Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

presskort.org 2 ?

Produkter
(logga in för att koppla)
froderberg skrev:
För oss som jobbar som journalister kan det vara viktigt att bevisa att vi är det vi påstår oss vara. Därför finns ju presskorten.
Nopp. Du kan inte bevisa ett skit med ditt presskort. Det krävs inte ett skit av en journalist till skillnad från en undersköterka.
JAG kan kalla mig journalist! Mina barn kan kalla sig journaliser!
 
Men nu får ni ge er.

Ett presskort visar bara att utfördaren anser fotografen vara duktig nog att erhålla ett erkännande från de som gjort kortet.
Sedan är det upp till varje inkastare/utkastare att värdera den utförande instansen.

Det går inte att prata om officiella Pressleg eftersom det inte finns någon myndighsetutövande instans, vem som helst kan skriva med en spritpenna på ett papper och kalla det ett presskort.
Ända gången det kan tänkas vara officiellt preskort är om en arragör trycker upp ett inför kommande arragenman, detta är då förhoppningsvis det ända gällande legeto och därmed officielt för arragemanget.
 
froderberg skrev:
Det finns alltid folk som strävar efter exakta definitoner och inte klarar att verkligheten inte är så enkel. Jag säger inte att du är sådan, men jag får ju det intrycket.
Men jisses Magnus. Jag försöker ju förklara självklara saker för dig! Fattar du inte så är det ditt problem. Men anklaga mig inte för att försöka vara småaktig.
 
Re: Men nu får ni ge er.

Nome Nescio skrev:
Ett presskort visar bara att utfördaren anser fotografen vara duktig nog att erhålla ett erkännande från de som gjort kortet.
Sedan är det upp till varje inkastare/utkastare att värdera den utförande instansen.

Det går inte att prata om officiella Pressleg eftersom det inte finns någon myndighsetutövande instans, vem som helst kan skriva med en spritpenna på ett papper och kalla det ett presskort.
Ända gången det kan tänkas vara officiellt preskort är om en arragör trycker upp ett inför kommande arragenman, detta är då förhoppningsvis det ända gällande legeto och därmed officielt för arragemanget.
En bra förklaring. Tack!
 
froderberg skrev:
Det finns alltid folk som strävar efter exakta definitoner och inte klarar att verkligheten inte är så enkel.
Sedan finns det personer som helt enkelt inte fattar. Dessa, vare sig de kallar sig fotografer eller inte, ska man egentligen inte bry sig om...
 
Jag skäms en hel del över att jag inte lyckades förklara så självklara saker som hur det fungerar med pressleg.
 
Kul diskussion. För att ni skall få ytterligare att älta så kastar jag in påståendet att läkare är inte en "skyddad titel".

Det råder en viss begreppsförvirring kring "skyddad titel". I Sverige finns - såvitt jag vet - bara en enda skyddad titel som du inte får använda: Advokat

Förutom "advokat" får du, utan att därigenom begå något brott, titulera dig vad tusan du vill. Dock får du inte utöva alla yrken (t ex läkare) under förespegling att du är utbildad till det du titulerar dig eller innehar yrkeslegitimation.

Vissa yrkesgrupper (främst inom vården) har så kallad yrkeslegitimation:

"Kort om legitimation
Legitimationen är ett viktigt bevis på en yrkesutövares kompetens inom hälso- och sjukvården. Den anger att en person står under samhällets tillsyn och har godkänts för yrkesutövning inom sitt område. Det viktigaste motivet för legitimation är patientsäkerheten. Legitimationen är personlig och samhället kan i allvarliga fall dra in den om en legitimerad yrkesutövare inte längre kan eller bör ha kvar sin behörighet.
Källa: Socialstyrelsen"


Vidare utfärdar även SFF (Svenska Fotografers Förbund) godkänt ID-kort med PRESS-märkning. Handlingen är dock inte heller den något annat än en just en godkänd ID-handling där en bakomstående organisation går i god för att du - i deras ögon - är medlem av en yrkeskår. SFF utfärdar även (med samma verkan) yrkesfotograf-legitimation.

/G
 
FILM) (ulltand skrev:
Men visst är det det!
Du kan inte kalla dig läkare om du inte är läkare, men PRESS eller journalist kan vem som helst kalla sig!


För femtielfte gången. JAG VET!

Visst får alla kalla sig för journalister. Vad ett presskort från SJF säger är innehavaren jobbar som journalist. Vad har detta med läkare att göra eller att vem som helst får kalla sig journalist?
 
Re: Men nu får ni ge er.

Nome Nescio skrev:

Det går inte att prata om officiella Pressleg eftersom det inte finns någon myndighsetutövande instans, vem som helst kan skriva med en spritpenna på ett papper och kalla det ett presskort.

Visst finns det officiella presskort, men det finns inga myndighetskontrollerade presskort som det finns läkarlegitimationer.

"Officiellt" är ett luddigt bregrepp och kan mycket väl översättas "allmänt accepterat". I detta avseende kan presskorten från PFK, SJF, BLF och SIF kallas officiella.

Men det är mer än så. Det är inte fritt fram för vilken organisation som helst att fixa SIS-märkta ID-kort med texten PRESS. Att SIF nyligen fick tillstånd trots SJFs protester visar på detta.
 
gerhardp skrev:

Det råder en viss begreppsförvirring kring "skyddad titel". I Sverige finns - såvitt jag vet - bara en enda skyddad titel som du inte får använda: Advokat

Förutom "advokat" får du, utan att därigenom begå något brott, titulera dig vad tusan du vill.

Det är olagligt att påstå att man är polis om man inte är det.

Har för mig att det kallas "olovligt åberopande av tjänsteställning"
 
Ett presskort från SJF, PFK, BLF eller SIF är inte mer elller mindre officiellt än ett läkarleg, men det är officiellt på olika sätt.

FILM) (ulltand skrev:
Men visst är det det!
Du kan inte kalla dig läkare om du inte är läkare, men PRESS eller journalist kan vem som helst kalla sig!

Jag får väl förklara mig ännu tydligare eftersom du verkar ha valt att inte förstå.

Det går inte att säga att det presskort är mer officiell än läkarleg eftersom det inte går att mäta, finns ingen skala.
Läkarleg och pressleg är helt enkelt olika saker som inte riktigt kan jämföras.

Presskort från t ex SJF är ett intyg om att innehavaren är yrkesverksam journalist.
Presskort från presskort.org bevisar ingenting.
 
Det går väll alderles utmärkt att säga att ett lägarleg till större grad är med officielt än ett presskort.
Ett läkarleg är en absolut legitimation. Antinge är man läkare, eller inte. legitimationen är accepterad i hela världen(nästan).
Presskort är precis som du skriver, ett bevis på ingenting. Därmed är ett presskort inte heller officielt i någon allmän bemärkelse, man måste speca kortet genom utgivare eller peka på enskillt arragemang.
 
froderberg skrev:
Det är olagligt att påstå att man är polis om man inte är det.

Har för mig att det kallas "olovligt åberopande av tjänsteställning"

Precis. "Dock får du inte utöva alla yrken (t ex läkare) under förespegling att du är utbildad till det du titulerar dig eller innehar yrkeslegitimation."

Jag påstår att så länge du inte försöker använda polismans befogenheter kan du mycket väl titulera dig "Konstapel Fröderberg" utan att kunna dömas för brott.

/G
 
Nome Nescio skrev:
Det går väll alderles utmärkt att säga att ett lägarleg till större grad är med officielt än ett presskort.


Jag hävdar fortfarande att det är helt irrelevant att göra jämförelser med läkarleg. Presskorten blir inte inofficiella för att det finns läkarleg som har helt andra krav än presskort.

Vi är inne på en helt löjlig hårklyvningsnivå som man kan undra nyttan av. Att diskutera fram och tillbaka hur ordet officiellt tolkas.

Det verkar som att diskussionen kommit upp för att förminska betydelsen av branchens presskort. Det verkar finnas en avundsjuka.

Ett läkarleg är en absolut legitimation. Antinge är man läkare, eller inte. legitimationen är accepterad i hela världen(nästan).
Presskort är precis som du skriver, ett bevis på ingenting. Därmed är ett presskort inte heller officielt i någon allmän bemärkelse, man måste speca kortet genom utgivare eller peka på enskillt arragemang.

Nu rör du till det och citerar mig fel.

Branschen presskorten intygar också att bäraren är vad han utger sig för att vara. Du kan inte få presskort från någon av organisationerna utan att bli kollad. Dessutom är korten internationellt accepterade.

Att sedan antyda att presskorten inte skulle vara riktiga för att läkarleggen kräver att innehavaren är läkare medan presskorten kräver att man är journalist är obegripligt. Visst är läkarleggen hårdare kontrollerade, mmen presskorten är fortfarande riktiga.

Jag sa att presskort.org inte bevisar något. Det är en himla skillnad på deras presskort och branchens presskort som jag pratar om. De bevisar att innehavaren är journalist.

Därmed är ett presskort inte heller officielt i någon allmän bemärkelse, man måste speca kortet genom utgivare eller peka på enskillt arragemang.

Givetvis måste pressleggen vara utgivna av en branchorganisation, men det gäller ju för läkarleg också. Jag kan skriva läkarleg på en lapp precis som vem som helst. Måhända olagligt. Den enda skillnaden är att det är tillåtet påstå att man är journalist.
 
swordsman skrev:
Shit pommes frites. Det värsta problemet med era s.k. "presskort" (skilj detta från presslegitimationer som enligt terminologin i tråden är SIS-giltig legitimation) borde väl ändå föreligga för de som ordnar arrangemangen? Inte för er stackars "äkta" pressfotografer som får trängas lite.

Jag tycker ni borde vara stolta över att ni har ett yrke som är så eftertraktat och som så många desperat försöker arbeta sig upp inom, istället för att bete er som småungar i diskussionen här.

Gällande de som använder presskort för att "låtsas" vara journalister/fotografer så tycker jag ni ska ta ert förnuft tillfånga. Själv har jag varit på hockeyns elitserie, bandy, rally, höjdhoppsgala osv. med samma rättigheter som pressen därför att jag ärligt sa att jag ville utveckla mitt fotograferande. Det funkade fint genom att jag visade respekt och lovade att ge yrkesverksamma fotografer "fri väg" om det behövdes för att inte försämra deras möjligheter att tjäna sitt levebröd. Alla nöjda, inte minst jag!

Jag vet inte vilka som bör ta åt sig av min kritik - har bara lagt märke till ett antal patetiska inlägg - men ni känner säkert på er själva.

Jag tror inte att du riktigt förstår vad tråden handlar om.
 
froderberg skrev:
För femtielfte gången. JAG VET!

Visst får alla kalla sig för journalister. Vad ett presskort från SJF säger är innehavaren jobbar som journalist. Vad har detta med läkare att göra eller att vem som helst får kalla sig journalist?

Hur gör vi med alla journalister som strävsamt jobbar, men inte får ihop tillräckligt med lön för att avccepteras av sjf?
Hur ska dom legitimera sig? Är dom mindre dugliga journalister än dom som är medlemmar i facket?
 
Synd att nivån på denna tråd går lite i berg-och-dalbana. Annars en intressant och roande tråd...

Men - tur är väl att pressleg enbart utfärdade av branschorg accepteras i huvudsak. Hur skulle det se ut på evenemang om Elgiganten bundlade med "presskort" till varje d-kamera de sålde?
Ordet fotograf skulle vara likaställt med åskådare och alla skulle sitta och trängas på pressläktaren - eller alla fotografer skulle trängas på vanliga läktaren...?

Sen kan jag tycka att kraven för att bli medlem i branschorg och att få ett pressleg verkar orimligt höga. Flera års yrkesverksamhet och stadig inkomst från fotograferande? Hur ska branschen utvecklas och växa där? Märk nu att jag skrev branschen - entreprenörer som börjar en yrkesbana som fotograf i eget företag dyker nog upp varje dag.

Men kanske man vill ha det så, att den nuvarande kåren maler vidare och alla fakturera efter en och samma bransch-prislista.... vart tog den hederliga gamla konkurrensen vägen? För konkurrensen från hobbyfotografer vill ju ingen ha...såna som gör egna presskort och tror att dem är något.

Tack för kaffet.
 
Strutsen skrev:
Hur gör vi med alla journalister som strävsamt jobbar, men inte får ihop tillräckligt med lön för att avccepteras av sjf?
Hur ska dom legitimera sig? Är dom mindre dugliga journalister än dom som är medlemmar i facket?

Det är - som bekant - inte bara fackföreningar som utfärdar pressmärkt legitimation. PFK (Pressfotografernas Klubb), BLF (Bildleverantörernas Förening) och SFF (Svenska Fotografers Förbund) är alla fristående organisationer.

Jag håller med om att nivåerna för att kvalificera sig i enskilda fall kan kännas orimligt höga men någonstans måste man ju dra gränsen. I annat fall vore ju legitimationen helt meningslös.

/G
 
Strutsen skrev:
Hur gör vi med alla journalister som strävsamt jobbar, men inte får ihop tillräckligt med lön för att avccepteras av sjf?
Hur ska dom legitimera sig? Är dom mindre dugliga journalister än dom som är medlemmar i facket?

Detta är en relevant fråga och ett problem.

Lösningen idag är att de antingen får ID-kort från sina arbetsgivare eller att de får intyg av uppdragsgivaren. Det funkar men är bökigare.
 
FILM) (ulltand skrev:

Vill du bevisa att det finns något officellt o statligt organ som accrediterar journalister på samma sätt som elektriker och sjuksköterskor, så gör det då.


Bara en úndring: Vad är det för statligt organ som accrediterar elektriker?

TC/ som mest ler åt hela debatten.....
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.