Annons

pristrend Canon EOS 300D?

Produkter
(logga in för att koppla)
Christer1 skrev:
Du måste absolut prova gamla blixten. Eventuellt kanske den går att använda som blixt 2 (wireless)

Slå på blixten på din kamera utan "röda ögon" påslaget och försök ställa in "wireless" på din andra blixt.

Ta sen en bild. När din kamerablixt brinner av märker den andra det och slår också på en blixt.
Med lite träning blir det ganska bra.

Den blixten jag nämnt har 50 i ledtal och motsvarar Canons största men har inte alla finesserna. Den duger på amatörnivå

Menar du att jag ska sätta på blixten på kameran?
Har hört att många blixtar ger för hög spänning som kan skada kameran...
 
Fia-Mia skrev:
Menar du att jag ska sätta på blixten på kameran?
Har hört att många blixtar ger för hög spänning som kan skada kameran...

O nej, absolut inte på kameran, ställ blixten i närheten, du kan t.o.m. sätta den på ett stativ, den har säkert gänga i botten, Den har också normalt en fot bipackad som man kan ställa den på.
Sedan när blixten på din kamera brinner av känner den det och blixtrar med. Om den inte klarar det här är den nog lite för gammal.
 
Nome Nescio skrev:
Märkligt.
En Minolta 7D går på 1859 CHF = 10700 SEK, det är billigare än i USA. Är det någon hake?
Har just lämnat Minolta A2 för Canon. En av orsakerna var deras helt hopplöst föråldrade Minolta Viever som är ljusår sämre än Canons Zoombrowser 5.0 för att ta hand om bilderna och utvärdera dom när dom kommit in i datorn. Det känns riktigt skönt att vara tillbaks i Storebrorhuset igen.
Om man köper en ny bil vill man inte ha handvevade rutor, brist på ABS och servostyrning m.m. men det är precis den jämförelsen du kan göra mellan Minoltakameror och Canon kameror. Canon har sett till att helheten är bra BÅDE på hårdvarusidan och programvarusidan.
 
say what?

Canons mjukvara suger och det finns ingen användning för den. Raw-bilderna kommer in i datorn via en usb2 kortläsare från clasohlson och sedan bearbetas i PS.

Att dissa en kamera pga. medföljande mjukvara är som att blåsa av ett nybilsköp pga. att demobilen hade ful färg. (om vi nu ska hålla oss till bilköp)
 
Jag skrev EN av orsakerna. Du har alltså aldrig använt ZB då är det väl svårt att uttala sig.

Denna arbetslogistik kan du få:

Kortläsare gärna från CO läser direkt ner RAW-bilderna i ZB. Där kan du direkt analysera bilderna en och en eller upp till 4 på en gång och jämföra dom med varandra hopkopplade med SYNCRONIZEfunktionen. Nu kan du parallellt zooma och flytta runt i bilderna och se på skillnader t.ex fokus och sortera bort dom bilder som är ointressanta. Därefter öppnar man bilderna i Rawshootern som ännu är gratis. Har du tagit bilder på t.ex. en fotbollsmatch justerar man EN bild och med ETT klick överför man det till alla bilderna. Därefter batchas automatiskt bilderna till Tiff16 eller JPG8 i önskad fil.

Dom här två programmen ger tillsammans ett perfekt arbetsflöde efter att ha tagit bilderna med en bra kamera.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.