Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Prissänkning på Canon 20D; ny modell på väg

Produkter
(logga in för att koppla)
Tony Svensson kom med ett förslag på ett kamerahus som jag tror hade passat in på mångas önskemål. Vem vet det är kanske något liknande som är på gång.

Detta är hans egna ord.

Det bästa för alla suktande djur/fågelfotografer hade ändå varit om de kommit med en 10 Mpix vädertätad kamera med 1,6 crop och f8-kompatibel autofokus. Dessa specar är ju möjliga sen länge och skulle garanterat bli Canons största bästsäljare någonsin. JAG FATTAR INTE ATT DEN INTE KOMMIT TIDIGARE! (18 lök bör priset bli)
 
En sak man kan hoppas på i en eventuellt ny canon modell är att man kopierar nikons Auto-ISO funktion. Det är ju faktiskt mer förvånande att man inte implementerat den funktionen tidigare, där tar man ju fakriskt vara på digitalteknikens möjligheter. Givetvis vora även bildstabelisering i huset en önskan, men det ska nog mycket till för att Canon ska byta linje där och överge IS objektiven.
 
När Canon D60 kom satt man och dräglade vid åsynen. Sedan kom 10D och därefter 300D som spöade D60. Så kom 350D som piskar dessa. Canon 20D är ju prestandamässigt en bra kamera för rimliga pengar
Canon kommer säkert med något som skall matcha Nikon D200 både prestanda och prismässigt...det har dom gjort för.

Så här kommer det att hålla på hela tiden.
 
cihlin skrev:
En sak man kan hoppas på i en eventuellt ny canon modell är att man kopierar nikons Auto-ISO funktion. Det är ju faktiskt mer förvånande att man inte implementerat den funktionen tidigare, där tar man ju fakriskt vara på digitalteknikens möjligheter. Givetvis vora även bildstabelisering i huset en önskan, men det ska nog mycket till för att Canon ska byta linje där och överge IS objektiven.

Hade inte varit dumt om Canon kommer med IS i kameran.
Tänk att sedan kunna köpa ett begagnat Canon 500/4 IS utan att bli ruinerad.
 
cihlin skrev:
En sak man kan hoppas på i en eventuellt ny canon modell är att man kopierar nikons Auto-ISO funktion. Det är ju faktiskt mer förvånande att man inte implementerat den funktionen tidigare, där tar man ju fakriskt vara på digitalteknikens möjligheter. Givetvis vora även bildstabelisering i huset en önskan, men det ska nog mycket till för att Canon ska byta linje där och överge IS objektiven.

Hej

Får mig att tänka lite på Nikon föritiden när man inte hade af-motor i objektiven utan i huset (har de fortfarande), att driva ett 20mm är ju inte samma som att driva ett 600mm, och långsamt gick det.

Jag kan tänka mig om man hade IS i huset, så blir det inte så optimalt som att ha en anpassad IS modul till olika objektiv. Is modulen är nog rätt mycket större och anpassad tex i ett 600mm IS än tex till ett EF-S 17-85/4-5,6 IS USM.

Går kanske att kombinera IS i huset och ett objektiv med IS???

Bara tankar, har ingen aning alls!


Hälsningar

Omar Brännström
 
Omar skrev:
Går kanske att kombinera IS i huset och ett objektiv med IS???

Det borde väl i alla fall gå att konstruera ett IS för husen som känner av om det sitter IS-objektiv på? Och i så fall stänga av funktionen i huset om de stör varandra?

(Fick man drömma lite, så skulle man önska sig IS i såväl hus som objektiv... som dessutom samarbetade och gav möjlighet att handhålla totalt 5-6 steg längre...)
 
Önskvärt är en optisk bildstabilisering, d v s att den stabiliserade bilden används i sökaren och till fokuseringssystemet.

Detta kan uppnås på två sätt som jag ser det.

- En sensor som hoppar omkring mottakt med skakningarna på det viset som Konicaminolta löst det, samt att använda en elektronisk sökare och fokuseringsssytemet jobbar med den från sensorn avlästa bilden.

- Med optik som stabiliserar bilden. Jag skulle gärna se detta som antingen inbyggd i kamerahuset, eller som en tillägsmodul, ungefär som en telekonverter. Optiskt bör den vara förstklassig och inte stjäla ljus.
 
Dey känns som jag gått in i en kyrka och påstått att bibeln är falsk(vilket jag faktiskt också tror). Ni måste verkligen älska dpreview och andra sajter med liknande innehåll.

Låt mig bara försöka förklara att jag menar att dessa sajter visst har ett värde och deras tester har också ett(diskutabelt) värde. Pressreleaserna har också ett värde, men de verkliga nyheterna hittar ni aldrig på dessa sidor.
När nyheten om Canon 5D började läcka ut på internet så inte var det via Dpreview och Steves, trots att jag håller en femma på att de visste långt innan.

Jag har insett at det finns profesionella missförståare på Fs och jag måste lära mig att det faktiskt är så.
 
Själv tror jag inte på mer än en #N# uppgradering !

Dvs, större lcd skärm plus picture styles som 1DMKIIn.

Men vi får väl snart se vad som kommer.
 


Jag har insett at det finns profesionella missförståare på Fs och jag måste lära mig att det faktiskt är så.
[/QUOTE]

mEN..
Jag skulle tro att de som får förhandsinformation, som ovan nämnda, måste skriva på ett nda. Sen sprids det rykten via diverse forum. Dpreviews tester är ju så löjligt detaljerade att det är nästan omöjligt att fuska för dom. Varför de nu skulle vilja göra det. Sanningen är väl snarare att de flesta kameror idag är väldigt bra och att hitta skillnaden är väldigt svårt.
Sen är ju tekniken i sig begränsad på, ungefär, samma nivå för olika tillvrkare.
Men att tro på någon sorts "mognad" inom den digitala fotografin tror jag inte på(även om jag skulle vilja).
 
Canon kommer säkert att snart släppa en kamera som dammar till Nikon D200. När Nikon har varit "herre på täppan" inom något segment så har canon svarat inom någon till några månader. D70 fick inte vara "bäst" i lågpris-dSLR-segmentet lång tid innan 350D kom, och det tog inte många dagar efter det att D2x släppts innan 1DsMkII kom.

Jag väntar med spänning på vad som Canon ska komma med.

/ep
 
hornavan skrev:
När nyheten om Canon 5D började läcka ut på internet så inte var det via Dpreview och Steves, trots att jag håller en femma på att de visste långt innan.
Det brukar finnas några olika skäl att vissa stora nyheter aldrig skrivs på liknade sidor. Ett av skälen är NDA. Och att bryta mot dessa mot dessa kan resultera i en hel del olika saker. Bland annat lär nog efterföljande modeller utebli helt för testning och då upphör hela iden med en site att testa kameror om de inte får några kameror att testa. Men NDA utnyttjas ju ofta för att reviewers ska hinna testa sakerna och få ut en vettig artikel någorlunda nära inpå tillverkarens lansering.

Men för varje "rykte" som är sant, så uppkommer det också väldigt många falska rykten, varför det oftast är bättre att vänta på någon form av solid information än att bara skriva om alla rykten som finns. Däremot undrar jag varför folk alltid ska ha så himla bråttom med att få reda på allting. Varför inte bara vänta på en riktig test efter att tillverkare har släppt den nya kameran officiellt. Det är iaf inte någon som kan köpa den innan det.

Det blir lite som "pojken som skrek varg" annars.
 
Senast ändrad:
Med risk för att bli verbalt och digitalt misshandlad dristar jag mig att tycka att Johan har en klar poäng i sin syn på dpreview m fl.

Självklart förstår både Johan och jag hur verkligheten ser ut. Nyhetsmedier vill vara först med nyheter och tester av nya produkter. Enda sättet att vara med på banan är att samarbeta med leverantören, skriva på ett non-disclosure agreement och få testa produkter före officiell lansering. Visst, så ser det ut. Det innebär inte att det är en önskvärd situation. Och journalistik är det ju inte fråga om - och det har väl ingen påstått heller.

Önskvärt hade, i mina ögon, varit oberoende och kritiskt granskande medier som stod på läsarnas och konsumenternas sida. Medier som undersökt de rykten som florerar och givit sin syn på vilka som det ligger någon sanning i. Självklart har det ett värde för konsumenten att veta när nya modeller kommer - lika självklart vill tillverkarna bestämma när detta skall bli allmänt känt. Försäljningen av en gammal modell sjunker ofta markant när nyheten blir känd, och enda gången tillverkaren vill få ut en sådan nyhet tidigt är om konsumenterna riskerar köpa från en konkurrent. D200 torde vara ett bra exempel, där trogna Nikonkunder började tröttna på att vänta och funderade på att byta märke. Många av dem väntar för övrigt fortfarande.

Dpreview har vid något tillfälle t o m beklagat sig över att en nyhet läckt ut och att de varit bakbundna fram till mässan. (Tyvärr hittade jag inte artikeln nu, men jag har för mig att detta inträffade i samband med lanseringen av 350D förra året.)

Vad är egentligen mediernas roll? Ta Kamera & Bilds testblogg om D200 som exempel. (Jag tycker att det är en utmärkt tidning och jag är prenumerant. Jag använder bara ett aktuellt exempel.) Vad är mediernas roll vad gäller den upptäckta bandningsproblematiken? Är det:

1. Att varna konsumenterna för att det finns ett fel, som Nikon ännu inte upptäckt, hittat en lösning på, åtgärdat och officiellt kommenterat? Att eventuellt uppmana köparna att avvakta tills Nikon är klara med detta, eller åtminstone talat om hur många ex som är drabbade?

2. Att utgå från att det är ett mindre fel som snart blir åtgärdat, som förmodligen bara finns på en mindre serie kameror och som inte kommer att påverka de tusentals köparna av en i övrigt fantastisk kamera?

Jag vet att testbloggen har diskuterats i en separat tråd, men jag tycker att den har stor relevans i en diskussion av det här slaget som handlar om oberoende gentemot leverantörerna. Är man inte oberoende - och hävdar sitt oberoende - så riskerar man att bli en del av marknadsföringsapparaten, och då riskerar man sin trovärdighet och i förlängningen sina läsare.

Och nej, jag är inte naiv nog att tro att vi kan uppnå dessa ideal till 100%, men jag tycker att det är oroväckande att man resignerar helt och snarast raljerar över dessa ideal.

Så, nu kan ni börja med personangreppen!
;-)
 
Big Brother samhället råder

Damocles skrev:
Det brukar finnas några olika skäl att vissa stora nyheter aldrig skrivs på liknade sidor. Ett av skälen är NDA. Och att bryta mot dessa mot dessa kan resultera i en hel del olika saker. Bland annat lär nog efterföljande modeller utebli helt för testning och då upphör hela iden med en site att testa kameror om de inte får några kameror att testa. Men NDA utnyttjas ju ofta för att reviewers ska hinna testa sakerna och få ut en vettig artikel någorlunda nära inpå tillverkarens lansering.

Men för varje "rykte" som är sant, så uppkommer det också väldigt många falska rykten, varför det oftast är bättre att vänta på någon form av solid information än att bara skriva om alla rykten som finns. Däremot undrar jag varför folk alltid ska ha så himla bråttom med att få reda på allting. Varför inte bara vänta på en riktig test efter att tillverkare har släppt den nya kameran officiellt. Det är iaf inte någon som kan köpa den innan det.

Det blir lite som "pojken som skrek varg" annars.

Det är fantastiskt att läsa ovanstående inlägg. Författaren tycks mena att det är bättre med censur än frihet för oss att få veta så snabbt som möjligt att Canon(tex)har en nyhet på gång.

De enda som tjänar på kontrollerad publicering är tillverkarna och sajterna som accepterar deras regler.

Och nu är vi åter till början av mitt så utskällda inlägg; Dpreview håller käft därför att de är beroende av Canons (tex) annonsering och därför är de köpta av Canon. Canon lovar att annonsera om Dpreview håller sig till de relger som Canon sätter upp. Om Dpreview går över skaklarna och gör något som skulle gynna konsumenterna men kanske inte Canon så dras annonseringen in.
När det via Internet läckte ut att Canon hade 5D på G så ändrade jag mig. Istället för att köpa en 20D eller en beggad 1DsII så beslöt jag mig för att invänta den nya kameran.
Det var mycket bra för mig som konsument.
Säkert mindre bra för Canon som hade kunna få sälja både en 20D och en 5D så småningom.
Om inte någon läckt nyheten .
Det är i vaje fall inte ett sådant big brother-samhälle jag eftersträvar.
 
Funderar på hur viktigt det är att veta innan leverantören har pressenterat en nyhet att det är en den nyheten som ska pressenteras. Alltså att använda rykten som som fakta inför olika beslut.

Scenario 1:
En ny kamera behöver anskaffas och ryktet säger att det kommer en ny med superduperpresstanda till inget pris alls. Basserat på beslutet avstår jag från att köpa den kameran jag idag kan köpa. Så fort den nya kameran pressenteras ställe jag mig i en kö för att få den innan jag ens har tittat på den. Den är ju bra sa ryktet som stämde. Förtvivlat skriver kag inlägg i olika forum och undrar om andras köplats, vad de btalar och om leveranser. Efter några månader dyker kameran upp och den är en besvikelse.

Scenario 2:
En ny kamera behöver anskaffas och ryktet säger att det kommer en ny superduperpresstandakamera till inget pris alls. Basserat på beslutet avstår jag från att köpa den kameran jag idag kan köpa. Ingen kamera kommer ut, ryktet kan vara sant, men tillverkaren valde att inte lansera kameran eller så var ryktet falskt. I olika forum ondgör jag mig över ryktesspridarna som förpeatar tillvaron. Behov av ny kamera kvarstår och jag vill köpa en liknande jag redan har eftersom den nya inte kom. Det är nu efterfrågan på den kameran beroende på att marknaden väntade in rykteskameran som inte kom. Jag får leveranstider som är lång. Jag ondgör mig även över detta i olika forum.

Scanrio 3:
En ny kamera behöver anskaffas och ryktet säger att det kommer en ny superduperpresstandakamera till inget pris alls. Jag köper den kameran som finns tillgänglig och börjar fotografera direkt och tjänar stora pengar på bilderna.
 
debattens vågor

Det är kul att se hur debatten svänger fram och tillbaka. När jag skrev att 20D skall bli billigare och att det kan vara ett tecken på en ny modell, då undrade alla över denna nya modell och spekulerade.

När jag sedan gav mig på Dpreview i samma (min) tråd då blev det attack från alla håll.

Plötsligt var intresset för en ny kamera som bortblåst.

Ni får gärna fortsätta skälla på mig. Jag tål det.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.