Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

pristrend Canon EOS 300D?

Produkter
(logga in för att koppla)
Tittade på Technikdirekt.de för att kolla priset på 350D, och de var ju inte billigare än t.ex. webbhallen.se.
 
en liten inläggsfråga. för mej som ska visa bilderna enbart på webben, är det lönt att köpa 350 istället för 300? Jag har inte en aning om vare sej krångliga termer eller objektiv osv.
 
Vad gäller upplösning/bildkvalitet finns det ingen direkt anledning. Däremot är 350D snabbare och inte lika begränsad i sina funktioner och det kan ju spela roll, beroende av vilken typ av bilder du tar.
Skillnaderna finns närmare beskriva i andra trådar tror jag.
 
fizen skrev:
Ahaa. Ja det verkar ju lite suspekt. 796€ för 350d+kitobjektiv+frakt verkar lite väl billigt.

Det är inget suspekt med vorkasse, merparten av tyska postorderföretag kräver den betalningsformen vid internationella ordrar. Tydligen är det väldigt dyrt för tyska företag att hantera VISA (och liknande kort). Jag har använt vorkasse och det funkar bra, med internetbank kan man göra det nästan lika lätt som en vanlig överföring av pengar.
 
Ok, tillbaka till ämnet. Tror jag kan sammanfatta prisläget lite såhär: Billiger123 i Tyskland och Dustin Home i Sverige (hade huset på 5495) har slopat 300D för tillfället (?) och nu kostar det billigaste huset

5995 (samma i ett par veckor, www.fyndborsen.se) i Sverige och

571 Euro = 5167 i Tyskland
http://s00102252.shop.auctionweb.info/product_info.php?products_id=AW377480
Vet inget om seriositeten...

Kittet då... Verkar ligga på

7128 i Sverige
http://www.priskrig.com/product.php?product=131&partner=1

628 Euro = 5685 i Tyskland hos net2com eller 1 euro mer på Mindfactory.de

Allt detta utan frakt, och det ska sägas att mindfactory kör med dyr frakt! (ca 315 kr)

Tyvärr hänger inte begagnadmarknaden med! De flesta begagnade kit ligger på ca 6000 kr...

Så hur gör man en bra säker och billig deal? Själv väntar jag nog lite till... och ser om det kan sjunka mer...
 
Om jag inte missminner mig, så var 300D som billigast precis innan den blev tillgänglig i stora kvantitéer överallt - sedan steg priset ett snäpp och det tog ett bra tag innan det sjönk ned till introduktionspriset igen.

Eller blandar jag ihop det med lanseringen av 10D?
 
Är det VERKLIGEN säkert att 300d kommer finnas kvar?
Kikade på Technikdirekt och nu finns inte längre kitet kvar, det finns många andra paket, men inte det gamla vanliga.
Ska kitobjektivet kanske bytas ut?
 
350D ska ersätta 300D, så 300D kommer inte finnas kvar efter 350D kommit ut.

Handlare kan ju dock ha 300D kvar i sitt lager, så att den finns att köpa iaf.
 
Omnicolor skrev:
nejdå. 300d hänger med ett tag till, som riktig lågbudgetvariant

"However, the 300D will stay in Canon's Catalog as the absolute entry-level DSLR, in black version, with a big price drop."

Men den här infon då?
Är den fel???
Nu gör du mig orolig... Du brukar ju ha koll ;-)
 
flutte skrev:
Om jag inte missminner mig, så var 300D som billigast precis innan den blev tillgänglig i stora kvantitéer överallt - sedan steg priset ett snäpp och det tog ett bra tag innan det sjönk ned till introduktionspriset igen.

Eller blandar jag ihop det med lanseringen av 10D?

Hmm, det verkar som du missminner dig...(dessutom borde väl priset SJUNKA när den finns i stora kvantiter, marknadsekomomiskt sett?)

I Sverige, enligt Prisjakt.se (som jag tycker verkar ha bäst koll på billigaste priserna, har prisutveklingen på 300D sett ut såhär:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?prisutv=3244&pid=3244&order=

och i Tyskland, enligt Geizhals.net, såhär:
http://www.geizhals.net/deutschland/?phist=61595&age=365
(Man kan välja tidsaxel här)

Så priset verkar kunna fortsätta sjunka, såvida inte varan försvinner...
 
Vad tror ni om priserna på 300D?

Kommer de sjunka när 350 kommer ut?
Verkar som begmarknaden börjar sjunka, ser ofta annonser för 6000 kr och då verkar det finnas prutmån.
Jag vill inte ge en krona över 5000 kr för en 300d med kitobjektiv, frågan är om man kommer kunna hitta en ny för det priset?
Och vad gissar ni att begpriset ligger på framåt sommaren? Vilda gissningar mottages ;-)
Sitter inte precis i sjön för kamerans skull, men pengarna finns redan så vid pangpris är jag redo att köpa, beg eller från Tyskland. Jag bara väntar, väntar, väntar...
 
Frågan är inte hur lågt 300D sjunker, utan hur de kan motivera de höga priserna på 8mp kamerorna.
 
Höga priser på 8MP ???? www.jmeab.se listar 350D huset för 7495kr. Det tycker jag inte är så dyrt med tanke på att 300D kostade ca 10000kr vid introduktionen, och då är 350D en klart förbättrad kamera. Jag tycker det sjunker snabbt och i stadig takt. 300D huset kommer nog att hamna lägre begagnat snart med tanke på 350Ds prisbild. Min gissning, 4000 för ett hus i A-skick under 8000 exponeringar.
Tror inte man behöver oroa sig för att 300D kommer att sluta säljas snart pga 350D. Det kommer finnas många beg 300D ute för försäljning pga uppgradering.
IMHO, Niclas Vestman :)
 
marooned skrev:
Jag syftade på A2, 8080, pro1 osv. De ska inte kosta mer än 300D + kit.

Ingen konstigt med det, på Pro 1 får du en objektiv som är 28-200L. kanske inte i äkta L klass men överlägsen den billiga kit objektivet som följer med 300d. Du får istället för billig silver plast får du svart metal chassi...2" display..

300d är en bra kamera med för att jämföra den med A2, pro 1 måste man köpa mycket dyrare optik och då blir den dyrare än dessa kompaktkamror
 
Senast ändrad:
Omnicolor skrev:
nejdå. 300d hänger med ett tag till, som riktig lågbudgetvariant

"However, the 300D will stay in Canon's Catalog as the absolute entry-level DSLR, in black version, with a big price drop."

Shit! Såg att den sidan Erik citerat fått ett tillägg:
"Update, March 3, 2005: New information from Canon USA suggests that the plans for the original Digital Rebel have changed since our January 2005 briefing on the subject. The camera is now out of production, and while Canon USA has purposely secured enough units of this model to have inventory through approximately the first half of 2005, other regions may see their inventory dry up sooner than that. Canon Canada, for example, has already removed the original Digital Rebel from the March 2005 order sheets distributed to dealers."

Detta förklarar kanske varför vi sett att 300D försvunnit från en hel del billiga handlare! Lagren börjar ta slut hos de som varit billiga!

För oss som hoppades att 300D's nypris skulle gå ner väldigt mycket får vi kanske tänka om. Begmarknaden kanske också håller sig stabilare än man trott, eftersom ägarna antingen är nostalgiska eller lite bittra över att priset ändå gått ner såpass mycket, så att de hellre behåller kameran än säljer för billigt. Det var ju trots allt inte länge sen de köpte den...

Alternativet är att vänta på att 350D'n sjunker på samma sätt som 300D sjönk... Men det kommer väl ta lite tid...
 
Näääääääääääääääääää
Jaha, nu får man anta en ny strategi då...
Troligen kommer väl begpriserna inte att sjunka så lågt som man hoppats och kanske får jag ge mig på 5000kr gränsen.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.