Annons

Prisras på 40D?

Produkter
(logga in för att koppla)

tomtenisse

Avslutat medlemskap
På Kungsholms Foto får man ett 40D kamerahus för 9000:-, på cyberphoto får man ett 40D hus och batterigrepp för 10500:-.... Vad händer? Varför har 40D gått ner i pris, och kommer den att bli ännu billigare?

Canon kanske känner att de ligger i underläge mot Nikon, och kanske släpper en 50D inom kort?

Är det något i görningen eller börjar jag bara bli gammal?
 
Stämmer! :p

Men det är väl ändå 5D MkII som kommer, och inte 50D?
 
Senast ändrad:
7595:- var priset efter cash backen, så dom har droppat priset rejält. Självklart, eftersom jag nyss köpte min. :p
 
Den har ju rasat sanslöst mycket sedan den släpptes.

Skulle det komma en efterföljare nu så blir det väl historiens mest kortlivade modell efter Nikons D40. ;-)

Canon kanske slår på stort och släpper uppföljare både till 40D och 5D i höst.

450D fick ju 12,2 megapixlar nu när den släpptes.
 
Härligt, grymt att man köpte den medan den fortfarande var dyr, det känns bra...

Väldigt trevlig låda, piskar min 20D med hästlängder, är väldigt nöjd trots att jag betalde mycket.

/Magnus
 
Exakt - värd varenda krona då och nu så klart ännu mer så :)

/


Ibanez Magnus skrev:
Härligt, grymt att man köpte den medan den fortfarande var dyr, det känns bra...

Väldigt trevlig låda, piskar min 20D med hästlängder, är väldigt nöjd trots att jag betalde mycket.

/Magnus
 
Tror mest det handlar om en kommande 40Dn. Modifierad med bättre upplösning på displayen, effektivare möjlighet till AF vid liveview och viss AF-justering.

Antalet mp tror jag kommer att vara desamma (jämför 20D/30D eller 1DMkII/1DMkIIn)

Lennart
 
Jag är inte förvånad, 40D kändes gammal redan när den släpptes om man ställer den brevid Nikon D300 och Sony A700. Tycker även att G9 är en besvikelse, skärmen är sanslöst dålig, den känns helt grynig och är enl mig mycket svår att se om en bild är riktigt skarp eller inte. Nej, buuuu för 3" skärmen med fattiga 230000 pixlar!
 
Men seriöst, mars 2009 tycker jag allt.

5D "MKII" kom många tidigt överens om att det kändes mest troligt med hösten 2008, efter några sidor i forumet om 5D diskussionen så blev det snabbt till att den skulle släppas i samband med 450D. När inte det skedde så blev det ett herrans liv.

Tror 40D kommer hålla ett bra tag till, cirka ett år:) i försäljningen. Vilket kamera hus för 8-9 tusen jämför ni med? Kanske Nikon D300 för nästan det dubbla:)

Men visst kan man spåna på om specifikationerna, men en nylansering detta år är väl knappast troligt. 30D var väl ingen monster uppgradering men den överlevde ett bra tag ändå...
 
Nej, jag tror nog inte 50d kommer förrän om ett år tyvärr....
5d mII kommer dock inom en månad, vilket ska bli spännande att se.
 
Ekenborg skrev:
Kanske beror det på att dollarraset slår igenom först nu...

/Fredrik

Låter ju som den mest troliga orsaken.
Samtidigt undrar jag då varför det bara är 40D och 5D som sjunker i pris om kopplingen är dollarkursen.

1D mk3 hade gärna fått påverkas ner under 30.000:-

:)
 
sundis73 skrev:
1D mk3 hade gärna fått påverkas ner under 30.000:-

:)

Ja, och jag hade gärna sett att 1Ds Mk3 gick under 10 000 kr p.g.a. dollarraset. Naturligtvis inklusive "kitobjektiven" 50/1.2L och 200/2L IS, samt 400/2.8L IS. Undrar hur länge man får vänta...
 
dsa1979 skrev:
Jag är inte förvånad, 40D kändes gammal redan när den släpptes om man ställer den brevid Nikon D300 och Sony A700.
Jag måste fråga dig vad du menar med detta uttalande.. Menar du att 40d själva kamerahus ser omodernt ut i jämförelse med a700 och d300? Isåfall så kan jag hålla med dig en aning, men om du menar att det är någon betydande skillnad i bildkvalité, då är du ganska fel ute. (IMO)
 
Jag tycker prisnedgången på 40D är lite kraftigare än man kunde vänta sig. Den hamnar nu väldigt nära "lillebror" 450D i pris och det kan ju inte förklaras av dollarkurs.

Att det skulle komma en ersättare eller uppgradering snart känns inte troligt.

Kanske är det hela bara ett sätt att möta konkurrensen från Nikon och de andra.
 
Typiskt
Jag som köpte min för ca 3-4 veckor sedan för 10690. Hade man veta detta så hade man så klart väntat ett tag till. Men jag är supernöjd ändå.
För den som är ute efter kamera så är det ingen tvekan om att det är den bästa kameran för det priset IMO.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.