två skäl. Dels har en majoritet av surfare Flash installerat (enligt publicerade siffror) och dels förefaller det normala vara att ha en alternativbild till Flash-grunkan för de som inte har Flash på sin dator, något som FS alltså av någon anledning låtit bli, med återkommande dialogruta för varje ny webbsida du besöker på FS som följd.

Jag tror att alla förstår och sympatiserar med att du är ganska irriterad på detta, oavsett vad man tycker om reklam på nätet. Sannolikt kommer inte detta att upprepas på FS då det är så enkelt att förhindra. Om jag inte minns alldeles fel från den tiden jag pysslade lite med Flash kan man t o m få alternativbilden serverad av Flashkonstruktionsprogrammet med tillhörande html-kod till webb-sidan.
 
Re: Åh så skönt!

Sven_H skrev:
Fotosidan har ju varit befriande ren från såna här föroreningar tidigare. Christer, David och Erik, visa nu lite stake och se till att denna animerade smörja bara var ett tillfälligt olycksfall i arbetet.
Vi har haft många rörliga reklambanners tidigare, både Flash och GIF-varianter, och kommer ha så även i framtiden - det är så många annonsörer vill ha det. Majoriteten av läsarna accepterar också denna annonsform. Däremot säger vi helt nej till popups.

Konsumenter kan också påverka företagens sätt att annonsera; notera tex hur få popupannonser som förekommer på svenska sajter nuförtiden - och vi har inte heller fått en förfrågan från en annonsör om att ha en sådan.

Kanske får vi se en liknande "folkrörelse" mot animerade reklam en dag, men så länge en animerad annons ger fler klick än en icke-animerad i statistiken så kan vi ju gissa vilken form annonsörerna föredrar.


Det som gick lite snett med den här var att vi inte hade fått en alternativ-GIF i tid tills annonsen skulle igång, vilket förröjdes ytterligare av att både jag och David är på resande fot och bara kan komma åt sajten korta stunder på kvällstid.
 
Precis det som Christer säger är viktigt att komma ihåg som konsument, att alla klick räknas. Lita på att både sajt-ägarna och annonsörerna räknar klickningar. Annonsörerna håller helt klart reda på varifrån man klickade sig in på deras sajt. Genom att få många klick på Crimsons annons kan Fotosidan ta mer betalt för annonsering, och Crimson kommer fortsätta med stora animerade annonser.

Om man tycker om Crimsons tjänster men inte sättet att annonsera kanske man ska fundera på att skriva in deras adress i browsern istället för att klicka på annonsen. Tyvärr kanske Fotosidan då tappar lite annonsintäckt men det kan vara en markering.
 
All heder till Crimson som tydligen beslutat att ersätta Flash-annonsen med en vanlig statisk gif. Sånt tycker vi om! :)
 
Och dessutom utnyttjar debatten i sitt budskap: "Denna banner står still - vi gör det inte". Respekt.
 
1-0 till Crimson! Som jag log åt nya annonsen, Crimson läser tydligen Fotosidan, och lyssnar. Allt förtroende är återupprättat, med lite plus dessutom.
 
Heders Crimson!

Jag bugar och bockar.

Jag kanske är gnällig, men på en sida där man ska titta på bilder på ett "krävande" sätt, är det störande med rörliga bilder. Så tycker i alla fall jag.

Än en gång: Tummen upp för Crimsoms nya banner.

/Sven
 
kul reaktion från crimson. :eek:D

annars är ju det allra enklaste att helt enkelt låta webläsarfönstret vara så pass smalt att inte reklambannersen till höger syns.

självklart har jag själv flash och annat installerat, det är konstigt att det inte ingår i webläsarna redan från början, eftersom det är så etablerat nu.
jag gillar flashspel och kollar ofta runt på snygga flashsidor (finns många dåliga oxå tyvärr, men det är ju för att vissa designers inte kan hantera mediat), så en webläsare utan flash är dötråkig tycker jag. man missar så mycket.

men som sagt, för sånt som irriterar (kan både vara flash och rörliga giffar) på högersidan, det låter jag vara utanför webläsarfönstret.
kan det bli enklare?
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.