Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Porträtt med bokeh-panorama

Produkter
(logga in för att koppla)
Det är ju egentligen inte kortare skärpedjup som man eftersträvar i ett bokhepanorama, ett allt för kort DOF ställer till med problem när nästan inget är i fokus. Det är den stora bakrundsoskärpan (OOF) som eftersträvas.

Ett teleobjektiv(200mm) ger större bagrundsoskärpa än ett normal (50mm) vid samma bländare och förstringsgrad. Redan 4m bakom motivet ger telet dubbelt så stor OOF som normalen.

Jag har en tidigare tråd länkat till ett excelark jag gjort där man kan räkna ut OOF.
https://docs.google.com/file/d/0B66dYhQgfxgFY3lNd1dDTTBZYVU/edit?usp=sharing

Nu använde jag arket på ett sätt jag inte gjort innan. Om man tar 4x4 bilder (överlappning oräknad) med ett 200/2,8 så motsvar det ett 50/0,7 i skärpdjup.
http://brettmaxwellphoto.com/Brenizer-Method-Calculation/

Men när jag la in värdena mitt kalkylark så ser jag något häpnadsväckande. Jag har aldrig räknat på det viset innan. En bild med ett 50/0,7 med motivet 4m från kameran ger en oskärpecirkel på 0,25mm 1,5m bakom motivet medan ett 200/2,8 ger med samma avstånd till motivet en oskärpecirkel på 1mm 1,5m bakom motivet. Man får alltså 4 gånger större OOF.

Tyvärr kompenseras det av att i panoramat visas delbilderna i 1/4 av storleken.

Så ingen skillnad alls förutom maxbländare alltså, när man förminskat 200mm-panoramat till samma storlek som 50mm-bilden.

Nä en panoramabild tagen med 200/2,8 med 16 bilder 4x4 (plus överlappning) kommer utskriven se ut som en bild tagen av ett 50/0,7. Det är summeringen av mitt svammel ovan.

Kort skärpedjup är skälet till att jag köpte mina pentax 67:eek:r!
Kan varmt rekommendera inköp av mellanformatskamera istället för att sitta hemma o skapa bilderna i datorn.

Kort skärpedjup är skälet till att jag köpte mina pentax 67:eek:r!
Kan varmt rekommendera inköp av mellanformatskamera istället för att sitta hemma o skapa bilderna i datorn.

Fast får du så kort skärpedjup med dom? Mellanformatarna brukar sakna ljusstarka objektiv. Vad har du för brännvidd och ljusstyrka på dina objektiv.

Fördelen med både mellanformatarna är att man får det skarpa skarpare.

Så länge du inte fotar med en polaroidkamera så skapas bilderna inte i kameran.

/Karl

Fast får du så kort skärpedjup med dom? Mellanformatarna brukar sakna ljusstarka objektiv. Vad har du för brännvidd och ljusstyrka på dina objektiv.

Fördelen med både mellanformatarna är att man får det skarpa skarpare.

Så länge du inte fotar med en polaroidkamera så skapas bilderna inte i kameran.

/Karl

Får fantastiskt kort skärpedjup!
Men nu busade jag lite, det blir ju självklart inte så extrema effekter som man kan snickra ihop med denna metod men det blir nästan.
Skärpedjupet bestäms ju inte bara av bländaren utan även av hur stor yta filmen har.
Så 105mm f2,4 vilket är det snabbaste objektivet jag har motsvarar ju, ja vad vet jag inte men, ännu snabbare jämfört med småbildsformat när det sitter på en mellanformatskamera. Och storformat har ännu kortare skärpedjup. Det är ju därför det räknas o har sig i tråden för att jämföra mot just dessa.

Jaja, helt magiskt att titta i sökaren o se dom effekter som blir med mellanformat med snabba objektiv, älskar det! Så rekommenderas!

Ett 105mm på 6x7 format motsvarar ca 37 graders horisontell bildvinkel, motsvarande vinkel på ett APS-C får man vid 38mm. Kalkylator här: http://www.mat.uc.pt/~rps/photos/angles.html

För att räkna om det hela till ett Bokhepanorama och att fota med ett 105/2,4 på en APS-C så får man dela 105 med 38 och får då fram att man behöver 2,75x2,75 bilder till panoramat. Slår man då in värdena i i kalkylatorn nedan så får man fram att en 105/2,4 motsvarar ett 38mm f/0,87.
http://brettmaxwellphoto.com/Brenizer-Method-Calculation/

Man skulle nog kunna säga att en bild från en 6x7 har en fördel på ca 3 bländarsteg mot en APS-C för samma bildvinkel.

Vilket blir ungefär detsamma som att använda ett 50/1.2 på FF hus. Tänk då att använda 50/1.2 och göra en bokehpanorama.

Porträtt med Bokeh panorama

Det var inte det jag tänkte. Är inte mellanformat vs FF skillnad med 2X i beskärningsfaktor (som APS-C är det 1.6 mot FF)
Det betyder att ditt 105/2.4 monterat på mellanformat är som att använda 50/1.2 på FF.

Utan överlappning, vilket blir väldigt svårt att fotografera och svårt att stitcha.

/Karl

Jag menar 2x2 i färdigt panoramaformat format dvs om delbilderna är 1000x1500 pixlar så är den färdiga bilden 2000x3000 pixlar. Men man måste ta fler delbilder för att få överlappning, kanske 3x3 med övelappning så att den färdiga bilden blir 2x2.

Angående skärpedjup så spelar ju avståndet en avgörande roll. Jag tror knappast att det är nån större skillnad i skärpedjup mellan "mina" bilder och den senaste, tagen med 50/1.2. Vid samma avstånd har 85/3.2 tunnare DOF än 50/1.2..
Hur det än är med det så tycker jag att det är viktigare hur bilden ser ut och upplevs än vad som går att räkna ut i DOF-tabeller.

exakt det viktiga är hur slutresultatet är än hur kort skärpedjup man lyckas med. Tycker inte bilden rommel la upp med barnen hängande på staketet har snygg bokeh snarare tvärtom. Om vi ser tiil Niklas bilder så har dom betydligt snyggare bokeh o skönare färger.

Porträtt med Bokeh panorama

exakt det viktiga är hur slutresultatet är än hur kort skärpedjup man lyckas med. Tycker inte bilden rommel la upp med barnen hängande på staketet har snygg bokeh snarare tvärtom. Om vi ser tiil Niklas bilder så har dom betydligt snyggare bokeh o skönare färger.

Du förstod inte poängen antar jag. Bilden jag lade upp hade inget med att demonstrera vilken som hade snyggast bokeh eller finast färger.
Det handlade om att 50/1.2 hade mindre skärpedjup än exemplet som lades upp.
Bilden är alltså inte att visa vem är bäst eller vad som är bokehpanorama för det är den ju inte.
Snygga exempelbilder på mina bokehpanoramor har jag inte som är till för att visas upp. Har ett par snygga och hade gärna delat med ifall jag haft dom rättigheterna.

Ser bra ut.
När jag har experimenterat så har det varit svårt att få ihop de riktigt oskarpa partierna.
Som i förgrunden på Tomas bild.
Använder ni stor överlappning mellan bilderna?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar