Lite så här på distans så verkar det som om nikonfolket är mer förbannade över sin dåliga placering än sonyfolket är glada över sin fina placering ;-)
Råd & Rön satte visst fart på rötmånaden....
Såsom Sonyanvändare är man kanske inte "beroende" utav vad Testare" anser. Inte mode heller... Därför väljer man Sony gör man nog (förhoppningsvis ofta) detta utifrån egna åsikter samt
förmodligen ibland (kan man hoppas) utifrån överväganden vad som kan ekonomiskt sett bli ett kamerasystem man klarar av att skaffa dom objektiv till med ljuskänslighet och dugande prestanda. Såsom tredjeparts ljuskänsligare alternativ eller beg...
Annat som inverkar för oss som sett skakoskärpans skit det medfört vid handfotande i kasst ljus är Stabilisering som alltid finns där som extrahjälp ett kanske utgångsläge för val av kamerahus dessutom.....
Och som där helheten skapar ett bra dugande system för användaren..
och då Sony släppte sin FF kamera så var det nyckeln för många tror jag att sattsa på Sony ibland redan nu. Eller i en framtida sattsning.... Vilket man numera ser även mer pro folk skriva har öppnat Sonysystem som tänkbara att använda numera även mer i proffs-segmentet...
Att sedan "testare" ibland kan finna dessa fördelar vara av karaktären att dom sätter kamerasystemet "Sony" på nån hissad plats är ju enbart bekräftande utav domsamma fördelar man valt själv kanske.... Och om denna "Testare" inte finner dessa fördelar så är det väl mer skit samma.. Därför man ju själv valt förhoppningsvis utifrån egna värderingar som man gjort efter egna överväganden. Eller/och tidigare erfarenheter..
Så därför tror jag inte du ser så stora ovationer ifrån Sonysidan här för nån "test" placerar en Sony högt då och då... Många eller dom flesta av oss vet våra kameror inte är bäst på allt.. Eller kanske inte bäst på något ens.. Medans dom är förbannat bra på mycket till en nivå som gör kamerorna samt systemet som helhet väl fungerande som generell helhet.. Och med en hyfsad jämnhet...
Det är i alla fall min vy..
Nikon däremot.. Där är man inte vana med att få se att en test påvisar att bildkvaliteten är så högt skattad. Oavsett det är grönruta som använts eller ej.. Fast dom ju själva gör reklam för sådant fotande som tidigare här skrivits av nån... Man är mer vana med att brus på iso 3200 är utslagsgivande...
och detta är nog det som skapar det egentliga problemet...
Dom mer "pro fotande" jag talat genom åren säger ofta dom just använder Canon för få den "bästa" bilden där det är mäniskor och sådana levande motiv... Och Nikon då det gäller att "få" bilden.. Kanske kanske detta är talande lite... Kanske inte.. För om där ligger någon sanning bakom är jag inte man att avgöra med min "grönläge"
amatörnivå...
Att sedan det försikommer en del gliringar efter tester mellan användarna är väl inte alltid av ondo.. Och att denna gång Nikon hamnar i skottgluggen och dessutom själva skapar än mer "liv i luckan" anser jag vara enbart dåliga "förlorare" samt ifrån Nikon´s säljorganisation klantigt skött...
Jag hade aldrig någonsin gått ut med öppet brev och tramsat eller startat rena tiggarjakten att "andra skall minsann motbevisa" .. Där anser jag Nikon begått ett megamisstag.... Bättre är det att helt enkelt enbart sitta still i båten och acceptera att alla inte enbart tittar på Iso 3200.
Kanske (?) även "erkänna" att dom kommer omarbeta sina P samt Autolägen (grönlägen) så dom lämnar bättre resultat i framtiden..Även här på forumet framkommer det ju åsikter som intygar dessa användarlägens tillkortakommanden... Då hade stormen blåst över blixtsnabbt samt dessutom hade motgång blivit medgång... med lite tid bara att få fram firmware som justerar om "lägenas" standardbilder.....
och under tiden kunde Nikonanvändarna "sprida" budskapet via "Nikonuppmaning" som dom tydligen gillar att göra på Nikonsidan att dessa saker är under omarbetande efter R&R´s test samt efter man fått insikt ifrån eftersnacket att där finns ett problem i stället för utbilda samt låta grönlägesfolket bli hårt ansatta på forumsiter som denna.. Vilket säkert skadar Nikon mer än man tror då faktiskt detta om grönläge ju även omnämns som sämre även här av användare av kamerorna...... Då hade helt kritiken kunnat stoppats utan minsta problem enligt mitt sätt att se saken....samt det omvänts till ren o skär vinst på bara lite lite kort sikt...
Som marknadsförare bör man enligt mitt tyckande som grundregel nr 1 alltid möta motgångar med lösningar eller byta spår så man kan vinna marknadsföring
gratis på förlusten man gjort kortsiktigt..Så vinner man långsiktigt
anser jag av mina blygsamma erfarenhet av marknadsföring samt bemöta marknader samt dess med/mot spelare och främst kunder som finns där på spelplanen "marknad"......
jaja... Skoj har läsningen varit..och gissar att fortsättning följer..