elbe
Avslutat medlemskap
Jag tycker faktiskt att testerna som R&R har gjort är en för oss konsumenter (och tillverkarna) nyttig väckarklocka!
Kolla i vårt eget forum hur många trådar det dyker upp från nya medlemmar. Vilken kamera? Vilken systemkamera? om ens någon, Vilket objektiv, Vilken blixt? osv.
Dessa medlemmar kommer ju inte till fotosidan.se för att det är en eftertraktad site att vara medlem på, utan just för den skull att man känner sig lurad eller misstänksam i butiken där allt presenteras på glättade fyrfärgsbrochyrer. Det ena märket bättre än det andra.
Proffsen vet precis vilka kameror man skall köpa!
Nybörjare eller genomsnittskonsumenten som skall köpa instegsmodellen har inte den blekaste aning om vad som är bra och inte. Det är mycket beroende på vilket behov man har, som ger svaret på vad man behöver. Sen är det kanske färgen på kartongen och högst siffror / lägst pris som avgör vilken det blev.
Självklart behöver nybörjaren en Kamera värstingmodell D3s MkIV för att kunna fota sitt första barn eller barnbarn. Till det behövs ju ett riktigt ljusstarkt zoomobjektiv med både USM och VR. Gärna studioblixtar från ElinPro med Ficktrolleri för annars kan man ju för fan inte fota några bäbisar! ;-)
Det är dessa svar från "proffsen" på denna sidan som ger nybörjare sina funderingar och skrivna frågeställningar i forumet.
Det är dessa miljoner nybörjare som skall köpa de produkter som tillverkaren måste vräka ut för att kunna finansiera "top of the line" till några tusen entusiaster. Sug på den ni!
Jag tycker att man skall ställa större krav på Nikon, Canon, Konika-Minolta, Sony, Olympus osv så att deras instegsmodeller blir ett par snäpp vassare. Hur länge skall dom få lura på konsumenterna så dåliga zoomobjektiv som det nu ligger i ett kit. Varför säljer dom inte sina lådor med det bästa och billigaste man har? Ett 50mm/1,8 objektiv för under 2000:- spänn. Det är ju trots allt ett sådant objektiv de flesta tillverkare får fram sina fina testresultat med.
Så tack R&R för att ni nu har satt blåslampan i röven på Nikon, min huvudleverantör! Det kommer säkert något gott ut av det.
Men när R&R "lurar" oss konsumenter med dåliga tester så är det alltså helt OK!???