Anders Östberg
Guest
Det är kanske det jag menar, ägarskapet skulle kunna skilja sig mellan t.ex. konstfoto och uppdragsfoto av olika former.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Zewrak skrev:
Ni kan ju ändå inte jämföra pressfoto och konstfoto?
Maverick skrev:
Ur ett upphovsrätts-perspektiv går det väl alldeles utmärkt eftersom de båda lyder under upphovsrätten.
Zewrak skrev:
...
Men nästa gång jag målar ett hus och sen ser någon ändra det, ska jag minsann springa dit med en stämning och säga att deras ommålade hus är upphovsrättsskyddat och att jag inte har gett dem tillåtelse att ändra mitt verk.
Anders Östberg skrev:
Det är väl säkert något som får bedömas från fall till fall, men tycker du själv att en vanligt husmålning är ett konstverk?
hansen2 skrev:
.........Eller ngt mer nutida och sajtrelaterat; skall all vidareförsäljning av konst i dess olika former generera provision till upphovsmannen? Varje gång en tavla sälj vidare, skall del av köpesumman tillfalla konstnären?.....
Det handlar om upphovsrätt, och inte om egendom. Det är alldeles för många som blandar ihop dessa, så det är värt att påpeka att det är helt olika saker.Kijana skrev:
Varför är det som konstnärliga människor skapat och är deras levebröd plötsligt allmän egendom?
Göran Larsson skrev:
Jag vill inte ha det system journalisterna har då jag tycker att det är ett system som skapar problem. Jag vill helst ha bra betalt av uppdragsgivaren och sedan får de göra vad de vill.
Zewrak skrev:
Vem avgör om mitt målande är ett konstverk eller en färgning av en fasad?
PMD skrev:
Det handlar om upphovsrätt, och inte om egendom. Det är alldeles för många som blandar ihop dessa, så det är värt att påpeka att det är helt olika saker.
Zewrak skrev:
Ja, det är som att jämföra Michelangelo's målningar i sixtinska kapellet med Arne Svenssons faluröd-målade träkåk i Simrishamn.
På vilket sätt?Kijana skrev:
Tycker snarare att det är du som försöker blanda bort korten här.
Jag vet inte riktigt var komplexiteten kommer in. Äganderätt är en sak. Upphovsrätt är en annan. Upphovsrätten är en inskränkning i äganderätten som ger upphovsmannen rättigheter mot en ägare av (en kopia av) material som upphovsmannen har skapat.Visst ska man skilja mellan immateriella rättigheter och fysisk egendom. Men om man nu drar in hushållspengar och försörjer sina barn på att immaterialrätten respekteras genom att köparen betalar upphovsmannen istället för att köpa en kopia billigt av grannen som framställer gränslöst många ex i sin källare av samma verk.
Då blir bilden lite mer komplex, eller hur?
PMD skrev:
På vilket sätt?
Jag vet inte riktigt var komplexiteten kommer in. Äganderätt är en sak. Upphovsrätt är en annan. Upphovsrätten är en inskränkning i äganderätten som ger upphovsmannen rättigheter mot en ägare av (en kopia av) material som upphovsmannen har skapat.