Annons

Prisras på 40D?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag hoppas verkligen inte att de stressar ut en 50D. 30D var ju inte en speciellt kul uppgradering av 20D.

Och jag tycker faktiskt 40D står sig bra mot D300. Och Sonyn är ju långsammare i seriebildstagningen så för mig är den inget alternativ.
 
Eeros skrev:
Ja, och jag hade gärna sett att 1Ds Mk3 gick under 10 000 kr p.g.a. dollarraset. Naturligtvis inklusive "kitobjektiven" 50/1.2L och 200/2L IS, samt 400/2.8L IS. Undrar hur länge man får vänta...

Med tanke på var dollarn är på väg så....

Nä jag tänkte just att om det hade varit dollarn som påverkade priset på 40D borde ju Tex 1D mk3 sjunkit lite grand också.
Men den har ju stått ganska still.

Sedan är det säkert så som Kent säger att Canon tar betalt i Yen.

En semiproffskamera för 9000:- lär ju ge Canon en ordentlig skjuts på marknaden.
 
Jag tyckte inte det var värt att uppgradera till 40D från 30D.

Men med tanke på dagspriset och cashbacken på 40D är det ju nästan värt att köpa den och sen komma på att man egentligen inte behöver den. ;-)
 
Jag uppdaterade min 40D för ca en vecka sedan och är skitnöjd med 40D. Jag bytte från 350D till 40D och det är stor skillnad. Jag sålde först min 350D för 3600kr sedan får man CashBack på 1400 innebär jag betalar bara 5000kr för en 40D.

Jag köpte utan batterigrepp, tyckte inte att jag behövde batterigrepp då 40D är ändå större än 40D och känns mer kraftigt.
 
Robin Gyllander skrev:
Hoppas de tätarn ordentligt och skrämmer upp den i 8 fps.
Man undrar ju vad du skall göra med 12-16mpixel och 8bps i spöregn?

Du kan ju glömma att Canon sparkar upp 5D:s efterföljare till 1Dmk3-nivå, då skjuter de ju sig själva ordentligt i foten (om det nu inte blir en kombinerad efterföljare men då snackar vi ju en annan prislapp...)
 
MSLink skrev:
...40D är ändå större än 40D...
Intressant matematik.

5D ligger ju som en 1Ds light i programmet. Om den pixlar in på en nivå som ligger över 1D Mark III lär inte spela någon roll. Det gör ju till och med 450D redan.

Alltså kan man räkna ut med det som är högst när man plockar jordgubbar att nästa 5D kommer att placeras antingen lagom långt under 1Ds Mark III, eller under den då kanske ännu inte presenterade 1Ds Mark IV. I samma stil som dagens 40D är placerad lagom långt under 1D Mark III, då 40D ligger längs "fotografera fort"-grenen på trädet, inte "räkna pixlar"-grenen.
 
foki skrev:
Jag måste fråga dig vad du menar med detta uttalande.. Menar du att 40d själva kamerahus ser omodernt ut i jämförelse med a700 och d300? Isåfall så kan jag hålla med dig en aning, men om du menar att det är någon betydande skillnad i bildkvalité, då är du ganska fel ute. (IMO)

Jag pratar om Canons urusla LCD-skärmar.

/Daniel
 
dsa1979 skrev:
Jag pratar om Canons urusla LCD-skärmar.

/Daniel

Håller reservationslöst med. I övrigt en riktigt bra kamera. LCD-n är ett skämt när man zoomar in för att betrakta en bild. Svårt att avgöra om en bild är skarp eller inte. Har faktiskt tagit om bilder som sett f-n ut på LCD-n. När man laddat in bilderna på datorn ser man att de faktiskt är skarpa. Zoomar numera aldrig in helt (lämnar de 2-3 sista knapptrycken).

Upplösningen räcker inte för 3", möjligen för 2.5"!

Lennart
 
Anders Persson: Tur att jag inte är Einstein.

Det har hände mig att jag var missnöjd med bilderna när jag kollade LCD skärmen men sedan när jag överförde bilderna till datorn så blev jag jättenöjda. LCD visar inte samma som på en dator man kan inte lita på LCD. VGA skärm skulle sitta fint.
 
Photocon skrev:
Håller reservationslöst med. I övrigt en riktigt bra kamera. LCD-n är ett skämt när man zoomar in för att betrakta en bild. Svårt att avgöra om en bild är skarp eller inte. Har faktiskt tagit om bilder som sett f-n ut på LCD-n. När man laddat in bilderna på datorn ser man att de faktiskt är skarpa. Zoomar numera aldrig in helt (lämnar de 2-3 sista knapptrycken).

Upplösningen räcker inte för 3", möjligen för 2.5"!

Lennart

Precis såhär upplever jag det med min G9!

/Daniel
 
Photocon skrev:
Håller reservationslöst med. I övrigt en riktigt bra kamera. LCD-n är ett skämt när man zoomar in för att betrakta en bild. Svårt att avgöra om en bild är skarp eller inte. Har faktiskt tagit om bilder som sett f-n ut på LCD-n. När man laddat in bilderna på datorn ser man att de faktiskt är skarpa. Zoomar numera aldrig in helt (lämnar de 2-3 sista knapptrycken).

Upplösningen räcker inte för 3", möjligen för 2.5"!

Lennart

Och det beror inte på skärmen utan på att det är den lågupplösta jpg-bilden du tittar på vid eftergranskning och med den bilden hjälper knappast en 640*480-upplösning heller.

I LiveView så ser du däremot den riktiga bilden.
 
elbe skrev:
Och det beror inte på skärmen utan på att det är den lågupplösta jpg-bilden du tittar på vid eftergranskning och med den bilden hjälper knappast en 640*480-upplösning heller.

I LiveView så ser du däremot den riktiga bilden.
Detta är ett problem vid RAW då man ser den inbäddade jpeg, Vid L-jpeg är det bättre skärpa.
 
dsa1979 skrev:
Därför måste jag köra Jpeg L + RAW med G9, annars blir LCD-skärmen vid inzoomning helt pixlig.

/Daniel
Samma problem med mina mk3. Men jag har lärt mig hur det ser ut på skärmen när det är skarpt och man får lita på AF'en.
 
dsa1979 skrev:
Därför måste jag köra Jpeg L + RAW med G9, annars blir LCD-skärmen vid inzoomning helt pixlig.

/Daniel

På G9 använder jag skärmen som en sökare med histogram.

På 40D använder jag skärmen enbart i histogramläget när jag inte kör LiveView.

Fokuskontroll gör jag på min 22-tumsskärm med lite lägre pixeldensitet än skärmen på 40D/G9.
 
Stefan Sievola skrev:
Typiskt
Jag som köpte min för ca 3-4 veckor sedan för 10690. Hade man veta detta så hade man så klart väntat ett tag till. Men jag är supernöjd ändå.
För den som är ute efter kamera så är det ingen tvekan om att det är den bästa kameran för det priset IMO.

Dagens i lands problem....
 
Emil-G skrev:
Man undrar ju vad du skall göra med 12-16mpixel och 8bps i spöregn?

Du kan ju glömma att Canon sparkar upp 5D:s efterföljare till 1Dmk3-nivå, då skjuter de ju sig själva ordentligt i foten (om det nu inte blir en kombinerad efterföljare men då snackar vi ju en annan prislapp...)
Jag skulle vara skitnöjd med 6mp och 8fps mer begär jag inte. jo auto iso.
 
Bokeh skrev:
Vad jag vet så använder dom Yen i Japan där kamerorna kommer ifrån, och den valutan står väl sig stark ännu.

/kent

Nja...
Dollarn har fallit med 45% sedan toppnoteringen 2001. Under samma tid har Yenen fallit med 33%. Yenen har dock inte fallit lika mycket som dollarn under den senaste tiden. JPY och Dollarn har historiskt sett varit knutna mot varandra.

/Fredrik
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.