ANNONS
Annons

Porträtt med bokeh-panorama

Produkter
(logga in för att koppla)
Får man flika in en fråga här, hur arbetar ni med bilderna i post för att få fram de resultaten som ni visar? Har t ex CS4 stöd för det om det är en viss PS-funktion som ni använder då det är överlappande bilder ni tar...?
Microsoft ICE kör jag med. Gratis, bra och snabbt!

Som sagt vi är nog ute efter olika utseenden och det klart att hur många mm skärpedjupet är inte spelar roll utan hur det upplevs,.
Inget illa ment men jag upplever iaf skärpedjupet på min bild på F1.2 att vara tunnare än dina exempelbilder och Cassarios bild är det jag strävar efter. Helt annan känsla.

Räknar jag på din bild och och säger att du kör 3 bilder i kolumn och på vardera sida så blir det 9 bilder. Om jag antar att du inte överlappar bilderna så kommer din slutgiltiga bild bli som den vore tagen med 28/1.1.

Min bild är på 50/1.2 så visst blir mitt skärpedjup och känsla annorlunda eftersom min bild trycks ihop ytterligare.
Cassarios torde bli 17/0.25 räknat lite på att han måste överlappa bilderna. Han tog 40 bilder 8*5 st bilder så jag räknat på 5*5 bilder.

Oavsett siffror så ser man tydligt skillnader i ditt, mitt och Cassarios exempel. Men smaken är som baken och jag är en bokehmissbrukare (and I love it)

Microsoft ICE kör jag med. Gratis, bra och snabbt!

Tack för tipset men jag håller mig helst ifrån Microsofts produkter och sedan tror jag inte att ICE går att köra på en Mac.

Är det ICE som är det allmänt vedertagna programmet att köra dessa bilder genom i post? Det bör väl finnas andra som är bättre eller lika bra i alla fall?

Som sagt vi är nog ute efter olika utseenden och det klart att hur många mm skärpedjupet är inte spelar roll utan hur det upplevs,.
Inget illa ment men jag upplever iaf skärpedjupet på min bild på F1.2 att vara tunnare än dina exempelbilder och Cassarios bild är det jag strävar efter. Helt annan känsla.

Räknar jag på din bild och och säger att du kör 3 bilder i kolumn och på vardera sida så blir det 9 bilder. Om jag antar att du inte överlappar bilderna så kommer din slutgiltiga bild bli som den vore tagen med 28/1.1.

Min bild är på 50/1.2 så visst blir mitt skärpedjup och känsla annorlunda eftersom min bild trycks ihop ytterligare.
Cassarios torde bli 17/0.25 räknat lite på att han måste överlappa bilderna. Han tog 40 bilder 8*5 st bilder så jag räknat på 5*5 bilder.

Oavsett siffror så ser man tydligt skillnader i ditt, mitt och Cassarios exempel. Men smaken är som baken och jag är en bokehmissbrukare (and I love it)

Jag tar inte illa upp. Hoppas du inte heller gör det av det jag skriver. Det vore ju väldigt trist om alla tyckte likadant! Jag tror också att vi har olika smak men jag tycker att det är intressant att försöka reda ut begreppen. Jag är absolut inte nån expert på fotografi, skaffade min första kamera för drygt ett år sen.. Det är alltså mycket möjligt att jag missförstår nåt och då hoppas jag att nån kan rätta mig.
För ett tag sen läste jag en mycket intressant artikel skriven av "Makten" här på fotosidan som handlar just om skillnaden mellan skärpedjup i teorin och hur olika det kan se ut i verkligheten. http://www.fotosidan.se/blogs/hertsius/sony-nex-5n-mot-hasselblad-500.htm

För att veta vilket teoretiskt objektiv ett panorama skulle ha varit taget av måste man veta storlek på enskild bild vs den stitchade bilden(som ju beror på hur bilden beskärs också) plus det använda objektivets brännvidd och F-tal. Det teoretiska objektivet som skulle ha använts i mina bilder ligger på ca 50 mm och 1.6 har jag för mig.
Jag törs lova att det inte är några enskilda centimetrar DOF som gör att bilderna ser olika ut med avseende på skärpedjup utan det beror på skillnader i egenskaper hos ett vidöppet vs något nedbländat objektiv.

Nej då. Tar inte illa upp.
Vi får öva bägge två ;) Pga av brist på villiga modeller så får jag helt enkelt öva på landskap. Enklare. Den är relativ stilla ;). Problemet är bara att hitta fint motiv där kort skärpedjup passar bra in.

/Stefan

Som med mycket annat är mäniskan otroligt dålig på att registrera absoluta saker men är duktig på att registrera skillnader.

Med ett bokehpanorama kan man få huvudmotivet otroligt skarpt, vilket i sin tur gör att oskärpan ser oskarpare ut när man jämför med huvudmotivet.

/Karl

Felet i patrik.f:s bild med halmstråna är väl att man inte separerar motivet från bak- och förgrund. Effekten framträder ju tydligast när så är fallet. Att motivet är i mitten och man lämnar ganska mycket luft runt om. I bilden med paret i trappan så är det ju ganska långt till bakgrunden eftersom de sitter på en avsats.

Var tvungen att testa. Katten fick agera modell i brist på annat. =)

D800 + 85 1,4G @ F/1,8, lite drygt 20 bilder.

Tror detta blir väldigt krångligt o inte bara jobbigt för fotografen utan även modellen om man jobbar med att fånga bra uttryck osv, men allt går ju snabbare med övning så.

http://i.imgur.com/bXsyQy7.jpg

Det blev ju jättebra förutom det jag nyss nämnde. Att man vill isolera motivet (katten) mer. Inte har bordet där som också hamnar i fokus och kanske att man vill ha den högra väggen lite rakare :p

Ja absolut. Jag fotade bara på frihand för o testa o lät photoshop lägga ihop allt, ingen perspektivkorrigering.

Ska nog testa med nån mänsklig modell senare.

Var tvungen att testa. Katten fick agera modell i brist på annat. =)

D800 + 85 1,4G @ F/1,8, lite drygt 20 bilder.

Tror detta blir väldigt krångligt o inte bara jobbigt för fotografen utan även modellen om man jobbar med att fånga bra uttryck osv, men allt går ju snabbare med övning så.

http://i.imgur.com/bXsyQy7.jpg

Mycket vacker. Tycker shift-effekten gör den ännu bättre. Är den medveten eller bara en "bi-produkt" från stitchingen?

Mycket vacker. Tycker shift-effekten gör den ännu bättre. Är den medveten eller bara en "bi-produkt" från stitchingen?

Tackar. Det kortare skärpedjupet är en intressant effekt så glad att jag tittade in här i tråden.

Tilt shift-effekt menar du? Jag ser ingen sådan. Du kanske tänker på bråtet på bordet som är på ungefär samma avstånd som katten?
Jag ställde bara skärpan med AF på katten sen ställde jag om till manuell fokus för att inte förflytta fokusplanet. Dock slarvigt eftersom det var över 20 bilder på frihand o jag rörde mej säkert både hit och dit.

Tilt-effekten menar jag naturligtvis. Jag upplever skärpeplanet som lite snett, men det kan ju vara en synvilla.
En annan sak slog mig, borde man inte stöta på problem med välvt skärpeplan med den här tekniken och låga bländartal??

Skärpeplanet blir definitivt välvt, det inser man lätt om man tar ett överdrivet exempel där panoramat löper 180°. Ett sätt att få ett helt plant skärpeplan är att använda ett tilt-shift-objektiv och utnyttja shift-funktionen. Ett annat sätt vore att rent fysiskt flytta hela kameran, men det kan ge andra konstiga effekter.

Tilt-effekten menar jag naturligtvis. Jag upplever skärpeplanet som lite snett, men det kan ju vara en synvilla.
En annan sak slog mig, borde man inte stöta på problem med välvt skärpeplan med den här tekniken och låga bländartal??

Beroende på motiv upplever man det olika. Det kan krävas att man rätar upp bilderna. Finns lite guider på www.

Kattbilden blev väldigt snygg.

Jag tror tilt-effekten beror på två saker.

1. Det korta skärpedjupet. som gör att bordets storlek blir svår att fatta.

2. Ett nodalpunktsfel på bordet närmast kameran. Fotograferar man panoramor (bokehpanorama är ett helt vanligt panorama) så måste man ha nodalpunkten perfekt om man fotograferar saker väldigt nära. För att klara av att ha nodalpunkten rätt krävs det att man har ett panoramahuvud till stativet. Dom andra bilderna tagna i denna tråden har haft ett längre avstånd till det närmaste objektet i bilden och då kan man leva med smärre nodalpunktsfel och man kan fota handhållet. Över 5m till det närmaste objektet i en skarv gör att nodalpunktsfel kan beräknas bort av dom flesta panoramaprogram.

/Karl

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar