Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Porträtt med bokeh-panorama
- Trådstartare Rommel
- Start datum
ZinneD
Aktiv medlem
Enklast är Microsoft ICE, kör in bilderna där. Gör panoramat och exportera som PSD och gör sista touchen i PS om det behövs.
/Karl
Det är väl lättare och smidigare att göra det i PS från början. Snabbt också.
Falumas
Aktiv medlem
Det är väl lättare och smidigare att göra det i PS från början. Snabbt också.
Jag upplever inte PS som lika duktigt att sätta ihop bilder som Microsoft ICE, speciellt om det inte är tydliga detaljer vilket oskärpeområdena gör i en Bokehpanorama.
Det jag jämför med är PSE11.
/Karl
Falumas
Aktiv medlem
Jag läste någonstans att om man har 30 bilder så kan man sätta ihop dem om grupper om tre och sedan sätta ihop de tre grupperna. Funderar på om det kanske kan hjälpa...
Får ge mig ut och fota en massa panoraman för att testa Microsoft ICE och ovanstående
Har aldrig satt ihop annat än alla bilder på en gång. Runt 250 bilder som max.
/Karl
Falumas
Aktiv medlem
Oj, hjälp! Det var en del ja. Jag tror det var i PS de hade gjort så, just för att programmet inte orkar med så många bilder åt gången, men är inte säker.
Panoramor med mer än20 bilder har dock inte varit egentliga Bokehpanoramor.
/Karl
A.Dent
Aktiv medlem
Om man inte har något objektiv med lite längre brännvidd och stor bländare och tycker att ett nytt objektiv är allt för dyrt så finns det äldre manuella 135 f/2,8 som man med en billig adapter kan sätta på kameran.
Det finns nästan inga dåliga manuella 135/2,8 objektiv. Dom flesta kan man få för ett par hundralappar på Tradera och Blocket. Adaptrar kan man köpa Tradera eller Ebay.
Det finns nästan inga dåliga manuella 135/2,8 objektiv. Dom flesta kan man få för ett par hundralappar på Tradera och Blocket. Adaptrar kan man köpa Tradera eller Ebay.
pellepiano
Aktiv medlem
Om man har många bilder i panoramat finns sällan någon anledning att behålla originalstorleken och göra ett slutgiltigt panorama som är 40 meter typ =)
Om jag har många bilder så förminskar jag alla så jag vet att bilden blir normal stor när alla bilderna är ihopsatta. Då går det fortare att generera panoramat.
Att förminska alla bilder är i princip EN knapptryckning i Photoshop med Barch eller Image Processor.
Om jag har många bilder så förminskar jag alla så jag vet att bilden blir normal stor när alla bilderna är ihopsatta. Då går det fortare att generera panoramat.
Att förminska alla bilder är i princip EN knapptryckning i Photoshop med Barch eller Image Processor.
petter.oj.norman
Avslutat medlemskap
[...]
Tänk på att göra allting så snabbt du kan eftersom alla små ändringar i miljön gör det lite svårare för photoshop att slå ihop bilderna.
[...]
http://4.bp.blogspot.com/-UkzQ-FDjeHc/UHriVc3UjdI/AAAAAAAAEsg/tZqOdX-pY3Q/s1600/hopp.jpg
[...]
hmm, ja. Göra allting snabbt var det.
Hur fick du killen att sitta still i luften medan du gjorde alla exponeringarna?
Petter ...
patrik.f
Aktiv medlem
Så brukar jag också göra. Ofta kör jag edit/transform/warp för att fixa hörnen som kan se lite utdragna och konstiga ut annars.Enklast är Microsoft ICE, kör in bilderna där. Gör panoramat och exportera som PSD och gör sista touchen i PS om det behövs.
/Karl
Patric69A
Ny medlem
Alternativ till PS och MS produkt för stiching
Hej och hopp...
Testar denna teknik på "heltid" sedan ngn vecka tillbaka och kan inte kallas expert på ngt sätt, dock känner jag att jag har ett inlägg att göra avseende postproduktion, och det handlar om själva stichingen av bilderna. Sitter med en liten notebook som nästan havererade när jag skulle sy ihop bilder i PS CS6 så jag fick dela upp bildserierna i 3-5 olika "syningar" och spara till samma psd. TIDSÖDANDE...
Sedan fann jag sidan daifukusensei.com och tipset AUTOSTICH (http://www.cs.ubc.ca/~mbrown/autostitch/autostitch.html) för detta ändamål. Klockrent på alla sätt. Gratis, oerhört snabbt och fantasiskt resultat (även första gången sittandes för nära med ett 50mm f/1/8) sedan dess har jag inte misslyckats någon gång. Igår stichade jag en bildserie om 60 bilder (fråga inte ) på en gång vilket tog omkring 30 sekunder och jag startade till och med upp browsern för att kolla mail under tiden (hann inte så långt dock, hehe)... Lägger till att hittills har jag inte behövt "fixa till" bilderna alls i PS annat än beskära egentligen..Självklart har jag förhöjt en och annan effekt, men det har inte varit något uträtande eller tillbakaböjande och så vidare... Ta bara bilder med tillräckligt överlapp, själv ligger jag på en tredjedel ungefär, men det beror nog mest på min ovana än något annat
Nå, ville bara dela med mig av det lilla tipset som fullständigt sågade PS motsvarighet.
Patric.
EDIT:
Glömde dessutom resursen från vilken jag kom att "lära mig" detta så fort, den violl jag också dela med mig av... THE BRENIZER METHOD EXPLAINED WITH DIRECTIONS:
http://blog.buiphotos.com/2009/07/the-brenizer-method-explained-with-directions/
Hej och hopp...
Testar denna teknik på "heltid" sedan ngn vecka tillbaka och kan inte kallas expert på ngt sätt, dock känner jag att jag har ett inlägg att göra avseende postproduktion, och det handlar om själva stichingen av bilderna. Sitter med en liten notebook som nästan havererade när jag skulle sy ihop bilder i PS CS6 så jag fick dela upp bildserierna i 3-5 olika "syningar" och spara till samma psd. TIDSÖDANDE...
Sedan fann jag sidan daifukusensei.com och tipset AUTOSTICH (http://www.cs.ubc.ca/~mbrown/autostitch/autostitch.html) för detta ändamål. Klockrent på alla sätt. Gratis, oerhört snabbt och fantasiskt resultat (även första gången sittandes för nära med ett 50mm f/1/8) sedan dess har jag inte misslyckats någon gång. Igår stichade jag en bildserie om 60 bilder (fråga inte ) på en gång vilket tog omkring 30 sekunder och jag startade till och med upp browsern för att kolla mail under tiden (hann inte så långt dock, hehe)... Lägger till att hittills har jag inte behövt "fixa till" bilderna alls i PS annat än beskära egentligen..Självklart har jag förhöjt en och annan effekt, men det har inte varit något uträtande eller tillbakaböjande och så vidare... Ta bara bilder med tillräckligt överlapp, själv ligger jag på en tredjedel ungefär, men det beror nog mest på min ovana än något annat
Nå, ville bara dela med mig av det lilla tipset som fullständigt sågade PS motsvarighet.
Patric.
EDIT:
Glömde dessutom resursen från vilken jag kom att "lära mig" detta så fort, den violl jag också dela med mig av... THE BRENIZER METHOD EXPLAINED WITH DIRECTIONS:
http://blog.buiphotos.com/2009/07/the-brenizer-method-explained-with-directions/
perhel
Aktiv medlem
Nodalpunkten
Jag har gjort en hel del panorama bilder även 360° med min gamla Panasonic fz30. Jag använder manfrotto panohead 300N + led 438 leveller. Det går oftast bra att sammanfoga bilderna i Microsoft ICE. Hittils har jag endast kört med 35mm brännvidd på kameran. Nu tänkte jag testa med längre brännvid. Jag vet att brännvidden på objektivet påverkar nodalpunkten, men hur blir det då när Pana FZ30 har intern zoomning. Objektivet växer alltså inte vid zoomning. Borde inte nodalpunkten bli oförändrad eller jag är inne på fel teori?
Med vänlig hälsning
/perhel
Jag har gjort en hel del panorama bilder även 360° med min gamla Panasonic fz30. Jag använder manfrotto panohead 300N + led 438 leveller. Det går oftast bra att sammanfoga bilderna i Microsoft ICE. Hittils har jag endast kört med 35mm brännvidd på kameran. Nu tänkte jag testa med längre brännvid. Jag vet att brännvidden på objektivet påverkar nodalpunkten, men hur blir det då när Pana FZ30 har intern zoomning. Objektivet växer alltså inte vid zoomning. Borde inte nodalpunkten bli oförändrad eller jag är inne på fel teori?
Med vänlig hälsning
/perhel