Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Proffsig digitalkamera till bra pris?

Produkter
(logga in för att koppla)
E-kamerorna är mer studiokameror. De är definitivt inte snabba och deras begränsade zoom dödar alla försök till att fotografera naturen.

Nej, jag hade hellre köpt mig en begagnad D30 eller så.
 
rideg skrev:
Traditionella system ger fortfarande överlägset mycket mer bildkvalité för pengarna.

Nej. Det stämmer inte. Skillnaden är hårfin idag. Det finns ett antal tester på nätet - inte alltid till den silverbaserade fotografins fördel. Och utvecklingen går vidare. Det är bara en tidsfråga innan den digitala bilden helt överträffar den analoga...

rideg skrev:

För samma slantar som man kan lägga ner på en relativt billig digital spegelreflex (t.ex. Nikon D100) får man en bra analog spegelreflex och en filmskanner för yrkesbruk, samt pengar över till en massa film och framkallning. Oändligt mycket långsiktigare.

Långsiktigt? Snarare en återvändsgränd...
 
roinek skrev: (lite redigerat)
Hej

Avvakta de nya modellerna som lär skall komma vid nån mässa i mars.

Man kan misstänka att beg D60 och D30 kommer att dyka upp till rimliga pengar samt att vissa rykten säger att en Dxxx i 15 000 klassen skall komma med bra data.

Så det är kanske lite fel tid att köpa just nu.

detta i kombination med ett tidigare inlägg:

det kostar att ligga pa topp om man ska ha de fiiina kamerorna...
[/B]

Gör att vi vanliga konsumenter kanske ska ge oss till tåls. Proffsfotografer och glada amatörer med stora plånböcker kommer alltid att byta upp sig när nya grejer kommer. Klart att det kostar att ligga på topp, men om man nöjer sig med en beg. D30 kan det löna sig att vänta lite. Ffa om man redan har massa canonoptik... Onödigt att spara 5k på att köpa en Coolpix och sitta med massa gluggar man sedan inte kan använda.

IMHO.

//RD!
 
Något som jag funderar över och som ibland antyds här på FS är hur de digitala kamerorna håller, Trasiga pixlar verkar ju tillhöra det normala, och vilken elektronisk apparat håller mer än några år oavsett om det är en dator, video, tv eller digitalkamera. Jag har avverkat två billiga och enkla digitalkameror, (?? de var inte så billiga för fem år sedan) och föredrar traditionell teknik ännu så länge. Digitalt är för dyrt och sårbart.
 
Hej

Är inte alla nyare kamror digitala till mer eller mindre grad?

De är ju dessutom mekaniska!

De felrapporter jag hört om D30 går för det mesta ut på mekaniskt utsliten slutare.

Man tar ju enormt mycket mer bilder då det inte kostar framkallning etc.

Roine
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.