Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

pristrend Canon EOS 300D?

Produkter
(logga in för att koppla)
:) Jesper, jo du har rätt. Ibland säger jag till mig själv att lägga av. Bara köp eller strunta i det men det är svårt för det är mycket pengar det handlar om (för mig i alla fall) :)

Lasse, butikerna med billigast pris i Göteborg var Ericssons foto i Mölndal centrum och Zfoto på Götaplatsen ( jag tror det är en expertbutik).

Båda butikerna gillar jag och tycker de verkar vara kunniga. Extra kul att de då har bra priser.

Jill
 
kanske du ska kolla på bilden också, det är tidningen foto för 1 krona han säljer, och i den finns ett test av 20 d, men det är lite klumpig överskrift på annonsen...
 
Clownfish skrev:
Hmm... Mer som en auktion antar jag... Just nu finns en 20D på Tradera för 1kr!
http://www.tradera.com/auction/aid_12109824

...som han förstås förväntar sig ska gå upp en massa. Men folk har hittills inte vågat bjuda... kanske för att det inte känns bekvämt att handla på det sättet...


Aha.
Det var ju surt att han inte kunde skriva på blocket, "högsterbjudande" eller vad det heter nu..
Det var för bra för att vara sant.
 
Är man galen

om man köper en 300D nu?
Funderar på att köpa ny eller beg.
Kameran räknades ju som en toppenkamera runt nyår och det såldes massor och den kan ju inte blivit DÅLIG bara för att 350D kom?
Eller tror ni att man ångrar sig?
Andrahandsvärdet lär ju sjunka som en sten i alla fall....

Drar upp denna gamla tråd för att slippa starta ny.
 
Antar att jag jar skrivit i tråden förut, men hoppas jag tillför någe nytt.

Kamerans funktion har inte förändras beroende på att det kommit en ny modell. Den nya modellen är däremot tillräckligt mycket bättre för att minska efterfrågan på 300D. Detta sätter även press på begagnatpriset nedåt, samt ytterligare nedåt i takt med att nya 300D som finns kvar lager behöver säljas ut av handlarna för att de inte ska sitta med osäljbara kameror.

Med iskall kyla har du möjlighet att köpa en ny 300D till ett lågt pris från en handlare som har ett lager som kostar pengar i räntor och sjunkande priser. Kapital som bättre kan användas av handlaren att köpa in kameror som går att sälja.

En taktik kan vara att be att vara intresserad av kameror. Handlaren kommer ta fram 20D och visa den, men vill sälja 350D som han sannolikt har bästa marginalen på. Oavsett pris på dessa kameror ska handlaren förstå att de är på tok för dyra och verkar jätteinteresserad av foto och digitalt framkallade bilder, men tyvärr räcker inte pengarna till kamera. Här finns nu möjligheten att 300D kommer fram från lagret eller att den finns i butiken framme och säljaren har talat om att den är skräp i jämföresle med de andra. Säger säljaren att den är skräp så har du möjlighet att befria honom från den för ca 3000:- och då är det bra betalt för skräp.

Ett tips vid prutning är att erbjuda säljaren det du är villig att betala. Säljaren kommer att säga nej och efter det sänker du ditt bud ytterligare. En klok säljare säljer då.

Som köpare har man alltid mest gott om tid på sig, för säljaren måste sälja för att få falukorv på bordet,


Andrahandvärde på kameror finns inte idag. Det är enligt min mening en parameter som inte ska ingå i kalkylen oavsett vad man köper.
 
Sofia:
300D är precis lika bra som den alltid har varit. Funktionen hos en kamera ändras ju inte bara för att det kommer andar modeller.
Däremot är 350D klart förbättrad på flera punkter: Största skillnaden är nog hastigehten. Jag har inte använt 350D, men om vi utgår från att den ligger i samma härad som min D70 så märker man rätt stor skillnad i en del fall. I andra fall spelar det ingen som helst roll.
Brusnivån är lägre på 350D och den har högre upplösning, men det förändrar inte det faktum att 300D har mycket bra bildkvalitet.

Till syvende och sist såär det ju du som får avgöra om du tror 300D uppfyller dina behov. :)

Jag tycker nog att du nästan helt kan bortse från eventuella skillnader i bildkvalitet iaf. Har du inget behov av de extra finesserna och snabbheten i 350D är ju valet givet. ;-)
 
RolandM skrev:
Säger säljaren att den är skräp så har du möjlighet att befria honom från den för ca 3000:- och då är det bra betalt för skräp.


Än så länge är det kanske inte läge att lägga ett bud på 3000 kr för en ny... Men snart kanske?

Tack för prutskolan, tyvärr är jag urkass på sånt, både vid köp och försäljning, dvs jag köper dyrt och säljer billigt :)
 
RolandM skrev:

Ett tips vid prutning är att erbjuda säljaren det du är villig att betala. Säljaren kommer att säga nej och efter det sänker du ditt bud ytterligare. En klok säljare säljer då.

Hoho! Jag har prutat vid hundratals olika situationer i länder där prutning är legio, men jag har ALLTID fått kalla handen/blivit dissad vid en sänkning under utgångsbudet. Det är ett "regelbrott" som brukar få den mest desperata försäljaren att låta bli att sälja, med hedern i behåll.
Men, men, du kanske har lyckats, trots allt.
 
Clownfish skrev:
...men jag har ALLTID fått kalla handen/blivit dissad vid en sänkning under utgångsbudet. Det är ett "regelbrott" som brukar få den mest desperata försäljaren att låta bli att sälja...
Gör klart för försäljaren att du menar allvar, alltså att du köper om du får det pris du bjuder (efter att ha bollat lite fram o tillbaka).
Säg att du tar kameran direkt om han tar ditt bud, men att du annars vill kolla andra säljare.

Se till att verkligen göra affär om han tar dit bud.
 
Nu är den köpt i alla fall

en beg 300D med kitobjektiv, ca 4100 bilder tagna. Jag gav 4500 kr och det kändes som rätt pris i dagsläget, om någon/några månader tycker jag väl säkert att det var dyrt :)
Nu ska det plåtas, ska bara införskaffa ett större CF-kort. Hur ska man tolka de där siffrorna för skrivhastighet för kameran på:
http://www.robgalbraith.com/bins/multi_page.asp?cid=6007-6425
Sandisk Ultra II 1 GB: 1,305MB/s
Kingston Elite Pro 1 GB: 1,214MB/s
Är det en märkbar skillnad?
Det är ju stor prisskillnad på dem, 937 resp 668 kr inkl frakt.
Men Sandisk har ju gott rykte, så de kanske är lite säkrare?
Just nu sitter mitt 256MB Viking i, det sitter ju normalt sett i A85, som just nu är paj :-(
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.