Annons

presskort.org 2 ?

Produkter
(logga in för att koppla)
Kijana skrev:
Vid inbjudan till presskonferenser i riksdagen, och även Rosenbad förmodar jag, brukar man även uppmana till att ta med giltig presslegitimation. Vad som händer om man inte har "rätt" id-handlingar vet jag inte, men det vore ju konstigt om man släpptes in ända fram.

Det är stenhård kontroll, särskilt på Rosenbad. Det är bara press-ID utfärdade av SJF, BLF, PFK samt SIF som gäller eller ID-kort från erkänt medieföretag, typ Expressen, som gäller. Utländska varianter funkar också.

Det finns inget officiellt presskort på samma sätt som det finns läkarlegitimation.

Hårklyveri. Det finns vedertagna press-ID-kort utfärdade av branschorganisationerna. För att få dem måste du vara yrkesverksam.

Det roligaste är att de som har presskort aldrig använder dem medan andra sucktar våldsamt efter dem.
 
FILM) (ulltand skrev:
Om du läser tråden så ser du att det officiellt inte skiljer det minsta mellan ett egentillverkat presskort och ett som du kallar det SIS-giltigt, mer än att det senare är godkänt även som legitimation.

Det spelar liksom ingen roll hur mycket du skriker. Det finns inget officiellt presskort på samma sätt som det finns läkarlegitimation.

Det är din tolkning... Min tolkning var att vissa av skribenterna gjorde typskillnad på en SIS-legitimation och ett presskort utfärdat av "vem som helst".

Hur som helst var detta inte min kärnfråga... Min kärnfråga var att ingen torde störas så extremt mycket av den andras beteende att det rättfärdigar den enl. mig låga nivå diskussionen i tråden bedrivs på. Det känns mer befogat med lite förståelse för motståndarens synpunkt, eftersom givetvis båda sidor har sin poäng, hur mycket vissa än försöker blunda för det...
 
Tivoli släpper inte in de med presskort gratis, såvida de inte har ett godkänt jobb att göra.

2004 hade de 30000 besökande journalister med presskort... (Just det, trettiotusen.)

Nationalmuseum i Stockholm har 3000 besök med presskort. De stoppar dem inte.

Vasamuseet har 1300 besök. Inte heller här stoppas man med presskort.
 
Egentligen skiter jag i diskussionen. En del vill ju inte veta.


mvh
Ulf Johansson
Jurist och journalist
 
FILM) (ulltand skrev:
Fullt möjligt, men jag citerar det du svarar på:

"Det finns inget officiellt presskort på samma sätt som det finns läkarlegitimation."


Om sedan något används som något eget officiellt presskort så bryr jag mig inte. Det finns iaf inget officiellt presskor.

Det är fortfarande hårklyveri på gränsen till löjligt.

Presskorten är officiella yrkeslegitimationer, men inte på samma sätt som läkarlegitimationer.
 
froderberg skrev:
Det är fortfarande hårklyveri på gränsen till löjligt.

Presskorten är officiella yrkeslegitimationer, men inte på samma sätt som läkarlegitimationer.
NEJ! De är ju inte det. Inte en chans Magnus.
För att kalla dig journalist behövs noll och intet, för att kalla dig läkare krävs massor utbildning.

Sorry, men det är inte min idé. Jornalist kan jag kalla mig, men inte läkare.

Det innebär att Svenska MAD kan utfärda godkända ID-handlingar tillsammans med Svenska ID-kort på exakt samma sätt som Svenska Journalistförbundet.

Sedan är det möjligt att de senare korten ger fler gratis entreer, men de är inte mer eller mindre riktiga än några andra.
 
FILM) (ulltand skrev:
NEJ! De är ju inte det. Inte en chans Magnus.
För att kalla dig journalist behövs noll och intet, för att kalla dig läkare krävs massor utbildning.

Sorry, men det är inte min idé. Jornalist kan jag kalla mig, men inte läkare.

Det innebär att Svenska MAD kan utfärda godkända ID-handlingar tillsammans med Svenska ID-kort på exakt samma sätt som Svenska Journalistförbundet.

Sedan är det möjligt att de senare korten ger fler gratis entreer, men de är inte mer eller mindre riktiga än några andra.

Om man absolut måste vara en paragrafryttare så stämmer naturligtvis det du skriver. Då finns det inga officiella presskort. Men allt är inte officiellt här i världen. Och inofficiellt finns vissa presskort som anses vara "riktiga" presskort medan andra inte anses vara det. Och det beror på att dessa kort utfärdas av organisationer som har hög status och som anses vara seriösa. Flera av dessa organisationer har nämnts. Detta innebär också att korten får en slags officiell status när de används eftersom det är allmänt känt var de kommer ifrån och hur den kultur som ligger till grund för deras utfärdande ser ut.

Sedan må det hända att detta inte står ristat i sten, det vill säga att det inte finns några lagar, regler, föreskrifter, eller andra lagbundna handlingar som föreskriver att så är fallet. Men du som är jurist borde veta att det som står i lagboken inte alltid speglar verkligheten ute på fältet. Och så vitt jag förstått är det just där presskorten används.

/Joakim - Journaliststuderande, tidigare allt från toalettstädare till kommunaltjänsteman - gillar potatismos med korv och räksallad men hatar sushi.
 
Liax skrev:
Och inofficiellt finns vissa presskort som anses vara "riktiga" presskort medan andra inte anses vara det.
Jo, det är ju det jag försöker förklara för dig.

Vad man anser och vad man tror är inte samma sak...

Det finns, hur mycket du än vill att det ska finnas, ingenting som är ett officiellt presskort!
Däremot finns det kanske kort som accepteras lättare än andra, men det finns iaf inget officiellt presskort på samma sätt som det finns läkarlegitimation.

Om du inte fattade det där med jurist så kan jag ge dig tipset att du fr o m nu kan kalla dig jurist. Även journalist om du vill. Oki?

Du kan tom göra egna legitimation med titeln, men akta dig för att skriva sjuksköterska.

Hängde du med?
 
Liax skrev:
...Detta innebär också att korten får en slags officiell status när de används eftersom det är allmänt känt var de kommer ifrån...
Självklart!
Visst är det så! Men det är ju inte samma sak som att de är officiella, eller hur!
 
FILM) (ulltand skrev:
NEJ! De är ju inte det. Inte en chans Magnus.
För att kalla dig journalist behövs noll och intet, för att kalla dig läkare krävs massor utbildning.

Läs vad jag skriver.

Jag vet att journalist inte är en skyddad titel medan läkare är det och har alldrig påstått något annat.

Vad jag påstår är att ett ID-kort utfärdat av SJF, BLF, SIF eller PFK bevisar att innehavaren är yrkesverksam journalist. Sen får andra också kallas sig journalist.

Det innebär att Svenska MAD kan utfärda godkända ID-handlingar tillsammans med Svenska ID-kort på exakt samma sätt som Svenska Journalistförbundet.

Och?
 
froderberg skrev:
Läs vad jag skriver.

Jag vet att journalist inte är en skyddad titel medan läkare är det och har alldrig påstått något annat.

Vad jag påstår är att ett ID-kort utfärdat av SJF, BLF, SIF eller PFK bevisar att innehavaren är yrkesverksam journalist. Sen får andra också kallas sig journalist.



Och?
Vi vet alltså samma sak, eller?
Varför krångla tilldet för de som inte vet?

Det finns inget officiellt presskort...
 
FILM) (ulltand skrev:
Vi vet alltså samma sak, eller?
Varför krångla tilldet för de som inte vet?

Det finns inget officiellt presskort...

Jo Ulf, det finns officiella presskort. Inte enligt lagens mening, inte som till exempel polislegitimation, men de finns. Och det har, precis som jag försökte förklara för dig tidigare, med kortens ursprung och rykte att göra. Återigen, det handlar inte om att de är statligt utfärdade. Det handlar om den status och trovärdighet korten har ute på fältet och att de är kända och accepterade i de officiella sammanhang där de används. Alltså blir korten officiella. Inte enligt lagboken, men väl där de används, vilket naturligtvis är det viktiga.

/Joakim
 
FILM) (ulltand skrev:
Självklart!
Visst är det så! Men det är ju inte samma sak som att de är officiella, eller hur!

Ordet officiell kan iofs ha lite olika innebörder.

Men vad du har missat är att SJF, BLF, PFK och SIF har fått tillstånd att utfärda officiella presskort. Det innebär inte att de icke-officiella är olagliga. SJF protesterade när SIF fick tillstånd att utfärda presskort för 2-3 år sedan. Tyvärr vet jag inte vilken instans som avgör detta men det lär man ju hitta i något nummer av Journalisten eller om kontaktar de olika branchorganisationerna.

Och jag vet att detta inte alls är samma sak som läkarleg. Men officella är de båda.
 
froderberg skrev:
Tyvärr vet jag inte vilken instans som avgör detta men det lär man ju hitta i något nummer av Journalisten eller om kontaktar de olika branchorganisationerna.
Jag är lika mycket journalist som du Magnus, och det vet du.
Vill du bevisa att det finns något officellt o statligt organ som accrediterar journalister på samma sätt som elektriker och sjuksköterskor, så gör det då.

Att ett fackförbund leker accrediteringsorgan har inget större förtroende för mig.
 
FILM) (ulltand skrev:
Jag är lika mycket journalist som du Magnus, och det vet du.
Vill du bevisa att det finns något officellt o statligt organ som accrediterar journalister på samma sätt som elektriker och sjuksköterskor, så gör det då.

Nu är du löjlig. Jag uppger kontrollerbara uppgifter som man kan gräva i om man vill veta mer exakt. Jag påstår inte att något statligt orgaan är iblandat. Jag säger att det finns en instans som ger organisationer rätt att utfärda officiella presskort.

Sen kan du ju avfärda detta förhållande som kvasi-officiellt, men det blir ju absurt. Man kan ju konspirera om allt om man vill och ifrågasätta allas legitimitet.

Att ett fackförbund leker accrediteringsorgan har inget större förtroende för mig.

Detta är ju också löjligt snack.

Nog får man säga att det har betydelse om en organisation kan garantera att innehavaren av deras intyg är den som denne utger sig att vara.

För oss som jobbar som journalister kan det vara viktigt att bevisa att vi är det vi påstår oss vara. Därför finns ju presskorten.
 
FILM) (ulltand skrev:
Ja, på så sätt att både du och jag är OFFICIELLA journalister.
Eller känner du att du är mer eller mindre OFFICIELL än vad jag är?

Det finns alltid folk som strävar efter exakta definitoner och inte klarar att verkligheten inte är så enkel. Jag säger inte att du är sådan, men jag får ju det intrycket.

Ett presskort från SJF, PFK, BLF eller SIF är inte mer elller mindre officiellt än ett läkarleg, men det är officiellt på olika sätt. Men det är väl för svårt att förstå.
 
froderberg skrev:
Ett presskort från SJF, PFK, BLF eller SIF är inte mer elller mindre officiellt än ett läkarleg, men det är officiellt på olika sätt. Men det är väl för svårt att förstå.
Hur bevisar du att du är mer PRESS än vad jag är?

En sak ska du ha klart för dig Magnus, att som Jurist så kan jag säga att alla här på FS har mer fötroende för ett PRESS-LEG än vad du någonsin kommer att få.
 
froderberg skrev:
Ett presskort från SJF, PFK, BLF eller SIF är inte mer elller mindre officiellt än ett läkarleg,
Men visst är det det!
Du kan inte kalla dig läkare om du inte är läkare, men PRESS eller journalist kan vem som helst kalla sig!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.