Annons

Råd och Rön testar kameror - A350 delad andraplats

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har nu i ett oberoende och icke reklamfinansierat test kommit fram till att Volkswagen Passat Variant är en bättre bil än en Bugatti Veyron. Den har nämligen:
- större bagageutrymme och fler askkoppar - 1p
- billigare inköpspris och längre rostskyddsgaranti -2p
- finns i en färg som matchar min gröna träningsoverall - 5p
- finns med dragkrok för min husvagn - 3p

Resultatet av testet blev alltså Passat: 11poäng - Bugatti Veyron: 0poäng.

Hur jag har vägt poängsättningen tänker jag inte berätta, och hur jag testat har ni inte med att göra.

Men får ni välja mellan de två bilarna, så är resultatet tydligt: Passaten är bättre. Mycket bättre.
 
Jag har nu i ett oberoende och icke reklamfinansierat test kommit fram till att Volkswagen Passat Variant är en bättre bil än en Bugatti Veyron. Den har nämligen:
- större bagageutrymme och fler askkoppar - 1p
- billigare inköpspris och längre rostskyddsgaranti -2p
- finns i en färg som matchar min gröna träningsoverall - 5p
- finns med dragkrok för min husvagn - 3p

Resultatet av testet blev alltså Passat: 11poäng - Bugatti Veyron: 0poäng.

Hur jag har vägt poängsättningen tänker jag inte berätta, och hur jag testat har ni inte med att göra.

Men får ni välja mellan de två bilarna, så är resultatet tydligt: Passaten är bättre. Mycket bättre.

Har du dubbla vita ränder på din träningsoverall eller enfärgat,nästa fråga äger du en Nikon
 
Men får ni välja mellan de två bilarna, så är resultatet tydligt: Passaten är bättre. Mycket bättre.

Faktum är ju att det är så. För 99 % av alla svenskar, med begränsad ekonomi, månadslön, utan förmögenhet osv. Testmetodiken är i det fallet ointressant.
 
Jag har nu i ett oberoende och icke reklamfinansierat test kommit fram till att Volkswagen Passat Variant är en bättre bil än en Bugatti Veyron.
Ja, för ett vettigt test skulle ju förstås, i bästa insnöade fackpressandra, konstatera att Veyron är den mest köpvärda bilen för alla vanliga bilister...
 
Jag tror ärligt att Passaten ÄR den bättre bilen sett på användande samt driftsäkerhet och miljön.... Samt i användandet för den gemene familjen.. Så din test får godkänt utav mig utan tvekan..

Däremot hade jag valt den dyrare vagnen. Sålt den snabbt "billigt". Samt köpt en Passat med nått gosigt komfortpaket.. En uppsättning fina gluggar till min nya A900á jag också inhandlat.... Ett bra stativ.. En husvagn kanske... Och sedan rest med familjen i vår bättre Passat-bil på en go semester-resa i Europa och pimpla vitt vin i Rhendalen och rött neröver Rhondalen :)..

Sedan hemkomna skulle jag kolla efter ett fint läge att bygga mitt nya hus på med ett bra hifirum... Och ev en "liten" hoj att ta med frun bakpå för fina ensamresor utan barn runtomkring oss,, och sedan ut i skogen och uppleva ungdommens dagar bland kottar o barr... Hehe...... Frun blev överlycklig på kuppen...

Jisses vikken fin test du utfört :)

och sorry OT.. Men det fanns med kamera också.. Så helt ot va det inte...


Edit
Jisses vikken sandlåda . Samt tufft av R&R att stå för sina resultat..

Och ynkedom av Nikon att inte haja att dom faktiskt inte i allas ögon sett är bäst alltid...Och sedan snudd tigga om att andra skall skriva typ "så är det inte alls som R&R sagt"... Bland det barnsligaste jag sett från något företag någonsin detta.. Om inte det barnsligaste till och med...
 
Senast ändrad:
Jag tror ärligt att Passaten ÄR den bättre bilen sett på användande samt driftsäkerhet och miljön.... Samt i användandet för den gemene familjen.. Så din test får godkänt utav mig utan tvekan..

Däremot hade jag valt den dyrare vagnen. Sålt den snabbt "billigt". Samt köpt en Passat med nått gosigt komfortpaket.. En uppsättning fina gluggar till min nya A900á jag också inhandlat.... Ett bra stativ.. En husvagn kanske... Och sedan rest med familjen i vår bättre Passat-bil på en go semester-resa i Europa och pimpla vitt vin i Rhendalen och rött neröver Rhondalen :)..

Sedan hemkomna skulle jag kolla efter ett fint läge att bygga mitt nya hus på med ett bra hifirum... Och ev en "liten" hoj att ta med frun bakpå för fina ensamresor utan barn runtomkring oss,, och sedan ut i skogen och uppleva ungdommens dagar bland kottar o barr... Hehe...... Frun blev överlycklig på kuppen...

Jisses vikken fin test du utfört :)

och sorry OT.. Men det fanns med kamera också.. Så helt ot va det inte...


Edit
Jisses vikken sandlåda . Samt tufft av R&R att stå för sina resultat..

Och ynkedom av Nikon att inte haja att dom faktiskt inte i allas ögon sett är bäst alltid...Och sedan snudd tigga om att andra skall skriva typ "så är det inte alls som R&R sagt"... Bland det barnsligaste jag sett från något företag någonsin detta.. Om inte det barnsligaste till och med...

Eh... Om en tidning skriver faktafel om en produkt som du saluför - skall du inte då gå emot den tidningen?

Jag upprepar: faktafel.

Skall inte rätt vara rätt?

Motståndet mot Nikon verkar nästan löjeväckande stort bland andra konsumenter. Märkligt.
 
faktafel ???

Ord mot ord har jag läst om....

Medans den springande punkten väl är ifall R&R anser Nikons kameror ta bättre bilder eller ej.. Vilket dom rätt tydligt inte anser...Medans Nikon verkar vilja tvinga fram att R&R "har fel" ...

Och detta är det jag anser barnsligt fjantigt......Öppet brev... Och uppepå det besvarade öppna brevet skriva tiggande att andra skall minsann intyga Nikons förträfflighet att dom minnsan är bäst och inget annat.. Det är enbart att betrakta som sandlåda och barnsligt...

Och jag har inget motstånd mot Nikon för jag anser detta vara larvigt... Vilket jag tror rätt många med mig kan tycka.. Min fru tex skrattade rejält här nyss då jag visade vad jag garvade åt...

Men klart. Hon anser vi män ofta har lite underliga saker för oss som hon som kvinna kan le åt.....

:)
 
Varje gång jag stöter på en författare, en bra sådan, frågar jag alltid efter vilken skrivmaskin eller ordbehandlare de använt för att skriva så bra.
Jag vill ju bli som dom och skriva lika bra böcker. Felet sitter nog i min gamla Remington.

Remington?
Den rakapparaten hade farsan, men inte trodde jag, att den fungerade även som skrivmaskin!

Långt före sin tid, m.a.o., dagens multimaskiner kan inte erbjuda detta, bara mobiltelefon - kamera - mp3 - radio - gps!
 
faktafel ???

Ord mot ord har jag läst om....

Medans den springande punkten väl är ifall R&R anser Nikons kameror ta bättre bilder eller ej.. Vilket dom rätt tydligt inte anser...Medans Nikon verkar vilja tvinga fram att R&R "har fel" ...

Och detta är det jag anser barnsligt fjantigt......Öppet brev... Och uppepå det besvarade öppna brevet skriva tiggande att andra skall minsann intyga Nikons förträfflighet att dom minnsan är bäst och inget annat.. Det är enbart att betrakta som sandlåda och barnsligt...

Och jag har inget motstånd mot Nikon för jag anser detta vara larvigt... Vilket jag tror rätt många med mig kan tycka.. Min fru tex skrattade rejält här nyss då jag visade vad jag garvade åt...

Men klart. Hon anser vi män ofta har lite underliga saker för oss som hon som kvinna kan le åt.....

:)

Humor, visst. Men du måste erkänna att det är en smula märkligt att Råd & Rön har helt skild åsikt jämfört med ALLA andra tester från seriösa fotojournalister. Eller hur?

Det är inga dåliga fotojournalister som Råd & Rön går emot. Vad säger t ex FOTO, Digitalfoto och Kamera & Bild, som samtliga går EMOT Råd & Rön.

Vem har rätt - Råd & Rön eller alla andra?
 
Jag äger nu två Nikon och en Canon, analogt så är det en Yashica GSN och en Practica BC1... och jag kör Canon 1Ds3 på jobbet. Och P45+.

Min poäng var väl snarast att ett test måste ha en uttalad målgrupp, annars är testet meningslöst... Tveklöst är Passaten den bättre bilen för 99.9% av befolkningen! Samma sak med kamerorna.

Vilket som är den bättre kameran / bilen ur ett kompromisslöst perspektiv, där det BARA är resultaten som räknas, och användaren förväntas vara kompetent och mån om att använda sin produkt rätt - ja det är en helt annan fråga, som inte alls berörs av R&R-testet.
Enligt mig så bör D90 hamna ganska långt ner om det är jpg och fullautomatik som gäller. Jag gillar inte dess bildresultat under dessa förutsättningar alls, andra kameror gör det bättre. Så jag ser inget fel i R&R's sammanfattning, förutom de direkt journalistiskt inkompetenta faktafelen. I övrigt - inga invändningar!
 
Ja, faktafel. Om någon hävdar att den vinnande kameran (en Canon) har en 2.2" lcd-skärm med 330.000 pixlar, 12.7 MP upplösning och fel seriebildshastighet, samt helt andra objektivegenskaper än för ett identiskt objektiv på en annan kamera med samma sensor, då är det lite pinsamt. Vilket som helst av företagen som berörts av detta test hade protesterat.
 
Humor, visst. Men du måste erkänna att det är en smula märkligt att Råd & Rön har helt skild åsikt jämfört med ALLA andra tester från seriösa fotojournalister. Eller hur?

Det är inga dåliga fotojournalister som Råd & Rön går emot. Vad säger t ex FOTO, Digitalfoto och Kamera & Bild, som samtliga går EMOT Råd & Rön.

Vem har rätt - Råd & Rön eller alla andra?


Eftersom du kopierar mig antar jag jag skall svara nått i alla fall fast jag anser frågan ha minst sagt totalt okritiskt utgångsläge..

Svaret då..

Det beror nog på hurvida personen du frågar anser sk "alla andra seriösa Testare" generellt sett vara så seriösa eller ej..

men men. Nu är det inte mig eller mina tankar som som tur är detta handlar om. Utan en test där jag personligen anser Nikon Sverige sköter sig rent fjantigt.. Öppet brev osv..
Och sedan uppfordrande uppmaning att andra skall minsann intyga ...Barnsligt värre..

Men jag hoppas finna rätt på en R&R blaska .. Allt jag sett är alla skoj roliga humoristiska inlägg samt det Nikon skriver och dess svar...Thats it liksom...


:)
 
Senast ändrad:
Eftersom du kopierar mig antar jag jag skall svara nått i alla fall fast jag anser frågan ha minst sagt totalt okritiskt utgångsläge..

Svaret då..

Det beror nog på hurvida personen du frågar anser sk "alla andra seriösa Testare" generellt sett vara så seriösa eller ej..

men men. Nu är det inte mig eller mina tankar som som tur är detta handlar om. Utan en test där jag personligen anser Nikon Sverige sköter sig rent fjantigt.. Öppet brev osv..
Och sedan uppfordrande uppmaning att andra skall minsann intyga ...Barnsligt värre..

Men jag hoppas finna rätt på en R&R blaska .. Allt jag sett är alla skoj roliga humoristiska inlägg samt det Nikon skriver och dess svar...Thats it liksom...


:)

Anhängare till den mörka sidan misstänker jag..
Själv tycker jag R&R borde dubbelkollat innan de slängde upp en sånt där amatörmässigt test. Hur kan de säga att det är dåliga macromöjligheter i D90? Har de ens hört talas om att man kan byta objektiv på en DSLR???
 
Remington Arms,grundat sent 1800-tal tillverkade en hel del produkter bl.a. den legendariska skrivmaskin Ernest Hemingway plitade ner sina mästerverk på. Men visst, de gjorde/gör rakapparater också.
 
Råd & Rön säger i epost "Vi har ett av Europas bästa labb för dessa typer av testningar."

Upp till bevis säger jag, att en liten vänstertidning i Svedala har ett av Europas bästa testlapp finner jag skrattretande :)

R&R blev tagen med byxorna nere, förmodligen är samtliga av deras test lika amatörmässigt utförda, deras läsare är dessvärre de som inte är varken insatta eller intresserade och är lättlurade, de köper allt R&R skriver med hull och hår. Det sorgliga är att de som litar på R&R är de som verkligen inte har råd att ta emot dåliga råd. De som är insatta skulle aldrig ta råd av "Råd"&Rön aka Billiga Råd.
 
Upp till bevis säger jag, att en liten vänstertidning i Svedala har ett av Europas bästa testlapp finner jag skrattretande :)

Tidningen är varken liten eller vänster. Eller har du sakligt stöd för dina påståenden?

Sedan testar de inte i egna labb, utan låter diverse testföretag göra det åt dem, i samverkan med andra konsumentorganisationer i Europa.

Testföretagen är oberoende, sägs det. Vad vet jag, de torde i alla fall vara mer oberoende än de fotojournalister (d.v.s. fotointresserade journalister/skribenter, med mer eller mindre böjelse för det ena eller andra kameramärket) som testar i diverse fototidningar.
 
Senast ändrad:
Tidningen är varken liten eller vänster. Eller har du sakligt stöd för dina påståenden?

Sedan testar de inte i egna labb, utan låter diverse testföretag göra det åt dem, i samverkan med andra konsumentorganisationer i Europa.

Testföretagen är oberoende, sägs det. Vad vet jag, de torde i alla fall vara mer oberoende än de fotojournalister (d.v.s. fotointresserade journalister/skribenter, med mer eller mindre böjelse för det ena eller andra kameramärket) som testar i diverse fototidningar.

?? Och det har du sakligt stöd för det påståendet???
 
Visst måste det vara så att det är fotografen som skapar bilden och inte kameran, det säger ju alla. Det måste vara en stor tröst för nikonisterna att de med hårt arbete och förkovran kan de så småningom ta nästan lika bra bilder som canonister gör när han knäpper av testvinnaren lite planlöst utan att ha en aning om hur man behöver bemästra exponeringstider, bländare, skärpedjup, brännvidder och bildvinklar under varierande ljusförhållanden. ;-)

Man kan nog säga att kameratillverkarna skjutit sig själv i foten där, de brukar ju hävda att det bara är att knäppa och den automatiska kameran tar hand om det tekniska. Var det inte Nikon som för ett tag sen delade ut ett stort antal D40 i ett amerikanskt samhälle med det underförstådda att med en sådan var det bara att knäppa och var och en sin egen toppfotograf?
 
ANNONS