Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Råd och Rön testar kameror - A350 delad andraplats

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag tycker faktiskt att testerna som R&R har gjort är en för oss konsumenter (och tillverkarna) nyttig väckarklocka!

Kolla i vårt eget forum hur många trådar det dyker upp från nya medlemmar. Vilken kamera? Vilken systemkamera? om ens någon, Vilket objektiv, Vilken blixt? osv.

Dessa medlemmar kommer ju inte till fotosidan.se för att det är en eftertraktad site att vara medlem på, utan just för den skull att man känner sig lurad eller misstänksam i butiken där allt presenteras på glättade fyrfärgsbrochyrer. Det ena märket bättre än det andra.

Proffsen vet precis vilka kameror man skall köpa!

Nybörjare eller genomsnittskonsumenten som skall köpa instegsmodellen har inte den blekaste aning om vad som är bra och inte. Det är mycket beroende på vilket behov man har, som ger svaret på vad man behöver. Sen är det kanske färgen på kartongen och högst siffror / lägst pris som avgör vilken det blev.

Självklart behöver nybörjaren en Kamera värstingmodell D3s MkIV för att kunna fota sitt första barn eller barnbarn. Till det behövs ju ett riktigt ljusstarkt zoomobjektiv med både USM och VR. Gärna studioblixtar från ElinPro med Ficktrolleri för annars kan man ju för fan inte fota några bäbisar! ;-)

Det är dessa svar från "proffsen" på denna sidan som ger nybörjare sina funderingar och skrivna frågeställningar i forumet.

Det är dessa miljoner nybörjare som skall köpa de produkter som tillverkaren måste vräka ut för att kunna finansiera "top of the line" till några tusen entusiaster. Sug på den ni!

Jag tycker att man skall ställa större krav på Nikon, Canon, Konika-Minolta, Sony, Olympus osv så att deras instegsmodeller blir ett par snäpp vassare. Hur länge skall dom få lura på konsumenterna så dåliga zoomobjektiv som det nu ligger i ett kit. Varför säljer dom inte sina lådor med det bästa och billigaste man har? Ett 50mm/1,8 objektiv för under 2000:- spänn. Det är ju trots allt ett sådant objektiv de flesta tillverkare får fram sina fina testresultat med.

Så tack R&R för att ni nu har satt blåslampan i röven på Nikon, min huvudleverantör! Det kommer säkert något gott ut av det.

Men när R&R "lurar" oss konsumenter med dåliga tester så är det alltså helt OK!???

Men när R&R "lurar" oss konsumenter med dåliga tester så är det alltså helt OK!???

Jag tycker det är tillverkarna som stoppat ner kamera och objektiv i lådan som luras! Det kunde ju vara du eller någon dig närstående som fick den lådan som R&R packade upp. Har du tänkt på det?

Jag tycker det är tillverkarna som stoppat ner kamera och objektiv i lådan som luras! Det kunde ju vara du eller någon dig närstående som fick den lådan som R&R packade upp. Har du tänkt på det?

Jo, jag har tänkt på möjligheten att några av de kameror som tillverkarna stoppat ner lådorna kanske är bättre än vad R&R redovisar.
Har inte du de?....

Det mesta här snurrar väl runt att R&R är sämst?

Lars Kjellberg är väl knappast på krigsstigen för Nikons räkning. Fast i din värld så är han väl köpt precis som alla andra som inte älskar Sony.

Lägg av Kjell.. inte har jag sagt han är köpt heller.. En del kan fasiken inte skratta och ha kul.. Ni är så förbannat kittsliga så det liknar barndagis mer än vuxna mäniskor...

Älskar Sony ??.. Jag älskar mina barn samt min fru. Mina vänner.. Min jänkare med vännerna runt den hobbyn..Min hifi med dom vännerna.... Medans en kamera är enbart en kamera oavsett märke..

Lägg av Kjell.. inte har jag sagt han är köpt heller.. En del kan fasiken inte skratta och ha kul.. Ni är så förbannat kittsliga så det liknar barndagis mer än vuxna mäniskor...

Älskar Sony ??.. Jag älskar mina barn samt min fru. Mina vänner.. Min jänkare med vännerna runt den hobbyn..Min hifi med dom vännerna.... Medans en kamera är enbart en kamera oavsett märke..

Går ju rätt lätt att trigga dig oxo :)

Jag ser på ditt svar att du tycker mer synd om tillverkare än om konsumenter! Jag tror att du tillhör den senare skaran och du sparkar i så fall dig själv i röven!

Jag tycker synd om alla som råkar illa ut på felaktiga grunder... Och de oavsett vem som står för grunderna!

Går ju rätt lätt att trigga dig oxo :)

Skillnad på trigga med medveten illvilja mot skoja med extremt tydligt mål att just det sker med skratt och leende....

Men men.. Saken är för mig avslutad då mitt mål inte var att sitta med barnsliga inlägg. Utan endast att skoja med Nikonligan med stort leende där bifogat....

.

Det är dessa miljoner nybörjare som skall köpa de produkter som tillverkaren måste vräka ut för att kunna finansiera "top of the line" till några tusen entusiaster. Sug på den ni!

Jag tycker att man skall ställa större krav på Nikon, Canon, Konika-Minolta, Sony, Olympus osv så att deras instegsmodeller blir ett par snäpp vassare. Hur länge skall dom få lura på konsumenterna så dåliga zoomobjektiv som det nu ligger i ett kit. Varför säljer dom inte sina lådor med det bästa och billigaste man har? Ett 50mm/1,8 objektiv för under 2000:- spänn. Det är ju trots allt ett sådant objektiv de flesta tillverkare får fram sina fina testresultat med.

Så tack R&R för att ni nu har satt blåslampan i röven på Nikon, min huvudleverantör! Det kommer säkert något gott ut av det.

Du har en totalt egen unik uppfattning, över vad som behövs för att dessa miljoner nybörjare skall välja rätt och ännu viktigare, - få rätt kamera till sina behov!

Alla instegskameror (D-SLR) idag på marknaden, oavsett märke, håller en mycket hög klass, behöver inte bli "ett par snäpp vassare"!
Vad får dig att tro detta?

Faktum är att dagens instegskameror (D-SLR) är så avancerade, att de även ofta är för avancerade för sina användare, men elektronik mer än nödvändigt kostar inget extra för tillverkaren, då tillverkarna triggar varandra att få ut modeller med bättre spec. än vad sin närmaste konkurrent kan erbjuda, har du inte insett hur marknaden fungerar?

Kamerahus med kitoptik är ett vanligt paket, men det har alltid varit möjligt med ett köp av enbart kamerahus och ett köp av just det du nämner, normaloptik 1,8/50mm, tillsammans med kamerahuset!

Varför många, inte alla alltså, ändå väljer kamerahus med kitoptik är bristen på kunskap, över vilket paket som är bäst!
Kvittar om paketet är guldfärgat eller rosenrött!
Det gäller att vara påläst, som konsument, det har inte tillverkarna något ansvar för, fritt att välja vad man vill köpa, kunskaper har aldrig varit fel att inhämta före ett köp!

Zoomoptiken (kitoptiken) är inte alls dålig, för sitt låga pris (700-1500:), utmärkt att börja med, det är bara så, att normaloptiken är mycket bättre, ingen nyhet, men det man inte vet, för att man inte vill själv undersöka olika objektiv, det kan man inte heller klandra tillverkarna för, - fast optik har alltid tillhört toppskiktet!

Lol

Skillnad på trigga med medveten illvilja mot skoja med extremt tydligt mål att just det sker med skratt och leende....

Men men.. Saken är för mig avslutad då mitt mål inte var att sitta med barnsliga inlägg. Utan endast att skoja med Nikonligan med stort leende där bifogat....
.

Jepp när jag gör det så är det med illvilja och mord i blicken och när du gör det så är det med ett lätt rosa skimmer och en påse nybakta bullar bakom ryggen.

Lars Kjellberg må vara en av våra mest välrenommerade fotoskribenter, och som journalist har han säkert goda skäl till att ha kritiska synpunkter på Råd & Röns testförfarande, redovisningen av det, och tidningens motvilja att debattera det hela inför öppen ridå.

Det ligger ändå nåt rättshaveristiskt över skriftväxlingen. Så blir det förstås när man brinner för en viss fråga, men jag ser inga betydande problem med vare sig testet som sådant eller resultatet. Det rör sig trots allt om nyansskillnader. Men det är klart att det är kontroversiellt när en nylanserad entusiastkamera blir om sprungen av diverse "nästankompaktkameror" som inte har Nikon och Canon som upphovsmän.

Vad har förresten sagts om Nikons ovidkommande skrivelse där man kom med diverse falska påståenden om bl.a. felaktigt angivna värden gällande mått, vikt, megapixlar o.dyl vilken sedan med rätta sågades av Råd & Rön?

Lars Kjellberg må vara en av våra mest välrenommerade fotoskribenter, och som journalist har han säkert goda skäl till att ha kritiska synpunkter på Råd & Röns testförfarande, redovisningen av det, och tidningens motvilja att debattera det hela inför öppen ridå.

Det ligger ändå nåt rättshaveristiskt över skriftväxlingen. Så blir det förstås när man brinner för en viss fråga, men jag ser inga betydande problem med vare sig testet som sådant eller resultatet. Det rör sig trots allt om nyansskillnader. Men det är klart att det är kontroversiellt när en nylanserad entusiastkamera blir om sprungen av diverse "nästankompaktkameror" som inte har Nikon och Canon som upphovsmän.

Vad har förresten sagts om Nikons ovidkommande skrivelse där man kom med diverse falska påståenden om bl.a. felaktigt angivna värden gällande mått, vikt, megapixlar o.dyl vilken sedan med rätta sågades av Råd & Rön?

De haveri som finns är väl R&Rs ovilja att öppet visa vad som ligger i de olika poängavdrag resp påslag, som man upptäcker om man räknar strikt efter R&R redovisade poäng och viktningar och jämför med R&Rs slutresultat.

Canon 1000D: +1,8 poäng
Canon 450D: +2,4
Sony A350: +2,8
Canon 50D: -0,4
Panasonic L G1: +0,8
Pentax K20D: +0,8
Sony A200: +0,8
Olympus E30: -4,2
Pentax K20D: -2,2
Nikon D60: -1,4
Olympus E520: -2,0
Pentax Km: -0,4
Olympus E420: -1,4
Nikon D90: -8,8

Vari ligger differensen på drygt 10 poäng mellan 1000D och D90?
Vari ligger motsvarande differens mellan övriga kameramodeller?
Vilka dolda parametrar ger dessa skillnader? Är det subjektiva eller objektiva parametrar?

Är det subjektiva parametrar förstår jag till fullo varför R&R inte vill redovisa dom! Men då ska dom inte hålla på med dessa tester heller.
Är det objektiva parametrar så förstår jag inte alls varför R&R inte törs redovisa dom! Är det p.g.a. dålig testmetodik så ska dom inte hålla på med dessa tester heller.

Till skillnad från R&R då, som hävdar att storleken på en LCD = "storleken på bilden som visas"? Att text som visas på LCD:n kan vara minst lika viktig tänkte de nog inte på, liksom det faktum att LCD:ns storlek, med det synsättet, krymper till "noll tum" för de rena text- och menysidorna. Hävdar R&R också att en 16:9-TV har en 30-40% mindre skärm, om man enbart tittar på gamla 80-talsserier, inspelade i 4:3-format?

Tror det fanns två ganska jämnbördiga kålsupare i det där meningsutbytet...

Till skillnad från R&R då, som hävdar att storleken på en LCD = "storleken på bilden som visas"? Att text som visas på LCD:n kan vara minst lika viktig tänkte de nog inte på, liksom det faktum att LCD:ns storlek, med det synsättet, krymper till "noll tum" för de rena text- och menysidorna. Hävdar R&R också att en 16:9-TV har en 30-40% mindre skärm, om man enbart tittar på gamla 80-talsserier, inspelade i 4:3-format?

Tror det fanns två ganska jämnbördiga kålsupare i det där meningsutbytet...

Du svarar en fråga, med en ny fråga!?

Varför?

Michael - Frågorna blir många och svaren få -

Om jag har förstått det hela rätt så har Råd och rön provat kamerorna med de objektiv tillverkarna anser vara tillräckligt bra för normalkonsumenten. Om tillverkarna anser att objektiven inte var tillräckligt bra så skulle de inte skicka dem med kameran. För det kan väl inte vara så att tillverkarna aktivt försöker blåsa sina kunder? Så det finns alltså ingen anledning att slå ner på resultatet för att objektiven är för dåliga.

Hur poängräkningen och redovisandet av resultatet ser ut vet jag inte men det kan knappast vara mycket sämre än i andra tester. Många facktidningar inom alla ämne har katastrofalt dåliga tester och ibland felaktigheter utan att de debatteras.

Så vad är egentligen grundproblemet? Att rankningen på kamerorna inte överensstämmer med hur vissa tycker den borde sett ut?

Om jag har förstått det hela rätt så har Råd och rön provat kamerorna med de objektiv tillverkarna anser vara tillräckligt bra för normalkonsumenten. Om tillverkarna anser att objektiven inte var tillräckligt bra så skulle de inte skicka dem med kameran. För det kan väl inte vara så att tillverkarna aktivt försöker blåsa sina kunder? Så det finns alltså ingen anledning att slå ner på resultatet för att objektiven är för dåliga.

Hur poängräkningen och redovisandet av resultatet ser ut vet jag inte men det kan knappast vara mycket sämre än i andra tester. Många facktidningar inom alla ämne har katastrofalt dåliga tester och ibland felaktigheter utan att de debatteras.

Så vad är egentligen grundproblemet? Att rankningen på kamerorna inte överensstämmer med hur vissa tycker den borde sett ut?

Problemet med Råd&Rön:s test att man blandar lite päron och äpplen. Det är då viktigt att om man väljer ett visst objektiv så gäller det att vara tydligt med att skilja på objektivets kvalitet och kamerans kvalitet.

Bland de seriösa opponenterna mot deras test har riktat in sig på hur testet utförts och hur slutsatsen kan ge en skev bild för den oerfarne konsumenten som vill köpa systemkamera. Verkligheten är inte så enkel att en kamera är bäst.

Kan hålla med The_SuedeII att testet kan vara bra utifrån de som R&R har tänkt som målgrupp men tyvärr så upplever jag det problematiskt då andra medier (DN) tar upp att "dyrast inte alltid bäst" utifrån ett generellt perspektiv, så enkelt är det inte här i världen.

Sedan tycker jag din kommentar om att andra facktidningars "dåliga" tester är inte är korrekt, läser ganska mycket apparatporrtidningar och tycker testerna är helt ok utförda med bra beskrivning hur testet gått till. Även andra tester som R&R gjort på vitvaror och liknade har jag tyckt varit bra.

Vet inte hur andra ser på det men för mig så blir det skilnad när någon går ut och säger att de är det enda ljuset i mörkret ingen är mer opartisk och korrekt än vad de är.
Det är vad R&R skriver eller i alla fall antyder när de beskriver sin verksamhet, som är helt inriktad på tester.
Inte resentioner utan tester. Det är en viktig skilnad mellan dessa två nämligen.

När man redovisar ett resultat som i mångt och mycket går tvärt emot övrig press så blir man ju nyfiken. När man sedan vägrar förklara hur det "försvann" 9 poäng i resultatlistan i deras å så hemliga matematiska formler så blir i alla fall jag rätt störd av det.

Sedan kommer dessutom kalkon-nisse-testledare på tidningen och slår sig för bröstet upprepade gånger och säger att det inte finns något som helst behov av att redovisa hur skilanderna uppstod (för de är ju trots allt bäst och mest opartiska som finns. Bara med en hårsmån underställda gud fader själv faktiskt)

Då blir jag klart förbannad och rätt många fler också uppenbarligen.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar