Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Rörlig reklam på Fotosidan

Produkter
(logga in för att koppla)
Nu börjar eländet igen.
Det är svårt att koncentrera sig på texen på fotosidan, när Nikon:s
stora rörliga text stör. Placeringen av annonsen är FEL.

Hmmm...jag tror nog att merparten av besökarna på fs ser negativt på annonsen... med betoning på tror, för säker är jag inte.

Fs är en sajt med grundmurat bra rykte, snygg design och lättöverskådlig layout. Det är långt till röriga och splashiga sajter som expressen.se och liknande.

Samtidigt inser jag att annonser ger intäkter, och det är nödvändigt för att driva sajten. Men just styrkan hos fs är den ganska "okommersiella" attityden, och det gäller att vårda den känslan.

Vi har ännu inte sett pop-up's på fs. Det är bra, men den nu aktuella annonsen ger lite av samma känsla.

Dykhjelm skrev:
Nu börjar eländet igen.
Det är svårt att koncentrera sig på texen på fotosidan, när Nikon:s
stora rörliga text stör. Placeringen av annonsen är FEL.

Så farligt är det inte, det tar max två sekunder att adblocka reklamen.

"Så farligt är det inte, det tar max två sekunder att adblocka reklamen."

AD-blocka vet jag inte vad det är. Troligen något nytt program som jag måste belasta mina datorer med.
Tycker inte att jag skall behöva belasta mina datorer med div program för att slippa störande annonser.

andreasc89 skrev:
det tar max två sekunder att adblocka reklamen.
Knappast. Sådant får vi inte pilla med på jobbdatorerna. Dessutom ska det inte behövas på bra sajter.

...å andra sidan kanske man inte ska vara inne på fs på arbetstid:)

Calle S skrev:
Samtidigt inser jag att annonser ger intäkter, och det är nödvändigt för att driva sajten. Men just styrkan hos fs är den ganska "okommersiella" attityden, och det gäller att vårda den känslan.

Givetvis är det cash som gäller. Jag tillåter mig dock att starkt tvivla på att storleken/placeringen av blaffan gör att den inbringar större intäkter än en mindre irriterande annons i högermarginalen. Bara att beklaga att FS "tillät" den nuvarande placeringen.

Dykhjelm skrev:
"Så farligt är det inte, det tar max två sekunder att adblocka reklamen."

AD-blocka vet jag inte vad det är. Troligen något nytt program som jag måste belasta mina datorer med.
Tycker inte att jag skall behöva belasta mina datorer med div program för att slippa störande annonser.

Om du inte har Firefox så finns det att ladda ner här: http://www.mozilla.com/firefox/

och här har du Adblock:

https://addons.mozilla.org/firefox/1865/

Installera -> kör igång -> blocka alla störande annonser och se glad ut.

Maska av!

Jag har alltid högerkolumnen med annonserna bortmaskad genom en storkelsanpassad webläsare. Idag blir avmaskningen ganska omfattande, men det funkar :)

/Johan

Orkade inte läsa alla inlägg, men jag konstaterar att världen är full av gnällspikar.
Jag tycker nästan lite synd om er som fâr sâ stora bekymmer i livet för sâ lite.

Dykhjelm skrev:
Avinstallera Macromedia Flash då, så slipper du ju allt som är byggt med det (till 99% rörliga saker)

Svar till Christer:
Tror faktiskt inte att jag har Macromedia Flash på denna dator. Det var därför som jag fick problem med Crimsons annons (se tidigare i detta forum).

Svar till Andreas: Jag förstår inte varför jag skall behöva belasta mina datorer med extra program för att skydda mig mot FOTOSIDAN:s störande annonser. Men tack för tipset jag, tvingas väl att överväga det.
Virusprogram och brandvägg tvingas jag att acceptera, men därutöver känns det onödigt.

Hade själv gärna klarat mig utan Nikons nya reklam på fotosidans framsida, trots att det är Nikon :)

Förstår dock som många andra att reklam är ett nödvändigt ont för att driva fotosidan med plusresultat.. Men, skulle inte vi som betalat för vårat medlemsskap kunna få möjligheten till mindre reklam?

mvh johan

Vi har haft funderingar kring att betalande skall se mindre reklam, men vi har inte satt ner foten ännu.

helt ärligt förstår jag inte att folk reagerar över huvudtaget... Visst annonser lite här o där, några med blinkande budskap, andra med lite andra rörelsemönster... Läser man statistiken så är ju en försvinnande liten del betalande medlemmar så sidan kan ju nästan räknas som gratissida. Idag borde vi väl ha vant oss vid reklam. Var istälelt tacksamma för att vi slipper tusen popups o sådant. Köp en tidning och se hur många annonser du får med trots att du betalt fullpris. Finns mycket annat man kan reagera mot istället...

Men ett tips för er som nu hatar reklamen så till den milda grad att en tråd skapas igen för det:

Gör en favorit på tex "senaste inlagda" eller "alla nya poolbilder" så blir detta eran nya startsida på fotosidan. Vill ni till startsidan så klicka bara på fotosidan loggan så behöver ni inte se reklamen såvida ni inte vill... jag har det så, men det är bara för att jag ska komma direkt till forumet, så jag visste faktiskt inte om reklamen innan jag läste tråden idag...

elmfeldt skrev:
Vi har haft funderingar kring att betalande skall se mindre reklam, men vi har inte satt ner foten ännu.

Jag tror de flesta av oss begriper och har förståelse för att FS är beroende av annonsörer. Men håll det istället på en anständig nivå, dvs skippa "gapiga" annonser som den som diskuteras idag. Nikon hade väl en liknande på första sidan högst upp för några månader sedan?

/Johan

Kalle_B skrev:
helt ärligt förstår jag inte att folk reagerar över huvudtaget... Visst annonser lite här o där, några med blinkande budskap, andra med lite andra rörelsemönster... Läser man statistiken så är ju en försvinnande liten del betalande medlemmar så sidan kan ju nästan räknas som gratissida. Idag borde vi väl ha vant oss vid reklam. Var istälelt tacksamma för att vi slipper tusen popups o sådant. Köp en tidning och se hur många annonser du får med trots att du betalt fullpris. Finns mycket annat man kan reagera mot istället...

Men ett tips för er som nu hatar reklamen så till den milda grad att en tråd skapas igen för det:

Gör en favorit på tex "senaste inlagda" eller "alla nya poolbilder" så blir detta eran nya startsida på fotosidan. Vill ni till startsidan så klicka bara på fotosidan loggan så behöver ni inte se reklamen såvida ni inte vill... jag har det så, men det är bara för att jag ska komma direkt till forumet, så jag visste faktiskt inte om reklamen innan jag läste tråden idag...

Nja, är inte det att attackera problemet i fel ände, det är väl annonsörerna som skall anpassa sig efter oss och inte tvärtom?
FS sitter ju med trumf på hand med tillgången till fs-kundstocken och reklamutrymmet och kan därmed ställa krav på reklamens utformning.

/Johan

Nu är det så att det finns inget "trumf" när det gäller reklam... Endera finns ett intresse från båda hållen. Visst sitter Fotosidan på potentiella kunder, men i andra skplen sitter företag med pengar. Denna vågskål är alltid i balans, skulle fotosidan kräva att alla annonser skulle vara i motiv av elefanter som äter bananer och sedan fick budskapet vara max 5 ord så kan du ju se vilken trumf fotosidan har... så det är en symbios som alltid gäller vid reklam...

Kalle_B skrev:
Nu är det så att det finns inget "trumf" när det gäller reklam... Endera finns ett intresse från båda hållen. Visst sitter Fotosidan på potentiella kunder, men i andra skplen sitter företag med pengar. Denna vågskål är alltid i balans, skulle fotosidan kräva att alla annonser skulle vara i motiv av elefanter som äter bananer och sedan fick budskapet vara max 5 ord så kan du ju se vilken trumf fotosidan har... så det är en symbios som alltid gäller vid reklam...

Generellt är det kanske så. Men jag är övertygad om att det bland fs-klientelet finns en betydligt större benägenhet att lägga stora summor på fotoutrustning och därmed är det mer intressant för annonsörerna att nå just sin kundkrets = FS kan ställa högre krav. Och vill t.ex inte Nikon anpassa sig så går utrymmet till någon annan, Canon kanske?

/Johanh

Jo visst kan det vara så, men det bygger på flera saker... Är annonsplatserna slut på fotosidan, vad betalar annonsörerna? vilken adminstration har fotosidan för att värva desas annonsörer? osv osv.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar