Annons

pristrend Canon EOS 300D?

Produkter
(logga in för att koppla)
fizen skrev:
Man kan väl välja att betala när man tar emot paketet, eller?


"
Welche Zahlungsart möchten Sie benutzen?
Vorkasse [prepayment]
Selbstabholung [pickup by the customer]
"

översatt;
Which payment means would you like to use? Vorkasse [ prepayment ] self-service [ pickup by the more customer ]
 
Nu är den där igen!

fizen skrev:
Man kan väl välja att betala när man tar emot paketet, eller?

Nä, tror inte det. De har bara förbetalning eller betalning vid egen upphämtning. Jag skulle nog chansat vid det här laget om jag bara haft min egen ekonomi lite mer i ordning. Har varit mycket utgifter på sistone - väntar lite...

Egentligen - har ni hört många bedrägerihistorier från liknande företag i Europa? Jag har bara hört skit från extrembilliga amerikanska sajter... Visst, man jag ju aldrig veta...
 
Clownfish skrev:
Nu är den där igen!



Nä, tror inte det. De har bara förbetalning eller betalning vid egen upphämtning. Jag skulle nog chansat vid det här laget om jag bara haft min egen ekonomi lite mer i ordning. Har varit mycket utgifter på sistone - väntar lite...

Egentligen - har ni hört många bedrägerihistorier från liknande företag i Europa? Jag har bara hört skit från extrembilliga amerikanska sajter... Visst, man jag ju aldrig veta...

Ahaa. Ja det verkar ju lite suspekt. 796€ för 350d+kitobjektiv+frakt verkar lite väl billigt.
 
fizen skrev:
Ahaa. Ja det verkar ju lite suspekt. 796€ för 350d+kitobjektiv+frakt verkar lite väl billigt.

det är inklusive objektiv men utan frakt... Billigt, men inte hutlöst billigt. De amerikanska ploj-sajterna har typ halva priset (nästan) och sånt...
 
Ja just det. Kollade fel. Med frakt så blev det 814€.
T.ex. Ac-foto tar ju 999€ utan frakt och Technikdirekt tar 949€.
 
Tja såg vad 300D kostade idag ....
priset sjunger snart lika snabbt som mina pensions fonder ;)

5995:- för kamerahus i sverige är ju ok.
Skall vara roligt och se vad en Beg 300D kommer att hamna på, 3-4000:-?

Det kommer att bli en himla cirkus på beg priser ser det ut som. Man kommer att få väldigt bra grejjer för en billig peng.
 
Om det känns otryggt så är det ju bättre att handla från ett känt ställe. Technikdirekt är visserligen lite dyrare, men är kända och har, svjv ett gott rykte.
 
Fast det är ju det som är frågan... Är det värt att betala 100 euro extra för att ett ställe är mer känt? Billiger123 kanske är jätteärliga...det är vara att ingen vet ifall de är det... Har letat efter åsikter om dem, men har inte hittat... Suck
 
Clownfish skrev:
Fast det är ju det som är frågan... Är det värt att betala 100 euro extra för att ett ställe är mer känt? Billiger123 kanske är jätteärliga...det är vara att ingen vet ifall de är det... Har letat efter åsikter om dem, men har inte hittat... Suck

Samma här; Efter att både ha googlat & altavistat så är de enda träffarna jag fått upp olika prisjämförelsesiter, och ingenting annat. Ett bolag som hållit på ett tag med billiga priser _borde_ omnämnas i olika forum på ett eller annat sätt.

Så en sökning på vem som äger domänen gav följande:

Domaindaten
Domain: billiger123.de
Letzte Aktualisierung: 13.01.2005

Domaininhaber
Name and Adresse:
DATA asset GmbH
Nicolas Rink
Of Bremen STR. 4
59557 Lippstadt
Germany

Technical partner, zone manager
Name: CyberTech GmbH
Kontakttyp: ROLE
Adresse: Pressather STR. 2
PLZ: 92655
Stadt: Grafenwoehr
Land: DE
Telefon: +49 9641 92000
Telefax: +49 9641 920029
E Mail: info@cyber tech.de

Technical data
Nameserver: ns3.cybertech-world.de.
Nameserver: ns4.cybertech-world.de.

Jag har gjort lite halvhjärtade försök att finna mer information om de omnämnda företagen genom nätsökningar, men misslyckats. cybertech verkar dock tillhandahålla billiga, enklawebshops som inkluderar en automatisk koppling mot prisjämförelsesiter, och billiger123 finns med på deras lista över de nyaste kunderna.

Jag skulle inte köpa av Billiger123 - företaget verkar vara allt för nytt för att kunna ha någon som helst historia, såvida inte det är en ombildning av något annat företag.
 
flutte skrev:
Jag skulle inte köpa av Billiger123 - företaget verkar vara allt för nytt för att kunna ha någon som helst historia, såvida inte det är en ombildning av något annat företag.

Bra research! Även Geizhals.net benämner dem som "neu", vilket ju stämmer överrens med dina efterforskningar. Sen behöver det ju inte betyda att de är oseriösa. Tvärtom förklarar det varför de är billiga: De försöker slå sig in på marknaden med billiga priser... Men, fortfarande så gör bristen på info om dem det hela riskabelt, det är sant...
 
Hittade en diskussion om billiger123 på tyska:
http://www.ocinside.de/go_d.html?http://www.forum-inside.de/cgi-bin/forum/forums.cgi?forum=13

De sitter ju inte inne med nån expertkunskap heller, men de verkade inte rekommendera billiger123, bl.a. för de inte ens ger ut ett telefonnummer på hemsidan... (och de har inte svarat på mitt mejl ännu!)... Med andra ord, fortsätt att vara skeptiska...

Så ögonen faller nu på den mer prisade Mindfactory.de där 300D-kitet kostar 633 euro... Lägg till frakt så blir det ju förstås inte lika prisvärt....
 
Senast ändrad:
Och här: Skickade ytterligare en fråga till Geizhals.net angående billiger123.de och infomänniskan där (som flörtar lite med Sverige) svarar:

"Hei David,

merchants that just offer 'cash in advance' as the only way of payment are
always to be checked twice.
In addition the transport rates the merchant announced to us were wrong so
that we decied to give him some more time to sort out his business
conditions in general.
billiger123 is a quite new merchant on the market and thats mainly the
reason why we are extra careful.

hälsningar til Sverige

Susanna Lackner"
 
Å andra sidan

verkar Mindfactory.de som har ungefär lika låga priser fått väldigt goda omdömen under en lång tid på samma sajt:

http://www.forum-inside.de/cgi-bin/forum/forums.cgi?forum=13

(76% av över hundra personer har gett högsta betyg under ett drygt års tid)... & deras hemsida verkar många gånger seriösare än billiger123's, så Mindfactory verkar vara ett klart bättre alternativ...

Deras egen hemsida skryter bland annat med olika pressklipp med texter som "Mindfactory is the best on-line Shop Germany - Computer dealer dominates consumer inquiry of Schottenland.de" och "Mindfactory AG: Increase of the conversion around 76% on 118 million euro" (sorry för altavistas något bristfälliga översättning).

Visserligen dyr frakt vid utlandsleveranser (ca 30€), men helhetsintrycket är gott tycker jag, och väl värt att överväga.
 
Ok... Vågar man då säga att det just nu billigaste priset på en SÄKERT beställd Canon EOS 300D inklusive 18-55 objektiv är 6053 kr inklusive frakt (inkl nån slags försäkring)?

Billigast i Sverige är 7367 för samma kit (med frakt), eller 5995 för endast hus (utan frakt?). Man kan då t.ex. köpa objektivet begagnat för ca 700+ kr...

Med andra ord, det finns fortfarande pengar att spara... Hur gör ni som följer den här tråden? Är ni redo att köpa??
 
Självklart så kommer 300D reas ut nu när 350D kommer, dock så finns det ju alltid affärer som säljer till fullpris trots att ny modell kommit på marknaden.

Personligen tycker jag att det är värt att vänta på 350D istället, tror att de extra pengarna är klart väl investerade.
 
Nu är det iofs så

att jag inte har råd att göra någon beställning förrän till våren/sommaren, men då kommer ekonomin å andra sidan att tillåta inköp av en 350D istället. Om prisskillnaden mellan billigaste seröisa svenska handlaren och billgaste förtroendegivande tyska handlaren ligger på mer än ~10% så har jag ingen anledning att handla svenskt då. De extrapengarna kan jag gärna lägga på ett större CF-kort i sådana fall.

Men självfallet är det intressant att följa prisutvecklingen och framför allt passa på att kartlägga den tyska marknaden lite mer noggrannt. Tidigare har jag ju bara handlat från Techinikdirekt, som uppenbarligen inte är billigast även om de är klart billigare än i Sverige.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.