Annons

presskort.org 2 ?

Produkter
(logga in för att koppla)
Att det krävs att man har dragit in lite pengar ett tag för att få bli medlem i ett fackförbund som erbjuder legitimation som visar att du är medlem hindrar inte den fria konkurrensen. En del verkar ju tycka det. I de allra flesta fallen räcker det med ett trevligt telefonsamtal för att bli ackrediterad. Men visst är det enklare att bara kunna visa ett kort.



Det är fullt lagligt att kalla sig hund. Utger jag mig för att vara en hund anses jag förmodligen som idiot.

Det är helt lagligt att kalla sig för konstsimmare. Utger jag mig för att vara konstsimmare kommer jag förmodligen bli missuppfattad. Säger jag att jag är konstsimmare förväntar sig de flesta att jag kanske inte enbart lever på konstsim men åtminstone är aktiv och tränar och kanske även tävlar regelbundet. Personligen skulle jag tycka det var pinsamt den dagen någon ser mitt plaskande i en bassäng.

Det verkar även vara helt lagligt att kalla sig för arkitekt. Kallar jag mig för arkitekt kommer de flesta tro att jag åtminstone delvis lever på att rita hus eller broar. Då jag inte gör det kommer det att ge en felaktig bild av mig. Har jag något att tjäna på det kommer jag även att slita på mitt samvete. I annat fall skulle det bara vara pinsamt.

Att kalla sig för journalist är inte heller det olagligt. Utger man sig däremot för att vara journalist får man räkna med att andra människor tror att man delvis lever på det. Varför skulle man annars göra det? Kanske för att kunna få några fördelar som man annars inte skulle få. Personligen tycker jag att även det sliter på det viktiga samvetet.

För de allra flesta som behöver komma in och fotografera, intervjua eller på annat sätt ta del av exempelvis en mässa, museum, konsert eller annan tillställning behöver inget "pressleg". Har man en uppdragsgivare fixar det sig i alla fall. Har man ingen given uppdragsgivare går det i de flesta även det bra.

Med ett "pressleg/presskort" som är utfärdat av SJF, BLF, SVD, DN, m.m. visar att man har dom bakom sig och att man förmodligen är aktiv i sitt yrke.

Med ett "pressleg/presskort" som man har gjort själv eller låtit någon annan göra visar inget annat än möjligtvis att man är slik personen på bilden. En del kanske uppfattar det som en yrkeslegitimation. Skulle det bli ett problem kommer det bli högre krav ock kanske även en del problem för de som behöver komma in som ackrediterade. Ingen arrangör vill ha fyra tusen fotografer springande framför scenen.

Vill man kalla sig för hund bör man kunna stå för de förväntningar so omgivningen har.

Samma sak gäller snickare, skådespelare, arbetslös, kvinna, parkbänk, journalist, brevbärare eller fotograf.

Man får tänka efter lite och använda det samvete som vi alla har. Gör man enstaka fotojobb ock tycker att man måste ha ett kort som det står press på så är det kanske inget större fel i att tillverka ett eget. Däremot är det enligt mina värderingar fel att använda sitt hemgjorda eller det från SJF för att komma in gratis på konserter eller museer när man inte jobbar.
 
gerhardp skrev:
Det råder en viss begreppsförvirring kring "skyddad titel". I Sverige finns - såvitt jag vet - bara en enda skyddad titel som du inte får använda: Advokat

Förutom "advokat" får du, utan att därigenom begå något brott, titulera dig vad tusan du vill. Dock får du inte utöva alla yrken (t ex läkare) under förespegling att du är utbildad till det du titulerar dig eller innehar yrkeslegitimation.
/G
Huvudet på spiken..!!
YoursTruly
./h@nsN.
 
Det som är intressant är väl hur entrévakterna värderar presslegitimationen. Om jag t.ex. vill smita förbi kön på Spy Bar, gör Fadde skillnad mellan ett kort utfärdat av Svenska Journalistförbundet och ett hempul (t.ex. presskort.org)? Om jag skall använda kortet för att ta mig förbi en vägspärr i Afghanistan har talibanen där koll på hur ett "officiellt" svenskt pressleg bör se ut? Jag har svårt att tro att entrévakter världen över skall kunna avgöra skillnaden på pressfoto.org och SJF:s leg när ni på fotosidan inte ens kan ena er om skillnaden.
 
En halloween för många år sen så tänkte jag klä ut mig till det mest skrämmande av allt. Polis. Tänkte gå in för att göra det så bra som möjligt men tänkte då att tänk om någon missförstår en och det blir trubbel etc. Ringde då till snutstationen och frågade. Det var okej att klä ut sig till snut sålänge man inte presenterade sig som polis och sådant för då kunde man åka dit för något. Det var alltså inte okej att säga till dörrvakten t.ex att man är polis och gå in och killa...

Det var vad de sade då.

- Johan

gerhardp skrev:
Precis. "Dock får du inte utöva alla yrken (t ex läkare) under förespegling att du är utbildad till det du titulerar dig eller innehar yrkeslegitimation."

Jag påstår att så länge du inte försöker använda polismans befogenheter kan du mycket väl titulera dig "Konstapel Fröderberg" utan att kunna dömas för brott.

/G
 
Vet inte riktigt vad jag menar ;). Men det är säkert okej att kalla sig kommisarie Pinehurst fall du så vill sålänge du inte påstår att du är kommisarie. I sådana fall där det kan missuppfattas så tror jag däremot att det är "kommisarie Pinehurst" som åker på det hela. Ungefär som om du går in i en bank med ett rån och berättar att detta är ett rån för någon så åker du kanske inte dit. Har du däremot rånet innanför jackan och har en strumpbyxa över huvudet så är det nog värre att slingra sig...

Tycker det blev lite rörigt själv men.. ;)

- Johan

gerhardp skrev:
Johan, ber om ursäkt för min dåliga uppfattningsförmåga, men menar du att du håller med mig?

/G
 
mr_rockster skrev:
Vet inte riktigt vad jag menar

Ungefär sådär känner jag också mellan varven. I mitt fall beror det på att jag är en inbiten wisserschmesser och ordbajsare... Det som kommer ut i form av bokstäver funkar inte alltid på andra. Riktigt så illa är det inte i ditt fall.

:-D

Jag tolkar det i alla fall som att vi är inne på samma linje.

/G
 
Lång diskussion, många åsikter, mycket vetande och ovetande, men ...

... jag själv är redaktör för ett nyhetsbrev, och jag skriver då och då artiklar i nämnda nyhetsbrev. Kan jag kalla mig journalist?

Sen har jag hittat en annan site där man kan betala för ett presskort, dock är det här en New York-baserad bildbyrå som erbjuder detta. Här är länken: http://picturestock.com/phpcode/web/press_pass.php

Hos den här bildbyrån kan man till och med få fotouppdrag, är det på riktigt då?
 
jurgur skrev:
... jag själv är redaktör för ett nyhetsbrev, och jag skriver då och då artiklar i nämnda nyhetsbrev. Kan jag kalla mig journalist?

Klart att du kan. Men det kanske just är redaktör du ska kalla dig för att folk inte ska missuppfatta dig.

Sen har jag hittat en annan site där man kan betala för ett presskort, dock är det här en New York-baserad bildbyrå som erbjuder detta. Här är länken: http://picturestock.com/phpcode/web/press_pass.php

Hos den här bildbyrån kan man till och med få fotouppdrag, är det på riktigt då?

Det är riktigt i viss mening, men accepteras antagligen inte på samma sätt som de som utfärdas av t ex Journalistförbundet.
 
Strutsen skrev:
Jag tror inte att du riktigt förstår vad tråden handlar om.

Det var ju spännande att höra, strutsen. Du kan inte utveckla din kritik till något konstruktivt och sätta fingret på vad jag inte förstått?


Jag upplevde att jag framförde:

1) Att de flesta fotouppdrag som man kan tänkas vilja genomföra går utmärkt utan presskort (åtminstone om man har en uppdragsgivare! några få undantag: ex. riksdagen). Därför menar jag att det är patetiskt att försöka "halvbluffa" sig igenom.

2) Att de presslegitimationsinnehavande fotograferna ibland verkar lägga lite för mycket tid på att diskutera denna fråga istället för att fotografera! Jag menar: Om de nu har sin "presslegitimation", vad är problemet? "Oj, jag blev tvungen att stå bredvid en pressfoto.org-snubbe på konserten idag. Vilken kris!"

Slappna av. Vill någon ha ett pressfoto.org, låt honom ha det. Vill nån hata dem, gör det! Det är ju ändå arrangören som får ta ställning till hur de vill ha det i slutänden...
 
swordsman skrev:
1) Att de flesta fotouppdrag som man kan tänkas vilja genomföra går utmärkt utan presskort (åtminstone om man har en uppdragsgivare! några få undantag: ex. riksdagen). Därför menar jag att det är patetiskt att försöka "halvbluffa" sig igenom.

Helt rätt uppfattat tycker jag.

2) Att de presslegitimationsinnehavande fotograferna ibland verkar lägga lite för mycket tid på att diskutera denna fråga istället för att fotografera! Jag menar: Om de nu har sin "presslegitimation", vad är problemet? "Oj, jag blev tvungen att stå bredvid en pressfoto.org-snubbe på konserten idag. Vilken kris!"

Får väl ta den tecklingen... :)
 
Strutsen skrev:
Men menar du på fullaste allvar att man inte är seriös journalist, om man inte är med i ett av förbunden och låtit utfärda ett legitimaton??

Nä, det var därför jag skrev "seriös" inom parentes, för precis som du också påpekar så finns det rötägg överallt.
Men de journalister du och jag tänker på normalt är seriösa journalister, med eller utan presskort från SJF.
 
swordsman skrev:
Slappna av. Vill någon ha ett pressfoto.org, låt honom ha det. Vill nån hata dem, gör det! Det är ju ändå arrangören som får ta ställning till hur de vill ha det i slutänden...

Slapnar vi av står vi en dag inför en situation då jobbet som journalist blir för svårt att utföra. Det finns "ytterlighetsrörelser" inom branschen - allt från typer med konstiga presskort till skrupulösa kvällstidningsjournalister. Alla tär de på trovärdigheten i branschen vilket redan nu börjat göra jobbet svårt för oss vanliga hederliga journalister. Det är alltså inte speciellt smart att slapna av.

/Andreas
 
-dno- skrev:
Ibland kan det tydligen vara ett tvång att ha presskort.

Undrar vad SÄPO gjort om studenterna varit begåvade nog att snabbt laminera ett foto tillsammans med texten PRESS eller FOTO...

Andreas>> Är inte press- o yttrandefrihet viktigt? Vem ska bedöma om tjejen som vill fota/skriva är seriös elle skrupulös? Behövs inte skrupulösa journalister ibland, om sanningen ska fram!?

Om det är viktigt med pressfrihet så kan inte ett fåtal "äkta" journalister (än mindre fotografer) hävda bättre rätt än representanter för andra media, oavsett hur svårt deras jobb blir, det borde de inse om de bara tänker ett steg längre.
 
HDFS) (KGS skrev:
Undrar vad SÄPO gjort om studenterna varit begåvade nog att snabbt laminera ett foto tillsammans med texten PRESS eller FOTO...

Andreas>> Är inte press- o yttrandefrihet viktigt? Vem ska bedöma om tjejen som vill fota/skriva är seriös elle skrupulös? Behövs inte skrupulösa journalister ibland, om sanningen ska fram!?

Om det är viktigt med pressfrihet så kan inte ett fåtal "äkta" journalister (än mindre fotografer) hävda bättre rätt än representanter för andra media, oavsett hur svårt deras jobb blir, det borde de inse om de bara tänker ett steg längre.

Tänker man ett steg längre inser man att alla inte kan få göra allt i vårt samhälle, även om det vore mest rättvist. På ganska många fotojobb av presskaraktär råder tids- och utrymmesbrist, och ibland även säkerhetsaspekter, vilket kräver att t ex antalet fotografer begränsas.

På vilket sätt skall urvalet ske?...om nu de traditionella presskorten/ackrediteringarna ej duger längre.
 
Såååå stort är nog inte intresset för att springa på olika evenemang o leka journalist/fotograf utan att ha seriöst uppsåt, även om det förstås kan slinka in en o annan katt bland hermelinerna. Den risken får o ska man ta i en demokrati.

Säkerheten garanteras knappast av presskort.
 
HAHAHA, vilket bra citat jag hittade på sydsvenskan från artikeln.

"Av säkerhetsskäl kunde vi bara släppa in folk med presskort.
Varför?
- Det finns en logisk förklaring, men den vill jag inte ge."

Om den nu är så himla logiskt så varför inte ge den. Nu får man känslan av förklaringen är i stil med, för att vi sagt så och de vill dölja det för att den inte alls är speciellt logisk.

Desstutom tror inte jag presskort.org duger i dessa fall heller, de lär kräva någon av de auktoriserade organisationerna, SFF, SIF, etc.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.