Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

pristrend Canon EOS 300D?

Produkter
(logga in för att koppla)
Re: Nu är den köpt i alla fall

Jag tror inte att det är så stor märkbar skillnad. jag har för mig att Rob Gailbraith säger att en skillnad på 5% är inte märkbar.

--jalle


Fia-Mia skrev:
en beg 300D med kitobjektiv, ca 4100 bilder tagna. Jag gav 4500 kr och det kändes som rätt pris i dagsläget, om någon/några månader tycker jag väl säkert att det var dyrt :)
Nu ska det plåtas, ska bara införskaffa ett större CF-kort. Hur ska man tolka de där siffrorna för skrivhastighet för kameran på:
http://www.robgalbraith.com/bins/multi_page.asp?cid=6007-6425
Sandisk Ultra II 1 GB: 1,305MB/s
Kingston Elite Pro 1 GB: 1,214MB/s
Är det en märkbar skillnad?
Det är ju stor prisskillnad på dem, 937 resp 668 kr inkl frakt.
Men Sandisk har ju gott rykte, så de kanske är lite säkrare?
Just nu sitter mitt 256MB Viking i, det sitter ju normalt sett i A85, som just nu är paj :-(
 
En så liten skillnad är knappast märkbar, däremot kan det vara att tänka på att köpa en kortläsare, om du inte redan har det, eftersom filerna är större och tar längre tid att föra över än filerna från din A85. Med en kortläsare kommer du åxå att märka större skillnad på överföringen av bilderna från olika typer av kort. Iaf om du har USB 2.
 
Jag håller med om att en kortläsare är ett bra tips.
Speciellt med tanke på att USB implementering på 300D är skrämmande långsam...

Det går att få bra kortläsare för en billig peng nu (100-200:). www.zebramedia.com är en bra källa om man inte har nära till Claes Ohlson eller motsvarande.

--jalle


dumbo skrev:
En så liten skillnad är knappast märkbar, däremot kan det vara att tänka på att köpa en kortläsare, om du inte redan har det, eftersom filerna är större och tar längre tid att föra över än filerna från din A85. Med en kortläsare kommer du åxå att märka större skillnad på överföringen av bilderna från olika typer av kort. Iaf om du har USB 2.
 
Clownfish skrev:
Vad tror ni, kommer priset på Canon EOS 300D att stadigt dala nu, så man kan vänta tills man har råd, eller planar priset ut (pga vanligt folk köper kompakt ändå)..?

/En som ännu inte riktigt har råd med DSLR...

Igår gick en 300D med kitobjektiv för 4800 på Blocket. Han sålde den på 1 timme. Jag var en halvtimme för sen.

I förgår gick samma för 5300

Så runt 5 lappar ligger dom på nu.
 
Re: Re: pristrend Canon EOS 300D?

Christer1 skrev:
Igår gick en 300D med kitobjektiv för 4800 på Blocket. Han sålde den på 1 timme. Jag var en halvtimme för sen.

I förgår gick samma för 5300

Så runt 5 lappar ligger dom på nu.

Jag hade nog lite tur, för säljaren ville ogärna skicka den och vintertid är det ju få som vill åka till Borgholm och köpa kamera :)
Jag är jättenöjd med både kameran och priset.
 
Re: Nu är den köpt i alla fall

Fia-Mia skrev:
en beg 300D med kitobjektiv, ca 4100 bilder tagna. Jag gav 4500 kr och det kändes som rätt pris i dagsläget, om någon/några månader tycker jag väl säkert att det var dyrt :)
Nu ska det plåtas, ska bara införskaffa ett större CF-kort. Hur ska man tolka de där siffrorna för skrivhastighet för kameran på:
http://www.robgalbraith.com/bins/multi_page.asp?cid=6007-6425
Sandisk Ultra II 1 GB: 1,305MB/s
Kingston Elite Pro 1 GB: 1,214MB/s
Är det en märkbar skillnad?
Det är ju stor prisskillnad på dem, 937 resp 668 kr inkl frakt.
Men Sandisk har ju gott rykte, så de kanske är lite säkrare?
Just nu sitter mitt 256MB Viking i, det sitter ju normalt sett i A85, som just nu är paj :-(

Ber att få grattulera.

Ingen märkbar skillnad oavsett minneskortshastighet. Kameran sätter begränsningen vid skrivning och läsning till och från kortet. Skillnad kan märkas vid läsning mellan extern kortläsare och dator.

Min filosofi med korten till denna kamer är att inte lägga ut onödiga pengar på ett korts hastighet jag ändå i fält inte kan nyttja. Hemma vid datorn har jag en minneskortsläsare som jag tömmer ur 512 Mbyte Sandisk utan någa särskilda beteckningar på några typ fem-tio minuter (fast örligt har jag aldrig mätt tiden). Antar att detta moment kan snabbas upp med ett snabbare minneskort. Priserna sjunker raskt även på mminneskort och vad säger att nästa kamera kommer att ha CF-kort.
 
Senast ändrad:
Nu är min 300D också köpt för 5000 med kitobjektiv

Jag lyckades inte få den lika billigt som Sofia, men jag är nöjd.
Nu väntar jag på Sigma objektivet 18-200 som gör att man bara behöver ha ett objektiv att släpa på.

Klicka på Sigmas website på den här länken:

http://www.sigma-foto.de/cms/front_content.php?client=1&lang=1&idcat=31&idart=172

Man har en bild tagen från Söder mot Stadshuset i Sthlm med 18 resp 200. Klicka på + et i bilden så kommer bilderna upp. Vilket objektiv! I samma storlek som kitet!

Det blir nog svårt att bli av med kitobjektivet, det vill nog ingen ha. I Tyskland skickar en firma med det för 10€ om man köper en 350:a.
Christer
 
Re: Nu är min 300D också köpt för 5000 med kitobjektiv

Christer1 skrev:


Det blir nog svårt att bli av med kitobjektivet, det vill nog ingen ha. I Tyskland skickar en firma med det för 10€ om man köper en 350:a.

Åh, de är inte så svårsålda, de flesta begär 500-700 kr för dem och jag tror att de får dem sålda, och på Tradera gick ett för över 1200 kr för ett tag sen :)

Tycker att det är ett trevligt litet objektiv, även om det givetvis finns bättre.
 
Canon EOS 300D 6 Megapixels Digital Systemkamera säljes.
Inköpsdatum 25/10 2004. Garanti kvar.
Tillbehör:
Optik 18-55 mm
UV-filter
Motljusskydd
256 MB Compact Flash-kort
Kortläsare för Compact Flash-USB 2.0
Kameraväska
Bildredigeringsprogram Adobe Photoshop Elements



Vad kan ni tänka er att ge för den, försökte med 5000 kronor, men det tyckte han var för lågt.
 
"Bildredigeringsprogram Adobe Photoshop Elements" det ingår ju när man köper kameran, lite fult att ange det som tillbehör.

5000:- tycker jag är absolut max vad man ska ge för det paketet.
 
Mikael Johansson skrev:
Nu var det ett bra tag sedan jag skrev i tråden. Men är det någon som har beställt från 'billiger123.de' än?
Jag har kollat in Canon EOS350D --> http://www.billiger123.de/shop/detail.asp?wkid=&navi=&page=1&artikel=575 och den kostar endast 750 euro MED 18-55mm objektiv. Det är ca 6800 kr utan frakt.

Nä, där skulle jag inte köpa. Kolla betygen från användare på geizhals.net: http://www.geizhals.net/eu/?sb=1685

Kan du tyska så ser du att de blir hårt dissade. Tyskarna har bakvänd betygsskala, så ett snuttbetyg på 3,3 blir 1,7 "på svenska". Alla arga gubbar avskräcker tillräckligt! Faktum är att jag beställt från net2com.de som är näst billigast, men börjar ångra mig. Har inte fått mejlsvar från dem på länge och om inte kameran kommer i lager den här veckan (som de sagt den ska) så drar jag tillbaka mitt köp...
 
Men funkar det som macroobjektiv då? jag måste ha ett sånt när jag ska köpa min 350 eller 300 och med min kunskap...haha :)
 
Henrik_L skrev:
Men funkar det som macroobjektiv då? jag måste ha ett sånt när jag ska köpa min 350 eller 300 och med min kunskap...haha :)
Menar du kitobjektivet?
I så fall är svaret tja...
Det har en hyfsad närgräns i alla fall, 24cm.
 
Du kan alltid skaffa närbildslinser att skruva på framtill objektivet. Det blir inte lika bra som ett makroobjektiv men duger ganska bra.

--jalle


Henrik_L skrev:
Men funkar det som macroobjektiv då? jag måste ha ett sånt när jag ska köpa min 350 eller 300 och med min kunskap...haha :)
 
Nu verkar priserna på ny 300D stiga, eller snarare att de är slut hos dem som sålde dem billigast.
På pricerunner är det billigaste idag för kitet 6595 och bara för några dar sen var det på ca 6050.
 
Fia-Mia skrev:
Nu verkar priserna på ny 300D stiga, eller snarare att de är slut hos dem som sålde dem billigast.
På pricerunner är det billigaste idag för kitet 6595 och bara för några dar sen var det på ca 6050.

Ja det var ju bra, nu känns mina 5000 jag gav för en 4 dagar gammal kit-300D riktigt just. Nu letar jag efter en Sigma 50-blixt som passar och har hittat en prisvärd här:

http://www.technikdirekt.de/main/page.xp?pageid={BE7CB1A4-10CC-4B68-A419-C4F18DF081CA}&SESSIONID=230198221245&
DS=2&TS=0603181788&type=focus&doctype=article&focus=667574&focuslayout=full5&focuslayout=full5&history=add&viewmode=search

1194+200 kr för blixt med ledtal 50 verkar hyfsat hemkört.

Technikdirekt.de har ju många svenskar köpt av och dom har vad jag vet gott rykte.

Om du inte kan få med hela länken , gå då in på Technikdirekt och klicka för först på "SVENSKA" sedan i Sökrutan Sigma Blitz, då får du fram det i svenska kr.
 
Christer1 skrev:
Ja det var ju bra, nu känns mina 5000 jag gav för en 4 dagar gammal kit-300D riktigt just. Nu letar jag efter en Sigma 50-blixt som passar och har hittat en prisvärd här:


1194+200 kr för blixt med ledtal 50 verkar hyfsat hemkört.

Technikdirekt.de har ju många svenskar köpt av och dom har vad jag vet gott rykte.

Om du inte kan få med hela länken , gå då in på Technikdirekt och klicka för först på "SVENSKA" sedan i Sökrutan Sigma Blitz, då får du fram det i svenska kr.

Ja, jag känner mig oxå nöjd med mitt begpris på 4500 kr även om min kamera är 1,5 år gammal :)

Vilken blixt motsvarar det i canons sortiment? Är helt ute och seglar när det gäller blixtar... har en Sunpak Power Zoom 4000AF idag som jag inte tror funkar till 300D.
 
Du måste absolut prova gamla blixten. Eventuellt kanske den går att använda som blixt 2 (wireless)

Slå på blixten på din kamera utan "röda ögon" påslaget och försök ställa in "wireless" på din andra blixt.

Ta sen en bild. När din kamerablixt brinner av märker den andra det och slår också på en blixt.
Med lite träning blir det ganska bra.

Den blixten jag nämnt har 50 i ledtal och motsvarar Canons största men har inte alla finesserna. Den duger på amatörnivå
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.