perstromgren
Aktiv medlem
Eeros skrev:
När vi nu tar upp exempel på godkända användningsområden för bilder du gett till vänner, då kan vi även ta upp exempel på icke-godkänd användning. Vad tycker du om följande exempel: du ger din vän ett inramat fotografi som han kan hänga på väggen. Istället tar han fotografiet, skannar in det och säljer fotografiet till någon bildbyrå och din vän hovar in 60 000 kr. Skulle du se på det genom fingrarna, låta honom behålla pengarna och med ett (ansträngt?) leende gratulera din vän för hans affärssnille?
Ett tämligen extremt exempel som du nog aldrig får se. I alla fall inte om din vän är det, och inte blivit en ovän i mellantiden.
Jag tycker i alla fall att man ska gå hela vägen och ge bort rättigheterna också, en vän lär knappast göra pengar på den som i ditt exempel. Och då bör han också i sin tur få ge bort den, till exempel till en tidning. Allt annat känns girigt och paragrafrytteri. Fick jag en bild med en text som ser ut som inledningen till en hyrvideo skulle jag bli rätt sur, och förmodligen inte ta emot bilden.
"Varsågod: en ask choklad! Men bjud inga andra än familjen!"
Allt enligt min ödmjuka mening.
Per.