ANNONS
Annons

Porträtt med bokeh-panorama

Produkter
(logga in för att koppla)
Ett annat tips är att använda "replace" eller vad det kallas i photomerge, sen kan man flytta runt det som ev. inte stämmer och efter det välja blend layers. Mer manuellt/kontroll på det sättet än att bara köra allt på auto.

Har inte haft tillfällighet att testa det här i nån schyst komposition med duktig modell än men jag passade på att använda min mamma när jag var hemma i värmland och hälsade på.

85 mm på 1,4.
21 bilder och handhållet.

http://i.imgur.com/r6kuchM.jpg

Riktigt snyggt! Blev sugen på att testa det här, har du någon uppfattning hur många bilder du tog på personen innan du började fota runt motivet?

Personen ryms i den första bilden.. Ganska exakt. Går ju att dela upp personen om man vill ha fler bilder/kortare skärpedjup. Tror dock det blir lite knepigt att jobba ihop med modell på det sättet.

Riktigt snyggt! Blev sugen på att testa det här, har du någon uppfattning hur många bilder du tog på personen innan du började fota runt motivet?

Älskar den här tekniken, och mycket annat som Brenizer gör utöver detta.
Här är tre exempel på hur jag använder tekniken.

http://500px.com/photo/45579656
http://500px.com/photo/44701006
http://500px.com/photo/44699442

Tack för mig!
Kul med bildexempel! Och fina bilder.
Jag har ett par frågor av teknisk natur.
I den första och sista bilden tycker jag att du skulle ha stått närmare, alternativt använt objektiv med längre brännvidd för att uppnå större kontrast mellan skärpa och oskärpa som gör mödan med bokehpanoramat värt..
Sen undrar jag om det har varit nån särskild tanke bakom att använda korta slutartider och höga ison på stillastående motiv..?!

Gissningsvis för att kunna använda stora bländaröppningar för att ytterligare förstärka det korta skärpedjupet? Fast det där var inte speciellt höga ISO för att vara en D3S ;)

Kul med bildexempel! Och fina bilder.
Jag har ett par frågor av teknisk natur.
I den första och sista bilden tycker jag att du skulle ha stått närmare, alternativt använt objektiv med längre brännvidd för att uppnå större kontrast mellan skärpa och oskärpa som gör mödan med bokehpanoramat värt..
Sen undrar jag om det har varit nån särskild tanke bakom att använda korta slutartider och höga ison på stillastående motiv..?!

Korta slutar tider ær ju alltid trevligt så varfør inte : )? ISO med D3s behøver jag aldrig riktigt tænka på, dock ær ju den i kyrkan tagen med min D7000 och dær ær det høga ISOn på grund av att det i princip var jættemørkt dær inne :)

Anledningen till att jag stod så långt bort var før att få med mer av omgivningen som var (tycker jag) lika viktigt i dessa fotografierna :)

Blev inspirerad att testa, här kommer min version.

Självporträtt - Brenziermethod

Men jag fick använda mig själv som modell, och var rätt stressad så jag är inte riktigt nöjd med resultatet. Sen är min dator så seg att jag hade svårt att ta med så många bilder som jag hade velat. Men det var kul att testa och kommer definitivt att testa igen under lite bättre förhållanden.

Laddade upp bilden här på fotosidan men det händer något som gör att färgerna blir fel, har haft problem med detta tidigare men kom inte ihåg riktigt vad som var problemet. Sparar bilden sRgb för övrigt.

Ska man göra ett panorama så kan man ställa in jpeg i minska storlek. Det blir ganska många pixlar kvar med 30-50 bilder.

Kul. Hade aldrig hört talats om detta tidigare så jag var tvungen att testa. Här är mitt första försök, inte så extremt men lärorikt i a f.

Bilagor

• FS_Höstpanorama.jpg
    FS_Höstpanorama.jpg
    163.4 KB · Visningar: 194
Är också väldans förtjust i såna panoraman. Denna är ca 22 bilder med 85mm på 5d II

Bilagor

• brenitzer_ulla_400_sepia.jpg
    brenitzer_ulla_400_sepia.jpg
    109.8 KB · Visningar: 425
Har testat detta lite och märkt att man dels måste ha ett väldigt ljustarkt objektiv för att det ska ge någon märkbar effekt. Provade 70mm F4, det vart inte så ballt. Så jag ska testa med 50 f.1.7 istället nu. Men man ska också tänka på kompositionen. Tyckte bilden i kyrkan som någon postade här tidigare var ett perfekt exempel. Man måste jobba med förgrund och detaljer i både förgrund och bakgrund för att det ska bli snyggt. Finns många snygga exempel på Flickr om man söker på Brenizer.

Här har jag tagit med 70mm F4, ca 20 bilder om jag inte mins fel. Tycker effekten blev väldigt liten, fick dessutom en ful lensflare. Hoppas på bättre resultat nästa gång, kändes lite misslyckat nu:
https://www.dropbox.com/s/zvedsispi0egioq/Untitled_Panorama1-2.jpg

Har testat detta lite och märkt att man dels måste ha ett väldigt ljustarkt objektiv för att det ska ge någon märkbar effekt. Provade 70mm F4, det vart inte så ballt. Så jag ska testa med 50 f.1.7 istället nu. Men man ska också tänka på kompositionen. Tyckte bilden i kyrkan som någon postade här tidigare var ett perfekt exempel. Man måste jobba med förgrund och detaljer i både förgrund och bakgrund för att det ska bli snyggt. Finns många snygga exempel på Flickr om man söker på Brenizer.

Här har jag tagit med 70mm F4, ca 20 bilder om jag inte mins fel. Tycker effekten blev väldigt liten, fick dessutom en ful lensflare. Hoppas på bättre resultat nästa gång, kändes lite misslyckat nu:
https://www.dropbox.com/s/zvedsispi0egioq/Untitled_Panorama1-2.jpg

Man måste ha ett objektiv med kort skärpedjup. Mitt 500mm/f8 har betydligt kortare skärpedjup än mitt 50mm/f1.4 eller 85mm/f1.8.

/Karl

Så är det inte. Med din 500mm så får du en upplevt suddigare bakgrund men skärpedjupet är längre. Annars skulle öronen tex på porträtt med din 500mm vara oskarpare än ditt andra objektiv, och det blir de bara med ett mindre bländarvärde.

Det är det som är praktiskt med längre brännvidder att man kan få väldigt suddiga bakgrunder men hela modellen i fokus. Porträtt med samma bildutsnitt, men med lägre bländarvärde, tex 1.8, gör att i princip bara ögonen blir skarpa, nästipp och öron blir oskarpa. Vilket har sin charm men blir inte så med en 500mm på bländare 8.

Och anledningen till att man tycker att bakgrunden blir suddigare med längre brännvidd är att den förstoras/komprimeras, vilket gör att suddet/oskärpan också förstoras med den.

Kombinationen av lång brännvidd, kort skärpedjup, stå nära modell, längt avstånd till bakgrund från modell är optimal för oskarp bakgrund.

Man måste ha ett objektiv med kort skärpedjup. Mitt 500mm/f8 har betydligt kortare skärpedjup än mitt 50mm/f1.4 eller 85mm/f1.8.

/Karl

Nej, skärpedjupen är nästan helt oberoende av brännvidden. Vid samma bländare och förstoringsgrad har alla objektiv samma skärpdjup. Ett 50mm på f8 3m från motivet har 1,17m skärpedjup, ett 500mm på f8 30m från motivet (ger samma förstoringsgrad) har 1,13m skärpedjup. Fotar du med 50mm f1,4 blir det 0,2m istället för 1,17m

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar