Annons

Råd och Rön testar kameror - A350 delad andraplats

Produkter
(logga in för att koppla)
Ponera att innehållet i D90 lådan var av så dålig kvalitet som testet visade! En erfaren fotograf hade givetvis gått tillbaka till affären och klagat men det tycker ju inte jag att ett testteam skall göra. Alla som köpt Nikon D90 kan ju skatta sig lyckliga att dom har fått ett exemplar som är bra mycket bättre än den som R&R fick tag på i sitt köp.

En kompis till mig kom en dag med slokande öron och ett objektiv som han hade köpt. Vid test visade det sig ha väldigt mycket bakfokus. Han tyckte inte att det var mycket att bråka om... Jag skickade iväg det till tillverkarens agent (Tura) och fick tillbaka det efter ett par veckor, kostnadsfritt justerat och med skärpan till 100% överensstämmande med mitt eget av samma fabrikat. Fan va glad min kompis blev!!!

Man ser en del skribenter här på sidan som gärna klankar ner på allt som inte är original och sågar objektiv till höger och vänster. Kanske dom också råkat ut för en varierande kvalitet.

Jag vill med detta ha sagt att man förväntar sig 100%-iga hela och justa grejor i paketet man köper för dyra pengar. Sanningen är att så ofta inte är fallet. Det är bra att det finns dem som belyser detta. Jag har själv en Nikon D300 som jag köpt över disk i utlandet. Jag testade först innan jag beslutade mig för att köpa den.

Jag skulle aldrig våga köpa på t.ex. Elgiganten där du får prova ett skyltexemplar och sedan får en förseglad låda med dig hem, som dem hämtat på sitt lager. Kräv att få prova och testa funktionerna på just det exemplar som du skall köpa. Då slipper kanske du att få ett sådant exemplar som R&R tydligen fick.
 
Du svarar en fråga, med en ny fråga!?

Varför?
Det var, som du märkte, inte ett direkt svar på frågan du ställde, utan mer ett bemötande av din formulering om "Nikons ovidkommande skrivelse där man kom med diverse falska påståenden om bl.a. felaktigt angivna värden gällande mått, vikt, megapixlar o.dyl vilken sedan med rätta sågades av Råd & Rön". Min poäng är att R&R också hade en del minst sagt svajiga argument i det där meningsutbytet.

Intrycket att R&R inte vill kännas vid detta och ens diskutera testmetodologin närmare, förstärktes sedan radikalt av sättet man avfärdade Lars Kjellbergs invändningar. Nu visste säkert inte R&R exakt (alls?) vem Lars Kjellberg är, men att snoppa av honom som om han vore en andraklassens amatörfotograf slog bara tillbaka på R&R själva.
 
Det var, som du märkte, inte ett direkt svar på frågan du ställde, utan mer ett bemötande av din formulering om "Nikons ovidkommande skrivelse där man kom med diverse falska påståenden om bl.a. felaktigt angivna värden gällande mått, vikt, megapixlar o.dyl vilken sedan med rätta sågades av Råd & Rön". Min poäng är att R&R också hade en del minst sagt svajiga argument i det där meningsutbytet.

Intrycket att R&R inte vill kännas vid detta och ens diskutera testmetodologin närmare, förstärktes sedan radikalt av sättet man avfärdade Lars Kjellbergs invändningar. Nu visste säkert inte R&R exakt (alls?) vem Lars Kjellberg är, men att snoppa av honom som om han vore en andraklassens amatörfotograf slog bara tillbaka på R&R själva.

Då är det tur att det fortfarande finns folk som argumenterar med åsikter och inte genom titlar eller ev gamla meriter.
Att inte få rätt automatiskt, behandlats annorlunda eller få förtur i privata e-mail korrespondens med R&R ser bra ut, i.a.f i mina ögon.

Vad tycker du var det mest ovidkommande eller det som ser ut att skrivits i affekt från Lennart Kjellberg?


Michael - Kan man även 2009 få mer rätt i en ÅSIKT mer om du har en titel? -
 
Ponera att innehållet i D90 lådan var av så dålig kvalitet som testet visade! En erfaren fotograf hade givetvis gått tillbaka till affären och klagat men det tycker ju inte jag att ett testteam skall göra. Alla som köpt Nikon D90 kan ju skatta sig lyckliga att dom har fått ett exemplar som är bra mycket bättre än den som R&R fick tag på i sitt köp.

En kompis till mig kom en dag med slokande öron och ett objektiv som han hade köpt. Vid test visade det sig ha väldigt mycket bakfokus. Han tyckte inte att det var mycket att bråka om... Jag skickade iväg det till tillverkarens agent (Tura) och fick tillbaka det efter ett par veckor, kostnadsfritt justerat och med skärpan till 100% överensstämmande med mitt eget av samma fabrikat. Fan va glad min kompis blev!!!

Man ser en del skribenter här på sidan som gärna klankar ner på allt som inte är original och sågar objektiv till höger och vänster. Kanske dom också råkat ut för en varierande kvalitet.

Jag vill med detta ha sagt att man förväntar sig 100%-iga hela och justa grejor i paketet man köper för dyra pengar. Sanningen är att så ofta inte är fallet. Det är bra att det finns dem som belyser detta. Jag har själv en Nikon D300 som jag köpt över disk i utlandet. Jag testade först innan jag beslutade mig för att köpa den.

Jag skulle aldrig våga köpa på t.ex. Elgiganten där du får prova ett skyltexemplar och sedan får en förseglad låda med dig hem, som dem hämtat på sitt lager. Kräv att få prova och testa funktionerna på just det exemplar som du skall köpa. Då slipper kanske du att få ett sådant exemplar som R&R tydligen fick.

Om får testa och har kunskap hur man skall testa sin tilltänkta kamera, innan ett köp, det verkar ju logiskt, ja visst!

Men 99,9% av världens miljoner amatör/hobby fotografer hinner inte göra det, - därför finns en världsgaranti, som alltid skall användas, när man misstänker något fel!

En felfri kamera, vid koll hos handlarn, kan även rasa efter några månader, - solklart garanti ärende, som alltid du som ägare skall påpeka vad som är fel, mot vad tillverkaren har tänkt, att prylen skall fungera, utan din egen kunskap eller hjälp från någon kunnig kompis kommer man ingen vart!
 
Då är det tur att det fortfarande finns folk som argumenterar med åsikter och inte genom titlar eller ev gamla meriter.
Att inte få rätt automatiskt, behandlats annorlunda eller få förtur i privata e-mail korrespondens med R&R ser bra ut, i.a.f i mina ögon.

Vad tycker du var det mest ovidkommande eller det som ser ut att skrivits i affekt från Lennart Kjellberg?


Michael - Kan man även 2009 få mer rätt i en ÅSIKT mer om du har en titel? -

Bara för att klargöra - det var jag som nämnde ovidkommande skrivelser ovan, och den skrivelse jag avsåg kom fån Nikon, inte från Kjellberg.

Jag vill nämligen minnas att Nikon kort efter testet krävde diverse rättelser från Råd & Rön. Råd & Rön kunde då påvisa att de faktiskt mätt andra vikter och mått med kamerorna "skjutklara", och när man tagit med remfästen o.dyl i storleksangivelse. Det var visst något om megapixlar och skärmstorlek också...

Hursomhelst - hela Nikons harang, och Råd och Röns påföljande försvarsskrivelse sätter pricken över i:t på precis den låga nivån debatten fått. Käbbel om millimetrar och ett par hundra tusen pixlar hit eller dit säger intet om vare sig kamerornas kvalitet eller testarnas kompetens, det hedrar ingen av dem.
 
.........
Kamerahus med kitoptik är ett vanligt paket, men det har alltid varit möjligt med ett köp av enbart kamerahus och ett köp av just det du nämner, normaloptik 1,8/50mm, tillsammans med kamerahuset!

Varför många, inte alla alltså, ändå väljer kamerahus med kitoptik är bristen på kunskap, över vilket paket som är bäst!
Kvittar om paketet är guldfärgat eller rosenrött!
Det gäller att vara påläst, som konsument, det har inte tillverkarna något ansvar för, fritt att välja vad man vill köpa, kunskaper har aldrig varit fel att inhämta före ett köp!

Zoomoptiken (kitoptiken) är inte alls dålig, för sitt låga pris (700-1500:), utmärkt att börja med, det är bara så, att normaloptiken är mycket bättre, ingen nyhet, men det man inte vet, för att man inte vill själv undersöka olika objektiv, det kan man inte heller klandra tillverkarna för, - fast optik har alltid tillhört toppskiktet!

Jag tror inte alls att det nödvändigt bara handlar om brist på kunskap om man väljer att köpa ett kit med en instegsmodell. Grejen är ju att det sällan går att köpa enbart kamerahusen av instegsmodeller direkt när kamerorna släpps för försäljning. Då är det bara kit som gäller. Lösa kamerahus är prio 2 hos fler än en tillverkare. Fler än en av kunderna betalar 3-400 spänn extra för ett objektiv de inte tänker använda, bara för att slippa vänta ett halvår på kamerahuset de vill ha. Kitobjektiven blir hyllvärmare eller säljs vidare.
 
Om jag har förstått det hela rätt så har Råd och rön provat kamerorna med de objektiv tillverkarna anser vara tillräckligt bra för normalkonsumenten. Om tillverkarna anser att objektiven inte var tillräckligt bra så skulle de inte skicka dem med kameran. För det kan väl inte vara så att tillverkarna aktivt försöker blåsa sina kunder? Så det finns alltså ingen anledning att slå ner på resultatet för att objektiven är för dåliga.

Hur poängräkningen och redovisandet av resultatet ser ut vet jag inte men det kan knappast vara mycket sämre än i andra tester. Många facktidningar inom alla ämne har katastrofalt dåliga tester och ibland felaktigheter utan att de debatteras.

Så vad är egentligen grundproblemet? Att rankningen på kamerorna inte överensstämmer med hur vissa tycker den borde sett ut?

Det finns flera viktiga poänger i det du tar upp. R&R går ut på stan och köper en kamera (vilken som helst som vilken kund som helst) och testar sen den. Scenariot torde diffa rätt stark från andra sammanhang där någon säljnisse eller produktchef hos tillverkaren kontaktar några av sina pålitliga testkompisar på blaskor och webbsiter. Då vet de säkert att de lämnar sina testex. till folk som i en del fall faktiskt har integritet och skriver helt vad de tycker. Är det någon som på allvar tror att man då inte hos tillverkaren ser till att testkameran är helt OK och att objektiv och kamera faktiskt funkar ihop (vilket verkligen inte alltid är fallet i DSLR-fokusträsket).

Precis som du så riktigt påpekar, så är det ju lite surt då om R&R fått tag i en citron som Nikon låtit gå ut till konsumenterna. Till Nikon: jag säger bara tuff lycka. Lite kul att se tillverkare utan brallor! Det är bara att se till att skräpet ni skeppar hänger bättre ihop nästa gång. Nu vet ni ju hur R&R testar, så då är det väl bara att se till att ni inte släpper iväg usla produkter eller produkter som är justerade suboptimalt. Vad är problemet? Det blir varmt i brallan om man pissar på sig och det tycker jag Nikon gjort i detta fall eller pissade Nikon kanske i alla andra upprördas brallor också? Nikons utfall mot R&R i somras var dessutom exempellöst korkat och gjorde bara skadan ännu värre. Nästan så man tror att det var någon sommarvikarie som fick spel när chefen var på semester.

Till Nikon-konsumenterna skulle jag vilja utbrista ett grattis, nu vet ni att Nikon bara måste skärpa kontrollerna och säkra kvalitet om det inte ska bli samma visa nästa år igen. Alla andra tillverkare är också varnade, så jag tackar också. Klart att Nikon försöker att ta all heder och ära av R&R. Det är betydligt billigare än att ta kostnaden för bättre leveranskvalitet.

Jag tänker inte försvara R&R och de viktningar de gjort. Det får de precis som alla andra testare göra. Skillnaden mellan vad R&R gör och gjort i detta fall är ju att de faktiskt redovisat en hel del av sina utgångspunkter i testen även om nu viktningen är en gåta. Hur många tester har man inte läst där testarna dragit sina slutsatser och korat sina segrare utan att överhuvudtaget nämna med ett ord om de metoder och grunder de baserat sina bedömningar på. Till Kjellberg kan man väl säga att det är lite yrvaket nu. Var har den sakliga initierade kritiken av det här erbarmliga testandet varit tidigare? Var har Kjellberg och alla andra kanoner varit tidigare? Vi har ju verkligen behövt folk av hans kaliber för att rensa upp i testträsket långt tidigare. Nu fick fransmännen på DxO göra det mesta på egen hand och det var väl kanske bara bra det.

Det finns väldigt få testare som verkligen håller måttet och det beror nog inte på att alla övriga medvetet försöker föra folk bakom ljuset utan helt enkelt på att tester är som flugpapper - de drar till sig - i detta fall potentiella köpare av kameror och ska ses som just flugpapper. Därför måste man kora "bäst i test" och det inte spårat ur tidigare så gör det det då.

Det finns fortfarande bara en testinrättning för kameratester värd namnet och det är just DxO. Bara fransoserna har lyckats få till en metod som dels strikt använder samma metod vid testerna och dels normaliserar datat för att göra jämförelser av kameror med olika upplösning möjlig. Jämförelserna görs strikt mot bakgrund av alla kameror som tidigare testats. Detta är mil bättre än de som försöker genomföra tester med kameror med olika kameraspecifikaobjektiv. Jag håller annars med Kjellberg om att kameror ska testas för sig och objektiv för sig och just så jobbar DxO. Inga proprietära objektiv tillåts snedvrida jämförelserna.

En del bryr sig inte heller om att ta reda på vilket reellt ISO kamerorna egentligen jämförs vid. Man vrider bara på ratt eller väljer ett värde i menyerna och klickar på, fast man vet att alla tillverkare mer eller mindre med berått mod felmärker sina kameror för att framstå i bättre dager främst på höga ISO. Säkert har en del av detta blivit bättre än det varit och mycket av denna uppsträckning får vi tacka DxO för. Nu kan man inte längre bete sig lika sorglöst som tidigare om man är mån om sitt rykte.

Att R&R hamnar i blåsväder är i och för sig inte så konstigt. De har valt att testa på ett sätt tillverkarna inte fullt ut förväntat sig. Dessutom på ett sätt som en stor del av proffs och entusiaster känner sig främmande inför. Jag har emellertid inga problem med att acceptera att de går ut och köper testex. över disk, för det är ju faktiskt så min värld ser ut. Jag kan inte förvänta mig att Nikons bästa experter leveranskollar den kamera jag skulle få om jag gjorde samma sak men det kan kanske proffstestarna. Jag tycker tråden om AF-problemen med Canon 5D Mk II visar på att tillverkarna inte ens bryr sig om att anstränga sig att se till att kameror som denna eller ännu värre de dyraste proffsmodellerna som kostar 6-8 ggr mer än en instegsmodell, varit korrekt justerade vid skeppning. Det är så den verkliga skandalen ser ut.

Jag stöder allt som får tillverkarna att ta sitt ansvar!
 
Senast ändrad:
Att R&R hamnar i blåsväder är i och för sig inte så konstigt. De har valt att testa på ett sätt tillverkarna inte fullt ut förväntat sig. Dessutom på ett sätt som en stor del av proffs och entusiaster känner sig främmande inför. Jag har emellertid inga problem med att acceptera att de går ut och köper testex. över disk, för det är ju faktiskt så min värld ser ut.
Visst har du rätt på sätt och vis, men jag tror det som stör de flesta av dem som hängt upp sig lite på R&R, är att de i viss mån generaliserar det specifika testresultatet för "D90+superzoom" till att i viss mån också gälla "D90-huset". Sedan hakar DN på och gör detta fullt, med braskande rubriker om att "Billigt slår dyrt!" (avseende kamerahusen i sig).

Ponera nu att R&R istället för att låta Nikon ensamt ha en på förhand svagare optik (en superzoom), lät Nikon ensamt ha en lite dyrare zoom som 16-85VR, eller en billig fast 50/1,8. Vad hade då slutsatsen av R&R:s test blivit, grundat på ett ganska slumpartat optikurval som det nu var? Jo, D90 hade förmodligen vunnit testet -- och DN hade i stället kanske hakat på med: "Som förväntat: dyrare är bättre!", eller något liknande.

Allt beror väl i slutänden på, om man köper en testmetodik där valet av optik avgör betyget på kameran och inte kombinationen optik+kamera.

Hur bra är D90 på blixtexponeringar? Ja, det har ju en viss betydelse om du monterar en SB400, en SB900 eller en icke-integrerad piratblixt på kameran. R&R skulle säkert hävda att det inte spelar någon roll vilken av de tre man väljer -- och det behöver inte vara likvärdiga val mellan testobjekten! -- bara de kan hitta en viss blixtkombo "över disk" på stan.
 
Det finns fortfarande bara en testinrättning för kameratester värd namnet och det är just DxO. Bara fransoserna har lyckats få till en metod som dels strikt använder samma metod vid testerna och dels normaliserar datat för att göra jämförelser av kameror med olika upplösning möjlig. Jämförelserna görs strikt mot bakgrund av alla kameror som tidigare testats. Detta är mil bättre än de som försöker genomföra tester med kameror med olika kameraspecifikaobjektiv. Jag håller annars med Kjellberg om att kameror ska testas för sig och objektiv för sig och just så jobbar DxO. Inga proprietära objektiv tillåts snedvrida jämförelserna.

Intressant. Speciellt då D90 slår i princip allt och alla på marknaden i DxOs tester.

I övrigt kan sägas att Råd & Rön-debatten visar med stor tydlighet skillnaden i tankesätt mellan all-testare som R&R och entusiaster och proffs. Språket skiljer, testmetoder skiljer, tankesätt skiljer.

Psykologiskt mycket intressant att betrakta.
 
Då är det tur att det fortfarande finns folk som argumenterar med åsikter och inte genom titlar eller ev gamla meriter.
Att inte få rätt automatiskt, behandlats annorlunda eller få förtur i privata e-mail korrespondens med R&R ser bra ut, i.a.f i mina ögon.

Vad tycker du var det mest ovidkommande eller det som ser ut att skrivits i affekt från Lennart Kjellberg?


Michael - Kan man även 2009 få mer rätt i en ÅSIKT mer om du har en titel? -

Befriande att åtminstone någon i tråden visar på sans och visdom. Stefan Einhorn har just släppt en bok som handlar om något så omodernt som visdom. Han definierar det som förmågan att hålla åtminstone två tankar i huvudet samtidigt och försöka förstå vad en meningsmotståndare grundar sin ståndpunkt på. Att åtminstone göra ett försök att begripa om det faktiskt kan ligga någon poäng i en annans uppfattning innan man sågar den. Det är en fullständig motpol till förutfattade meningar.

Det är inte första gången folk ligger med pannan mot mattan som om de våre troende muslimer vända mot Mecka här på FS. Men på FS har vi våra egna avgudar, så många av oss ligger fortfarande lite pinsamt med pannan i mattan vända mot främst vad det verkar Lars Kjellberg. Förra gången jag såg detta beteende blev jag själv drabbad och bepottad när jag vägrade göra detsamma. Jag hade vid tiden en hälsosam okunnighet om vem Lars var, så jag hade inga förutfattade meningar som att han per definition alltid hade rätt. Detta hände i den berömda s.k. "pixeltråden", där en man som hette Jon refererade en debatt på nätet som han tagit ställning till. Han och några på nätet menade något så avvikande vid denna tid som att det inte främst var antalet pixlar i sig som styrde brusegenskaper och dynamiskt omfång utan sensorytan. Jag hade gjort mina egna erfarenheter av just detta och sett att min nya kamera med drygt 14 Megapixel inte var märkbart sämre än min gamla som hade 6 - båda med APS-C-stora sensorer. Kameran jag köpt blev sågad redan innan den nått butikerna just därför att den hade för många och för små pixlar.

Idag vet vi att teknikfaktorn hela tiden kompenserat för detta. Varje ny generation APS-C-kameror har blivit vassare och vassare så att det t.o.m. förefaller som att nya Sony A550 hanterar bruset bättre på höga ISO än en FF-kamera som A900 i någon av de tidiga jämförelser gjorts (låt dock vara att jämförelsen vad jag vet bara gjorts i JPEG). Idag har fler och fler blivit försiktigare och det är mindre vanligt nu att kategoriskt se påståenden om att fler pixlat på samma yta måste ge sämre brus och DR-egenskaper. Rätt svar idag lutar mer åt:"det beror faktiskt på". Dessutom visade det sig att fler pixlar kompenderar för upplevt brus om bilder från två kameror jämförs i samma skala och inte som brukligt vid denna tid i 100%.(det går bra att läsa om detta på DxO)

När jag skrev vad jag sett så blev jag halvt avrättad och en del påpekade att jag förmodligen var svagbegåvad eller rent av korkad. När jag, Jon och några till fortsatte att beskriva vad vi sett, läst och erfarit och det tidigare verbala mordförsöket inte lyckades baxades Lars Kjellberg fram och man talade om för oss vilken portalfigur Lars var inom svenskt foto. Jag kommer då ihåg att jag svarade något med andemeningen att folk inte nödvändigtvis har rätt bara för att de utnämnts till något upphöjt av sig själva eller några hängivna lärjungar. Jag var verkligt irriterad på både honom men framförallt på lärjungarna.

Lars Kjellberg visade sig dock vara mycket mer av en vis man än många av hans lärjungar, så efter ett tag utvecklade sig tråden till rena studiecirkeln 24 timmar om dygnet med Lars mer som mentor än den åsiktspolis han först uppenbarat sig som och han och andra slöt fred och förökte istället förstå hur det verkligen låg till med problemet i fråga. Jag kommer tydligt ihåg att Lars ändrade uppfattning till stor del under den resans gång men det tog väldigt mycket längre för en del av hans lärjungar att förlika sig med de nya teserna. Lars var betydligt mer lyckad som mentor än åsiktspolis och han beklagade att hans lärjungar dragit in honom i den första olyckliga diskussionen.

Nu gör emellertid både han och en del andra samma fel igen. Så ingen verkar ha lärt sig något, vilket är själva grundorsaken till att vi hamnat där vi nu är. Jag ansluter mig mer till Joakims (Suede II) hållning där han ser att R&R:s ansats kan funka om man just är ute efter att testa kamerorna i en situation som faktiskt är identisk med den kunderna upplever - d.v.s. att det är rena lotteriet om man ska få en kamera som funkar. De testar DSLR:er på samma sätt som kompakter och det är ju hela grejen om antagandet i botten är att en mycket stor andel av de som köper instegsmodeller faktiskt aldrig byter objektiv. Att Kjellberg tycker att R&R borde dragit öronen åt sig när en 10 Mp kamera hade högre upplösning än en 12 Mp har jag svårt att hålla med om. Grejen är ju att fokuserar AF fel med en kitzoom så kan problemet mycket väl manifestera sig som taskig upplösning men orsaken kan vara väldigt svår att upptäcka.

En zoom kan ju ha icke linjära fel och funka utmärkt över delar av zoomområdet men uselt över andra delar. Vi vet ju att Canon om de gör sitt jobb ordentligt (och det gör de bara på garantireparationer och förmodligen bara till de som är kunniga nog att isolera problemen), kalibrerar zoomarna på sju olika mätpunkter. Är det någon som tror att de gör det före leverans och inte bara på garantireparationer där de faktiskt inte kan skita i att fixa felen längre?

Till sist: Det är verkligen inte bara R&R:s tester som har upphävts till allmän sanning genom åren eller hur? Är det inte dags snart att vända alla tester ryggen som envisas med att kora "bäst i test"? Jag tror faktiskt inte vi hittar ut ur denna labyrinten på något annat sätt.
 
Senast ändrad:
Intressant. Speciellt då D90 slår i princip allt och alla på marknaden i DxOs tester.

I övrigt kan sägas att Råd & Rön-debatten visar med stor tydlighet skillnaden i tankesätt mellan all-testare som R&R och entusiaster och proffs. Språket skiljer, testmetoder skiljer, tankesätt skiljer.

Psykologiskt mycket intressant att betrakta.

Så uppfattar jag också detta. Min huvudinvändning mot tester som R&R:s och de flesta andra där man använder proprietära objektiv är att man aldrig kan garantera att få samma resultat vid upprepade tester. Ett kit kan vara bra ett annat mindre bra. Att då dra slutsatser av det är väl det som är mest tveksamt. För att sentillkomna ska förstå att det lika gärna kan gälla tidningar och andra testare så hänvisar jag till mitt exempel ovan i inlägg 167.

citat: "Jag kan inte tycka annat än att det R&R gjort är väldigt mycket mer fair än den test Kamera & Bild gjorde som jag refererat ovan till, där Nikon D300-exet utrustats med den vassaste zoom Nikon uppenbarligt hade vid tillfället som bara objektivet salufördes för c:a 17.000 spänn. Detta "superkit" ställde de mot exv. Sonys A700 med 18-70 kitobjektivet som väl adderar en kostnad på 3-400 spänn utöver kostnaden för själva huset och är "så där". I ljuset av det tycker jag faktiskt R&R-testet är betydligt mycket schystare än det den s.k. facktidningen K&B stod för. Att sedan dessutom utnämna Canon 40D som segrare i testet (trots att den fick sämst vitsord för bildkvaliteten med det objektiv som satt på), tyder ju på verkligt taskig fingertoppskänsla. Canon-kameran vann för att den var billigast och det i ett segment där många faktiskt skiter i vad kameran kostar bara man får det som för tillfället är bäst. Så mycket för denna och många andra facktidningars testande.

Nu kommer säkert en del dragande med att just K&B är värsta skittidningen av dom alla och det kommer jag inte att bestrida, men faktum är att det är så här det ser ut i en hel del fall. Jag förstår inte varför folk köper dom där tidningarna överhuvudtaget om det inte handlar om att läsa om just sin egen testvinnande kamera, för att möjligen övertyga sig själv om att man minsann gjort ett bra köp. K&B var bara ett exempel jag tog men jag menar verkligen ingen övrig nämnd eller glömd. K&B är långtifrån unik i diciplinen "orättvisa och partiska betraktelser" - avdelning betalt eller obetald bias kort och gott." (slut citat)

Vägra tester som envisas med att kora segrare/"bäst i test".
 
Nu gör emellertid både han och en del andra samma fel igen. Så ingen verkar ha lärt sig något, vilket är själva grundorsaken till att vi hamnat där vi nu är. Jag ansluter mig mer till Joakims (Suede II) hållning där han ser att R&R:s ansats kan funka om man just är ute efter att testa kamerorna i en situation som faktiskt är identisk med den kunderna upplever - d.v.s. att det är rena lotteriet om man ska få en kamera som funkar. De testar DSLR:er på samma sätt som kompakter och det är ju hela grejen om antagandet i botten är att en mycket stor andel av de som köper instegsmodeller faktiskt aldrig byter objektiv.

Att R&R testar kamerorna från en annan utgångspunkt är helt OK, däremot ska de banne mig kräva sin rätt att få det de betalt för precis som alla andra kunder. Man tycker också att det vore på sin plats att de (och fototidningarna) ägnade en sida eller två åt att beskriva för en nybörjare hur man genomför en enkel leveranskontroll av produkten och hur man rent praktisk går tillväga för att få en väl fungerande kamera.

I synnerhet en tidning som R&R ska inte krypa inför tillverkarna och låta dem komma undan med usel leveranskontroll genom att slippa reparera utan hålla på konsumentens rätt att få det de betalt för! Är de för räddhågsna att ta strid med en tillverkare och tvinga dem att reparera så får de i alla fall inte betygsätta den trasiga funktionen. Detta är ju ett test som sker för läsarnas skull och att betygsätta innebär därför ett underförstått löfte om att man faktiskt har utfört en test av funktionen och det är ju omöjligt att göra om den inte fungerar.

Som ett exempel kan vi ta de ettor Pentax samtliga tre deltagande kameramodeller fick i bildstabiliseringsmomentet. Man har alltså här haft den monumentala oturen att få tre trasiga kameror av tre möjliga av tre helt olika modeller (R&R förnekar bestämt att deras helt ofelbara testare gjort några misstag). Detta innebär ju att det varit absolut omöjligt att testa funktionen och därför är ju betygen rena gissningar om det nu inte är någon slags barnslig hämndaktion och sådana hör inte hemma i tester (de får gärna skriva öppna skällebrev i sann Gustav Vasa-anda på annan plats i publikationen men själva TESTET ska vara helt befriat från sådant).

R&R borde gå i bräschen för att protestera mot och inte minst upplysa sina läsare om att tillverkarna numera överlåter kvalitetskontrollen till köparen och att en garanti därför numera snarast är en garanti för att det blir trassel. Genom att underlåta att reparera trasiga testobjekt så säger de ju att det är helt OK av tillverkarna att prångla ut sådana på marknaden med baktanken att de flesta antingen inte upptäcker saken eller inte vill riskera sin hälsa genom att bråka om saken.

Att Kjellberg tycker att R&R borde dragit öronen åt sig när en 10 Mp kamera hade högre upplösning än en 12 Mp har jag svårt att hålla med om.

Detta är inte den lilla petitess som det först kan förefalla vara utan är mycket uppseendeväckande. Lars syftar nämligen säkerligen på två kameror från Canon som båda var utrustade med väl fungerande och injusterade exemplar av 18-55 mm IS (som båda fick 8:eek:r i betyg på en skala som går från 1-9, snacka om suveräna kitgluggar, bara ett enda betygssteg under t.ex. legenden 200/1,8:) och hade nästan lika många pixlar. Trots detta så skiljer upplösningen sig åt med TVÅ hela betygssteg (den lilla obetydliga skillnaden i pixelantal går dessutom "åt fel håll"). Kort sagt så är det uppenbart att det inte går ihop, eftersom både objektiv och pixelantal är (nästan) lika så återstår bara AA-filtren och har Canons avstått från sådana i 1000D-modellen skulle detta ha varit allmänt känt och mycket omdebatterat:)

Grejen är ju att fokuserar AF fel med en kitzoom så kan problemet mycket väl manifestera sig som taskig upplösning men orsaken kan vara väldigt svår att upptäcka.

En zoom kan ju ha icke linjära fel och funka utmärkt över delar av zoomområdet men uselt över andra delar. Vi vet ju att Canon om de gör sitt jobb ordentligt (och det gör de bara på garantireparationer och förmodligen bara till de som är kunniga nog att isolera problemen), kalibrerar zoomarna på sju olika mätpunkter. Är det någon som tror att de gör det före leverans och inte bara på garantireparationer där de faktiskt inte kan skita i att fixa felen längre?

Håller med, MEN det kan inte handla om det i det här fallet. Nikons D90 får nämligen inte uppseendeväckande låga betyg i fråga om vare sig "fokusering och skärpa" (6) eller "upplösning" (7) så det kan inte på långa vägar förklara mer än en mycket liten del av de 11 poäng (!) som skiljer till Sony A350 (som får 8 respektive 6 i de två testdelarna).

Till sist: Det är verkligen inte bara R&R:s tester som har upphävts till allmän sanning genom åren eller hur? Är det inte dags snart att vända alla tester ryggen som envisas med att kora "bäst i test"? Jag tror faktiskt inte vi hittar ut ur denna labyrinten på något annat sätt.

Håller i högsta grad med om detta också, tester ska inte vara tävlingar utan konsumentupplysning. Jag går sedan ett steg till och hävdar att de av samma konsumentupplysningsskäl inte heller ska ägna sig åt bestraffning och att därför uppenbara fel som upptäcks ska reklameras:)
 
Ett test kan bara ha en vinnare om det är en väldigt enkel och otvetydig funktion/prestanda som testas.

Till exempel är det väldigt lätt att kora en vinnare i testet "Tyngst bil"
"Mest bränslesnåla bil" - ja här finns det ju lite mer att väga in... Hur kör du? Ryckigt? Mest landsväg/mortorväg? Mest inne i stan? Ska vi väga in övriga driftskostnader för bilskrället?

"Snyggast bil" - i den vinnarutnämningen vill jag nog inte bli inblandad. :)

Kameratest skulle i så fall (översatt till bilar) innehålla:
-Driftsekonomi (många parametrar)
-Körglädje (vad är körglädje? hur väger man detta mot "bekvämlighet"?)
-Utrymme (lite lättare, men vad är viktigast för dig? Fram/baksäte eller bagage?)
-Utseende (ojojoj)
-Storlek (vad är "bra" storlek??? enligt min flickvän är lagom bäst, men ibland vill man ju vräka på med nåt stort... :) Och i vissa specifika fall kan litet vara ganska bra/praktiskt också!)
-Bekvämlighet/komfort (okej, lite enklare)
-Toppfart/acceleration (ganska enkelt, siffror är siffror)

Ingen bil skulle ju vinna alla delar (Audi S6 skulle ta en del men falla platt på driftsekonomi... t.ex). Och min moster skulle nog väga poängsättningen lite annorlunda än min race-galne lillebror.

Men som M.Agfors skrev tidigare, testvinnare säljer tidningar. Läsaren kräver en slutsats av testet som "belöning" för att den stackaren tagit sig tid att läsa igenom (nåja, skumma igenom...?) all text. Tyvärr.

Konsumentupplysning kräver intresserade konsumenter, och sådana finns det tyvärr inte så många av. De flesta vill lägga ner 15 sekunder på att leta upp en testvinnare så att de sedan kan bli skitförbannade när deras dyra nyinköpta [mojäng] inte fungerar som de tänkt sig, eller inte gör som de vill även om de trycker frenetiskt på den enda knappen de lärt sig använda förutom on/off-knappen.
 
du har så himmla rätt där, när du skriver dom bara skummar igenom, hoppar direkt till slutbetyget. Foto försökte verkligen, när som jag tyckte genomförde ett av världens bästa testgenomgångar i Nr 7-8-08 vid testet av dom 5 semipro, dom bemödar sig verkligen att förklara hur dom tänkt, men sidorna är många och mycket viktiga att läsa för att den rätta bilden skall träda fram. Ingen av dom 5 var dåliga dom var bra på olika saker om man läser deras test ordentligt så framgår detta mycke tydligt. Men testarna måste bli mycke tydligare, helt enkelt lära sig att skriva på ett annat sätt. det blir allt för ofta jämförelser med dom stora tunga yrkeskamerorna, dom har fastnat vid att den kameratypen måste vara den ultimata bildmaskinen för det har tydlingen varir så i alla tider. /Bengt.
 
QUOTE]
Citat: "Att R&R testar kamerorna från en annan utgångspunkt är helt OK, däremot ska de banne mig kräva sin rätt att få det de betalt för precis som alla andra kunder. Man tycker också att det vore på sin plats att de (och fototidningarna) ägnade en sida eller två åt att beskriva för en nybörjare hur man genomför en enkel leveranskontroll av produkten och hur man rent praktisk går tillväga för att få en väl fungerande kamera." (slut citat)

Kommentar: Få det de betalat för? Vad är det? Vi har ju exv. lärt oss i Canon 5D Mk II AF-mötet att tillverkarna använder begrepp som:" "felet" ligger inom toleransnivån för att vifta bort en del av garantirep. strömmen. Hur bemöter man det som konsument? Det här är faktiskt inte så enkelt alla gånger för det finns inget absolut här-. Att testa AF på allvar är ingen lek (det har vi alla som följt AF-tråden lärt oss) och det räcker inte med att rigga upp ett stativ och plåta testark i 45 grader. Till och med Risedal (som verkligen kan testa och aldrig ger sig förrän han borrat ända ner till durken ) trodde ju att han levde i den bästa av världar med sin nya 5D Mk II tills han upptäckte (vid porträttfoto) att skärpan faktiskt landade fel ibland. Det triggade igång en av de viktigaste trådar som gått på FS. Det visade sig senare att var och varannan 5D Mk II och även proffsmodellerna var fel grundinställda och i en del fall även måste uppgarderas med både ny firmware och annan handpåläggning. Sedan var det ju en hel del objektiv också som inte levererade då de inte lirade med husen. Det hjälpte inte alla gånger med mikróinställning heller.

Sen vet jag inte hur det skulle funka praktiskt med en R&R-test av massor med kameror, där ett antal är småcitroner. Alla blaskor har ju deadlines och de utgår förmodligen från att leverantörerna står för det de skeppar ut till konsumenterna. Pentax-exemplet är ju däremot klart märkligt med alla dessa defekta testex.

När det gäller fototidningarna så är det bara märkligt att detta patetiska AF-moras kunnat permanentas under så många år, särskilt när vi nu ser att det kommer kameror med AF som faktiskt verkar funka. Tidigare verkar alla mest ha suttit och mätt fokuseringstider och skitit fullständigt i om kamerasystemet fokuserat eller ej (fort men fel). Snacka om att ha fel fokus. Sen ska det sägas att detta med fokusering inte är helt okomplicerat. Kollar jag på min egen kamera med Live View så är det tre strålgångar som ska stämma vid sidan av den till sensorn: till mattskivan (det fattade jag när jag monterade snittbildsskiva), till den speciella AF-sensorn för Live View (som bara Sony A3xx har ännu) och den vanliga AF-sensorn. Att en del nu själva kan råkolla fokuseringen med Live View som nyttjar den vanliga AF-sensorn har säkert bidragit till att problemen nu börjat uppmärksammas på bred front, men en sådan koll ger inte heller alla svar även om den kan vara en hjälp.

Jag vet bara en som lyft detta i pressen och det var Stefan Olsson som skrev i Fotografisk Tidskrift tror efter att ha deltagit i tråden, men då hade den pågått en bra stund. De svar som kom från de stora tillverkarna var typ "det är ju förvånande att det ändå är så bra" (vilket ju säger lite om ambitionsnivån). Om jag inte missminner mig så var det väl ca 30% citroner man talade om i det sammanhanget. Stefan får väl rätta mig om jag minns fel andelstal. Det är faktiskt inte så lätt att få uppmärksamhet kring dessa frågor från tillverkarna. Det enda som jag tror kan ta skruv är att någon tillverkare tar detta på verkligt allvar, skåpar ut de andra tekniskt och gör ett marknadsföringsnummer av en "klockren" AF.(slut kommentar)

Citat: "I synnerhet en tidning som R&R ska inte krypa inför tillverkarna och låta dem komma undan med usel leveranskontroll genom att slippa reparera utan hålla på konsumentens rätt att få det de betalt för! Är de för räddhågsna att ta strid med en tillverkare och tvinga dem att reparera så får de i alla fall inte betygsätta den trasiga funktionen. Detta är ju ett test som sker för läsarnas skull och att betygsätta innebär därför ett underförstått löfte om att man faktiskt har utfört en test av funktionen och det är ju omöjligt att göra om den inte fungerar." (slut citat)

Kommentar: Jag tror inte R&R är rädda för att dissa taskiga produkter. Det är väl själva affärsidén, eller hur? Jag tror nog mer på att detta faktiskt inte alltid är så lätta fel att upptäcka. Hur många taskiga användarrecensionsomdömen och testomdömen kring av objektiv och kameror är i själva verket AF-problem? Det handlar ju långtifrån alltid om helt trasiga produkter utan mest om justeringsfel och dåliga tekniska lösningar som lämpar sig illa för massproduktion.(slut kommentar)

Citat: "Som ett exempel kan vi ta de ettor Pentax samtliga tre deltagande kameramodeller fick i bildstabiliseringsmomentet. Man har alltså här haft den monumentala oturen att få tre trasiga kameror av tre möjliga av tre helt olika modeller (R&R förnekar bestämt att deras helt ofelbara testare gjort några misstag). Detta innebär ju att det varit absolut omöjligt att testa funktionen och därför är ju betygen rena gissningar om det nu inte är någon slags barnslig hämndaktion och sådana hör inte hemma i tester (de får gärna skriva öppna skällebrev i sann Gustav Vasa-anda på annan plats i publikationen men själva TESTET ska vara helt befriat från sådant)."

Kommentar: Om inte en etta står för just att funktionen inte fungerar och att stabiliseringen inte funkar. Men annars tycker jag också att man borde upplyst läsarna om att funktionen inte funkade på testexen.

Citat: "R&R borde gå i bräschen för att protestera mot och inte minst upplysa sina läsare om att tillverkarna numera överlåter kvalitetskontrollen till köparen och att en garanti därför numera snarast är en garanti för att det blir trassel. Genom att underlåta att reparera trasiga testobjekt så säger de ju att det är helt OK av tillverkarna att prångla ut sådana på marknaden med baktanken att de flesta antingen inte upptäcker saken eller inte vill riskera sin hälsa genom att bråka om saken."

Kommentar: "Det håller jag helt med om. Jag tycker verkligen att allmänheten borde upplysas om att det kan vara enormt mycket strul med systemkameror. För folk som dessutom inte utnyttjar möjligheterna att byta objektiv så är definitivt en kompakt att föredra. Jag har aldrig haft några vare sig fokusproblem eller andra problem med mina Ricoh-kompakter. Jag har ägnat mig åt foto sedan ca 1965 och aldrig haft några problem med mina analoga systemkameror (Pentax) förrän jag köpte en Minolta 5 i början på 2000-talet. Den var också platssmäck av samma skrot och korn som dagens instegsmodeller.

Min första digitala kamera KM 7D var inne på verkstad 4 ggr (kamerahuset) för AF-problem och kraschad antishake. Dessutom föll kitobjektivet isär då skruvarna som höll fast linselementet lossnade. Två nya objektiv jag köpt har varit oanvänbara med AF p.g.a. grav bakfokus (tillverkaren Tamron nobbade helt att hjälpa till med det ena eftersom jag använde ett objektiv de ansåg skulle användas till analoga kameror till en digital). Det andra var ett makro och där fokuserar jag manuellt ändå. Än idag är den värsta citronen Tamrons högst värderade objektiv på Fred Miranda och det används med massor av digitalkameror. Under 30 tidigare år har jag inte haft ett enda problem med mina analoga kameror trots att jag haft med dem på resor i damm och fukt. Jag har t.o.m. tappat dem i marken ett par ggr utan andra problem än några bucklor i mässingsplåten kamerahuset varit gjordt av. Jag var väldigt nöjd under denna period men det senaste decenniet har varit en plåga både analogt och digitalt. Konsument-analoger var nog rätt mycket skräp de också på slutet.

Min Sony A350 har dock klarat sig hittills peppar peppar utan reparationer (antishake tål nu smällar bättre) men jag har fortfarande en del objektiv som inte trivs med AF i den kameran. Jag klarar mig bra med det jag har men egentligen är inte heller denna kamera OK om man ska vara helt ärlig (varför ska jag inte kunna använda alla mina objektiv med AF). Sammanfattningsvis tycker jag faktiskt att det varit enormt mycket mer strul under 2000-talet än innan. (slut kommentar)

Citat: "Håller med, MEN det kan inte handla om det i det här fallet. Nikons D90 får nämligen inte uppseendeväckande låga betyg i fråga om vare sig "fokusering och skärpa" (6) eller "upplösning" (7) så det kan inte på långa vägar förklara mer än en mycket liten del av de 11 poäng (!) som skiljer till Sony A350 (som får 8 respektive 6 i de två testdelarna)." (slut citat)

Kommentar: Ingen vet nog riktigt vad som hänt här och jag tycker det är dåligt av R&R att inte ta en dialog.(slut kommentar)

Citat: ...... tester ska inte vara tävlingar utan konsumentupplysning. Jag går sedan ett steg till och hävdar att de av samma konsumentupplysningsskäl inte heller ska ägna sig åt bestraffning och att därför uppenbara fel som upptäcks ska reklameras:) (slut citat)

Kommentar: Vi är helt eniga här när det gäller konsumentupplysningen. Jag är osäker på om R&R verkligen ägnar sig medvetet åt att bestraffa Nikon och Pentax i detta test. Det skulle verkligen förvåna mig. Det är nog troligare att de bara slirat i hanteringen. Förmodligen har de bara testat de kameror de samlat på sig "as is" . Visst vore det bra om R&R verkligen kunde vägleda och hjälpa sina läsare med reklamationer också. De Canon-ägare som följde AF-tråden kunde hålla Risedal i handen ända in till Intervisions verkstad och det blev säkert en mindre folkvandring dit. Det var Risedal och Fotosidan när de är som allra bäst!
 
.....

Kommentar: Vi är helt eniga här när det gäller konsumentupplysningen. Jag är osäker på om R&R verkligen ägnar sig medvetet åt att bestraffa Nikon och Pentax i detta test. Det skulle verkligen förvåna mig. Det är nog troligare att de bara slirat i hanteringen. Förmodligen har de bara testat de kameror de samlat på sig "as is" . Visst vore det bra om R&R verkligen kunde vägleda och hjälpa sina läsare med reklamationer också. ....

Slirat!? Hoppsan! Blev det så! Men det märker nog inte våra läsare...verkar det mest som R&R kanske tänkte. (Verkar tanken bekant Sten-Åke?)

Men det är ju faktsikt så att ingen av de testade kamerorna verkar vara några "citroner" enligt de värden de fått i resp delgren. Att Pentax fått bara 1 poäng för sin skakreducering visar nog bara på R&Rs fullständiga olämplighet och dito okunnighet om vad de håller på med.

Huvudfråga är ju ändå vari alla odokumenterade poängavdrag ligger. Poängavdrag som verkar ha drabbat väl fungerande kameror från Pentax, Olympus och Nikon så hårt att det närmast liknar en medveten styrning från R&R. Men dom har kanske bara "slirat"...
 
Slirat!? Hoppsan! Blev det så! Men det märker nog inte våra läsare...verkar det mest som R&R kanske tänkte. (Verkar tanken bekant Sten-Åke?)

Men det är ju faktsikt så att ingen av de testade kamerorna verkar vara några "citroner" enligt de värden de fått i resp delgren. Att Pentax fått bara 1 poäng för sin skakreducering visar nog bara på R&Rs fullständiga olämplighet och dito okunnighet om vad de håller på med.

Huvudfråga är ju ändå vari alla odokumenterade poängavdrag ligger. Poängavdrag som verkar ha drabbat väl fungerande kameror från Pentax, Olympus och Nikon så hårt att det närmast liknar en medveten styrning från R&R. Men dom har kanske bara "slirat"...

Ja hemska tanke anti skak kan ju stängas av. Men så klantiga kan de väl inte vara? Så var Pentax-kamerorna trasiga eller inte? Jag har inte koll på det spåret och följt den tråden.
 
ANNONS