Annons

Porträtt med bokeh-panorama

Produkter
(logga in för att koppla)
Är det inte så att man behöver ha ett panoramahuvud med möjlighet att justera "nod-punkten", för att göra dessa bilder?
Försökte mig på med 200 mm på Dx i Ps utan och det gick då inte alls.

Är det inte så att man behöver ha ett panoramahuvud med möjlighet att justera "nod-punkten", för att göra dessa bilder?

Det hjälper att ha nod-punkten rätt, men det går bra utan. Vilken version av PS har du? Jag har gjort några panoramor i PSE11 utan att ha tagit överdrivet (dvs handhållet) mycket hänsyn till nodalpunkten.

/Karl

Jag brukar ta 3 snabba bilder som täcker själva paret sen kan man ta det lite lugnare och måla runt med kameran. Man kan också be paret att byta ställning mot slutet och komma tillbaka för att ta 3 nya bilder. På det sättet får man två panorman på en omgång. Jag tycker det brukar funka skapligt handhållet utan panoramahuvud. Jag använder Hugin för sammanfogningen. Tycker fortfarande jag misslyckas med ungefär hälften men brukar försöka göra några stycken för det är lite kul.

https://www.dropbox.com/s/e2krtty9n4p3u7g/MariaOchPeterPanoramaStranden1_1920x1080.jpg
http://www.flickr.com/photos/davidberg/9204243497/

Förkylning under semestern är inte kul men då kan man ju passa på att försöka lära sig något nytt framför datorn i stället för att vara ute i solen.
Jag har gjort några "bokehrama" i CS6, "photomerge - blend images together". Det funkar ju!
Nio bilder gick bra. Först skalade jag ner dem till jpeg 2600 pixlar. Sedan gick det som en dans i "photomerge". Jag var inte noggrann vid fotograferingen men försökte få överlappning av delbilderna med marginal i sökaren.

Djup bock som tack för tipset!

Mitt försök var med 36 st 12Mp bilder.
Nu testade jag att gå ner i pixelantal på delbilderna och då funkar det. Har "bara" 8Gig RAM, kanske det är förklaringen?
Såg även till att dom överlappade bättre.

Egentligen ja, men dagens programvaror har blivit så bra att de oftast kan kompensera för lättare parallaxfel. Men helt klart så är det bästa att vrida runt nodalpunkten.

Mitt försök var med 36 st 12Mp bilder.
Nu testade jag att gå ner i pixelantal på delbilderna och då funkar det. Har "bara" 8Gig RAM, kanske det är förklaringen?
Såg även till att dom överlappade bättre.

Jag har byggt ihop en 150st 36MP-bilder på min Pad med 2GB minne så det måste vara något annat fel. Det tog visserligen en natt men fungerade gjorde det och blev en strax under 2GPixel-bild.

/Karl

Jag har byggt ihop en 150st 36MP-bilder på min Pad med 2GB minne så det måste vara något annat fel. Det tog visserligen en natt men fungerade gjorde det och blev en strax under 2GPixel-bild.

2 gigapixel kan omöjligt få plats i 2 gigabyte minne såvida det inte var en åtta bitars GIF du gjorde, och även då blir det rätt trångt i lådan...

2 gigapixel kan omöjligt få plats i 2 gigabyte minne såvida det inte var en åtta bitars GIF du gjorde, och även då blir det rätt trångt i lådan...

Vem har sagt att hela bilden måste vara samtidigt i minnet? Microsoft ICE hade 40GB data i sitt temporärbibliotek som mest medans den satte ihop panoramat.

Den här 2.75GPixel-bilden är en massa bilder tagna med min Nikon D800 och ihopasatt på min Pad. En Thinkpad Tablet II med 2GB minne.

http://photosynth.net/view.aspx?cid=01b66979-7199-48aa-8eda-34aceaaf686b (OBS ingen bokehpanorama)

/Karl

Hittade denna på SLR Lounge. Postat igår, bra timing
Här är effekten igen jag vill uppnå. Väldigt kort skärpedjup och annorlunda känsla i bilden
http://www.slrlounge.com/wedding-bokeh-with-image-stitching-how-we-shot-it

Jag tror att det framför allt är en förgrund/bakgrund som tydligt visar på det korta skärpedjupet i bilden som ger effekten du vill åt. Här är det ju ex. tydligt att hennes klänning försvinner ut ur skärpedjupsplanet, och även trappen och huset i bakgrunden förstärker intrycket. Detta i kombination med rätt många bilder för att få vid vinkel (40 bilder är relativt mycket i sammanhanget) ger den där känslan av leksaksmänniskor i den här bilden, som man ofta annars plockar fram med TS-objektiv.

//
http://ljusavtryck.blogspot.com/

Porträtt med Bokeh panorama

Ja men utan (intressant) förgrund/bakgrund är ju tekniken värdelös

Tillägg: man kan inte så likadan bild med TS objektiv.

Jag har lekt lite med bokeh panorama på sistone och kan försöka posta lite exempel. Tvärtemot vad de flesta skriver tycker jag inte att det är så smart att köra med full glugg(1.4) när man tex ska göra ett panorama med ett 85mm objektiv. Om jag ska fota en människa brukar jag fota denna med 85mm på FF-kamera i en kolumn av 3-4 kort, sen tar jag lika många kort på vardera sidan av personen.
I bokehpanorama-situationen får man vid 2.8-3.2 på 85mm skärpedjupet ungefär som 50mm/1.4 OCH en skärpa som inte går att få med ett 50mm objektiv vid F1.4. Det är kombinationen av skärpa/detaljkontrast, kort skärpedjup bildvinkel som gör att ett bokehpanorama ser ut som en mellanformatsbild om jag förstår det hela rätt.
Bilderna nedan är tagna med 85/3.2

Bilagor

• yru2.jpg
    yru2.jpg
    55.9 KB · Visningar: 142
  • fou1.jpg
    fou1.jpg
    116.7 KB · Visningar: 118
För att lyfta fram och ordentligt frilägga motivet mot förgrund och bakgrund så är det väl kontrast som krävs först och främst. Och givetvis kort skärpedjup. Då är riktigt skarpa objektiv att föredra.
Canon EF 1,4/50mm måste nog bländas ned till f:2 annars blir det ganska mjukt.
EF 1,8/85mm bör fungera bra det gör i alla fall EF 2/100mm som är riktigt skarp på full öppning och har jämn och fin bokeh. Ni som har EF 2/135 mm L bör sitta nöjda.
Samtidigt är det kanske lättare att ha koll på komposition och innehåll om brännvidden inte är för lång?
EF 1,2/50mm L har väl inbyggt härliga egenskaper för att trolla fram "bokehorama"

Då är vi ingte ute samma sak. Jag är ute efter oskärpan och inte skärpan.

/Stefan
Jag är ute efter både skärpa och oskärpa. Jag kan inte se att exemplet från slr-lounge du länkade till har oskarpare för- och bakgrund än mina bildexempel men personerna i som ska vara i fokus är garanterat oskarpare. Det är såklart en smaksak om man vill ha det så. En annan anledning till att jag tycker att man ska prova att använda lite mindre bländare än 1.4 är att det är mindre risk att missa fokus.

Jag tycker SLR Lounge exempelbild verkar ha mkt kortare skärpedjup än dina bilder. Kanske synvilla. Gällande sätta fokus så är det väl samma tänk som att fotografera på vanligt sätt med kort skärpedjup och det är att sätta fokus exakt där man vill att öka ska dras mot (oftast en persons öga).

J. Cassario tog 40 bilder 85/1.4 @f1.4 och det ger klart en väldigt kortare skärpedjup teoretiskt än dina 12 bilder @F2.8.
Såvida inte Cassario står väldigt långt bort från modellerna, medan du står nära.

EDIT: Tillägg av bild. T.o.m. denna bild är kortare skärpedjup än dina bilder. Och det är "vanligt" foto taget med 50/1.2 @f1.2. Jag vill ha ännu extremare hehehe. Ska försöka mig på det igen. Öva öva öva. Kanske ska testa på landskapsbilder först med extremt kort skärpedjup istället för stort skärpedjup. Har sett några härliga såna bilder med.

/stefan

Bilagor

• 20130518-256B8423.jpg
    20130518-256B8423.jpg
    58.3 KB · Visningar: 103
Får man flika in en fråga här, hur arbetar ni med bilderna i post för att få fram de resultaten som ni visar? Har t ex CS4 stöd för det om det är en viss PS-funktion som ni använder då det är överlappande bilder ni tar...?

Angående skärpedjup så spelar ju avståndet en avgörande roll. Jag tror knappast att det är nån större skillnad i skärpedjup mellan "mina" bilder och den senaste, tagen med 50/1.2. Vid samma avstånd har 85/3.2 tunnare DOF än 50/1.2..
Hur det än är med det så tycker jag att det är viktigare hur bilden ser ut och upplevs än vad som går att räkna ut i DOF-tabeller.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar