Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Prisras på 40D?

Produkter
(logga in för att koppla)
Om det är försent eller ej när man kan se bilden på displayen beror ju helt på vad man fotograferar.

Om du har en 40D så kanske det är det. Det är ju en lillebror till 1D Mk III, som är en actionkamera så gott som Canon förmår för närvarande. Men om du använder en 5D prioriterar du ju motiv gjutna i betong, eller lika stillastående, i alla fall, och då finns det förmodligen kvar några sekunder senare också.

Okej, retas lite bara, men principen torde väl vara klar?
 
Jag tror uppriktigt sagt att många som har en 40D inte förstår hur den och skärpan i LCDn fungerar!

Skärpan på en bild från en digital systemkamera är aldrig färdigskärpt i kameran och behöver alltid efterbehandlas i datorn för bästa resultat. Detta är första läxan man får lära sej när man går från en digitalkompaktkamera till en dslr.

Skärpan på bilden i LCDn beror på använd bildstils skärpeinställning och denna går utmärkt att ställa upp till max och jag kan lova att skärpan blir klockren på bilden vid förtitt.

Använder man standardinställningarna så är bilden "mjuk" OAVSETT på vilken skärm man granskar den.
 
Innan Nikon kom med sina nya kameror så dög Canons lcd displayer utmärkt, inga klagomål hördes på Canons 1Dmk3's display när den släpptes strax innan Nikons kameror, tvärt om, en grym 3" display, nu är det plötsligt bara skit och helt oanvändbart...lustigt :)

/kent
 
Bokeh skrev:
Innan Nikon kom med sina nya kameror så dög Canons lcd displayer utmärkt, inga klagomål hördes på Canons 1Dmk3's display när den släpptes strax innan Nikons kameror, tvärt om, en grym 3" display, nu är det plötsligt bara skit och helt oanvändbart...lustigt :)

/kent
Håller med. Jag gillar skärmen på min Mark III. Jag fick dock möjligheten att kolla in skärmen på en Sony Alfa 700. Den var grymt skarp. Tveksamt dock hur mycket egentlig nytta man har av den skillnaden i skärpa.
 
En halv pudel :) , men inte mer

elbe skrev:
Jag tror uppriktigt sagt att många som har en 40D inte förstår hur den och skärpan i LCDn fungerar!

Det där kan tyvärr delvis stämma in på mig även om jag naturligtvis känner till att bilden måste skärpas någonstans, i kameran eller i datorn.
Jag har nog inte riktigt tänkt på vad jag kan förvänta mig att se i displayen.
 
Re: En halv pudel :) , men inte mer

Enicar skrev:
Det där kan tyvärr delvis stämma in på mig även om jag naturligtvis känner till att bilden måste skärpas någonstans, i kameran eller i datorn.
Jag har nog inte riktigt tänkt på vad jag kan förvänta mig att se i displayen.

Kör du jpg kan du med fördel ställa in bilden så nära slutresultatet du vill ha den med hjälp av bildstilarna i kameran. Välj lämplig skärpa, kontrast,färgmättnad och färgton. Du har även nytta brusreducering vid höga iso men då kan du ta bara 6 bilder i serie. Högdagerprioritet vid svåra ljusförhållanden kan vara användbart oxå. Välj oxå iso efter omständigheterna.

Kör du raw kan du med fördel köra på den neutrala bildstilen, max uppskärpt för förgranskning på LCDn. Nollställ brusreduceringen och högdagerprioritet och välj iso400 eller auto-iso som grundinställning. Inget av de du ställer in mer än isot följer med kameran in i någon annan rå-konverterare än Canons DPP och ZoomBrowser. I DPP och ZoomBrowser kan du lägga till eller justera alla intällningar du kan göra i kameran. DPP är lite mer avancerat än ZoomBrowser.

Brusreducering vid långa exponeringstider kan de med fördel alltid ha påslagen oavsett jpg eller raw för den brusreduceringen är det bara kameran som kan utföra.

/Leif
 
paul innergård skrev:
Håller med. Jag gillar skärmen på min Mark III. Jag fick dock möjligheten att kolla in skärmen på en Sony Alfa 700. Den var grymt skarp. Tveksamt dock hur mycket egentlig nytta man har av den skillnaden i skärpa.

Jag har D300, och visst skärmen är mycket bra, men inte vet jag om jag har så mycket mer nytta utav den bara för att den har högre upplösning än skärmen på min tidigare D200, största nyttan har man nog av att den är större, jag skulle inte byta kamera för upplösningens skull i allafall, men vist är den bra, snyggare bild blir det ju helt klart, men Canon kommer väl med liknande skärmar på sina kommande modeller, annars blir jag förvånad..

/kent
 
Bokeh skrev:
Jag har D300, och visst skärmen är mycket bra, men inte vet jag om jag har så mycket mer nytta utav den bara för att den har högre upplösning än skärmen på min tidigare D200, största nyttan har man nog av att den är större, jag skulle inte byta kamera för upplösningens skull i allafall, men vist är den bra, snyggare bild blir det ju helt klart, men Canon kommer väl med liknande skärmar på sina kommande modeller, annars blir jag förvånad..

/kent
Ja huvaligen, blir dyrt att upgradera för typ, 30 000 när de nya skärmarna börjar dyka upp.
 
paul innergård skrev:
Ja huvaligen, blir dyrt att upgradera för typ, 30 000 när de nya skärmarna börjar dyka upp.

Ja, nu kommer ju 50D med högupplöst skärm, så där var svaret på prisdumpningen. Lustigt att ingen kommenterat det??
 
Leo S skrev:
Ja, nu kommer ju 50D med högupplöst skärm, så där var svaret på prisdumpningen. Lustigt att ingen kommenterat det??
Tja, med tanke på dagens datum så..

[Edit]Äsch... för sen som vanligt. Nån annan hann före medan jag skrev[/Edit]
 
Senast ändrad:
Dagens räkneexempel:

Köp ett 40D kit från din tyska favoritshop (exempelvis Pixxass för 1189 Euro). Betala 25 Euro i frakt. Sälj kitobjektivet för ca 3500kr (normalpris just nu). Dra sedan av 1870 i cashback. Detta ger följande nettopris på en 40D: (1189+25)*9,35-3500-1870=BILLIGT. Till detta kommer den kostnad din bank tar för transaktionen. Visst är D300 något bättre på vissa områden men för den löjligt stora mellanskillnaden man ju köpa ett 17-55 2,8 IS.
 
Autowinder skrev:
Dagens räkneexempel:

Köp ett 40D kit från din tyska favoritshop (exempelvis Pixxass för 1189 Euro). Betala 25 Euro i frakt. Sälj kitobjektivet för ca 3500kr (normalpris just nu). Dra sedan av 1870 i cashback. Detta ger följande nettopris på en 40D: (1189+25)*9,35-3500-1870=BILLIGT. Till detta kommer den kostnad din bank tar för transaktionen. Visst är D300 något bättre på vissa områden men för den löjligt stora mellanskillnaden man ju köpa ett 17-55 2,8 IS.

Cashback för 40D är väl 1400 SEK?

1870 SEK får man tillbaka på 5D.

Såg att Elgiganten säljer 40D hus för 9490 kr, med 1400 kr cashback så får man alltså ett 40D hus för 8090 kr! Inte för att jag rekommenderar någon att köpa sin kamera hos Elgiganten, men det är det ett jäkligt bra pris.

/daniel
 
Med Kit menas 40D plus 17-85 IS. Menar du att man kan få en 40D för 4000kr? Kitobjektivet ger 470kr extra i cashback.
 
Nej, normalt inte. Det kan vara så att butiken har så stor försäljning till Sverige att den måste debitera svensk moms -- men då slipper du å andra sidan brittisk moms. Det skulle innebära att produkten blir ungefär 6 procent dyrare.
 
Köper man inom EU betalar man den moms som gäller där varan säljs. I Storbritannien är den 19%.

Undantaget är firmor som regelmässigt skickar större mängder med varor till ett annat EU-land. De kan bli tvungna att ta ut den moms som gäller i mottagarlandet.

Ett pund kostar nu futtiga 12 kronor, ungefär, ser jag hos Nordea.
 
Är det Europagaranti på Canons hus?

Dvs, kan jag med gott samvete inhandla valfri modell från Tyskland eller UK, och sedan åberopa garanti hos svenska Canon vid ev problem? Jag behöver alltså inte skicka tillbaka kameran där jag köpte den?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.