Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Råd och Rön testar kameror - A350 delad andraplats

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har nog en eller par "sak/saker" i tankarna som kan om det sker höja ribban ytterligare.. Samt skapa än "värre" efterdyningar..

Så sommaren / förhösten /hösten kan ju kanske ev innehålla lite mer "spänning"..

Sätter gärna på popcornen redan ikväll för den här tråden verkar ju ha dött och i den andra har dom landat med mer nyanserade synpunker ;-)

Njaa. Det va inte nått jag kan "tillföra" jag menade .. Så inga popcorn just nu inte...

Utan ev skeenden som kan fortsätta detta om andra vill skapa mer rabalder menade jag.......

Njaa. Det va inte nått jag kan "tillföra" jag menade .. Så inga popcorn just nu inte...

Utan ev skeenden som kan fortsätta detta om andra vill skapa mer rabalder menade jag.......

Ok! Då kan jag koppla av med ett par glas vin ikväll då... ;-)

Anhängare till den mörka sidan misstänker jag..
Själv tycker jag R&R borde dubbelkollat innan de slängde upp en sånt där amatörmässigt test. Hur kan de säga att det är dåliga macromöjligheter i D90? Har de ens hört talas om att man kan byta objektiv på en DSLR???

Suedells inlägg nr 92 Janne, säger det rätta. det går även att skruva fram fina JPEG MED D90. Den som kan sin D90 kommer att kunna ta mycket fina bilder. Många av oss som fotar i div 3-4 tycker jpeg är tillräcklig för oss, superettan katogorin vill ha maximal bildkvalitet, och jobbar i raw. Någon miljon använder kompakter, och är mycket nöjda med det.

Leif B Då skall jag skriva / "spåna vidare om" dom där sakerna som jag tänkte på kunde tillkomma fast som sagt inte från mig givetvis...

Jo.....

Spänningen stiger mot R&R´s nästa tidnings-släpp.. kanske då popcornsdax däremot..

För eftersom Nikongubbsen inte tänkte längre än att dom "måste va bäst" och ansåg det helt ok med "öppet brev" .

Så har Nikongubbsen nu även öppnat för "öppet brev tillbaks". Fast i en tryckt tidning..Där inte annonsintäkter styr vad dom skriver enligt tidningens egna text.. .. Ser ni situationen som "uppstår" då Nikon nu skall tvinga fram att R&R har fel och Nikon visst är bäst.?.......

Detta hade jag nog funderat på en hel del innan jag sänd ut ett "öppet brev" på en företags-site .... DVS vad följderna kan bli av sitt eget agerande..Och nått Öppet brev hade aldrig blivit utsänt garanterat efter tre sekunders tankearbete...

Nästa sak är..

Då man i samma "öppna brev" tiggde om att anhängare samt recensenter skall "motsäga" R&R´s resultat så skapade man samtidigt en sitts där varenda klart tänkande Testare nog aktar sig extremt noga nu för försöka "stötta" Nikon på minsta sätt som kan missförstås / förstås som man "lyder uppmaningen" Nikon skrev ...

Därför att redan nu innan detta "uppmanande" skedde finns det ett stort antal användare av andra märken än Canikon som anser "testare" bias väldigt ofta..

Så om någon testare nu skulle vara så fartblind så han/hon nu skulle skriva minsta lilla hissning av Nikon som går att koppla till "uppmaningen".. . Eller råka "missa" saker som är fördel andra märken vilket indirekt också är en hissning .... Ja det lär rakt inte direkt skapa mer trovärdighet "där ute" .. Så detta kan även det bli en konsekvens som jag ser det som efterspel på detta "öppna brev" som Nikon drog igång med ..

Dessutom torde kanske en hel del skribenter även om dom inte delar /gillar R&R´s resultat ogilla Nikons metoder dom använder om skribenter inte skriver så det passar Nikon.. För det är ju detta som faktiskt ut spelas just nu.. Nikon skall tvinga skribenter. Detta står ju rätt klart...

Men det är rätt tyst på den fronten vad jag sett hitils i alla fall.....Vilket är lite märkligt om man tänker på den starka solidaritet skribenter just alltid har då det kommer till "styrning" av det fria ordet..... För då i andra fall man sett felaktiga saker skett i tidningsvärlden har journalister ändå hållt stenhårt ihop om just detta att inte dom skall styras..

Och som sagt. Rätt eller fel av R&R är en sak.

Men Nikon försöker ju helt klart styra samt via metoder som måste liknas med uppvigling vilket dom ju öppet ber om för att med hjälp tvinga en tidning till ändra sina resultat...... Ja det hela är märkligt anser i alla fall jag.......

Nikon verkar ju även söka riktigt fullskaligt "öppet krig" med R&R såg jag nyss.. Detta via dom lagt in även inlägg från DN´s kommentarstråd nu på Nikons hemsida från arga Nikonanvändare som opponerar sig...Jisses...

Hehe..Lite snudd man snart börjar tänka att Nikon är en sekt och inget kameramärke egentligen.. Såsom dom "går på" med uppmaningar och snudd gängmentalitet i "samlande av sina trupper användarna och resensenterna."...

Så kontentan av detta som jag ser saken är att det kan bli en spännande fortsättning rätt givet...Och det går inte i nuläget förutspå vart detta "tar vägen"... Backar R&R eller backar Nikon ??
Vem förlorar mest på allt detta?
Vem får snabbast order uppifrån att lämna in avskedsansökan.. Chefsredaktören för testen som startade allt.. eller.. Nikons ansvariga för det startande öppna brevet som kan stå Nikon dyrt det lilla "schackdraget" ..

Eller kommer dom sova skavfötters på en tältsemester chefsredaktören och Nikons öppet brev ansvarige...Vilt sugande på fredspipa och bläddrande i varsin CV som skall skickas in med jobbansökan då dom båda fick kicken på blankt papper...

Ja fortsättningen följer nog som sagt...och all denna underhållning är dessutom aldeles gratis.. ; )

:)

Senast ändrad:
Att misskreditera någon som misskrediterar dig är en låg, men ofta effektiv taktik... :)

Jag upprepar - jag ser inget fel i testresultaten eller sammanfattningen, men däremot borde testrubriken nog varit "R&R korar den bästa kompaktkameran av X antal DSLR-kameror"

Att misskreditera någon som misskrediterar dig är en låg, men ofta effektiv taktik... :)

Jag upprepar - jag ser inget fel i testresultaten eller sammanfattningen, men däremot borde testrubriken nog varit "R&R korar den bästa kompaktkameran av X antal DSLR-kameror"

Har inte läst R&R men jag håller med dig efter att ha läst det mesta av innehållet i trådarna här på FS.

Vad jag har föstått så presenteras en del felaktiga fakta.
Dessutom så får Canons hus olika betyg på saker som är objektivberoende trots att de är bestyckade med samma objektiv.

Man redovisar inget av testare, testmedodik eller testutrustning.

Kort sagt en av R&R testrapporter i min hand på jobbet skulle jag gapskratta åt dess ofullständighet och meningslöshet.

Sedan måste jag säga att det är synd att folk här på FS inte kan se att det är dåligt med usla tester oavsett vem som vinner/förlorar. Vissa element i denna tråd verkar tycka att det bara är bra att det presenteras felaktiga eller tveksamma testresultat bara för att det råkar vara Nikon som drog det kortaste stråt.

Det förekommer dessutom en del konspirationsteorier som på något sett bevisas genom detta resultat i R&R. Det sågar en hel yrkeskår vid fotknölarna. Som utbildad journalist kan jag säga att de absolut flesta journalister drivs av ett av två motiv för sitt arbete.
1: Avslöja affärer av typen "köpta tester i fotopress"
2: Utbilda/informera sina läsare om verkligheten runt dem.

Att hitta på & vrida testresultat pga annonser finns inte med i världsbilden på någon seriös tidning. De som tror det hör nog till kategorin "Neil Armstrong gick aldrig på månen, det är påhittat" människor.

Att testa är dyrt, enl R&R beställer de tester från som de säger ackrediterade labb och testinstitut och verkar i samarbete med andra konsumentorganisationer i Europa. Man kan fråga sig om denna test presenterats på andra håll i Europa.

Nikon Sverige gör stor sak av struntsaker som inte varit avgörande för resultatet. Man anmärker på minimala avvikelser på mått och vikt på kameran inkl objektiv, Nikon.com anger på sina sidor att dessa värden är approximativa och har själv skillnader mellan dessa värden mellan angivelser i inch/oz och metersystemet.

Nikon (S) anmärker på att R&R säger att sensorn är på 12,2 mp medan de hävdar 12,3, i specarna anges nåt som kallas för effektiva pixlar men räknar man efter den bildstorlek som de säger sig leverera så blir det 12,2 mp.

Nikon (S) anmärker på angivandet av upplösningen på LCD skärmen och säger att den är 920K pixlar medan R&R sagt 307k px. Räknat i pixlar är skärmen 307k enligt Nikon specen, där den anges ”approx. 920k-dot (VGA)”. VGA (640x480). Antal dots 640x480x3.

R&R har angivet brännvidden i 135 format till 27-158mm, Nikon anmärker att det skall vara 27-157,5mm. Hur vanligt är det att man anger brännvidd i decimaler och 157,5 avrundat blir 158. Och en sådan anmärkning skall komma från kameratillverkare som vanligen gör vad de kan för att tänja på siffrorna till sin fördel, typ att börja ange LCD upplösning i dots och sen inte själv kunna hålla reda på dots och pixlar.

Sen anmärker de på uppstartstid och exp. fördröjning, hur vet de att testexemplaret höll sig till specen och inte avvek från denna. Hur ovanligt är det att kameratillverkare är optimistkonsulter när det gäller såna här prestanda angivelser.

Man kan få intrycket att R&R testet faktiskt mätt och vägt kameran, mätt uppstart och exp fördröjning mm, jag förmodar att det vanliga är att kommersiella tidskrifter som testar oftast kopierar och klistrar från tillverkarens spec.

Visst känns det som Nikon kunde agerat aningen smartare. Av de stora faktafelen blev det inte mycket, man gjorde en höna av en fjäder.

Men det kanske var ett spel för galleriet, den egentlige mottagaren var nikonisten som behövde stöd i den svåra tid när sektens fetischer ifrågasattes. Blir nästa steg krisgrupper organiserade av Nikon som kan stötta nikonisten och få denne att förstå att livet måste gå vidare i nikonsektens mörkrum även om det ser nattsvart ut just nu. ;-)

Aha, var det såna skillnader Nikon gnällde på. Ett brev i deras anda hade kanske varit vettigt om R&R påstått att sensorn haft 10 mp eller att det skiljt någon tum på skärmstorlek etc. men att gnälla om faktafel och ifrågasätta om de testat rätt kamera när R&R främst vägrat räkna "marknadsföringsmässigt" och kanske även felavrundat någonstans känns jäkligt oseriöst och rätt pinsamt av Nikon.

Bra med oberoende tester! (även om sajter som DPReview också rapporterat det lägre bildkvalitetsresultatet i numeriska omdömen men inte låtit det påverka den subjektivare slutsatsen)

Senast ändrad:
Min spontana reaktion, utan att ha läst texten i R&R, är att speciellt Nikon anhängarna här på FS har blivit helt hysteriska över testresultaten för Nikon D90.
Varför?

De flesta fotografer, både proffs och hobby, läser inte tester som en troende läser bibeln, än en gång, - man köper inte en kamera endast på grund av, vad en enda test har kommit fram till, i Sverige!
Många fotografer läser inte tester.

Hur många i övriga världen, tror Nikon anhängarna här på FS, läser eller har hört talas om R&R?
Detta har troligen marknadsavdelningen, på Nikon Nordic AB, inte heller förstått, utan tror att Sverige är medelpunkten för världsmarknaden.
Sverige är en mycket liten marknad, men det visste väl alla utom Nikon anhängarna.

Medelåldern på marknadsavdelningen, på Nikon Nordic AB, är troligen ganska låg och utan lång rutin, de påtalar att andra tester visar att Nikon D90 ligger i topp, vilket är helt riktigt, men deras agerande skadar det välkända kameramärket, tyvärr.
Vem vill köpa en kamera från en tillverkare, vars agentur i Sverige, Nikon Nordic AB, lägger ner en onödig massa tid och energi, på vad en liten tidning, som R&R, har kommit fram till i sin test?

Se de två medverkande sidorna, i detta skådespel:
http://www.nikon.se/home/sv_SE/homepage/broad/site.html

Nikon Nordic AB erbjuder även testarna en utbildning i Nikon produkter, det verkar bli en följetång av det hela ...

Kommentar från Nikon:

- "Råd och Rön säger att de har "dubbelkollat siffrorna för er kamera, och alla är korrekta".
Vi säger det motsatta. Ord står alltså mot ord.
Vi har erbjudit Råd & Rön utbildning, men de tackar nej.
Situationen är alltså beklaglig.
Vi hoppas att alla ni D90-ägare- och recensenter kan sprida era egna omdömen om Nikon D90! Förhoppningsvis står era ord starkare än det vi på Nikon anser vara ett felaktigt test från Råd och Rön. Om ni vill skicka er åsikt om detta, vänligen maila [email protected]

Allt gott,
Nikon "

PS. Skulle jag hjälpa Nikon Nordic AB med att ge ett utlåtande, hur bra egentligen Nikon D90 är, vill jag ha en D-SLR av senaste pro modell, som gage, minst! DS.

PS. Skulle jag hjälpa Nikon Nordic AB med att ge ett utlåtande, hur bra egentligen Nikon D90 är, vill jag ha en D-SLR av senaste pro modell, som gage, minst! DS.

Att erkänna man är mutbar tar liksom udden av misstankar.. :)

Att ägas av bla LO, ABF, PRO, TCO skattefinansierade kommunala konsmentråd etc, mer vänster och företagsfientligt kan det väl inte bli? Eller måste Putin även gå in som ägare för att du ska inse att det är en vänsterblaska?

Vem som testar är tydligen SUPER HEMLIGT, Dåliga Råd vägrar berätta hur de testar, vem som testar, vad deras super hemliga Europas bästa testlapp ligger. Men den som tar råd av vänsterblaskor har nog ändå inte råd att köpa kvalité så det är ingen skada skedd.

Landade i natt och har tydligen missat årets rötmånadsdebatt! Vad håller ni på med när man vänder ryggen till? :) Skämt åsido så är Råd & Rön faktiskt en tidning som haft hyfsad kred inom stora konsumentgrupper och den har haft det i kraft av sina tester och sin koll på de produkter som vräks ut på marknaden och som folk har svårt att värdera på egen hand. Att avfärda den som "vänsterblaska" är ju helt tossigt och en uppvisning i okunnighet. Råd & Rön ägs av en folkrörelse - konsumentrörelsen som strävar efter att vara en motvikt, där kommersiella krafter annars helt skulle få stå oemotsagda. Många människor läser deras tester av allt från tvätt- och diskmaskiner till försäkringar innan de tar sina köpbeslut. De sammarbetar med konsumentorganisationer över hela världen och läser du nedan så ser du dessutom var de tar hjälp ifrån med sina tester.

Varför inte bara läsa på http://www.radron.se/templates/Artikel____42.aspx
eller på
http://www.radron.se/templates/Artikel____42.aspx

Jag tror R&R:s test ska ses som vilket av deras övriga tester som helst. De brukar gå ut på att kora vinnare utifrån ett perspektiv som inte bara handlar om att utse "bäst" produkt alla kategorier utan vad som ger mest kundnytta för pengarna. Vad som är ett bra köp helt enkelt om man värderar vad man får för pengarna.

Om man är intresserad av de variabler som som gömmer sig bakom begreppet bildkvalitet ska man nog hellre luta sig mot DxO än vare sig R&R eller någon annan testare. DxO mäter alla viktiga parametrar som är viktiga för såna jämförelser på ett sätt som inga andra varit i närheten av, vare sig förr eller senare. Detta gäller alla från dPreview till "Kamera & Bild" och alla andra blajtestare.

Sen kan jag också hålla med om att R&R inte är ett organ som riktar sig till fotonördar. När fotonörd och R&R:s vägar korsas så är det inte konstigt att förvirring uppstår eftersom R&R:s målgrupp är ett genomsnitt av konsument-Sverige och inte specifikt fotonörds-Sverige. Inte konstigt att språket inte lirar då.

Ingen proteststorm bryter ut om en fotoblaska testar Nikon D300, Canon 40D och Sony A700 och Canon vinner för att den var billigast i ett test där Sony-kameran hade en omvittnat taskig kitglugg som jämfördes med det bästa som fanns för Nikon (kostade 17.000 spänn bara objektivet och var dyrare än hela Sonykitet). Nikon tyckte man var bäst och A700 kom 2:a, men 40D vann alltså ändå för att den var billigast och det i faktiskt ett segment där folk inte alls är lika priskänsliga som för instegskameror. Är det mer seriöst än R&R testet (trots att det inte genomförts av pseudokommunister :)? Detta är bara ett taskigt exempel men listan kan göras hur lång som helst.

Nä tacka för DxO som gjorde punka på det mesta av blajtestmarknaden, för de är väl de första som insett att inga objektiva tester kan göras om man är hänvisad till att använda tillverkarnas objektiv vid sina tester. Bara detta diskar de flesta andra tester som görs och gjorts, för att inte tala om alla subjektiva omdömen och slutsatser om just begreppet "bildkvalitet".

Så i klartext: Varför sväljer de flesta fotonördar dessa blajtest av tillverkarsponsrade testare från dPreview till alla fotoblaskor och inte ett från en helt fristående testare som åtminstone inte är diskkvalificerade av det skälet? Sug på den i åskvädret när hjärnorna svalnat!

R&R är nog inte intresserade att kora "den bästa kameran" (vad nu det är för något) ur ett fotonördsperspektiv, utan mer den som ger mest för pengarna. R&R vill bara hjälpa genomsnittskonsumenten att få så mycket för sina pengar som möjligt, vare sig det handlar om tvättmaskiner eller kameror. Vad vill de tillverkarsponsrade blajtestarna?

Senast ändrad:
Ett konstaterande som gjorts i flera olika trådar sedan länge, är väl att dagens instegskameror vad gäller ren bildkvalitet är väldigt bra. Sedan skilljer det på hantering och ergonomi direktknappar mm. men som sagt ren bildkvalitet där är även en mycket billig instegare bra så det förslår. finns dom på trådarna som rent av har bytt sin semipro till en instegskamera, tog lika bra bilder sa dom. Vår semester vilande StenÅke (välkänd på många trådar) förde flera gånger debatt om vad man får för pengarna, där blandannat var om inte en hälften så dyr A350 tog lika bra bilder som en A700, även om det kändes som den billigare skulle spruta vatten när man tog i den. Tror det kan vara bra detta som har hänt med Nikon nu. Vid basiso har det inte hänt mycket på kamerafronten ( en tråd handlade om att Nikon D200 tog bättre bilder vid basiso jämfört med D300 bla.) Kameratillverkarna kanske måste rycka upp sig lite grann, det finns mer att förbättra än att bilder vid höga isotal skall vara det enda allrådande. Spännde att följa kommande D90 varianter, Vänl. Bengt.

En liten grej som inte är direkt ansluten till denna test.. Men ändå...

Angående "konspiration-bias-reklam"... Och liknande saker..

Jag noterade i höstas och vintras att SVTs kameramän extremt ofta i varenda interview där kameror fanns med och fotade interview"offren" lika ofta zoomade in kameror som dom zoomade in den som interviewades . .. Ibland en Canonkamera.. Men ohyggligt ofta alltid var det en Nikonkamera samt texten "Nikon" som det las finfin inzoom på .....

Jag & min fru garvade gott åt dessa "reklamkupper" som gjordes återkommande i vår "reklamfria" tv.....och vi bestämde oss då vi ansåg det liiite väl mycket "av det goda" för att kolla lite noga om det var verkligen så att man zoomade in Nikon speciellt mycket eller om det bara var inbillning..

För så kan det givetvis vara att man "tycker sig" se en sak.. Så vi kollade medvetet på nyheter och sådant med "extrakoll påslagen" om där fanns en återkommande "vana" att just det var Nikon som zoomades in..... Och japp.. Så var det.. Ja extremt överhängande dessutom just Nikon´s kameror som fick inzoomningen lagt på märket....

Skrev då till SVT som tvingar oss att betala för tv som skall vara bias samt reklamfri i ett litet mail om detta samt undrade varför deras kamerafolk zoomar in fotande fotografers (Nikon) kameror för hela tiden.,, vilket har noll med det att göra som man avhandlar i dom filmade repotagen...Det är ju en mycket märklig sak att det görs regelmässigt återkommande tyckte vi.. ....

Jag fick givetvis inget svar på min fråga till våra kära reklamfria licensfinansierade statstelevision..Dvs SVT .... Men oppps vad fort detta upphörde .... Det var som en strömbrytare vreds om i varje nytt filmat matrial som visades.....Äldre var det ofta inte bortklippt ifrån...Medans det nya var helt plötsligt sådant märkligt borta ifrån..

Idag sker detta iofs igen fortfarande då och då..Dold reklam är ju en sak som finns överallt.... Men nu liiite diskretare och inte alls varenda repotage såsom det var där i höst/vintras en god stund...

Har inte skrivit om detta förr då det var "No big deal" direkt... Utan mest en sak som sedan glömdes bort då det slutade så direkt detta märkliga "fenomen"..

Men kom ihåg detta nu då allt detta kom upp och en del snudd skriver att alla yrkesmän/kvinnor är såååå goa och biasfria och opåverkbara samt allllldrig någonsin "köpta" ......

Sorry detta lilla ot....

Senast ändrad:
Njae, det var väl inte helt OT - det pekar bara ytterligare en gång på att vissa människor har specialintressen, och oftast ett par saker de är speciellt duktiga på... Man kan väl faktiskt anta att man är intresserad av kameror om man arbetar som videfotograf.

Om man är intresserad av kameror, framför allt i ett professionellt syfte så bör det inte vara en nyhet att Nikon tagit tillbaka "mest använd av reportagefotografer"-titeln, iaf inte i fotografkretsar. Att zooma in på en kamera är också ett sätt att videografiskt lägga en liten hint om att "övriga media var här också". Och Tobbe - att det inte råkade bli en Sony kan helt enkelt bero på att det inte fanns en Sony på plats. Vilket det högst antagligen inte gjorde.

Tro det eller ej. Även om det varit en Sony hade jag skrivit exakt samma fråga till SVT.... Ingen tvekan alls.. Exakt samma fråga hade sänds... Sony betalar inte min tv licens eller min kamera eller ungarnas tv spel mm..

För grunden till frågan var inte märket. Utan att jag är ofantligt irriterad över att betala licens för reklamfri stadsteve och sedan stoppas full med reklam i alla fall. Så utgångsläget var inte "kamera". Utan själva reklamen och tvångslicens man tvingas betala... och givetvis reagerade jag pga kamera är ett hobbyintresse så där finns lite "koll" på läget.. Andra ämnen där man inte har eget intresse finns säkert lika mycket smygreklam inom. Fast det ser man ju inte då man inget intresse har för "ämnena eller ämnet"..

Sedan att,, bara för kameramännen har intresse inom foto o film så skulle det ge en slags "frisedel" att premiera "fria gratis" (?) reklaminslag via ideligen zooma in sina då egna märken man kanske föredrar samt sända ut över hela Sveriges befolkning är ju en bias utan dess like. .....

Samt är ju just det som en del påstår inte skulle ske..

Sådana tankar är ju konspiratoriska samt totalt korkade att ens tänka... Vilket var skälet jag berättade om detta lilla "händelseförlopp" som utspelades i höst vintras...

Jag tror jag är långt ifrån den ända i Sverige som såg dessa reklaminzoomningar i höstas samt vintras.... För det var snudd pinsamt att se hur öppet SVT sände reklamen..... Dold reklam bör ju just vara dold och inte så öppet så man inte kan missa det... :)

Jag förstår nog precis vad du menar, och det är lugnt...
Men ska man dra den linjen lite längre så bör vi ju då tvinga våra högre officiella tjänstemän/företagsledare att rotera sin transportpool mellan alla i Sverige förekommande bilmärken för att inte TV ska tvingas göra "smygreklam" för de vanligast förekommande märkena. Hur vanligt är det inte att se en fet volvo-grill som ingress när en dignitär dyker upp vid ett evenemang eller politisk sammankomst? Eller Mercedes/BMW? Varför inga SEAT? Eller kanske Hyundai?

Som jag skrev...

och givetvis reagerade jag pga kamera är ett hobbyintresse så där finns lite "koll" på läget.. Andra ämnen där man inte har eget intresse finns säkert lika mycket smygreklam inom. Fast det ser man ju inte då man inget intresse har för "ämnena eller ämnet"..

Men jag vet du vet hur osv jag menat.. Så som du säger.. "Och det är lugnt"..

men anmärkning. Volvo - Badermainhofwagen (BMW) osv har inga feta grillar... Enbart massa plastjunk samt gamla återvunna konservburkar är dom byggda av.. Hehe

:) :)

Senast ändrad:
R&R är nog inte intresserade att kora "den bästa kameran" (vad nu det är för något) ur ett fotonördsperspektiv, utan mer den som ger mest för pengarna. R&R vill bara hjälpa genomsnittskonsumenten att få så mycket för sina pengar som möjligt

Om det nu var så så skulle man naturligtvis rankat kamerorna enbart efter pris, eftersom de faktiska skillnaderna i bildkvalitet mellan alla dagens digitala systemkameror är så små att de är helt försumbara för genomsnittskonsumenten.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar