Annons

Prissänkning på Canon 20D; ny modell på väg

Produkter
(logga in för att koppla)
Ola Helenius
Som sagt, skurkar var snarast lite skämtsamt uttryckt och inget jag ville lägga i munnen på någon. Dock har jag svårt att tro att t ex DP review är regelrätt köpta. [/B]


Det vore kul om du läste inläggen innan du besvarar dem!
Jag har förklarat gång på gång vad jag menar. Läs igenom tråden så kanske du förstår.

För att du skall slippa öda tid så är det så att det finns ekonomiska och andra påtryckningar från tillverkarna mot dpreview.

Du får inte leka i vår sandlåda om du inte följer våra regler.

Vi kommer inte att leka med dig(köpa annonser)för att du är dum.( skriver skit eller avslöjar hemlisar)

För övrig anser jag att Per Krook är en klok karl.
Han skriver det jag menar på ett bättre sätt än jag själv kan göra. Hurra!
 
För att återgå till ämnet efterföljare till 20D

Det har varit spännande att läsa den växande skaran åsikter i denna diskussion.
Jag som går i väntans tider för att äntligen vara mogen att äntra den digitala världen i en ålder av 60 med glasögon etc. så är mina önskningar en uppdaterad 20D med bättre sökare större LCD, kanske lite mer pixlar men något som skulle ge min osäkerhet i den digitala världen - jo möjligheten till focuseringsskiva med snittbild som Canon 5D. Då slulle jag åtminstone slippa oroa mig för att jag behandlat focuseringen fel.
Just nu verkar ju Nikon D200 vara det optimala valet inom vettig prisklass, men vara kan man känna på denna dam?? Så vi får nog vänta och acceptera i övrigt hur marknader och marknadskrafter verkar utan att för den skull måla fa´n på väggen.
Björn E.
 
hornavan skrev:
Det vore kul om du läste inläggen innan du besvarar dem!

Jag brukar normalt inte kommentera den sortens webbsandlådemässiga argumentation men i det här fallet kan jag inte hålla mig utan ber dig göra detsamma, dvs läsa mina inlägg. Eller i alla fall inte läsa in vad det nu är för åsikter du irriterar dig på om de inte står där.

Min originalpoäng var just att det hela inte är svartvitt och att det exemeplvis är rätt mycket grått mellan att vara köpt och att få information i utbyte mot en tids tystnad. Jag är själv vad man skulle kunna kalla för köpt av ett vindsurfingföretag och jag tror nog kameratillverkare funkar likadant. Om en person får ett "förtroende" och får info innan allmänheten och sedan avslöjar hemligheten så kommer nämnda person inte att få sådan förhandsinfo igen. I praktiken är vi alla utelämnade till att vänta till release eller spekulera i diverse rykten. Om Dpreview istället för att få förhandsinfo som de lovar att inte släppa förrän Canon säger OK skulle välja att bedriva någon sorts undersökande journalistik efter nya modeller och annat så hamnar det de skriver troligen rätt nära den allmäna ryktesspridingen i alla fall, dvs vi köpare har inte vunnit så mycket.

Sedan håller som sagt även jag med Per Krook och kan önska att tex Phil Askey (DP rev) skall "ställa på" tillverkarna mer. Jag är dock inte så naiv att jag tror att Canon m fl helt plötsligt kommer börja avslöja sina releaseplaner ett par år framåt, oavsett vad vi kunder vill.
 
Ola_H skrev:
Jag brukar normalt inte kommentera den sortens webbsandlådemässiga argumentation men i det här fallet kan jag inte hålla mig utan ber dig göra detsamma, dvs läsa mina inlägg. Eller i alla fall inte läsa in vad det nu är för åsikter du irriterar dig på om de inte står där.

Min originalpoäng var just att det hela inte är svartvitt och att det exemeplvis är rätt mycket grått mellan att vara köpt och att få information i utbyte mot en tids tystnad. Jag är själv vad man skulle kunna kalla för köpt av ett vindsurfingföretag och jag tror nog kameratillverkare funkar likadant. Om en person får ett "förtroende" och får info innan allmänheten och sedan avslöjar hemligheten så kommer nämnda person inte att få sådan förhandsinfo igen. I praktiken är vi alla utelämnade till att vänta till release eller spekulera i diverse rykten. Om Dpreview istället för att få förhandsinfo som de lovar att inte släppa förrän Canon säger OK skulle välja att bedriva någon sorts undersökande journalistik efter nya modeller och annat så hamnar det de skriver troligen rätt nära den allmäna ryktesspridingen i alla fall, dvs vi köpare har inte vunnit så mycket.

Sedan håller som sagt även jag med Per Krook och kan önska att tex Phil Askey (DP rev) skall "ställa på" tillverkarna mer. Jag är dock inte så naiv att jag tror att Canon m fl helt plötsligt kommer börja avslöja sina releaseplaner ett par år framåt, oavsett vad vi kunder vill.

Nu har jag läst alla inläggen och konstaterar att jag och TH jobbar från samma grund. Dvs vi sitter båda i en situation där vi inte riktigt kan säga det vi vill för att våra finansiärer inte vill det.
Det tycks mig som du Th har accepterat tingens ordning och försöker gilla läget.

Det gör inte jag; kanske för att jag varit en fri journalist och vet hur det känns när jag kunde skriva vad jag vill utan att behöva ta hänsyn till hur andra reagerade. Jag kunde berätta om det som hände. Ibland blev politiker, tjänstemän, företagare och privatpersoner förbannade på mig, men gud vad skönt det var. Att vara fri.
Längst inne tror jag att Phil Askley känner likadant. Jag tror faktiskt som någon skrev att han har tillräckligt stor makt för att göra sig fri, men han kanske inte har insett det ännnu. Vi kan bara hoppas.
 
Hur lång tid brukar det ta innan de nya produkterna finns i handeln? Ska nämligen sälja min nuvarande kamera och vill inte vara utan för länge. Vad tror ni den kan komma kosta. Inte mera än 15 000?
 
Förstår inte riktigt den hetsiga diskussionen kring dpreview, det är väl tämligen solklart att det inte är någon källa för rykten och inofficiella nyheter, utan nyheter är alltid pressreleaser. Kringsnack får man hitta på forumen.

Recensionerna är fantastiskt utförliga och pålitliga i sitt kritiska förhållningssätt, men de är ju inte särskilt snabba heller. När kom de med en recension före t ex svensk fackpress, trots de senares pressläggning? Om de får tidiga ex får de ju aldrig göra ett riktigt test utan bara previews. Det mesta är faktiskt previews.

Ta 5D:an, dpreviews recension kom i november, Cyberphoto recenserade redan i september. Man kan ju inte jämföra klassen på recension, men det är ändå talande.

Vad har ni egentligen för förväntningar på dpreview? Inte är det någon bibel inte, det största värdet är ju de fåtaliga recensionerna om man har tid att vänta. Alla hetsputtar här på Fotosidan sitter väl och väntar på nästa modell när väl Phil och gänget klämmer fram en recension.
 
hornavan skrev:
Nu har jag läst alla inläggen och konstaterar att jag och TH jobbar från samma grund. Dvs vi sitter båda i en situation där vi inte riktigt kan säga det vi vill för att våra finansiärer inte vill det.
Det tycks mig som du Th har accepterat tingens ordning och försöker gilla läget.

Det gör inte jag; kanske för att jag varit en fri journalist och vet hur det känns när jag kunde skriva vad jag vill utan att behöva ta hänsyn till hur andra reagerade. Jag kunde berätta om det som hände. Ibland blev politiker, tjänstemän, företagare och privatpersoner förbannade på mig, men gud vad skönt det var. Att vara fri.
Längst inne tror jag att Phil Askley känner likadant. Jag tror faktiskt som någon skrev att han har tillräckligt stor makt för att göra sig fri, men han kanske inte har insett det ännnu. Vi kan bara hoppas.

Vi är nog inte så långt ifrån varandra egentligen, Johan. Om vi skall hålla oss kvar i detta ämne så finns en fråga till att ta upp. Ponera att Phil Askey verlkligen vill påverka tillverkarna. Då har han i princip två val - han inriktar sin site mot mer journalistisk/kritisk gransking och försöker påverka den vägen eller så använder han kontakter direkt in mot företagen och tjatar på dem "inåt" så att säga.

När det gäller mitt engagemang inom vindsurfingen så har jag nu, när jag "är associerad" med ett företag (världens största tillverkare - skulle kunna liknas vid Canon (fast vindsurfingbranchen är mikroskopisk jämfört med foto förståss)), vissa möjligheter att faktiskt påverka utbud och även en del andra beslut. I alla fall vet jag att de lyssnar och de vet att jag har bra känsla för den så kallade marknaden.
 
hornavan skrev:
Det är fantastiskt att läsa ovanstående inlägg. Författaren tycks mena att det är bättre med censur än frihet för oss att få veta så snabbt som möjligt att Canon(tex)har en nyhet på gång.
Johan, nästa gång du vill föra en diskussion, läs då vad andra skriver och projecera inte dina egna tolkningar av vad de tycker och tror. De flesta i forumet klarar alldeles utmärkt att stå för sina egna åsikter. Och nej, det är inte vad jag sa. Det jag säger står svart på vitt i min föregående post.

För att förtydliga lite så väljer jag att citera dig här.

hornavan skrev:

Det vore kul om du läste inläggen innan du besvarar dem!
Jag har förklarat gång på gång vad jag menar. Läs igenom tråden så kanske du förstår.
 
hornavan skrev:
Det vore kul om du läste inläggen innan du besvarar dem!
Jag har förklarat gång på gång vad jag menar. Läs igenom tråden så kanske du förstår.

För att du skall slippa öda tid så är det så att det finns ekonomiska och andra påtryckningar från tillverkarna mot dpreview.

Du får inte leka i vår sandlåda om du inte följer våra regler.

Vi kommer inte att leka med dig(köpa annonser)för att du är dum.( skriver skit eller avslöjar hemlisar)

För övrig anser jag att Per Krook är en klok karl.
Han skriver det jag menar på ett bättre sätt än jag själv kan göra. Hurra!

Jag tycker att dpreview är en bra sida!

Phil får nya kameror innan dom släpps officiellt, för att hinna testa dom och få klart en "Preview" till den dagen dom släpper nyheten officiellt!
Detta är ju naturligtvis en tillgång för dpreview, då det inte är så många andra som har den möjligheten.
Förutsättningen är förstås att han kniper käft, och inte läcker hemligheter.

Om det är rykten man vill läsa, så går det utmärkt att göra i respektive forum, där dom garanterat inte är köpta, eller håller på några rykten!

Och vad gäller framsidans nyheter så är det ju bara en samling av dom senaste aktuella nyheterna från en massa olika tillverkare, för att man som ngn. nämnde, ska slippa surfa runt själv och hitta alla olika nyheter, detta är något som han säkert inte får betalt för heller!

Sen, varför dpreview är så bra, det är ju mest för dom utförliga testerna, där får man den tydligaste bilden av kamerornas prestationer på nätet!

Mvh/M
 
buddy_poor skrev:
Hoppas nästa modell har 1.3x brännviddsförlängning, det verkar väl vettigt eller hur!

Jaa, jag hoppas innerligt det i a f!

För dom lär ju trycka in mer pixlar i nästa kamera, och om det blir 1.6x så innebär det nog mer brus, då skulle det ju passa perfekt med 1.3x och hålla ner bruset trots 10+ Mp!

Lågt brus är viktigare tycker jag, som helst fotar utan blixt.

Men jag önskedrömmer säkert bara! :)
 
Re: Re: Prissänkning på Canon 20D; ny modell på väg

Anders.Student skrev:
Så vad hände med prissänkningarna?

Bla Scandinavian och Swefo har kampanj på 20D + kit just nu. Det finns säkert andra också. Handlarna är ju fria att själva sätta priset även när tillverkaren sänker priset.
 
Kan prissänkningen bero på att chash-back har gått ut och p.g.a. leveransproblem lockar man med en ny morot?

Nog var det i denna tråd jag läste om tron att Canon har målat in sig i ett hörn. Låter främmande när det gäller företag av denna kaliber. Kan det istället vara en mätning Canon genomför för att på ett kontrollerat sätt tillfredställa marknadens behov och 5D är ett av instrumenten i mätningen?
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.