Jag tycker som Sten-Åke att vi idag är alldeles för platta inför kameratillverkarna. Kanske för att vi anser att vi sitter i deras klor p.g.a. att vi köpt in oss i ett system.
[...]
Jag tycker att vi skall ställa större krav och inte bara sitta och spekulera eller vänta på nästa uppdatering som dom skall kränga på oss med sina firmware uppdateringar och rättelser. Jag kan väl gå med på det om man får kameran till reducerat pris tills den är färdig.
[...]
Varför håller man tillverkarna om ryggen när dom lurar kunden???
Stockholms(Norrmalmstorgs)syndromet?
a) Fortfarande har ingen svarat på min fråga, huruvida det är troligt att kunderna (och då särskilt amatörer/hobbyister) skulle komma att acceptera de
mycket kraftiga prishöjningar som en
riktigt kraftig höjning av nivån på kvalitetskontrollen skulle medföra. Skulle dom det, jämfört med situationen idag (="
en och annan garantirep/byte, någon enstaka gång")?
b) Jag har bara erfarenhet av Nikon, vad gäller firmwareuppdateringar och vad gäller den tillverkaren så kan jag ärligt påstå att antalet rena "rättningar" via ny firmware är väldigt litet. Nästan uteslutande har det på de DSLR:er jag ägt, handlat om nya features och/eller förbättrade prestanda. (Om något skett "i det fördolda" kan jag naturligtvis inte veta).
Rent allmännt tycker jag tonläget angående "tillverkarnas kvalitetskontroll" börjar bli lite väl högt och gällt nu. Är problemen verkligen SÅ stora som en del här vill göra gällande? Jag tycker att jag personligen då borde märkt
något av alla dessa problem, efter flera år, en handfull DSLR:er och två-tre händer fulla med optik? Trenden borde varit fullkomligt
alarmerande på de forum jag frekventerar, om det nu var så att "var tredje" i någon grad var ett måndagsex, som någon tidigare hävdade? Men så är det inte!
Min teori om detta, är, åtminstone delvis, att jag frekventerar forum där flertalet deltagare ligger "från medel och uppåt" i kunskaper och erfarenhet. Det är SÅ lätt att klandra kameran, när man inte riktigt greppar t.ex. de avancerade AF-moderna på en D2/D3, eller inte förstår att exponeringen är viktig för att locka fram det bästa ur D3:ans hög-ISO. Då är det lättare att skrika: "Måndags-ex!!!". Dessa två färska exempel är förresten hämtade här från Fotosidan.
c) "Lurar kunden"??? Som sagt, tonläget börjar bli lite väl högt och gällt nu...