ulltand
Aktiv medlem
Så länge journalist inte är en skyddad titel, så anser jag det är helt rätt förhållningssätt.Micke_mg skrev:
...Jag skulle aldrig tänka tanken på att avgöra vad som är vad, utan överlåta dem i yrket att avgöra...
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Så länge journalist inte är en skyddad titel, så anser jag det är helt rätt förhållningssätt.Micke_mg skrev:
...Jag skulle aldrig tänka tanken på att avgöra vad som är vad, utan överlåta dem i yrket att avgöra...
Micke_mg skrev:
Jag har ingen klar defination av journalistiskt intresse.
Men sen är jag inte heller journalist. Jag skulle aldrig tänka tanken på att avgöra vad som är vad, utan överlåta dem i yrket att avgöra.
Micke_mg skrev:
Jag har ingen klar defination av journalistiskt intresse.
Men sen är jag inte heller journalist. Jag skulle aldrig tänka tanken på att avgöra vad som är vad, utan överlåta dem i yrket att avgöra.
pointzero skrev:
Men det som jag blir förbannad över är i sig inte vakten (i alla fall inte nu längre) utan det är dem som har förstört det med presskort.
HDFS) (KGS skrev:
Eller så kunde du ha pröjsat entrén o gjort ditt reportage ändå...
musicboy skrev:
presskortets funktion i detta fallet att slippa entrén eftersom det var ett journalistiskt arbete som skulle utföras
Det undrar jag med...chisel skrev:
Nån som fick gratiskort? =)
Inte jag iaf :-(chisel skrev:
Nån som fick gratiskort? =)
LeadHead skrev:
Varför ska just journalister, oavsett graden av erkändhet på legitimationen, automatiskt ha fritt inträde till ditten och datten? Det är väl upp till förhandling i varje enskilt fall liksom för alla andra människor?
Kijana skrev:
Oj, vad trött jag blir, här finns mycket att förklara känner jag.
Så att 'presskortet' borde kanske gälla for fria resor vart som helst i världen och för gratis kost och logi mm för 'de arbetande journalisterna'..?Kijana skrev:
Oj, vad trött jag blir, här finns mycket att förklara känner jag.
1) Man ska inte behöva betala för att jobba som journalist.
LeadHead skrev:
I mina ögon gäller denna rätt särskilt gentemot media. Vad är det som säger att en krogägare vill få sin tillställning undersökt av någon amatörjournalist som för allt han vet kan vara utsänd av t.ex. en "fundamentalistisk nykterhetsorganisation" som ska svartmåla "spritfestandet" i staden?
Jag vet inte men jag misstänker starkt att även seriösa journalister som ska göra krogreportage för etablerade medier i regel inte heller kommer oanmälda utan har kontaktat ägare/arrangör i förväg och försäkrat sig om att det är ok.
Hur ska arrangören annars skilja på de seriösa journalisterna och de oseriösa som bara använder presskortet för gratis inträde?
red-top skrev:
Så att 'presskortet' borde kanske gälla for fria resor vart som helst i världen och för gratis kost och logi mm för 'de arbetande journalisterna'..?
Utgifter 'för inkomsternas förvärvande' är ju annars avdragsgilla - för dessa såväl som för varje annan yrkesgrupp. Och om en pressfotograf har utlägg i tjänsten så får väl denne - oxå som alla andra - ta upp dem i reseräkning eller debitera i fakturan till uppdragsgivaren..?
red-top skrev:
Så att 'presskortet' borde kanske gälla for fria resor vart som helst i världen och för gratis kost och logi mm för 'de arbetande journalisterna'..?