Annons

Prisras på 40D?

Produkter
(logga in för att koppla)
Kom bara ihåg att stänga av "Brusreducering för höga ISO" och "Högdagerprioritet" när du använder bara raw. Sen är det bra att välja den neutrala bildstilen med uppställd skärpa för att få en bättre bild att förgranska på LCD-skärmen.
 
Photocon skrev:
Håller reservationslöst med. I övrigt en riktigt bra kamera. LCD-n är ett skämt när man zoomar in för att betrakta en bild. Svårt att avgöra om en bild är skarp eller inte. Har faktiskt tagit om bilder som sett f-n ut på LCD-n. När man laddat in bilderna på datorn ser man att de faktiskt är skarpa. Zoomar numera aldrig in helt (lämnar de 2-3 sista knapptrycken).

Upplösningen räcker inte för 3", möjligen för 2.5"!

Lennart
Hehe, joo men om man kan sin (LCD) historia är det inte Canons LCD'er som är dåliga utan Sony som lyckats göra så sanslöst fina displayer det senaste året. Canon har inte hunnit implementera dem. (Canon använder Sonys LCD paneler). För två år sedan var det absolut INGEN som klagade på usla LCD displayer, tvärtom.
Nu vet vi 'bättre' och kan konstatera att vi vill ha ca. 1Mpix på en 3" skärm eftersom det går att göra.
 
Linmajon skrev:
Hehe, joo men om man kan sin (LCD) historia är det inte Canons LCD'er som är dåliga utan Sony som lyckats göra så sanslöst fina displayer det senaste året. Canon har inte hunnit implementera dem. (Canon använder Sonys LCD paneler). För två år sedan var det absolut INGEN som klagade på usla LCD displayer, tvärtom.
Nu vet vi 'bättre' och kan konstatera att vi vill ha ca. 1Mpix på en 3" skärm eftersom det går att göra.

Nja nog var det väl lite kritik redan på displayen på 5D. Färgerna på den är väl inte helt underbara
 
Är det någon skillnad på skärmen på 40D kontra Mark III. Personligen upplever jag skärmen på Mark III som väldigt tydlig och bra. Troligtvis var skärmen på min D200 något skarpare men tycker det till viss del kompenseras av storleken på Mark III skärm.
 
elbe skrev:
Du gör det bättre själv.
Det är jag inte så säker på. Du har nog en högre uppfattning om min förmåga än vad jag har. :)

Brusreduceringen vid höga ISO kanske är bra att koppla bort (men jag har inte riktigt satt mig in i hur den fungerar än), men högdagerprioritet är en finess som jag tror är mycket användbar när man inte har gott om tid att mäta ljus eller studera histogram i realtid.
 
PMD skrev:
Det är jag inte så säker på. Du har nog en högre uppfattning om min förmåga än vad jag har. :)

Brusreduceringen vid höga ISO kanske är bra att koppla bort (men jag har inte riktigt satt mig in i hur den fungerar än), men högdagerprioritet är en finess som jag tror är mycket användbar när man inte har gott om tid att mäta ljus eller studera histogram i realtid.

Dessa två lägen är bara till för jpg-fotografen eller om du kör raw och använder DPP.

Högdagerprioritet tvingar dej eg bara till "iso2oo". Eg iso100 underexponerat ett steg som lyfts tillbaka med en annan kurva i toppen. Om du inte använder DPP är det bättre att köra raw och äkta iso200 och backa tillbaka exponeringen i toppen i vilken annan rå-konverterare som helst som har möjlighet till "higlight recovery".

Jag tror inte någon annan rå-konverterare än DPP kännar av dessa inställningar.

Mikael Risedal har rett ut det här i någon 40D-tråd i höstas om jag inte minns fel.

/Leif
 
paul innergård skrev:
Är det någon skillnad på skärmen på 40D kontra Mark III. Personligen upplever jag skärmen på Mark III som väldigt tydlig och bra. Troligtvis var skärmen på min D200 något skarpare men tycker det till viss del kompenseras av storleken på Mark III skärm.

Misstänker att det är samma skärm.

Om du skjuter bara raw så kan du med fördel använda "Picture Styles" i kameran för att optimera förtitten på LCD-skärmen genom att justera någon av de stilar som finns eller skapa en egen. Tycker du förtitten är för mjuk så öka stilens skärpa o.s.v. Inställningarna påverkar inte rå-filen och använder du DPP kan de justeras i efterhand. Andra rå-konverterare bryr sej inte om dessa inställningar.

Själv kör jag neutral på min 40D med ökad skärpa och kontrast och de ger ett utmärkt resultat på LCD-skärmen samtidigt som jag har full frihet med rå-filen.

Hur det fungerar för jpg mot DPP eller ZoomBrowser vet jag inte.

Chuck Westfall har skrivit om det här. Se under Picture Styles en bit ner på sidan.
http://www.digitaljournalist.org/issue0710/tech-tips.htmlhttp://www.digitaljournalist.org/issue0710/tech-tips.html

/Leif
 
Senast ändrad:
Dessvärre är det ju så att "picture styles" påverkar histogrammet i kameran, därför håller jag alla inställningar neutrala....på en 20D alltså, men troligen samma visa i 40D.
Men visst, den påverkar ju såklart inte råfilen.
 
Enicar skrev:
Nja nog var det väl lite kritik redan på displayen på 5D. Färgerna på den är väl inte helt underbara
Njae, men..spela roll? Jag har aldrig förstått varför det skulle vara så viktigt med stora, skarpa displayer på DSLR-kameror överhuvudtaget.
Åkej om kameran används som ett digitalt fotoalbum för att visa 'knäppta kort' för tjocka släkten, men för fotografen?
När bilden är tagen är det ändå försent att göra nåt. Bättre lägga krut och fokus på själva fotoögonblicket, lära sig grejorna ordentligt, vara noggrann med skärpa etc.etc. om man vill ha bra resultat. En vass LCD hjälper dig NOLL...i princip.
Det är 'trevligt' med en stor, skarp display. Knappast 'viktigt'.
 
Jag håller i princip med Mats. Att studera bilder på en kameras display är inget större nöje och att försöka avgöra deras kvalité i detalj är knappast meningsfullt. Det är bra mycket bättre att göra detta i lugn och ro framför datorn.

Däremot tycker jag det är trevligt med en stor display som tydligt visar menyval och inställningar. Det underlättar för mig som har risig medelålderssyn men ogillar att fota med glasögon på. Därför välkomnar jag 3" displayerna.


Nikon och Sony har ju visat att det går att ha skarpare displayer så självklart måste Canon följa efter.
 
Linmajon skrev:
Njae, men..spela roll? Jag har aldrig förstått varför det skulle vara så viktigt med stora, skarpa displayer på DSLR-kameror överhuvudtaget.
Åkej om kameran används som ett digitalt fotoalbum för att visa 'knäppta kort' för tjocka släkten, men för fotografen?
När bilden är tagen är det ändå försent att göra nåt. Bättre lägga krut och fokus på själva fotoögonblicket, lära sig grejorna ordentligt, vara noggrann med skärpa etc.etc. om man vill ha bra resultat. En vass LCD hjälper dig NOLL...i princip.
Det är 'trevligt' med en stor, skarp display. Knappast 'viktigt'.

Ja så tycker du.
Jag vet ju att det förekom kritik på t ex färger på displayen på 5D när den kom. Så några tyckte väl i alla fall att det skulle kännas bättre om LCD´n liknade verkligheten mer.
Själv skulle jag gilla lite bättre möjlighet att kolla skärpan på displayen på min 40D
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.