Paragrafryttaren
Aktiv medlem
Kijana skrev:
Nu råkar det vara så att jag även är medlem i en "fundamentalistisk nykterhetsorganisation", nämligen IOGT-NTO. (Någon av jönsarna Spendrup kallade förresten ungdomsförbundet UNF för "sekt" för några år sedan.)
Det var i så fall ett olyckligt sammanträffande med mitt val av exempel, som ju faktiskt låg nära till hands med tanke på nöjeskrogarnas huvudverksamhet som inte direkt består i att servera microvågsvärmd mat mitt i natten. Även om mina kunskaper om IOGT-NTO är begränsade och jag inte delar deras åsikter så vet jag inte om jag skulle beteckna dem (er) som fundamentalister. Det enda jag egentligen har emot organisationen är namnet. ;-)
Exemplet var i alla fall fulltständigt hypotetiskt och jag hoppas verkligen att du inte tog åt dig.
Men självklart håller jag isär medlemsskapet och yrkesrollen. Inte så att jag hinkar i mig gratis alkohol när jag är på jobbet, utan att jag helt enkelt inte springer IOGT-NTOs ärenden. Kan ju dessutom påpeka att som journalist ta uppdrag från annat håll än redaktionen är ett brott mot de etiska reglerna hos SJF.
Jag menade i exemplet ett sådant fall där den "fundamentalistiska nykterhetsorganisationen" är identisk med redaktionen. Det finns ju trots allt en del tidningar som springer sina huvudmäns ärenden.
Det är möjligt att tidsbrist och tillgänglighet över telefon är ett problem för den praktiskt arbetande journalisten och då får man väl chansa på att legitimationen erkänns av arrangören, men att kräva det? Nej, inte i min värld så länge det inte finns reglerat i lag.