Annons

Prissänkning på Canon 20D; ny modell på väg

Produkter
(logga in för att koppla)
hornavan skrev:
Canon today announced...Det betyder att det var Canon som idag ville ha ut sin nyhet, inte att någon duktig på dpreview eller annorstädes gjord ett fint detektivjobb. Det mesta Steves- digicams,dpreview publicerar är pressrelease.
Om man då funderar varför det är så här så är väl svaret givet. De får betalt för det.

Jag tillåter mig själv att småle.. De får knappast betalt för att publicera en pressrelease. Däremot låter tillverkarna dpreview testa deras nyheter, just för att de är bra på att publicera de pressmeddelanden som komemr ut från tillverkarna. Pengarna får dpreview in genom annonser.

Hur mycket tror du det hade kostat Canon annars...om de som publicerade pressreleaser skulle ha betalt?

Det dpreview gör, är att samlar information från olika tillverkare, så att konsumenterna själv slipper att surfa runt på tillverkarnas egna hemsidor och luska efter pressreleaser.
 
Kärnan i DPReview,dvs testerna tycker jag inte känns det minsta köpta. De är oerhört detaljerada och har en balanserad sammanfattning på slutet.
Då siten är helt reklamfinansierad/gratis är det väl rätt mycket begärt att de ska bedriva undersökande journalistik.
Jag läser gärna pressreleaser(vilket det tydligt framgår att det är) på ett ställe.

Sen för att återgå till trådens ursprung är det jätteintressant att se hur Canons modellprogram förändras. Törs man gissa på 10-11 MP med samma sensorstorlek som 20D. Ett bättre hus och sökare.

För att locka presumtiva Nikon kunder. D200 verkar ju vara en väldigt gedigen och trevlig kamera(enl. Dpreview :))
 
Canonanvändarna går i väntans tider. Ska bli kul att se vilka nyheter de har på gång. En ny kamera verkar självklart men hur ser det ut på objektivfronten? Är det någon som vågar titta i sin kristallkula? Med tanke på småbildsformatskamerornas obarmhärtigt avslöjande natur borde Canon komma med en intressant uppgradering av sin 16-35/2,8L. Vad tror du Jesper?
 
Jag vet en sak som jag skulle vilja se: IS i huset. Då skulle jag ta digitalskuttet på ett par röda, trots både brännviddsförlängning och liten sökare.

Tänka sig 24-70/2.8L på ett stabiliserat digitalhus. Bye-bye blixten.
 
hornavan skrev:
Det behövs väl inget snille för att se att nämnda sida och andra enbart skriver det tillverkarna vill.
Canon today announced...Det betyder att det var Canon som idag ville ha ut sin nyhet, inte att någon duktig på dpreview eller annorstädes gjord ett fint detektivjobb. Det mesta Steves- digicams,dpreview publicerar är pressrelease.
Om man då funderar varför det är så här så är väl svaret givet. De får betalt för det.

Om man vänder på frågan. När hade dpreview en nyhet innan någon annan?
När skrev de att Canon skall sänka priset på måndag eller att det kommer ett nytt objektiv nästa fredag.
Aldig.

Jag tror du är ute och cyklar i ditt påstående att de skulle vara köpta. Det är bara dina spekulationer, inget annat.
 
Anden skrev:
Eller ännu bättre: 35L + 85L på ett stabiliserat fullframe-hus...

Visst. Problemet är bara att det känns än mer orealistiskt.

Det som håller mig kvar på analogsidan (även om det börjar rycka i överlöpartarmen), är att EOS 5D inte ger tillräckligt mycket för pengarna. Jag välkomnar initivativet att få ner fullframe till "överkomligt" pris men jag tänker inte betala 30 papp för ett hus som inte är det minsta väderskyddat om Nikon kan sälja ett sådant med toppprestanda (fast utan fullframe) för bara 16.000. Hur mycket mer hade det kostat att iaf. ge 5D samma tätningsmässiga byggkvalitet som 1N eller 3? Och hur mycket kostar lite gummitätningar?

När man köper ett nära-proffshus för 135-film må det vara men det känns som att det är meningslöst att bygga någonting så dyrt som en digitalare i annat än EOS 300-plast om man inte löper linan ut.

Kort sagt: Om man ska lägga så mycket pengar på ett kamerahus så får det banne mig vara byggt som en stridsvagn och ha specifikationer som är någorlunda framtidssäkra.

Alltså: Det ultimata vore en kamera med samma storlek och elektronikprestanda som 5D, väderskydd och stabilisering i huset. Fast då skulle iofs. ingen någonsin behöva uppgradera kameran de närmsta fem-tio åren och det vore ju bad for the business...
 
Senast ändrad:
Niclasfoto skrev:
350D kitet har kostat ca 6900 NOK (på typ expert!) i över en månad här i Norge..

Visst norska kronor men för den som tjänar NOK så kan det nog jämföras med att 350D kitet hade kostat runt 5000 SEK för en svensk...

:)/MHV Niclas,

Sorry Miclas, men dær har du fel.

Våra løner går vældigt parallelt med produktpriser.

Att køpa den i Norge till de priset ær i førhållande lika dyrt som før sveksnkar att køpa den i Sverige.
 
Den nya 20D MK II

- Storlek 5d
- Ingen inbyggd blixt
- Större sökare
- Byggd som 1D med riktiga tätningar
- Större display
- Rattarna som på 5D
- AF som på 1D mk II
- 5 fps buffertminne minst 20raw-40jpeg
- Minst 8 mp gärna mer
- Iso synligt i sökaren

- Pris under 20000:-

- Detta måste till för att knäcka Nikon D200.
Man kan inte ta ett steg tillbaka till en ännu
mindre storlek och sämmre bygge än 20D.
 
Håkan, jag tycker det låter som en trevlig kamera! Dessutom tycker jag att den skulle kunna passa in mellan 20D och 5D i modellprogrammet - kanske kan 20D leva kvar parallellt som jag föreslår ovan?

Håkan, du som har D200 (flera dessutom!), vad tycker du om dess sökare som ju fått mycket beröm? Behöver den förbättras ytterligare?
 
Det finns onekligen en del som talar för 1,3x, men det verkar osannolikt att Canon fortsätter med den storleken.

Personligen hoppas jag att de lanserar en modell med lilla sensorn i ett mer påkostat hus - dvs en allvarlig konkurrent till D200. Det skulle kännas tråkigt om man som Canon-användare skulle tvingas välja antingen dyra småbildsformatssensorer eller enkla hus med lilla sensorn.
 
christian_r skrev:
Sorry Miclas, men dær har du fel.

Våra løner går vældigt parallelt med produktpriser.

Att køpa den i Norge till de priset ær i førhållande lika dyrt som før sveksnkar att køpa den i Sverige.


What?

Jaha,, Sorry att det då inte stämmer med mina erfarenheter:)

Vad kostar ett 350D kit i genomsnitt i Se? Säkert över 7000sek.

Lönerna i genomsnitt är högre i No samt att prisena OFTA (säger inte aaaaalls alltid!!) är lägre. MEn som sagt så varierar valutan och den kan jämna ut det hela.

Mycket som är dyrare i Norge!! Men se på det som är aktuellt här i tråden och saker relaterat runt det..

Se på beggpriserna på utr,stn i norge... 1Ds har tex legat under 20 000 i över ett halvt år nu.. 10D har legat på ca 4500 lääänge nu...

Du har säkert inte heller fel i ditt påstående men jag tror inte att det är i närheten av mångas direkta erfarenhet...



MVH Niclas,
 
Niclasfoto skrev:



Se på beggpriserna på utr,stn i norge... 1Ds har tex legat under 20 000 i över ett halvt år nu.. 10D har legat på ca 4500 lääänge nu...



MVH Niclas,

Har du några länkar till annonser på begagnade kameror i Norge? Skulle vara kul att jämföra priser.
 
1Ds + 1D + 4 batt,pack = 25 000,-nok ... 10D + minne + väska = 4 500,-nok

Kika tex på foto.no...
Lyckas dock inte länka...
Som vanligt så är fynden lika spridda som i sverige men det är faktiskt i Norge som jag gjort många av mina affärer..

ngr inklistrade ex.




Selges: Canon Eos 1Ds + 1D hus m/lader og 4 stk batterier
Merke: Canon
Kategori: Kamerahus - Digitalt Speilrefleks

Stand: Pent brukt/brukt
Pris: 25.000,-
Merknad: Kun samlet, henvendelse helst på mail!
Poststed: 1501 Moss
Lagt inn 26.januar (oppdatert 26.1 kl. 09:43) av Øyvind Andersen




Selges: Canon 10D m/minnekort og veske. brukt mindre enn 1000 exp. Ingen synlige merker av slitasje etc.
Merke: Canon
Kategori: Kamerahus - Digitalt Speilrefleks

Stand: Som nytt
Pris: 4500
Merknad: Canon 10D-hus med 512 mb minnekort og stor veske. Brukt mindre enn 1000 exp og fremstår som nytt.
Poststed: 8006 Bodø
Lagt inn 16.januar (oppdatert 17.1 kl. 18:15) av Tom Torstensen





Rästen får du hitta själv..:)
Om det är bra priser är upp till var och en att klurilura på.. jag tycker jag har lättare att hitta flera fynd i Norge.. Men kanske är det för att jag bor där och scannar där ofta...


MVH Niclas,
 
Re: Re: Tror inte det

hornavan skrev:
Jag har inte påstått att det är något osunt, bara att de är köpta. Jag tycker inte att det är fel att dpreview tar betalt för att föra fram kameratillverkarnas och andras budskap.
Jag anser däremot att de inte är bra på att gräva fram riktiga nyheter, typ biltidningar som avslöjar nya bilar innan tillverkarna vill det.
Det som möjligen är osunt i att vara köpt är att i priset ingår att knipa käft till den betalande vill det.

Mycket lättare att ha spioner på plats när man har en pappersupplaga på 10-100.000 ex, då tjänar man faktisk långt flera pengar än man gör på en website. Så länge testerna är oberoende kan jag inte se något fel i att man vidarebefordrar pressreleaser, det gör ju även biltidningarna.
 
Canon 10D m/minnekort og veske. brukt mindre enn 1000 exp. Ingen synlige merker av slitasje etc.


= 4500 nok.. + valuta = hmm,, ja.. det är nog en fin och lite använd kamera i alla fall:)!!





För den Svensk som har familj, släkt eller vän i Norge eller nära gränsen så är ju frakten inget problem..

MVH Niclas,
 
Re: Re: Re: Tror inte det

Niels Jörgensen skrev:
Mycket lättare att ha spioner på plats när man har en pappersupplaga på 10-100.000 ex, då tjänar man faktisk långt flera pengar än man gör på en website. Så länge testerna är oberoende kan jag inte se något fel i att man vidarebefordrar pressreleaser, det gör ju även biltidningarna.
Dessutom finns det vissa svårigheter hur långt det går att testa en bil kontra ett kamerahus redan i fabriken och dessutom hur svåra de är att dölja.

En kameratestar som knallar ut i vildmarken ensam är nog lite svårare att hitta än att följa bilarna.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.