Hejsan!
Har inte läst alla inlägg i forumet och inte heller studerat testen i R&R och kan därför inte uttala mig om dess innehåll. Men kan i alla fall inte låta bli tangenterna.
Dock förvånar det mig att reaktionen blev som den blev över testresultatet samtidigt som jag inte alls är förvånad över att 1000D skulle vara en bättre kamera än en D90.
Självklart är 1000D en bättre kamera än D90!
Ingen tvekan om den saken, de andra kamerornas placeringarna däremellan lämnar jag därhän.
Vilken kameraköpare vänder sig tidningen R&R till? Till vilken målgrupp vill R&R ge råd?
Knappast till proffsfotografen, ej heller till frilansaren, inte heller till den avancerade amatören eller pixel-ISO-jagaren som granskar bildskärmen med förstoringsglas.
Har en stark känsla av att den man vill tipsa är någon som inte är det minsta intresserad av finesser, inställningar optiska lagar etc, men vill ha tips om lämplig systemkameramodell då man hört av en kompis att man på en sådan kan byta glasröret, som tydligen kallas objektiv, till något som möjliggör att man kan komma närmre en fjärran fjälltopp eller omvänt byta till ett annan glas..objektiv, där man får med samtliga personer i gruppbilden.
Jag tror personen i fråga kanske rent av är nöjd med bildkvalitén man får ut av sin kompakt men vill komma lite närmre eller längre ifrån och då önskar få tips om en enkel kamera med dessa möjligheter som "tar bra" bilder.
Om man måste skruva på rattarna på en D90 för att få lite extra "krut" i bilden vilket man redan med automatik erhåller i P-läget eller i lämpligt motivprogram i 1000D till bråkdelen av D90;ans pris, ja då är ju loppet redan kört för D90 innan kombattanterna ens kommit fram till startlinjen, - för den aktuella målgruppen dvs. Om R&R här påstått att D90 skulle vara den bättre kameran hade det varit direkt oprofessionellt och oseriöst.
QUOTE]
Det kan du såkert ha delvis rätt i. Men hur kommer det sig då att Canon 50D kom femma eler sexa? Den är ju riktad ännu högre än D90. Borde inte D90 "vara bättre" än 50D i så fall?
Jag kör NIkon, så jag kommer antagligen bli anklagad för att vara partisk. Och det är möjligt att jag är lite partisk, precis som alla som försvarar resultatet är. Men jag tycker resultatet är mycket märkligt.
Ha en fortsatt trevlig dag,
och ni som ser detta som ren underhållning, mycket nöje!