hansen2 skrev:
Vilket jag utgår ifrån att anställda journalister och fotografer också får vid våra tidningar,tv-kanaler etc. Eller har jag missat något fundamentalt?
Nja, men det var mest menat som ett inlägg om att alla som skapar borde få rimligt betalt.
Betalt för det?? Åter igen, är medvetet ironisk, men är det vanligt att t.ex anställda dagstidnings-journalister och fotografer inte uppbär lön och istället får ställa sitt hopp till sidoförsäljning av sitt "skapande" arbete?
Nej, fullt så illa är det inte - än. Men det verkar gå i den riktningen.
Vad jag ville ha sagt var att vi alla efterfrågar det som är personligt och unikt inom olika konstarter som musik, bildkonst och scenkonst. Vi vill gärna se och njuta av stjärnan inom ett visst gebit, då får man vara beredd att betala lite mer än om man nöjer sig med vilken dussinvara som helst.
Det var tydligen en poäng som gick helt förbi.
Lite nedsättande har löpande-band-arbete nämnts och jag gissar att man har samma synsätt på kundtjänstarbete, säljverksamhet och liknande.
Jag skulle nog se det som att ett kundtjänstsamtal är lika unikt som ett tidningsfotografi. "Skapar" då denne kundtjänstpersonal och är det att betrakta som ngt väldans unikt att han/hon då skall ha del i varumärkesbyggandet, kundtillväxten osv? Är det enskilda kundtjänstsamtalet möjligt att lägga copyright på?
Ja du förstår säkert, det blir ganska märkligt om man jämför med andra "skapande" arbeten.
Nej, jag ser inte ner på löpande band-arbete. Men det är ett arbete vars principer går ut på att man kan ersätta nästan vilken gubbe som helst med vilken gubbe som helst. Notera ordet "nästan", eftersom jag själv inte skulle platsa där så ska jag inte säga att vem som helst kan jobba där heller.
I övrigt är jag inte ett dugg ironisk när jag tycker dina argument och jämförelser med "skapande kundtjänstarbete" är tramsiga. Visst är kundkontakter viktiga och utan dessa spelar det ingen roll vilken produkt man har, men det vet du lika väl som jag att man inte kan jämföra detta rakt av med design av en produkt.
Men är ett kundtjänstsamtal lika unikt som ett fotografi går det ju att kopiera samtalet och köra det i bandad version till alla kunder företaget vill ha kontakt med. Givetvis utan extra ersättning till den som skapade samtalet från början.
Visst går det att se sitt arbete som ngt teatraliskt eller "övfre" sysslor men jag håller inte med. För de flesta tidningsläsare är nog detta mumbojumbo, hårklyverier eller bara nischat nördsvammel.
De allra flesta skulle inte märka skillnaden om en tidningsbild var tagen med en sk. proffskamera eller en vanlig digitalkompakt. Tror t.o.m att de yngre, om de ens skulle bry sig om en dagstidningsprenumeration, skulle nöja sig med bilder från en mobilkamera - bilder som de är vana vid.
Både du och jag är erfarna fotografer, och vi vet båda två att det inte är kameran det hänger på utan vem som tar bilden. Så jag förstår inte varför du inte vill erkänna fotografens insats. Men det vore ju i så fall motsägelsefullt till allt det andra du fört fram i denna tråd.
Möjligtvis "skapar" den anställde journalisten och fotografen men det finns en hel hoper andra yrkesgrupper som kvalar in på samma sätt. Det blir lite "Dramaten" över hela resonemanget.
/Johan
Tro mig, jag har ett väldigt jordnära förhållande till mitt arbete. Det är för mig inget särskilt, jag är övertygad om att många andra utanför branschen skulle klara av det lika bra och till och med bättre än vad jag gör. Samtidigt är journalistik något speciellt, där jag passar in rätt bra, om jag får säga det själv.
Och är det så att en hel hoper andra yrkesgrupper påverkas av att upphovsrätten ser ut att försämras så hoppas jag de också gör mig sällskap på barrikaderna.