Min spontana reaktion, utan att ha läst texten i R&R, är att speciellt Nikon anhängarna här på FS har blivit helt hysteriska över testresultaten för Nikon D90.
Varför?
De flesta fotografer, både proffs och hobby, läser inte tester som en troende läser bibeln, än en gång, - man köper inte en kamera endast på grund av, vad en enda test har kommit fram till, i Sverige!
Många fotografer läser inte tester.
Hur många i övriga världen, tror Nikon anhängarna här på FS, läser eller har hört talas om R&R?
Detta har troligen marknadsavdelningen, på Nikon Nordic AB, inte heller förstått, utan tror att Sverige är medelpunkten för världsmarknaden.
Sverige är en mycket liten marknad, men det visste väl alla utom Nikon anhängarna.
Medelåldern på marknadsavdelningen, på Nikon Nordic AB, är troligen ganska låg och utan lång rutin, de påtalar att andra tester visar att Nikon D90 ligger i topp, vilket är helt riktigt, men deras agerande skadar det välkända kameramärket, tyvärr.
Vem vill köpa en kamera från en tillverkare, vars agentur i Sverige, Nikon Nordic AB, lägger ner en onödig massa tid och energi, på vad en liten tidning, som R&R, har kommit fram till i sin test?
Se de två medverkande sidorna, i detta skådespel:
http://www.nikon.se/home/sv_SE/homepage/broad/site.html
Nikon Nordic AB erbjuder även testarna en utbildning i Nikon produkter, det verkar bli en följetång av det hela ...
Kommentar från Nikon:
- "Råd och Rön säger att de har "dubbelkollat siffrorna för er kamera, och alla är korrekta".
Vi säger det motsatta. Ord står alltså mot ord.
Vi har erbjudit Råd & Rön utbildning, men de tackar nej.
Situationen är alltså beklaglig.
Vi hoppas att alla ni D90-ägare- och recensenter kan sprida era egna omdömen om Nikon D90! Förhoppningsvis står era ord starkare än det vi på Nikon anser vara ett felaktigt test från Råd och Rön. Om ni vill skicka er åsikt om detta, vänligen maila
[email protected]
Allt gott,
Nikon "
PS. Skulle jag hjälpa Nikon Nordic AB med att ge ett utlåtande, hur bra egentligen Nikon D90 är, vill jag ha en D-SLR av senaste pro modell, som gage, minst! DS.